14
Okt

Gladan på torra land!

Anmäl Av:
i Okategoriserade

DSC_5848

Här kommer en liten rapport från Gladan.

Vart är vi!
Vi befinner oss ju på Öckerö där vi ligger på varv och kommer att göra det fram tills i vår.

Vad gör besättningen?
Det vi arbetar med just nu är att gå igenom alla tampar, vajrar och diverse uppbörder som varit ombord. Det som är trasigt lagas eller byts ut. När man tömmer ett hela fartyget blir det väldigt mycket saker som ska hållas reda på. Mycket tid går åt till att inventera de vi har. En hel del saker har vi inte använt på länge och då tar vi oss en tankeställare om vi verkligen behöver dessa saker ombord.
Kvällstid här på Öckerö går i träningens tecken. En del av Gladans besättning ska ta sig an vasaloppet i vinter så det gäller att ligga i.

Vad händer med fartyget?
Själva fartyget har varvet hand om och i början på veckan lyftes Gladan upp ur vattnet så nu står hon på torra land. De har bland annat tagit bort växtlighet på skrovet och rivit ur en stor del av inredningen i förskeppet. Det skär lite i hjärtat och se henne just nu då hon ser lite sargad och kal ut, men i vår kommer hon bli finare än någonsin.

/3:sk Gustafsson

07
Okt

Resebrev HMS Falken 141007 + Palma

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Tjena bloggen!

I detta nu är Falkens besättning hemma i Sverige för välförtjänta 2 veckors vila efter den senaste perioden. Undantagen är 3:Sk och jag, 2:O, som inte nog med är dagens bloggare utan också de som vaktar fartyget i Porto Pi, Palma. Att vakta Falken skiljer sig troligtvis inte så mycket från något annat fartyg men för den oinvigde kan det kanske vara intressant att få en inblick i vår verklighet.

Ett fartyg oavsett sort har ett ständigt behov av underhåll, mycket av underhållet hinner man göra till sjöss men alltför ofta räcker inte tiden riktigt till. Därför är en vaktvecka ett välkommet inslag. Under de två veckors vaktande som kommer att ske här i Palma kommer dels justeringar av bomkapell, inventering av tågvirkesförråd, uppbördstvätt och sådana förberedelser såsom navigationsplan och underhåll av maskin att genomföras. Allt detta syftande till att när resten av besättningen kommer ner skall fartyget vara tipptopp och endast de absolut sista förberedelserna vara kvar inför kommande gäng elever.

När man är förtöjd i en militär hamn finns det dessutom en tradition av att man anmäler fartyget hos chefen för den aktuella marinbasen. Vilket vi gjorde i förmiddags. Chefen för Porto Pi Naval Station tillika Naval Commander of the Balearic Islands är Kommendör Roberto Ortiz Gutierrez. Vi hade ett givande samtal och sköldar utbyttes.

Allt är med andra ord väl med oss här i Palma, även om hemlängtan gör sig påmind från stund till stund. Vill därför passa på, då bloggmakten ligger i mina händer, att hälsa till världens bästa flickvän och sambo Therése, älskar dig ses snart!

// 2:O

Från vänster Lt Karl-Magnus Persson, Kommendör  Roberto Ortiz Guitierrez.

Från vänster Lt Karl-Magnus Persson, Kommendör Roberto Ortiz Guitierrez.

02
Okt

Resebrev HMS Falken 141002

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Halloj alla där ute!

I onsdags mönstrade våra kära kadetter av och lämnade HMS Falken i nyckelbesättningens, ljungsmänens och våra gästers händer.  Som avkedspresent lämnade de oss mulet väder, gränsen till kuling och hård sjö. Det är bara tacka och ta emot!

Skämt o sido så går det väldigt bra just nu, trots väder och vind. Vi går på kurs 068 och rör oss i cirka 7 knop mot mål. Under dagen har det blåst ganska rejält och Falken har ”stampat” samt lutat en hel del, inte något som vi varit vana med under denna resa. FC och 2:O anmälde sig frivilliga att arbeta med förseglen bara för att kunna testa sina nyinköpta regnställ. Jag själv uppskattade det inte lika väl att bli helt översköljd med vatten när vi stod där framme på backen och satte segel.

