Jul

Resebrev HMS Falken 150702

Morgon vakten Edlund och Brokås pass 05:00 – 06.30

Vi vill önska 426 Book som mönstrade av i går ett stort lycka till vi seglar åt vart sitt håll nu men vi hoppas att våra vägar kommer att rysas i livet. Många kramar till dig tjejen!

Morgonen har nalkats med molnfri himmel och strålande sol.  Om lite mera än en timme kommer alla att purras. Vi kommer idag bege oss av till Karlskrona som är vårt mål på denna resa sedan är det hemförden mot Öckerö kvar.

God morgon från Skeppslåren!

222 Edlund och 404 Brokås

HMS Falken

Jul

Resebrev HMS Falken 150701

i Okategoriserade

Efter en lång och stillsam natt lade vi äntligen till i Åhus nu imorse, vilket är nordöstra delen av Skåne. Att ligga till hamn innebär nya rutiner och nytt schema än när vi är till havs, bland annat räcker det med att två i besättningen står som vakt under natten och inte halva besättningen som innan. De senaste dygnen har varit extra tuffa med betoning på den lilla sömn vi får, i snitt har vi fått sova mindre än 4 timmar per natt, ibland mer och ibland mindre.  De nya rutinerna var därför speciellt efterlängtade.

Ny hamn innebär ett så kallat Open Ship för allmänheten mellan 14-16, min vakt (babordsvakten) hade första vakten i den nya hamnen. Detta innebar att medan alla ur den andra vakten gick på permis, och även några i min vakt som hade senare under kvällen, stannade jag och en grupp kvar för att ta hand om Open Ship och alla människor som flockades. En hop med människor hade samlats utanför grinden när jag och Edlund (som var på vakt) kom för att bemöta dessa. Det gick förvånansvärt smidigt och utan komplikationer, jag gjorde mitt bästa för att hantera folkmassan medan Edlund tog en liten grupp människor på rundtur. Då alla människor inte fick plats på fartyget var det nödvändigt att ta grupper om tio människor åt gången för att kunna få en effektiv visning av båten, det tog därför ca fyrtio minuter för hela folkmassan att få embarkera fartyget. Trots den intensiva värmen var det de glada och nyfikna ansiktena från besökarna som värmde som bäst, det var glad stämning på kaj och energin och förväntningarna från lokalbefolkningen gav kraft att inte lämna en enda fråga obesvarad under den stekheta solen. Ännu en lyckad dag genomförd i kronans tjänst på HMS Falken.

Glada hälsningar från besättningen på Falken!

Skribent: Jacob Lilliebjörn

Open Ship

Resebrev HMS Falken 150701 *Open Ship 1400-1600*

Hej från Nattvakterna

Vi fick precis beskåda solens nedgång i horisonten. Det är friskt väder det blåser lagom och månen är klar. När man får reda på att man har 2 av 3 nattpass och sömnen kommer att vara 3,5 h så är det inte ett så stor problem för oss vi är ett så bra gäng i barbords vakt, vi stötar varandra och försöker hjälpa varandra till framgång. Orden från sommarskolorna att ”ingen är klar fören hela gruppen är klar” håller fortfarande i. Men att lära sig tamparna till färglada moln är helt fantastiskt när man stannar upp under alla stress är denna resa underbar och solnedgång eller uppgång kommer att sitta länge kvar på näthinnan när jag mönstrar av tillsammans med detta underbara gänget!

Vi, Edlund och Brokås sitter på vår vakt för tillfället som fritörnar bered på att gripa in. Vi har kommit fram till att vi har gjort vår halva resa som gick på slör, kan inte fatta att det snart är över. Vi beräknas att ha lagg till i Åhus vid 1000 i morgon då ska vi fixa båten till det nalkande bröllopet mellan före detta sekonden och hans fru som träffades och blev kära på denna båt, väldigt romantiskt och vi vill att båten ska se perfekt ut för deras skull.  Mycket mässing att putsa, seglarna ska vara perfekta och kläderna fina och sträckta.

