31
Jan

Resebrev HMS Falken 150131

Anmäl Av:
i Okategoriserade

HMS Falken Blogginlägg

 

Godmorgon folket!

Det är Lissner och Johansson som skriver blogg denna gråa, disiga morgon utanför Lanzarote.

Vi har hållt kursen mot Las Palmas senaste två dagarna med cirka 10knop. Det har gått så bra att vi nästan är 2 dagar före i schemat. Så vi har vänt tillbaks till Lanzarote för att ankra där hela dagen. Sen är det beräknat att vi ska sätta segel igen framåt natten, men vem vet. Det hade varit kul att få gå in i hamnen under dagen. Fast det är bra med ankringsdagar då får vi har mycket utbildningar, ha båttjänst och ta igen saker vi inte har hunnit med. Just nu så ligger vi och drejar bi utanför Marina Rubicon, det gör så att vi nästan ligger i 0,7 knop framåt. 0900 är planen att vi ska ankra.

Igår så har vi kunnat se många delfiner, Lanzarote och Fuerteventura.  1:orna  hade knoplektion, där de fick lära sig många roliga knopar, både användbara och som prydnad. Det var kul! Treorna hade sin tredje astronavigering på halvdäck. Jag, Lissner, var vakt då men var med lite på avstånd. Jag bestämde mig redan efter andra lektionen att jag ville fördjupa mig i astronaven. Så med hjälp av chefen och de andra halvdeckarna kan jag nu nästan navigera med bara himlakroppar och lite död räkning. Coolt! Och svinkul! Tyvärr är det lite kort med tid på dagarna, det är fortfarande mycket arbete på däck och vaktpass som måste bemannas, så det blir inte så mycket tid över till astronomi. Byssan serverade mycket god lasagne till middag. Tack och lov att de finns där och förgyller våra dagar till sjöss.

Nattvakten vi hade i kväll var väldigt lugn vi har vänt en gång. Med en hastighet på 5knop cirka. Vi har förberett för ankring och bärgning av segel, så att nästa vakt inte ska behöva stressa. Det är bra att var förberedd.

Nu går vi av om 4 minuter, så nu får det räcka. Det ska bli fint med frukost!

Johansson hälsar hem till familjen, och grattis till kusinerna! Vi ses om fyra dagar!

Lissner hälsar också hem till familjen, särskilt till Helena. Stort grattis på 18årsdagen!!! Jag lovar att jag ska fira dig när jag kommer hem! Hoppas du får en bäst dag. Massor med kramar kanarieöarna!!

30
Jan

Resebrev HMS Falken 150130

Anmäl Av:
i Okategoriserade

God morgon

I skrivande stund är klockan 06:10 och det är den 30 januari 2015.

Vi lämnade Marocko och Agadir vid 10-tiden igår efter vad alla verkar tycka var ett mycket lyckat besök som avslutades med ett tal framfört av FC. Därefter lossade vi förtöjningarna och hissade hela underriggen i parad (alla seglen samtidigt).  En stund senare satte vi även toppseglen vilket var extra roligt för mig eftersom vi inte använt dom så ofta och för att jag är förtoppsgast och därför fick möjligheten att jobba med dom. Kursen sattes därefter mot Las Palmas Grand Canaria där vår resa började för 24 dagar sedan. Dock var vinden var till en början blygsam men efter ett par timmar kom den, och för närvarande så blåser det 12m/s. Vilket ger oss en fart på runt 10 knop. Vilket i sin tur betyder att vi på 20 timmar averkart 150 sjömil.

Med andra ord så går det fort.

131 Sjöbeck

29
Jan

Resebrev HMS Falken 150129 #2

Anmäl Av:
i Okategoriserade

I Agadir har vi fått ett storartat mottagande. Representanter för Marockanska flottan liksom svenska ambassadens andraman, bjöds på en superb trerätters lunch i gunrummet. Trångt och gemytligt. Besättningen bjöds på rundtur i Agadir, en stad där inget hus är äldre än ca 50 år dvs den tid som gått sedan den fruktansvärda jordbävning som 1960 skördade mer än 30 000 liv.  Våra gästfria värdar ställde en minibuss med chaufför till vårt förfogande. Varma dagar, kalla nätter, lokala marknader och grillade sardiner, böneutrop och färggranna kläder  – allt blandades och gav starka intryck från denna nordvästra del av Afrika. Hittills ingen magsjuka och kanske våra förmaningar att vara försiktig med den lokala maten har haft effekt. Annars har vi på sjukvårdssidan haft det ganska lugnt – än så länge! Enstaka småsår och klämskador har vi behandlat professionellt och de många stackars medmänniskor som drabbats av sjösjukan har fått vätska och omtanke. Nu läns för lätta vindar mot Gran Canaria.

