Resebrev HMS Falken 150529

i Okategoriserade

Godkväll alla tacoätande, fredagsmysande människor!

Idag har vi kastat loss från Falkenberg där vi har haft uppehåll från vågor, vind och annat stök som finns till havs.

Morgonen började med sovmorgon och frukost av rang som snabbt uppslöt i en övning i hur man förhalar ett skepp som ligger till kaj. Det innebär kortfattat att man flyttar skeppet längs med kajen från punkt A till punk B, utan att använda motorer.

Därefter kastade vi loss från industrikajen som hämmade oss från att ha open-ship igår, torsdag. Vi lade oss sedan ca. två distansminuter utanför Falkenberg där vi har legat sedan klockan 15:00. Hela besättningen står och darrar i väntan på den perfekta vinden som ska ta oss mot Donsö i Göteborgs skärgård.

Vädret har varit exceptionellt konstigt då det är stora vågor men ingen vind. Vi lyckade dock med den lilla vind som fanns att förfoga, backa med skeppet trots att vinden kom akterifrån. Ett övernaturligt fenomen tycker vi.

I skrivande stund sitter styrbordsvakten och kollar på gulliga katter på youtube medans babordsvakten sliter sig besinningslöst svettiga uppe på däck.

Det var dagen i stora drag, nu ska jag och Viklund upp på däck och slita förtvivlat i tampar och få skutan att gå framåt mot vårt delmål i denna korta men lärorika resa mot Göteborg.

Ha en trevlig helg, vi tar hand om sjösjukan åt er så slipper ni det vardagsbekymret!

På återseende, Viklund & Hevosmaa

DSC_3552 DSC_3545 DSC_3538 DSC_3530 DSC_3525 DSC_3688 DSC_3684 DSC_3682 DSC_3680 DSC_3675 DSC_3665 DSC_3661 DSC_3651 DSC_3640 DSC_3638 DSC_3628 DSC_3621 DSC_3615 DSC_3601 DSC_3600 DSC_3595 DSC_3592 DSC_3589 DSC_3572  DSC_3555

Sista dagen.

i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan
Taggar:

Idag är det Ö-varvets sista arbetsdag på Hms Gladan. Även om det återstår lite mindre saker och de kommer vara med under provturerna nästkommande veckor. Så är det ändå officiellt sista dagen för ombyggnaden och årets riggning.

Här nedan följer ett kort klipp från vårens riggning och arbeten.

Trevlig helg,

/BlogO

Veterandagen 29 maj

VETERANDAGEN 29 MAJ 2015

Kom och hylla Sveriges veteraner!
Plats:
Vid Sveriges nationella veteranmonument Restare, framför Sjöhistoriska museet, på Djurgården i Stockholm.

Program:

09.00-17.30 Myndigheter och ideella organisationer visar sin verksamhet ur ett veteran- och anhörigperspektiv (uppehåll under ceremonin).

14.30-15.45 Veterandagsceremoni med kransnedläggning och medaljering. Bland andra HMK Carl XVI Gustaf och Överbefälhavare Sverker Göranson medverkar.

17.30 Veterankonsert med Arméns musikkår i mässtältet.

Hjärtligt välkomna!

Evenemanget är öppet för alla, det är gratis att titta på utställning, ceremoni och konsert, och ingen föranmälan krävs. Det fanns tidigare möjlighet att anmäla sig till en gratis måltid. Sista anmälningsdag är passerad och biljettutskicket har påbörjats.

I samband med veterandagen arrangerar Sveriges veteranförbund Fredsbaskrarna en veteranmarsch genom Stockholm.

Falken i Falkenberg 28 maj

i Okategoriserade
I dag kommer marinfartyget HMS Falken till Falkenberg. Klockan 14 erbjuds alla som vill chansen att ta en titt ombord.

HMS Falken har utbildat värnpliktiga och kadetter sedan 1947. I dag visar det upp sig i Falkenberg.
Fotograf: Marinen

Fartyget har just tillryggalagt en sträcka motsvarande avståndet mellan nord- och sydpol. Det var i augusti förra året som det militära utbildningsskeppet lämnade Sverige för en nio månader lång seglats.

Ombord finns sammanlagt 35 man i besättningen, varav de flesta är elever som just avslutat den militära grundutbildningen.
– Vi kommer att lägga oss på den västra kajen och gå så långt in som vi kan. För vissa militära skepp gäller fotoförbud men det gäller inte oss. Tvärtom. Vi gillar att bli fotade eftersom vi är ett så fint gammalt skepp, säger löjtnant Karl-Magnus Persson, andreofficer på skeppet som tog i bruk redan 1947.

Falkenberg blir besättningens enda stopp på väg hem till Öckerö i Göteborgs skärgård. Eleverna, som på skeppet drillats i bland annat sjömanskap och navigation, på färden som tagit dem via medelhavet runt Kanarieöarna och tillbaka.
– Mellan klockan 14 och 16 är det ”open ship”. Då kan man få en rundtur på fartyget, säger Karl-Magnus Persson, en av tolv fasta besättningsmän på Falken.