Vi hade tävlingar mellan stationerna när vi slog som en rolig grej det blev oavgjort vi vann var sig gång men det höll på att bli en fullständig seger för förstation men i stressens anda gjorde att det glömde kvalja tamparna akter ut… Jag den mjölkproteinintolerante Brokås fick nästan abstinens av att inte står till Rors under tävlingen tillfället så nu är jag extremt taggad på nästa gång och då jävlar…

Vegetarianen Edlund är Skansgast på storstation. Den första deltävling slutade strax under 8 min där det gick för förlust mot förstation och mot målet som var 7 min. Storstation trodde att det hade gått i förlust i andra tävlingen men kämpade på och höjdes när de insåg att det skulle vinna över förstationens glömda tampar.

4 kvarter har inte post för gång första kvällsvakten så 3 skepparen satte oss på förhör på tampar. Med resultatet att det börjar fastna det är så ortroligt kul att få rätt att man inte kan sluta och vill bara veta mera och mera. Jag hoppas nu att det håller tills i morgon… Heja mig! Vi kommer att ha förhör och om man inte klarar detta så får man inte gå iland och köpa glass på glassbåten eftersom Wallgren och jag, Brokås firade 9 månader par i dag! 😀 hipp hipp hurra! <3 😀

Vi beskådar Österlen på den skånska östkusten och säger god natt till er vår är inte på långa väger slut men jag kan inte se tangenterna på datorn snart.

103 Karlsen skickar de bästa hälsningar från land och tackar för den otroliga hjälpen som hon fick ombord och önskar alla ombord en fortsatt fantastisk resa .

/Brokås och Edlund

Resebrev HMS Falken 150630

Skepp och hoj!

Snart Lunch! vi styr kurs: 180 med fart av 4 kn, vädret är gott med strålande sol och nästan molnfritt tar sig Falken till Åhus. beräknad ankomsttid ungefär 23 h. Vi styr rakt mot kurs så det blir inte mycket slag men solen är skön att sluta ögonen mot och det finns alltid lite jobb med tamparna.

Vi gick för motors hela natten då det är trångt och hög trafik så siglerna skulle ned för att underlätta manövreringen samt att vi skulle känna oss mera trygga i vår poster först. Så vi tänkte göra dom manövrarna på vägen tillbaka i stället.

Vi är äntligen flera tjejer i BB vakt så nu har vi tjejer i varje vaktkvarter! 😀 Tack de två tappra tjejer som hoppade in under seglingen samt en stor kram och krya på till den som lämnade oss.

Jag har konstaterat att vara på peket och navigera är det roligaste posterna. Det är inget fel att stå med alla tampar men det är nog peket och navigeringen som är mest spännande och intressantaste. Att sova i hängmatta när det gungar är väldigt vaggande men du får vara med om en hel del krockar när mattorna inte går i jämn takt. Nu vankaste lunch snart Frivakten har bord och bänkar så snart ska det avslutas.

GMY

404 Brokås

FullSizeRender (4)

Resebrev HMS Falken 150629

i Okategoriserade

Hej alla ni på torra land!

Vi har kommit ut på havet och för tillfället ligger vi utanför Varberg och guppar. Sjösjukan har börjat komma lite smått men många står sig starka. (Vi har klarat oss, hurra!) Snart ska vi fortsätta mot Karlskrona.

Igår kastade vi loss från Göteborgs hamn. De har varit ett par lyckade dagar på Volvo Ocean Race, ett minne för livet. När vi kom ut till havs började vi sätta segel, det blåste och regnade väldigt mycket så vi kryssade en hel del.  Regnet avtog för att återkomma fort tills vi skulle gå på vår vakt vid 00:00 och höll på till 03:00. Men vi är glada för att vi var på Falken och hade regnställ och varma kläder på oss. Lite regn stoppar inte oss och som sagt efter regn kommer solsken och nu börjar himmelen spricka upp här ovanför oss.

Stämningen ombord är bra. Alla är väldigt hjälpsamma, glada och kommer bra överens. Det skrattas väldigt mycket ombord. Bland annat kan skratt leda till interna skämt här ombord, vilket är väldigt kul då man endast behöver säga ett enda ord och så börjar personen skratta. Vilket då gör stämningen mycket härlig!

Hoppas ni har det bra där på torra land, därför vi har det bra här ute på det blöta havets land!

Puss & Kram skumbanan,

101 Nordmark

131 Jagetoft

Resebrev HMS Falken 150628

Open Ship!