Anders Wykman, Fartygsläkare

29
Jan

Resebrev HMS Falken 150129

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej hallå allesammans i kalla Sverige! Nu var det ett bra tag sen vi uppdaterade bloggen i och med att uppkopplingen ombord inte har fungerat riktigt som det ska. Men nog om detta, det här blogginlägget kommer att handla om vår vistelse i Agadir, Marocko.

Den 26:e januari såg vi vår första skymt av Agadir. Eftersom detta hamnbesök var lite extra speciellt i jämförelse med de andra besöken vi gjort, ankrade vi samma dag en liten bit utanför. Detta på grund av att rent skepp, utbildning, rodd, slog under klyvaren samt revade ur gaffelfocken skulle genomföras av samtliga. Rent skepp innebär att allt ska vara i tipp topp skick. Det ska rengöras så grundligt överallt att vi ska kunna sitta var som helst och äta från durken (inklusive rundhusen). Eftersom det finns många ytor att täcka så varvade vi rengöringen med utbildning av ribben (ribbåten) och rodd med skeppsbåten. Under ribb- utbildningen fick vi möjlighet att lära oss hur man stävar samt man över bord. Under rodd- exercisen var det genomgång av de grundläggande principerna. Detta resulterade i en kapprodd mellan kvarter 1,2,3,4 & nyckelbesättningen. Inte helt otippat vann nyckelbesättningen med cirka 30 sekunder tillgodo. Dock så är HMS Falken väldigt betuttade i de lite äldre traditionerna så vinsten för nyckelbesättningen ledde till att FC som var koks blev kastad över bord… Vilket var väldigt lustigt för de yngre eleverna. När vi slog under klyvaren så menas det med att vi bytte från stormklyvaren vi seglat med från Teneriffa till originalklyvaren. Detta i och med att vi räknar iskallt med att ha bra vindriktning/styrka tillbaka till Las Palmas. Under eftermiddagen så hade vi elever också fått en liten specialuppgift av FC: att slå ut revningen från gaffelfocken. Detta skulle ledas och utföras av oss själva när skepparna endast stod bredvid och övervakade så att inte något gick helt åt pipsvängen. Elevbesättningen valde att jag och Sjövik skulle agera ”skeppare” och därmed leda hela operationen. Det var en liten utmaning må jag säga. Men vi lyckades med uppgiften utan att något gick sönder eller någon blev skadad så då är det ju godkänt, som Sekonden brukar säga.

Senare fram på kvällen hade hela besättningen allemans middag tillsammans. Det var ljuvligt gott (kredd till kockarna i byssan). Det serverades revbensspjäll med en bluecheese sås samt klyftpotatis. Så där satt vi och åt samtidigt som solen gick ner och livet lekte.

Dagen efter kl 10.00 gick vi in för att förtöja i industrihamnen i Agadir som heter Port de Commercial. Det var många från marinen i Agadir som stod på kaj för att ta emot oss. Manövern in till kaj var hyfsat simpel men hamnen krävde att vi hade en lots ombord av säkerhetsskäl. Förtöjningen gick bra och allt gick enligt plan. Framåt lunchtid så kom en kvinna som hette Wiktoria Dagerås Wittboldt och hennes man till oss. Wiktoria kom från den svenska ambassaden i Marocko. Hon hälsade oss hjärtligt välkomna samt höll ett litet föredrag för oss om staden vi kommit till, Agadir. Kort därpå så presenterade två elever sin redovisning de sammanställt om Teneriffa eftersom det glömdes av i föregående hamn. Vid 13.00 tiden kom det fyra personer på besök för lunch i gunrummet. Dessa var amiralen som hette Lyamlouli, hamnchefen, the commander of the fourth naval base samt en högre armechef. Enligt FC så gick lunchen väldigt bra och istället för en stram stämning som det kan bli på snofsiga möten blev det väldigt familjärt.