(Kadetternas resa slutade i onsdags och det känns konstigt att inte längre behöva trängas med dem nere på trossbotten. Samtidigt börjar min egen resa ombord på HMS Falken närma sig sitt slut för denna gång, då jag mönstrar av i Palma, vilket känns lite vemodigt. Men jag kommer tillbaka någon gång i framtiden och ser redan fram emot det!)

Kl 22:35 passerade vi 41000 Nm tripmätaren ombord…

Vi ses i Palma,

Thomasson

DSC_3547 DSC_3543 DSC_3535

DSC_3534 DSC_3511 DSC_3501

30
Sep

Resebrev HMS Falken 140930 Malaga

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Idag har vi förtöjt fartyget vid kajen i Malaga & det betyder att det är vårt sista stopp för den här resan. Det är med vemod & sorg som jag i morgon mönstrar av, vinkar av alla & tar min tross & åker tillbaka till Sverige. De senaste dagarna har varit magiska då vi igår morse vaknade så vi hade Marocko på styrbordssidan, Spanien på babordssidan & ett uns av England på babordssidan.  Jag kan inte förstå att det redan är dags & att ett av mina livs äventyr snart är slut & bara är ett fint minne.  Jag skulle vilja berätta, förklara & försöka få er alla som läser att förstå vad jag har upplevt men det går inte. Det går inte att förklara solnedgångarna, den stjärnklara himlen, delfinerna som simmar bredvid båten, gemenskapen, vänskapen, känslan av lycka & välbehag. Det går inte att förklara det rus som jag känt i min kropp den senaste tiden. Den som får uppleva detta kan skatta sig lycklig & som tur är så är jag en av dem. Tacksam är bara förnamnet. Jag har lärt mig massor under den här tiden & inte minst om mig själv.

Sverige, vi ses imorgon,

202 Andrén

 DSC_3237 DSC_3254 bild 1

bild 3 bild 2

29
Sep

Resebrev HMS Falken 140929 + Historia

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Gibraltar sundet 27 nautiska mil från Malaga.

Klockan är nu 17,56 när jag skriver detta resebrev om vår fantastiska resa genom Europa’ s hav. Sitter i navigations hytten och filosoferar om allt vi har gått igenom och upptäckt på dessa tre veckorna till sjöss.

Som en historia nörd är denna resa mycket lärorik och man känner sig hedrad att få vara med och uppleva allt detta. Tack vare mitt intresse så har jag fått uppgiften att till varje stopp vi gör att redovisa lite fakta om våra destinationer för besättningen.  Så vad gör alla dessa destinationer så speciella? Skall ge er en liten inblick om vad jag har pratat om under mina historielektioner ombord.

När vi seglade in i Kiel kannalen kunde man jag inte låta bli att tänka på alla dem berömda fartyg som genom historien seglade igenom kanalen. Ett av dessa fartyg var slagskeppet Bismarck som färdades genom kanalen för att nå sin framtida hemmabas för att senare löpa ut i atlanten för sitt berömda möte med slagkryssaren HMS Hood.

Alderney var vårt första stopp på resan. Denna lilla ö som har en väldigt trevlig och mysig karaktär över sig gör sin historia känd så fort man tar ett steg iland. Alderney’ s namn härstammar från Celtiska tider och betyder helt enkelt ”ön nära kusten”. Alderney blev också den ända ö som tillhörde England som blev ockuperat av tyskarna under Andra Världskriget och blev snabbt en del av Hitlers Atlantmur med bunkrar som fortfarande linjerar kustremsan och klipporna.  Till detta så byggdes det fyra koncentrationsläger på ön som finns kvar men i förfallande tillstånd. Alderney är också den tredje största ön i Engelska kannalen och som en del av Guernsey Community har befolkningen sin egen valuta och vet hur mycket en meter är.

