Resebrev HMS Falken 150303 *Algeciras*

i Okategoriserade

Hej alla landkrabbor samt sjömän.

Då var vi äntligen på väg in mot Algeciras. Under dagen utanför Gibraltar så har vi haft segelexercis med helt underbart väder. 7,5-12m/s o en stor blå himmel med sol. Alla är på så gott humör. Vilket en kanon…. Ett födelsedagbarn har vi även firat med lite tårta… Tack byssan! Vi förbereder nu förtöjning…. Vi vart ju tvungna att fota lite oxå… Gibraltar i bakgrunden är ju inte så vanligt.

Falken Algeciras

DSC_1094 DSC_1073 DSC_1086 DSC_1084

Resebrev HMS Falken 150303

Hej!

Nu sitter vi här på hundvakten i mörkret. Trötta så in i helvete men en fruktansvärt trevlig stämning. Himlen är klar och månen lyser vackert nu i midvinter tid. Stjärnorna gnistrar och glimrar. Alla sover på trossbotten djupt under hundvaktens timmar.

En frisk vind kammar oss i håret samtidigt som 3:e skepparen sitter o göttar sig inne i navhytten, dock missar han allt gött skitsnack på halvdäck. Troligtvis sitter 4:an och käkar chips, den boven som stal våra. Dum som han var, lämna han spår i form av sitt namn på påsen som vi fann öppen och utspridd över durken på trossbotten, vi som har lärt oss att hålla ordning på sina egna saker, misslyckades t.o.m vår förebild till skeppare totalt med det. Men men, han är ändå en favorit, mannen med passion frukt smoothie schampot och sitt glada leende.

Vädret har varit alldeles fantastiskt då de har lugnat ner sig och sjösjukan har försvunnit helt förutom nere på trossbotten där allt spökar och man mår piss. Maten går lättare att få ner nu och vi blir mätta och glada. Dock har våran goda frukt tagit slut vilket gör oss väldigt besvikna vi som tycker så mycket om att sätta oss på skepparlåren och ta en färsk saftig apelsin.

Vi har knappt ett dygn kvar tills vi ska förtöja i Algeciras. Detta ska bli väldigt skönt då vi knappt kan duscha eller sitta på toa i sjögång utan att behöva spy.

Nu när vi ska in i Gibraltar sundet ska vi se lite fina ut då har i slått under ett segel som heter fischerman som vi nyligen har sytt helt då de var trasigt. Ett mycket vackert segel på 102 kvadratmeter. Imorgon ska troligtvis våra övriga segel upp för att bli ännu vackrare.

Hoppas allt är bra hemma i Sverige. Och idag är de ingen vanlig dag för idag är de Chessys födelsedag grattis Chessy hoppas du får något gott därhemma.

Allt är bra hoppas du har de bra med mor, det är viktigt att du tar hand om katten och är social med henne för jag tror att hon kan bli deprimerad nu när jag inte är hemma, googla lite på katters beteende, det finns väldigt mycket bra info hur du ska tolka besten, och hälsa Dixie.

Kasper Peterson och Simon Andersson aka piff och puff, 4ans favoriter

DSC_0904 DSC_0902 DSC_0900 DSC_0898 DSC_0951 DSC_0938 DSC_0935 DSC_0926 DSC_0924 DSC_0918 DSC_0916 DSC_0910 DSC_0907 DSC_0906

Resebrev HMS Falken 150303

Hej alla där hemma!
Vi har nu varit iväg mer än hälften av den planerade restiden, knappa två veckor kvar innan det är dags att mönstra av i Portugal.  Efter en ganska tuff start mellan Gran Canaria och Madeira med mycket sjösjuka har vi nu istället ett par dagar med helt okej förhållanden i ryggen när vi närmar oss Gibraltarsundet och Algeciras. Solen har tittat fram ett par gånger, både valar och delfiner har visat sin närvaro och vi håller en bra fart och kurs mot mål.
Vissa ombord har lite hemlängtan men överlag så är moralen hög och jag tror att samtliga tycker det skall bli kul att få gå i land och lämna gungandet för en dag eller två.

Idag har vi haft ett ganska lugnt schema, utöver dagliga rutiner så som rengöring och vaktpassen har vi haft en intressant utbildning under kvällen om stjärnbilder och planeter som väckte intresset för att lära sig mer om Astro navigation. Nu kan vi förhoppningsvis blicka ut över en stjärnklar himmel under vaktpasset mellan 04.00-08.00 och leta lite stjärnbilder. Utöver det så har vi idag hissat fler segel än vad vi tidigare haft uppe samtidigt samt tränat lite på namnen till tamparna som vi dagligen arbetar med på våra olika stationer.
Ryktet går att man inte får gå i land om inte tampförhöret i övermorgon blir godkänt…
Allt är frid och fröjd, så länge det inte regnar eller våg efter våg sköljer över en så är livet ombord fantastiskt härligt.
Detta var ett livstecken från min sida och allt för denna gång!