Den här dagen var det styrbord som gick vakt, det resulterade i att babords vakt fick permission fram till kl. 22.00. Eftersom vi inte har legat förtöjda här innan så resonerade nyckelbesättningen att det skulle vara bra att höja säkerheten och att ha fler personer ombord under vaktposten. Det här resulterade i att istället för att två personer behövde vara ombord samtidigt så behövde fyra personer stanna kvar på båten samtidigt. Vi andra som fick permission hade en sådan tur att de som kom och tog emot oss när vi förtöjde satte in en minibuss till vårt förfogande med tre stycken befäl som kunde köra oss vart vi ville. Detta var helt perfekt. Agadir hade inte varit detsamma utan att vi fått möjligheten att få uppleva stadens hjärta med lokalinvånare som kände till stället. Våra tre följeslagare var mer än villiga att hjälpa oss med allt från prutning till vart vi skulle gå för att få uppleva det bästa med Agadir. Mitt på dagen så släppte de av oss i mitten av staden. Dock så fanns det inte så jättemånga affärer eller köpcentrum där. Utan det var mer hotell och sen såklart den enormt breda stranden som inte allt för många badade vid (det är ju ändå vinter här också). Vid 16.30 gick bussen tillbaka till HMS Falken för middag, eftersom vi har fått direktiv att inte äta i land med tanke på att magsjuka på ett fartyg när det gungar inte är det roligaste. Det är ju inte så lätt alla gånger att fixa en ”karantän” till de stackars sjuka personerna. Vid 18.00 var nästa omgång in till staden. Men nu begav vi oss till en gigantisk marknad som heter El Souk. Där fanns allt och lite till… det var kaos med grejer, överallt vimlade det med högar av skor, oljor, kläder mm. Så det blev många fina inköp av majoriteten. Några av eleverna passade också på att köpa inhemska kläder. Så nu på kvällarna ser de ut som ett gäng Marockaner som spatserar fram längs gatorna.

Dagen efter, den 28:e, så var det vi i babord som hade den stora äran att få gå vakt. Eftersom natten och föregående dag varit lugn så gick vi ner på tvåvakt systemet igen. Detta innebar permission igen. Vi åkte in till staden innan lunch efter att hamnföredraget om Agadir hade presenterats av två elever. Några av besättningen åkte till stranden för att surfa. För min del bar det av till marknaden igen för ytterligare fina inköp. Jag börjar få lite smått panik nu över min packning hem till Sverige igen. Handbagaget blir förmodligen i en sopsäck… Dagen i land var fin och alla verkade ha haft det bra. På kvällen fick vi ytterligare besök av fyra personer. Men dessa var här för att stanna. Vi har fått den stora äran att ha fyra personer från staben som ska segla med oss tillbaka till Las Palmas. Deras uppgift är att utvärdera om saker och ting följs som det ska samt att få en överblick på verksamheten. sjösäkerhetsrevision.

Så nu till idag: vi kastade loss vid kl 10.00. På kaj stod det många högre befäl för att se oss segla iväg. FC höll ett litet tacktal på franska till de Marockanska värdarna på kajen, dock så förstod jag inte så mycket av det eftersom jag aldrig har läst franska i hela mitt liv. Men vi hurrade efteråt så det var säkert något fint han sa. Losskastningen gick bra och direkt efter att vi hade kommit ut en bit i hamnen så satte vi hela underriggen samt toppseglen.

Så för att sammanfatta: vår vistelse här i Agadir har varit väldigt intensiv och händelserik på ett mycket positivt sätt. Jag tror att alla är nöjda med allt och Afrika har verkligen levererat.

Den som skrev var ingen mindre än 412, Julia Engvall. Skepp ohoj!

 

Från Svenska Ambassaden i Agadir har vi fått tre stycken adresser där det finns lite artiklar om oss, prova gärna dessa. Tyvärr så har vi ej kunnat testa dessa då vi har lite dåligt med internet ombord.