Vårt andra stopp var Cadiz som ligger i Andalusien provinsen och är en väldigt berömd stad med anor från Romartiden och äldre. Det finns bevis att staden grundades av fenishiska byggare 1100 år före Kristus men blev senare en viktig örlogshamn för den Romerska örlogsflottan med namnet Gadir. När Morerna invaderade byttes namnet ut till det som existerar nu. Cadiz är en underbar stad som jag verkligen rekommenderar att besöka även om man inte är historia intresserad. Allt från gamla kyrkor till dem ikoniska trånga gatorna blir man tagen av stadens vackra design. Cadiz var också hemmabas för den Spanska Armadan som seglade mot England för att förhoppningsvis invadera landet. Staden har också haft ett antal berömda historiska personer. Kanske den mest intressantaste av dessa var George Gordon Meade som föddes på Cadiz men levde senare resten av sitt liv i Amerika och blev känd som Generalen som ledde Unionens trupper till seger i tredagar slaget om Gettysburg som blev vändpunkten i det Amerikanska Inbördeskriget (1861-1865).

Efter Cadiz så har vi färdats längs Spaniens kust med svag vind som just nu blåser bara i 1m/s  så motorkraft är behövande.

Igår passerade vi  Cap Trafalgar där Amiral Nelson vann över den franska och spanska flottan den 21 oktober 1805. Enligt sjökorten skulle vi passerat där den allierade flotta hade formerat sig och hade fartygen existerat idag så skulle dem ligga om vår babord tvärs med akterspeglarna mot oss med Santisma Trinidad i mitten och Amiral Collingwoods kolumn av brittiska linjeskepp vid sidan om oss med Royal Sovereign i front.

I morse passerade vi Gibraltar och dess ikoniska klippa där ännu en lektion var planerad. Tyvärr så var dimman tjock och vi kunde inte se så mycket förutom klippan. Humöret lyftes dock med en flock delfiner som visade upp sig för oss.

Just nu så förbereder vi fartyget för hamn och rent skepp är beordrat och rengöring är i full gång med kadetter som ivrigt kastar in sig i sina uppgifter precis som jag gör med detta resebrev.

Så nu har jag skrivit länge nog och jag hoppas att ni har kunnat läsa ner till denna rad utan att somna. För mig så slutar resan i Malaga tillsammans med mina kadett kamrater och man känner lite sorg att resan ska så snart ta slut men man saknar familjen och glädjen att snart få komma hem är stor bland oss.

Nu är det bara två timmar kvar till Malaga så jag hoppas att ni har haft en trevlig läsning och fortsätter att följa vår resa på internet.

Med mycket goda hälsningar från HMS Falken’ s historiker och besättning.

Kadett 121 Eneke

 

HMS Falkens besättning vill hälsa till vår speciella 4:e klass på Hagaströmsskolan i Gävle, där vi väldigt gärna vill ha fortsatt information ifrån. Här kommer två frågor till er.

  1. Vi är på väg till Palma(Mallorca) och vi vill veta om Palma ligger på Västra alt. Östra halvklotet?
  2. Hur många latitudsgrader skiljer sig det mellan Gävle – Palma?

 DSC_3332 DSC_3298 DSC_3265 DSC_3429 DSC_3386 DSC_3378 DSC_3340

 

 

29
Sep

Resebrev HMS Falken 140929

Anmäl Av:
i Okategoriserade

God dag, farväl och siesta.

I torsdags landade skonerten vid kajen i Cadiz. Efter många timmar av ”ship shape” med genomstädning och mässingsputsning var den längsta etappen avklarad. Redan långt tidigare, när vi rundade den sydvästra udden hade i alla fall jag och några fler rantat runt och inväntat mobilteckning. Första kontakten med omvärlden på en vecka och hemlängtan gör sig påmind.

Vissa dagar har fartyget känts så himla stort. Speciellt när vi ska städa. Men oftast känns den liten även om det finns gott om plats. Vi lever som en liten familj, väldigt tätt inpå varandra. Det är lite ironiskt, att vi inte ens sett fartyg på en hel dag, det enda ljuset i mörkret har varit våra egna lanternor, stjärnorna och marelden. Ändå känns det trångt.