Falken ingår tillsammans med HMS Gladan i försvarets Skonertdivision. Varje år utbildas både värnpliktiga och kadetter på de båda fartygen.

PETTER TARENIUS
redaktion@falkenbergsposten.se

Slutspurten

i Marinen/sjö, Östersjön, Sjöman, Sjöstridsskolan
Taggar:

På fredag ska varvet vara klara med båten. Det märks att det är slutspurten nu. Varvet jobbar hårt för att leverera ett vackert och väl fungerande fartyg.

Vi i besättningen jobbar också på för fullt, i skrivande stund är andraofficeren ombord för att uppdatera transas och förbereda för montering av magnetkompassen. Riggningen är klar med undantag för några mindre åtgärder. Den nya huvudmaskinen provkörs för fullt, Scania D9 med fem cylindrar. Ny maskin för att passa miljökraven. De tre hjälpkärrorna installeras och körs också. Brassen jobbar tillsammans med varvet för att få alla system att fungera.
Under två dagar pågick montering av antenner, lanternor, sensorer och toppkulor. Ett jobb som inte passar den höjdrädda. Det krävs tålamod och koncentration för att lösa dessa uppgifter på hög höjd.

Nästa måndag börjar två veckor av provturer. Det blir första gångturen på länge för Hms Gladan och dess besättning.

I går kväll tog vi oss tid för att göra upp vem som är snabbast på fyra hjul i besättningen, resultatet ser ni nedan.

/BloggO

Resebrev HMS Falken 150527

Chacha bloggen

Idag började dagen med purrning 06:30 och därmed första heldagen på Falken för oss GSS Skeppstekniker. Morgonen bestod av vanliga rutiner vilket bestod av ordning och reda, filmjölk på fredag.

Därefter hade vi genomgång av seglen samt de olika tamparnas (snörenas) namn och funktion. Vi fick även lära oss vaktposternas funktion och uppgift och fick även en rundtur i maskinrummet, Falkens hjärta och själ.

Efter att vi avnjutit den fantastiska o-bantningsmåltid som erbjöds av de hårslitande bra kockarna satte vi segel mot nya äventyr. Där insåg vi snabbt att ”skeppens cowboys” inte bara var ett uttryck. Uttrycken ”kunskapen ligger i gruppen” och ”våga fråga” är två benämningar som vi fick bekanta oss väl med.

Efter ett par timmars segling i det växlande skånska vädret satte vi ankar till SEGELS mellan Landskrona och Ven. Har ni ett teleobjektiv och en schysst kamera så står vi för fotoobjektet!

Nu fortsätter natten med vaktrond och hjälpa 1. Kocken med att skala potatis då man inte är en på en fartyg.

Jag (Simon Olsson) och Sebastian Hevosmaa vill ta tillfället i akt att hälsa till våra mödrar Pauliina Hevosmaa och Jeanette Joberg Treble-Read då vi är ute och seglar på deras dag.

Vi önskar er en god läsning så fortsätter vi ta in ny kunskap och erfarenheter som falken har att erbjuda.

Tack för oss!

Simon Olsson och Sebastian Hevosmaa

Resebrev HMS Falken 150526

Första tjänstgöringen på HMS Falken

Dagen började kl 10:15 med en bussresa från Örlogshamnen i Karlskrona till Malmö där 21 taggade stridsmotormän mönstrade ombord på HMS Falken. Enligt tradition så fick samtliga klättra över båda masterna (golvet) och sedan anmäla sig till fartygschefen för tjänstgöring ombord.

Allt eftersom blev det mer struktur då vi blev indelade i kvarter (grupper) och fick diverse utbildningar om arbetet ombord. Helt nya erfarenheter för vissa, mindre för andra.

En av utbildningarna var att vi fick delta när vi kastade loss från hamn och lägga sig för ankar till sjöss.Största utmaningen idag har varit att ta in alla fackliga ord som flödat friskt över fartyget. I skrivande stund har styrbordsvakten gått på sitt pass och vi andra förbereder oss för natten med sängbäddning och sätta upp hängbingar.Morgondagen är ett oskrivet kapitel än så länge men vi alla är laddade för kommande dagar av utmaningar. Med detta sagt så tackar vi för ikväll.

Med vänlig hälsning till vänner, familj och alla bloggläsare där ute.

Robin Böll och Theodore Viklund

Det börjar närma sig.

i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan
Taggar:

För var dag närmar vi oss första losskastningen. Det är mycket som ska hända innan dess. Alla hjälps åt för att få grejerna på plats. Allt fler system börjar nu komma på plats, navigationshytten börjar likna något. Idag var också premier för vår nya huvudmotor. Det var skönt att höra lite liv i fartyget igen. Delar av hytterna i aktar inredning börjar också bli klara och vi är ivriga att flytta ombord. Skepparna jobbar med att få de sista tamparna på plats. Alla segel utom fisherman är på plats.