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Rabat/Aktuellt/Nyheter/Skolafartyget-HMS-Falken-pa-besok-i-Agadir-sys/

https://www.facebook.com/#!/pages/Embassy-of-Sweden-in-Rabat/584200538259156

http://www.swedenabroad.com/rabat

DSC_9990 DSC_9989 DSC_9980 DSC_9942 DSC_9934

26
Jan

Resebrev HMS Falken 150126 *Dåtid, Nutid och Framtid

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Dåtid, nutid och framtid.                                      Atlanten, väst Marocko    150125

(Kanske främst för er som seglat ombord).

Vi vill ge en bild av hur det såg ut förr ombord, hur det ser ut nu och lite vad som kommer att ske.

På många sätt ser det ut, som det alltid har gjort ombord, vid en snabb blick, men tittar man lite närmare, har det hänt otroligt mycket.

Riggen ser ut som förr men nästan allt tågvirke är syntetiskt och seglen inte i bomull längre utan Dacron. Växlingen i segel skedde på 80-talet och hampan och manillan fasades ut under en mycket längre tidsperiod. Hampan har vi använt tills för några år sedan i klo och pikefallen bland annat. Idag är det svårt att få tag i naturtamp. Det fanns gaffelgärdar till fockmasten som är borttagna.

Om vi börjar i maskinrummet var det en tändkulemotor på 45 hästkrafter och kolbox för värmepanna.

Nu består det av en sexcylindrig Scania DS 11 på 350 hästkrafter. Två sexcylindriga Cumminsdieslar som generatorer.

I Kvadranten har det bland annat installerats en hydraulisk reservstyrning för att komplettera den vanliga reservstyrningen med ok och taljor direkt på hjärtstocken. En liten hamngenerator som är tystgående.

Timmerkojen har det byggts in skåp. Avgassystemet består nu av våta avgaser som leds genom timmerkoj och kvadranten.

Aktra däckshuset innehållande navigationshytt och gunrum.

Där det nu är navigationshytt var det förr sjukhytt. Navhytten är nu även radiohytt och gunrummet är numera befriat från navigationsutrustning.

Förliga däckshuset hyser fortfarande byssan och på babordssidan finns nu en befälstoalett.

I byssan fanns vedeldad spis från början medans nu sitter det två helt moderna varmluftsugnar. (Dock lika stökig miljö att laga mat i när det går lite sjö).

Ståhöjden är höjd i byssan.

Radiohytten var kortvarit dusch och tvättstuga men är nu är det en stor frys på styrbordssidan i förliga däckshuset.

Fartygets enda dusch finns i styrbords rundhus där även en liten tvättmaskin finns.

Gunrummet förlängdes någon gång på 60-talet, tror vi. I förkant på Gunrummet, sitter man på däcket så att säga.

Framför aktra däckshuset fanns det en diafragmapump, avsedd för länsning av kölutrymmen. Denna är nu borta sedan länge och moderna elektriska länspumpar har ersatt.

Under trossbotten nere i tankrummet har det hänt en hel del. Fryskompressor, utökade vattentankar, osmosanläggning för vattentillverkning. Ingetdera fanns från början.

Trossbotten är sig relativt likt. Dock har en hytt försvunnit styrbord för där underbefälen bodde. Västindientanken försvann i och med vattentillverkningen infördes.

Grå och svartvatten tankar installerades på 80-talet.

förliga trossbotten var det ett öppet utrymme. Numera består det av två hytter (nyckel och skepparhytt) samt ett torrförråd.

Apropå torrförrådet, just nu håller HMS Gladan, Falkens systerfartyg att bygga upp ett torrförråd och ett förråd för skyddstjänst, styrbord för på trossbotten. Falken kommer att byggas om på samma sätt under året som kommer. Två fasta bingar tages bort och 26 blir det nya antalet elever.

I nyckelhytten byggs det just nu också om på Gladan. Vi har numera anställda sjömän (kockar, timmerman och tredje skeppare). För att skapa en bättre boendemiljö görs nyckelhytten och nuvarande torrförråd om till ett utrymme med ett sittutrymme och fyra fasta bingar mot sex i nuläget.

I styrbords rundhus, finns numera varmvatten och färskvatten sedan sent 80-tal.