GMY
Elev 311 Håkansson

Resebrev HMS Falken 150302

Hej alla läsare.

Klockan är nu 1150 lokal tid, och vi närmar oss med stormsteg Algeciras, vilket såg otroligt mörkt ut i början av denna etapp (Funchal – Algeciras). Det var vind rakt emot, vågor som motarbetade oss. Samt vindstyrkor som inte ville att vi skulle segla Nord-Ost. Så nu har vi ca 190 Distans Minuter kvar till Algeciras. Runt lunchtid imorgon siktar vi på att segla med fullt ställ genom Gibraltar. Så vi hoppas på schyssta bilder.                                                                                      Så en stor eloge till alla elever ombord som kämpat hårt.

Resebrev HMS Falken 150302

Hej på er där hemma!

101 Stotzer är det här som skriver detta resebrev.  Jag sitter nu på den så kallade Hundvakten och skriver.  Än så länge har resan vart helt fantastisk även om starten inte var särskilt rolig för mig. För nämligen precis när vi fått upp seglen strax utanför Las Palmas slog en ordentlig släng av sjösjuka till. Två dygn spenderade jag bland skotet på halvdäck varvat med på durken (golvet) på Trossbottnen.  Men skam den som ger sig. Tack vare snälla kamrater i kvarteret, en trevlig nyckelbesättning, samt avtagande vågor tog jag mig igenom det och nu känner jag tacksamt nog inte av sjösjukan alls.

Efter ett par dagar på Madeira var jag helt återställd innan vi satte segel mot Algeciras, och även om det stundtals faktiskt gungar en del så verkar det nästan inte vara någon som ligger offer under sjösjukan.  Tiden på båten går riktigt fort och det är inte många dygn kvar innan vi är framme i Algeciras. Solen skiner på oss då och då och det är inte mycket regn alls så det finns inget att klaga på, vi fick tillochmed glass till allemanskaffet idag, vilket var uppskattat bland eleverna.

Extra roligt är det när man får syn på något i havet, på vägen till och från Madeira har detta innefattat ett antal sköldpaddor, några delfiner och även några enstaka rop om valar även om jag själv inte fått syn på någon val än.

Jag själv som inte är någon erfaren seglare alls har lärt mig otroligt mycket på bara den tid som vart även om det ibland är lite mycket att hålla reda på.

Själv är det jag saknar mest där hemma min egen säng, ett riktigt varm bad, och en ordentlig bit äppelpaj. Mina tankar går ut till Pappa och Anne-Marie, Mamma samt Rasmus och Marcus, och även Emilia som väntar där hemma. Jag vill därför hälsa till dom att jag kämpar på och det är riktigt kul, även om det inte blir mycket klättrande i masterna.  Saknar er alla där hemma, Puss och Kram.

Nu är det dags för mig att gå ut på däck en stund innan jag tar över rorgängarposten och slutligen får gå och lägga mig vid 4 igen.

Hej på er där hemma och ha det gött som vi säger.

Backgast 101 Stotzer HMS Falken.

Resebrev HMS Falken 150301

i Okategoriserade

Hej hallå alla som läser, Kasper här en gungig k3 lördag på atlanten.  Ja så om seglingen, inte så stor skillnad från tidigare dygn. Vi gör bra fart mot målet och om det fortsätter som det gör har vi en rimlig chans att komma fram överhuvudtaget.

Men de som jag tror många undrar är hur vi har det ombord, så det ska jag berätta nu. Det här långa benet har vi lagt om vaktsystemet så vi inte blir utmattade på grund av sömnbrist.  Sjösjukan han avtagit ordentligt, det beror nog på både vana och hjälp från vår superduktiga skeppsläkare. När vi är vakna och arbetar så mycket som vi gör så har i alla fall jag börjat konsumera stora mängder mat under dem senaste dagarna jämfört med hemma. Men en av de roligaste skillnaderna från hemma är badrumsbesöken. Både duscha och gå på toa är ett äventyr utöver det vanliga. Nattvakterna är också väldigt produktiva, man lär sig mycket om varandra kl 3 på natten som man inte visste tidigare. Mer detaljer än så blir det tyvärr inte. Många vardagssaker blir lite extra uppskattade när man är ute såhär. Att sitta och lyssna på Spotify låter inte så speciellt men det blir något av en lyx här. Eller när Hansson lyckats hitta bortglömda pistasch nötter i sin låda, då blir alla glada. Det är ganska unik upplevelse att vara relativt isolerad från omvärlden som vi är och när alla går i likadana kläder och när alla är lika trötta så blir det en speciell typ av gemenskap.