596 besökare har gått över HMS Falkens landgång från hela världen, gamla som unga. Gamla seglare och blivande seglare. Många kort och en del filmanden allt i fullt ös när Falken drog i gång. Som pricken på i:et så hade vi ut en roddbåt och tränade rodd-manövrar.

Vi har under dagen fått höra många frågor kring varför vi gör detta och vad fick oss att göra detta och här kommer några svar från elever ombord:

HMS Falken sjösattes 1947

Längd och bredd: 39m lång och 7.5 m bred, 31 m hög

Djupgående: 4.2 m

Intervjuer med en del av besättningen:

Mefras – Toppgast

Vad tycker du om att segla HMS Falken?

• Det är en sammansvetsning mellan olika människor som innehåller både nya vänskaper och sammarbete. Som elev får du inte bara utöva din position du får också vara med att styra och olika vaktposter detta ger dig en hel del nya kunskaper inom tex navigation.

Svaret på frågan vad han tycker om att vara toppgast kan man sammanfatta på med ett ord ”toppen” men även det bästa, man känner sig fri.

• Det ryktas om att det finns en text högst upp på toppen och ja det finns det och på frågan om Mefras är en av dem som har läst är svaret ett klart JA och inte bara en gång och kommer inte att bli den sista häller.

Sista frågan: Varför kom du hit från första början?

• För att jag var intresserad av flottan.

Axelson – Skansgast & KVF

Vad tycker du om att segla HMF Falken?

• Det är jobbigt men kul. Det jobbiga är sömnen eftersom det kan vara en bristvara. Allt annat är kul som studiebesöken som inte bara är den svenska marinan utan även den Italienska när det seglade utanför Italien.

Sökte för att kompisarna skulle men också för att det är roligt att segla.

Uppgift:

• storstation tung uppgift eftersom det är 1 ton man har att göra med. Uppgiften som KVF (kvarters förman) detta går på att ha koll på en specifik grupp och ha koll på all information som vaktschema och tider. Man måste ha flera saker samtidigt eftersom det gäller 6st individer.

Nyman – Skansgast

Vad tycker du att segla HMS Falken?

• Det är kul att lära sig nya saker. Det är en spännande och annorlunda uppgift.

Nyman är en Sjövärnskårist som är inne på sitt 3:e år och sökte genom den frivilliga organisationen. Hon gillade att segla under kurserna lämnade därför in ansökan. Men detta är inte som att manövrera en 2-krona eller IF båt detta är något helt annat, en ny utmaning.

På frågan om det är något som hon skulle kunna göra om är finns inget rakt svar men resan är inte över så man vet aldrig hur det ska sluta.

Edlund – Skansgast

Hur är det att segla på HMS Falken?

• Det flyter på bra…

Det bästa på HMS Falken är kamratsaken ombord. Den vänskap man får ombord kommer man ha kvar.  Att segla med Falken är den ett minne för livet en utmaning som lär en vad som är viktigt att man inte behöver använda datorer ständigt. Man går igenom en utveckling men resan innehåller också.

Wykman – Stortoppgast

Seglat på andra båtar förr och är intresserad av detta. Att segla just på Falken kommer ifrån Wykmans pappa som har jobbat på detta fartyg som Fartygsläkare.

Att segla är det är det bästa som finns att segla större fartyg. Känslan, mäktigt och friheten att vara ute på havet. Det finns inga gränser du kan ta dig långt och åka snabbt.

Uppgiften som toppgast är en aning läskigt, men det ska genomföras eftersom det är hans uppgift så det är bra att träna. Målet är att läsa på toppen av Stormasten.

Wallgren – Pekegast

Hur är det att segla HMS falken?

• Lärorikt och spännande hittills eftersom man inte vet vad som väntar. Det är krävande mentalt och fysiskt, utmanande på ett sätt.

Att beslå segel är inte hans starka sida men det kommer att bli kul när sjön kommer. Wallgren kommer att följ följa sin uppgift och tar det på största allvar.

Som många andra sökte Wallgren via sjövärnkåren och blev en av det få som fick möjligheten att delta på HMS Falken. Han vill tjänstgöra ombord igen, gärna på varmare breddgrader när denna tjänstgöring är slut.