Vår propeller är nu mittcentrerad. När fartygen byggdes 1946-47 satt propellern på styrbordssidan. Detta arbete skedde runt millennieskiftet.

Vi förde en diskussion sedan 80-talet om att byta ut den ena skeppsbåten mot en gummibåt.

Anledningen till den ca 20 åriga processen var mycket en utseendefråga. Säkerheten vann och för ca sex år sedan bytte vi.

Däcket som består av Oregon Pine, 55 mm, byttes på Gladan omkring 2000 och Falken 2005.

Lång tidvattenlandgång införskaffades för ca: sex år sedan. Den surras längs fockmasten.

Mindre detaljer som hänt är fler klys i bordläggningen. Pollarna höjda. Öppna halkipar svetsade ovanpå halgatten på backen.

Vissa förändringar är gjorda på grund av samhällets krav och en del är besättningarnas egna förbättringsidee´r.

Det förefaller som förändringar är gjorda varsamt, med hänsyn till det estetiska över tid.

Som vi började, mycket är sig likt men ändå förändrat.

Detta är den kunskap som finns ombord just nu. Säkert har vi missat några saker, Kanske Anders Friberg läser detta och rättar oss med en kommentar om vi missat något av vikt, från svunna tider.

 

Torben Holmberg, förste skeppare (DC/FC emeritus)

Thomas Falk, fartygschef

SB Hjälpmotor Huvudtavla Huvudmotor (2) Huvudmotor Hamngenerator i kvadranten Hydraulisk reservstyrning Kvadranten Lådsystem Timmerkoj Timmerkoj Segelkoj i timmerkpojen Timmerkoj 2 Radiodel i navigationshytten Navigationshytt Navigationshytt2 Styrbords rundhus Blivande torrförråd och förvaring av viss skyddstjänstmatriel Watermaker och färskvattentankar under trossbotten Sjö och färskvattenpummpar Byssan 2 Byssan Nya varmluftugnarna Frysen Frysen 2 Explacering Västindietanken trossbotten Nyckelhytt och torrförråd Gunrum 1 Gunrum 2 Nytt klys RHIB Tidvattenlandgång

 

26
Jan

Resebrev HMS Falken 150126 *Agadir

Anmäl Av:
i Okategoriserade

150125  Agadir, Marocko

Hej alla trogna följare av bloggen.

Idag har vi anlänt till Agadir, Marocko. Vi började bärga i natt kl. 01.00 och ankrade kl. 04.20. Det är lite speciellt att komma hit eftersom det är första gången sedan 50-talet som Gladan och Falken besöker Afrika. Vädret är fint och soligt och vinden har mojnat. Skönt efter att vi har haft styv kuling den mesta tiden av resan. På 24 timmar gjorde vi 119 distansminuter.

Eleverna jobbar på mycket bra och humöret är på topp, ingen har något emot att jobba i den sköna värmen. Under dagen har vi rent skepp, underhållsarbete och vi förbereder fartyget för förtöjning imorgon. Några elever har också utbildning i manövrering av gummibåten och rodd i skeppsbåten

Under seglatsen hit har eleverna fått tre utmaningar från chefen: vända utan skeppare på däck, slå ur rev från gaffelfocken med hjälp av egen problemlösning och ledning och tala tydligt och högt. De två första grupputmaningarna löstes på ett bra sätt, den tredje kräver lite mer övning. Det är fantastiskt att se hur eleverna arbetar tillsammans. Jag har också haft förmånen att lyssna på en elev som höll ett föredrag om astronav, hon lyckades positionera sig efter bara tre lektioner med en noggrannhet som givit VG för kadetterna. Vi har också sjungit shantys och senare i dag ska vi få höra ett hamnföredrag som två elever håller om Agadir på engelska, så här är det fullt upp mest hela tiden.

3.O  Johan Lyckemark fyller år idag och blev överraskad på sängen av sång. Vi gratulerar också eleven Oliver Bengtsson som också han fyller år idag! Inte varje dag man firar födelsedag i Afrika. Ikväll kommer eleverna att få en överraskning. Det blir gemensam middag på däck och filmvisning!

Så, alla föräldrar, syskon, flick- och pojkvänner, alla ombord mår fint och ser fram emot att besöka Agadir imorgon. Då får eleverna möjlighet att få nätkontakt så ni kommer säkert att höra av dem.