I Cadiz klev några ur nyckelbesättningen av och nya kom ombord. Det känns ju ”lite sådär” att bryta upp orginalkonstellationen till en början men självklart ersätts de med kompetenta och trevliga personer. Och så vill jag passa på att tacka de personerna så mycket, officiellt, för att vi fått dela det här äventyret med er. Jag vill också passa på att sända en tanke till de kadettelever som också lämnade i Cadiz och tidigare. Ni är saknade.

Cadiz är förövrigt en väldigt spansk stad. Man får aldrig det man vill ha när man vill ha det. Antingen är det siesta eller så är det inte moderniserat och framförallt talas inte ett ord engelska. Men det är väl i stort sätt också charmen med det, det som ger staden karaktär. Det var en avslappnad stämning och lugn och ro verkade vara de flesta människornas motto.

Det blev mycket churros, tapas, glass och cappuccino, por favor. Det åts hela tiden. Kanske lite som i protest för att man för första dagen på länge själv kunde bestämma vad och när man skulle äta. Vi har också hunnit besöka stranden, tittat på nån gammal katedral och tappat bort oss i de smala gränderna. Staden känns så väldigt mycket större när man kan gå tjugo minuter utan att lyckas hitta en huvudgata. Shopping har också skett. Det skulle nog vara bra med en extra väska från Malagas flygplats på onsdag…

Och apprå på onsdag; vi har satt segel, en jäkla massa segel faktiskt, men det går inte fort nu. Det blåser knappt någonting. Men det gör ju också att några av oss har t-shirt och shorts mitt i natten utan att frysa. Och det gör faktiskt inte någonting heller. Meningen är att vi ska ta oss igenom Gibraltar när det är dager. Vi ska samla på oss mer ”sea-cred” och det är lite häftigt att se något av det berömda sundet.

Idag är det tre veckor sen vi lämnade Karlskrona. Det är helt ofattbart hur fort tiden har gått och hur mycket jag har fått uppleva. Jag ska passa på att suga ut allt jag kan av de sista dagarna med skonertfamiljen innan vi ska tillbaka till verkligheten och de nära och kära. Det ska också bli underbart.

Det pratas mycket om ”vad är det första du ska göra när du kommer hem?” och ”vad saknar du mest hemifrån?”. Förutom pojkvänner, flickvänner, familj och husdjur som toppar allas listor så kommer sängen väldigt högt upp på min. Det ska bli skönt att byta hängbingen mot 180 cm av ren mjukhet. Efter att ha bott i ett skåp, en halvmeter högt, så ska det bli skönt att få komma hem och kasta av sig alla grejer och bara drälla lite. Och SOVMORGON!! Hela förmiddagarna ska spenderas i horisontalläge.

402 Lundberg

bild 1

25
Sep

Resebrev HMS Falken 140925

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Vaknar upp till en stjärnklar himmel och har precis påbörjar min sista hundvakt för den här ettappen, det känns bra men innerst inne så känns det även lite sorligt. Vädret är lugnt, vinden har mojnat lite så vi håller ungefär 5 knop.  Estimerad tid för ankring är kl 14.00 och då fortsätter rengöringsarbetet till senare på kvällen.

Stämningen ombord är på sin topp och det efterlängtade Cadiz kunde inte komma bättre i tiden. Jag själv har till avsikt att sola och bada så mycket som möjligt men även ge tid till att upptäcka denna historiska stad. Det skall bli otroligt roligt att få göra detta med sin besättning, den gemenskap vi bygger upp här kommer vara till enorm nytta under resten av vår utbildning.

Som skrivet ovan är det med lite sorg vi debarkerar fartyget eftersom vi byggt upp det här lilla samhället tillsammans och nu bryter vi det, som tur är får vi några dagar till genom Gibraltar. Jag älskar livet på sjön och är så otroligt lycklig att få genomföra en segling som denna. Det är verkligen ett privilegium fler skulle få möjlighet att genomföra, man växer som person för varje sjömil.

Stora kramar till familjen där hemma!