Hemlängtan har jag inte känt av direkt, dessa resebrev ger mig lugn av att alla anhöriga har i alla fall ett hum om vad vi håller på med. Det kanske låter hårt att jag inte har någon hemlängtan  men jag tror att omväxling och att vara obekväm i vardagen är bra. Denna resa är ju är ett bra test om man klarar livet som sjöman, jag känner att jag klarar mig bra. Det är ju lovande eftersom jag en dag vill sjökapten så det är betryggande.

Så en hälsing till alla där hemma. Linnea Stotzer hälsar till Mamma pappa och diverse andra.  Jag skulle vilja hälls till Mamma, Pappa, Agnes. Mormor och Morfar klart jag tänker på er med.

Hade bra hälsingar förtoppsgasten, kvartersförmanen och vaktchef 131 Kasper Erdmark

Resebrev HMS Falken150228

i Okategoriserade

God kväll på er därhemma! Elev 222 Nilsson här.

Nu har man hundvakten de vill säga vakten mellan 00:00 till 04:00 lite trött men annars så mår jag bra. Det är även skönt att slippa sjösjuka och sjöbenen har nu blivit bättre.

Vi har nu seglat snart två dygn sen vi lämnade Funchal i torsdags efter den tuffa onsdagen då vi var tvungna att gå tillbaka för att ankra igen utanför Madeira. Nu är vi ute på atlanten igen och vi verkar nu ha vinden med oss då vi går mot mål och har lämnat Madeira bakom oss.

Igår hade vi lite otur med vinden då den vände och vi var därför tvungna att kryssa mot vinden och vi gick därför norrut och inte mot mål. Vi slog även ut reven ur gaffelfocken och stagfocken samt att vi satte upp klyvaren för ge oss bättre fart. Att kryssa är lite besvärligt för Falken då vi är tvungna att stötta med maskin och att vi inte har tillräckligt med bränsle för att ligga och kryssa hela vägen. Nu verkar vi däremot ha turen på vår sida och vinden har vridit sig något och vi stävar mot Algeciras något som skall vi riktigt spännande då vi skall in i det kända Gibraltarsundet.

Jag vill hälsa hem till familjen och säga att läget här är bra samt till moster som snart har födelsedag och att jag inte är hemma.

Ha det fint därhemma!

Elev 222 Jakob Nilsson hälsar!

DSC_0825 DSC_0895 DSC_0891 DSC_0890 DSC_0886 DSC_0885 DSC_0881 DSC_0879 DSC_0875 DSC_0872 DSC_0871 DSC_0867 DSC_0865 DSC_0862 DSC_0854 DSC_0847 DSC_0843 DSC_0835

Resebrev HMS Falken 150227

i Okategoriserade

Hallå,  jag sitter här på vakten och fryser. Mina ögon kan knappt vara öppna. 3an kommer med den smarta iden att jag kan skriva ett resebrev för att få komma in i värmen. Så nu sitter jag här och ska försöka komma på något att skriva om.

Det är rätt sjukt hur man kan komma så nära varandra på så kort tid. Vi är inne på dag nio. Man kommer närmare varandra och inser va det är för folk egentligen. Man börjar  få fram ens riktiga sida. Den som ingen ska se, den sidan som man har när man sitter hemma helt ensam och kollar på tv och äter snask. Man bryr sig inte, man visar mindre hänsyn till andra och blir mer egoist. Det är jätteviktigt att man håller ihop och är sams ombord annars så kommer det inte att funka alls. De som va tysta i början av resan har börjat ta mer plats och prata mer och visa mer intresse och det är kanonkul.

Vi har satt segel mot Algeciras och förhoppningsvis så kommer vi att komma dit också. Vi har urkass vind och halvtaskig sjö. Seglingen är planerad till att ta ungefär sju dagar. Som det ser ut nu så kommer det att ta åtta. Vi alla vill ta oss dit så snabbt som möjligt. Har vi väl kommit dit så är det bara att åka längs kusterna till Sevilla och portimao. Och då hoppas vi på att kunna leka med två nya segel Fisherman och Bredfocken.

//Hagward

Resebrev HMS Falken 150226

Alloj där ute..

Nu när vi ligger till ankars och inväntar minskad vindstyrka så är ju arbete samt utbildning kalas att bedriva ombord. Elevtamp, kvadratflätat, block och hisstygs-utbildning, sjötermer 1 samt knopslagning 2. Man har ju lärt att man kan ALDRIG ha för lite segel uppe. Så vi har även revat stagfocken. Så nu har vi 2 rev i storen, 2 rev i gaffelfocken samt 1 rev i stagfocken.