Klart slut,

Katarina Lidfors, Törnströmska gymnasiet, Karlskrona.

 

Sedan vill gärna hälsa till våra kära 4:e klassare på Hagaströmskolan i Gävle. Hoppas eran  jul ledighet har varit bra. Vi har under januari seglar runt bland Kanarieholmarna. Men nu mot slutet så har seglat oss upp till Agadir. Så det medför såklart lite frågor till er. Som vi vet att ni är väldigt duktiga på att svara. Så här kommer dom.

Fråga 1: Finns det en bergskedja i Marocco?

Om ja, vad heter den isåfall?

Fråga 2: Finns det snö i Marocco?

Fråga 3:  Finns det ett stort sandområde i Marocco?

Om ja, vad är namnet på dessa?

DSC_9844 DSC_9837 DSC_9785 DSC_9757 DSC_9688 DSC_9685 DSC_9683 DSC_9679 DSC_9665 DSC_9660 DSC_9655 DSC_9647 DSC_9644 DSC_9633 DSC_9625 DSC_9599 DSC_9596

 

 

25
Jan

Resebrev HMS Falken 150125

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hoho kamrater!

Nu är klockan 01.35 och vi har 97 M kvar till Agadir. Sjön har äntligen börjat lugna sig, så att torkskåpet inte behöver gå på högvarv längre. Vi ser en stjärnklar himmel och stämningen ombord är bra! Nu när vi har haft trevaktssystemet i ett par dagar så funkar det bättre och bättre. Eftersom vi har mer ”ledig” tid så kan vi ägna oss åt fartygsunderhåll och lektioner. De olika vakterna är uppdelade så att vi tredjeårselever är i en vakt och ettorna uppdelade i de andra två. Detta gör så att vi som seglat förut kan ha lite mer avancerande lektioner, t.ex. idag har vi haft vår andra lektion i astronavigering, som är väldigt intressant. Våra brasselever höll ett föredrag för oss ombord om våran färskvattenanläggning som heter osmos.

Som ni kanske har läst har vi tagit två rev i storseglet och ett i gaffelfocken, för er som inte vet vad rev betyder så är det att man minskar seglets area. Vi gjorde detta för att vara på den säkra sidan, då väderprognosen visade mycket vind.
Förutom mycket vind så har vi även haft ganska kalla nätter. Dock så kan vi inte mäta temperaturen eftersom någon tappade termometern överbord, vi nämner inga namn men hans namn börjar på M och slutar på efras…

Vi är alla mycket spända inför Agadir och undrar vad staden har att erbjuda. Hoppas ni där hemma har det lika gött som vi har det här!

Morsning korsning!

422 Larsson och 101 Luckman

DSC_9594 DSC_9592 DSC_9585 DSC_9584

24
Jan

Resebrev HMS Falken 150124

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Skepp o’hoj alla på torra land!
Det är ganska skönt att sitta och skriva på bloggen på natten som denna (då vi har mycket sjö och det gungar en del) Egentligen är jag loggast med min kära kamrat Wallin som just nu står där ute med 3:Sk och VO.
Nu har vi satt kurs lite över Agadir för att vinna lite höjd eftersom vi har motvind hela vägen. Vilket betyder att vi kommer kryssa en del. Men vi kommer kryssa lite när vi vill och det kommer inte vara lika jobbigt som det var när vi kryssade bland öarna.

Under dagen (den 23:e) så var dagen bra för vissa och sämre för andra. Vi har haft lektion om olika block som finns på fartyget, vilket 3:Sk visade och pratade om. Vi har även jobbat med elevtampen som ska vara färdig snart, fått besök av delfiner en kort stund. Vi har ju kamrater som är en aning sjösjuka och antalet ökar just nu men jag har fått höra att nu på morgonen den 24:e så kommer det bli lugnare sjö och bättre vind så sjösjukan kanske tunnar ut sig lite