131 Barsby

HMS Falken 2 DSC_3237

24
Sep

Resebrev HMS Falken 140924

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Jag har precis klättrat ner från masten och klockan är kvart över tre på morgonen. Vi har ungefär 200 distansminuter kvar till Cadiz och det är en ljum och stjärnklar natt utan större problem. Uppe i masten får man god tid för nattfilosofi och hemlängtan. I ärlighetens namn önskar jag att jag kunde skriva precis hur stor hemlängtan jag har, men orden för det har jag inte. Vidare är jag, och många andra misstänker jag, djupt kluvna mellan den och förundran över det stora äventyret den här resan är. Har alla äventyrare gått igenom samma sak som vi gör nu? Slitna mellan hemmet här, på väg någonstans, och hemmet med våra älskade.

/Strandberg

DSC_3217 DSC_3204 DSC_3214

DSC_3195 DSC_3189

22
Sep

Resebrev HMS Falken 140922 *2*

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Jag har nyss blivit avlöst som rorgängare och klockan är lite över två på natten och det har blivit dags för mig att skriva lite kort om läget ombord på HMS Falken. Under kvällen har det blåst upp och jag håller för nuvarande fartrekordet med 10,3 knop över grund. Den höga farten och en del vågor gör att det börjar bli lite utav en utmaning att försöka hålla kurs. Om en liten stund är det dags för mig att klättra upp i förmasten för att stå utkik i en timma innan det är dags att få lägga sig i hängmattan ett par timmar innan det är dags att gå upp.

Att äntligen få lite mer vind i seglen är välkommet i besättningen. Det börjar märkas att människorna ombord börjar längta till att få komma fram till Cadiz för att få fast mark under fötterna, då vi ej har sett land på flera dagar. Trots detta lyckas nyckelbesättningen hålla humöret uppe hos eleverna genom bland annat att de skrivit ihop ett quiz som vi löste tillsammans med några ur nyckelbesättningen och där priset bestod av Gott och Blandat, samt Lantchips. Vilket var oerhört uppskattat.

Att få segla från Karlskrona till Malaga är verkligen ett privilegium och jag är tacksam att jag fick mönstra ombord på Falken. Men till skillnad från att åka ubåt som jag gjorde innan, där man lever i sin egna lilla värld. Så blir man ombord på Falken ständigt påmind om att det finns en värld utanför fartyget, vilket för mig gör att jag snabbt börjar längta hem till flickvännen och vardagen hemma i Karlskrona.

Detta var allt för mig och nu måste jag gå och byta av utkiken.

GMY / 123 Karlsson

22
Sep

Resebrev HMS Falken 140922

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Resebrev 140922

 

Ja då seglar vi in på vårat 14:e dygn, med 9.3kn som medelfart och där vi nu precis toppat 10kn. HMS Falken surfar mot sydligare breddgrader. Vi har ca 12m/s snett akter ifrån. Så *slör Falken är i farten igen. Vi har krysställ minus Jagare upp för tillfället. Fischerman seglet bärgades vid 2000, för att ligga på den säkra sidan och gott sjömanskap. Även om den ger 1kn extra i fart så lutar vi avsevärt mycket mer. Vilket inte alltid e så skönt, redan nu så sköljer vattnet upp  på däcket.

Under dagen har vi delat upp oss i lag och haft en *frågequiz* Men frågor som berör HMS Falkens fartyg eller nyckelbesättning. Efter denna roliga timme så fortsatte vi med våran dagliga FYS. Idag stod det överkropp på schemat. Fysen består av en cirkelträning som har blivit riktigt populär ombord, vilket är jätteroligt. Efter ett välförtjänt FYSpass så hade våra kockar tillagat en kalas middag så bestod *Home Made Burger*.

Klockan 1800 idag så seglade vi över 40 000 Nm stolpen. Denna trippmätare startades 2009. Så ett par sjömil har det blivit. Under dagen så det jobbats med Elevtamp samt *tackling av motsatt station*  Där eleverna skall lära resterande av tamparna ombord, vilket inte är helt lätt alla gånger. Men gänget som vi har ombord nu är klockrena, riktigt glatt och positivt gäng.

En hälsning till min fru där hemma som man längtar efter så…<3

FAK
3sk
John Samuelsson