Det bästa med Falken är utmaningen och alla lärdommar.

Brokås – Backgast

Att segla falken är något som jag helt klart kan göra om. Det är roligt och lärorikt, att lämna detta skepp med vetskapen att jag kan handskas med den kommer att vara en häftig känsla. Som Nyman, Wallgren och Edlund är jag en sjövärnkårist och har sökt via den.  Men det är en blanda besättning ombord från många olika ställen.

Min position är förstation där jag tar hand om gaffelfocken ”örfilen” som vi kallar det och olika fall och skot. Men det absolut roligaste är allt med sele.

Det jag inte trodde när jag mönstrade på är att vi skulle få en sådan otroligt god mat. De 3 kockarna lagar top-notch mat även när allt lutar och vi tränar på att slå och gör det 12gg innan lunch står maten ändå lika god klar när vi ska äta.

Ett stort tack till alla som har deltagit i detta inlägg och jag hoppas att ni har fått lite insikt i Varför vi sökt och vad vi tycker om vår resa.

GMY 404 Brokås

Resebrev HMS Falken 150627 *Kronprinsessan

HEJ!

Åter igen en dag på HMS Falken. Den ena dagen är den sig andra inte lik här. Min första segling som var under Kronprinsessans bröllop så stod jag i masten och lyfte hatten och hurrade för fulla halsar då hon kom förbi i kanalen med sin blivande man i Stockholm. Idag har man istället skakat hand med kronprinsessan Viktoria. Det är väl charmen med att segla med dessa fina skonerter. Även om allt måste gå sjöraskt så är det ändå värt i slutändan. Vi hade pratat länge om att Kronprinsessan kanske skulle komma ombord men det var inte helt säkert förrän i sista sekund . Själv är jag just nu Riggare ombord. Har seglat en del som elev och för att utvecklas blev ja riggare ombord. Har varit riktigt kul att få testa på att vara en del av besättningen. Men som riggare har de tex idag blivit många snabba ryck så jag hade noll koll då sekonden ombord sa till mej att sätta på mig daglig dräkt och att kronprinsessan verkligen skulle komma. De var inte förrän när jag stod på halvdäck uppställd med Axelsson och Wallgren som jag fatta att kronprinsessan verkligen skulle komma.

Så ja, igår fick ja gå ombord på SCA som är den svenska Volvo Ocean Race med endast tjejer ombord. Samt att idag fick jag skaka hand med Kronprinsessan, alltid trevligt. ,) och denna seglingen är inte slut än….

så får se vad ja skriver nästa gång

Puss och kram på er hemma!

Resebrev HMS Falken 150626 *VOR

i Okategoriserade

Läsare läsare läsare var ni på Open ship?

Ni kanske var en av de 596 besökare som klev över landgången idag, och då har vi inte tagit med allt folk som har gått ombord när vi inte hade open ship!

Det har varit kameror lite överallt och ett stort antal civila som vill ta kort med folk som bär uniform. Som vanligt slog vi till med 110 % som vid ankomsten igår. Vi hade marsch och rodde i en av båtarna. För en person som bara har rott en 10-huggare, eller valbåt som det också heter, kändes det som en jolle men var roligt att genomföra. Jag har nu utökat och fräschat upp minnet när det gäller rodd.

Vi genomförde studiebesök på Visby-korvetten Nyköping. Detta fartyg har för övrig, för er som inte vet endast fönster vid styrhytten. Besättningen på HMS Falken avslutade studiebesöksrunda på Ostindienfararen Götheborg. Båten är uppbyggd för hand, det införskaffar inget som är klart som block och segel. Allt detta görs själv så deras timmerkoj är en aning större än vår. Det var intressanta besök och jag har lärt mig många nya saker. I morgon kommer det att vara journalister på däck ca 25st som ska se Racet mellan Volvo ocean-Race båtarna när de ska göra upp om 4:e- och 5:e-platsen och Falken kommer själklart att vara i smeten.

Flagghissningen gick mycket bättre idag. Vi har även fått reda på att det kommer se en ökning till vår besättning det blir spännande att se hur många vi slutar på. Det två nyaste klättrade över riggen galant.

Vi kommer att bege oss på söndag klockan 1100 då bär det av till Karlskrona!