Spontant och bra så kommer chefen in till hytten som jag sitter och skriver i. Chefen har utmanat oss elever med tre olika utmaningar, vi har klarat av en av dom och det var att kunna vända utan att någon av skepparna skulle leda manövern, den andra var att tala tydligare även om det blåser mycket och att det är svårt att prata. Den tredje utmaningen kommer snart (oklart vad det var för utmaning, men vi får veta det imorgon på uppställningen).
Chefen berättade även om vad det egentligen handlar om. Att meningen ”Vi lär oss att segla” kanske inte är den rätta meningen att uttrycka sig på när det gäller att vara ombord på någon av skonerterna. Visst vi lär oss att segla, men vi lär oss så mycket mer. Det tar aldrig slut med att lära sig något nytt, det finns alltid något som man kan ta kunskap av. Så för er där hemma som undrar vad vi egentligen gör så kan jag skriva att vi lär oss ett liv till sjöss.

Och för er där hemma så ses vi om några veckor!
Hälsningar 432 Mefras

23
Jan

Resebrev HMS Falken 150122

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Tjatja bloggen!

Nu är vi på g till Agadir. Yey! Vi kastade loss 01.40 i natt. Men innan dess hade vi permission hela eftermiddagen. Nyckelbesättningen var så snälla att de tog vår vakt, så att alla kunde se Santa Cruz en sista gång innan den långa, farliga och dramatiskt konfliktfyllda resan mot Afrika. Vi är nu inne i den tredje veckan, vilket innebär tredje veckan-syndromet=konflikter. Yey! Fast nej. Eller kanske, om vi får åskådarplats. Förutom konflikter så hoppas vi på bra väder, fina vindar och möjlighet att öva piratövergrepp skarpt.

Efter permissionen klargjorde vi för losskastning. Läkaren och maten skulle komma vid 2300, så fram till dess fick vi sova en stund. Det var välbehövligt. Nu har vi bytt till 3-vaktsystem, det är väldigt skönt. Nu får vi sova sju timmar istället för tre, det är väldigt upplyftande i dess trötta sjukdomstider som råder ombord. Tack och lov att läkaren har kommet med lite starkare grejer, 4O hade inte så mycket att tillgå. Ombord har vi haft urinvägsinfektion, luftvägsinfektion, feber, allergiska utslag, sjösjuka, förkylning, hosta, knäproblem och ryggproblem. Allt är dock under kontroll.

Såhär tvättar vi ombord på Falken:

  1. Ta en pyts
  2. Ta en till pyts om du har ljus tvätt
  3. Fyll pytsarna med varmt vatten
  4. Häll i tvättmedel, eller grönsåpa om du inte orkar hämta tvättmedel
  5. Stoppa i kläderna
  6. Låt stå
  7. Ta upp kläderna
  8. Skölj kläderna 3 gånger i färskvatten
  9. Häng upp kläderna på tork.
  10. Lägg in kläderna i ditt skåp när det är torrt

Nu ska vi göra diverse arbeten på däck, kanske ha lektion. Ingen vet egentligen. Slut.

Hälsningar från 331 Lissner och 222 Andersson

DSC_8547 DSC_8546 DSC_8545 IMG_20150116_152000 IMG_20150116_153004 IMG_20150117_182242 DSC_9141 DSC_9150 DSC_9216 IMG_20150118_130921_1~2 DSC_9214 DSC_9247 DSC_9219 DSC_9284 DSC_9519 DSC_9488 DSC_9492 DSC_9108 DSC_9462 DSC_9546 IMG_20150117_124710 IMG_20150117_182242 IMG_20150117_182138 DSC_9573 DSC_9574

20
Jan

Resebrev HMS Falken 150120

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Att axla accelerationsvindar

Tre dagar sedan senaste blogginlägget. Tror jag. Jag vet egentligen inte säkert. Chefen sa att ingen hade bloggat sedan innan vi var i La Gomera, det stämmer säkert, fast det säger inte så mycket om vilken dag det var vi var där. Efter långa nätter och dagar till sjöss uppkommer en viss tendens till brist i tidsuppfattningen här ombord. Jag vet i alla fall att vi ankrade en natt utanför i en vik. Planen var egentligen två nätter, men efter att chefen och några till varit och rekat hamnen, och upptäckt att det var någon sorts stor fest på gatorna beslöt de tillsammans med kvartersförmännen att vi skulle lägga till tidigare och hänga på festen (allt skulle vara stängt på söndagen).  Jag vågar nog säga att alla var nöjda med det beslutet.

Vi har alla känt av hur bra det är med kontraster. Seglingen till La Gomera var intensiv. Vi hamnade i accelerationsvindar, och det var vi inte helt förberedda på. På tio minuter ökade lutningen med säkert 15 grader och hastigheten som följd av vindarna. Relingen var många gånger under vatten och det skvätte vatten från alla håll! Alla var mer eller mindre blöta, förutom 2an, 3an, snickarn, sekonden, chefen. För de hade sina nya ställ på sig. Mycket nöjda.

Seglingen gick fortare än beräknat tack vare vindarna. Undertiden fick vi stå lite på standby, ifall vi skulle giga toppseglena som var uppe. Och för de som inte vet, eller inte tänkt på det, så bör man inte ha toppseglena upp vid alldeles för kraftig vind, om man inte vill ha kraftig lutning. Ju högre upp, desto mer vind. Ju mer vind desto mer tryck blir det på seglen, och då lutar det! Spännande tycker vissa, mindre spännande tycker andra. Oftast vänjer man sig efter ett tag. Men vi tog ändå in toppseglena tillslut. Alla toppgastar fick klättra upp och beslå så att inte seglen stod och slog i vinden. Snacka om adrenalinkick vi fick! Men det är kul med lite spänning i vardagen. Det får en att uppskatta den lugna delen av vardagen.

På eftermiddagen ankrade vi i en vik, av besättningen kallad Torbens vik (?), och vi återställde i ljuset av solnedgången mot La Gomeras höga klippor. Stämningen var på topp kan man säga. På kvällen överraskade besättningen oss elever med cola och Falken-bio på trossbotten. Yey!

Morgonen därpå sken solen och alla hade fått sova några timmar. Vi gjorde allt möjligt sjömansarbete på däck och det var mest bara mysigt hela förmiddagen! Efter lunchen hade vi som seglat förut en lektion i astronav. Vi pratade om Solen och jorden i form av grapefrukt och lime, och lite om vändkretsarnas deklination. Mycket intressant. Fortsättning följer på det ämnet senare under seglingen.

Tilläggningen i San Sebastian, La Gomera genomfördes för maskin men var tricky då det var mörkt, blåsigt och lite trångt, Just San Sebastian var en kluring, men det löste sig bra med lite back och ett varpankare. Många av våra tilläggningar och losskastningar gör vi seglandes nuförtiden. Det är coolt.. Den kvällen gick i dansens och de friterade degpinnarnas tecken.

För samtliga deltagare erbjöds det en obligatorisk busstur runt ön. La Gomera är en bergö med regnskog, getodlingar, hemmabakade kakor, moln och fina utsikter. Det var ett trevligt inslag med en duktig guide. Alltihop slutade med middag på restaurang Falken och kvällspermission.

Innan losskastningen till segels efter lunch dagen efter, hölls det segelteori av försteskepparn på trossbotten för alla elever, det är bra att ha lite grundkunskap i hur allt fungerar med vindar, segel och tryck. Inatt och idag har vi kryssat oss fram längs Teneriffas syd och östkust. Det var en hård vakt för de som gick två pass i natt, själv var jag loggast och fick sova länge och bra i natt. Mycket behagligt. Nu börjar vi närma oss Santa Cruz de Tenerife, och planen är att lägga till i eftermiddag. Låter som en bra plan! Där ska vi ladda upp med mat, energi och glada minnen innan vi ger oss ut på långresan mot Agadir, Marocko.

Rent generellt ät stämningen just nu god, några är lite febriga, inte jag, några är lite sjösjuka men de flesta mår bra. Möjligtvis lite trötta efter nattens äventyr. Jag skulle vilja hälsa hem till familjen, särskilt till storebror Lucas som fyller 21 långa år idag. Grattis. Det kanske kommer ett paket. Det kanske kommer när jag är hemma. Det kanske kommer när jag åkt igen. Det är bara den spanska posten som vet.

Anna Lissner

 DSC_9432 DSC_9427 DSC_9422 DSC_9421 DSC_9362 DSC_9145 DSC_9314 DSC_9319 DSC_9315 DSC_9070 DSC_9109 DSC_9105 DSC_9092 DSC_9088 DSC_9098