26
Apr

Resebrev HMS Falken 150426

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Nu befinner vi oss mitt i Dover Strait och trafiken är mycket tät. Lastfartygen som passerar oss är enorma och fyllda med last.

Igår kastade vi loss Cherbourg, Frankrike och vädret då var nästan helt vindstilla med växlande molnlighet. Nu är vädret något blåsigare, ca 7,5 m/sek och kommer från norr. Hela dagen har det varit mulet och ganska dålig sikt men vi får hoppas på en solglimt och att sikten blir bättre så vi ser över till Dover.

Under vistelsen i Cherbourg hann vi med ett studiebesök i Normandie där landstigningen eller ”Operation Overlord” som kodnamnen var genomfördes av de allierade styrkorna mot de tyska styrkorna kring kusten.

Bilderna är tagna från både förberedelserna innan losskastningen och studiebesöket i Normandie.

/ BloggO

Trångt

Falken2 Falken Klargöring förberedelser för gång Förberedelser för gång Plan Tysk bunker

23
Apr

Toppstängerna på plats!

Anmäl Av:
i Marinen/sjö

Oj vad det går, nu sitter båda toppstängerna på plats ☺…
Idag satte vi stortoppen med och det mesta gick ganska smärtfritt. Dock har våren tagit en liten minipaus och när vi skulle upp i masten och jobba fick vi pälsa på oss ordentligt. Blåsigt och ganska kallt men solen sken så det var glada miner ändå. De flesta av oss börjar få rätt bra med färg i ansiktet.
Igår kväll hade vi (för oss iaf) grillpremiär utanför lägenheten där vi bor. Kockarna bevisade att trots lång frånvaro från byssan så kan de fortfarande leverera… Kalasgott ☺

Många soliga hälsningar från 2.sk Peter Gustafsson

20
Apr

Resebrev HMS Falken 150420

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hallå där hemma!
Jungman Kylberg här, eller snarare bloggare Kylberg. Idag har jag fått känna hur det är att stå i byssan på Falken. Byssan är ”köket”, själva hjärtat om ni frågar mig. Redan på en timme hade jag lärt mig massa nya tips och trix på allt ifrån hur man skär en paprika på bästa sätt till vilken musik som är bäst om man ska koka kaffe. Det som jag möttes av först var hur svårt det var att hacka en lök samtidigt som man måste hålla i sig för att inte trilla. Det skulle behövas en hand till kändes det som. Sen lärde jag mig ganska snabbt att man inte fick släppa någonting, då låg det på durken 3 sekunder senare. Antingen fick man hålla i kniven om man skulle slänga skalet, eller så fick man stapla saker i sidledes mot väggen för att det inte skulle fara omkring.
Efter ett tag blev det en vana och man tänkte inte så mycket på det, det gick på rutin att lägga allt bredvid spisen till höger. Men plötsligt så vände vi och då flyger allting åt andra hållet, och så där höll det på. Inte nog med att det lutade, det gungade (gungar fortfarande) ganska kraftigt så man kastades fram och tillbaka. Den som stod närmast dörren ut fick spontana saltvatten duschar, mysigt! Till allemans kaffe bestämde vi för att göra en tiramisu med jordgubbar som go-fika, det blev givetvis väldigt uppskattat bland alla sjöblöta själar.

Det var riktigt kul att se hur det egentligen går till inne i byssan. Vanligtvis ser man ju bara att råvaror flyger in och färdiglagad, väldigt god mat kommer ut. Sen är det också något som jag förundras av, hur kockarna hela tiden kan hålla en sådan hög standard. Nu när jag har testat på hur det är så blir jag ännu mer imponerad. Stor eloge till, köksmästaren, förste kocken och andre kocken, inget hade fungerat utan dem.

Eftersom att jag stod i byssan hela dagen 0900-1900 så fick min vakt klara sig utan mig på ett pass. Jag gick ner på trossbotten ibland för att kolla till dem när de var frivakt, då var det nersläckt och alla sov. Det är en fråga jag brukar få när jag berättar om hur det är på Falken, ”Hur är det med sömnen?”. Jag tror jag talar för alla när jag säger att sömn aldrig är ett problem, med det menar jag att det inte spelar någon roll vilken tid på dygnet man lägger sig ner, man somnar alltid. Det är inte så att man är konstant trött och seg utan mer att när tillfälle ges så märker man att man är trött och somnar därför fort. På kvällarna när man går och lägger sig i sin binge brukar det i alla fall för mig ta en max två minuter innan jag somnar. De minuterna ligger jag och bara låter mig vaggas av vågorna, om det är några. Det är en väldigt speciell känsla att ligga i bingen och ena sekunden känna sig tyngdlös, medan man nästa sekund pressas hårt mot madrassen. Sen om man är orolig att falla ur bingen när man sover kan man antingen fälla upp två höga kanter, eller spänna fast sig med en rem eller två. Personligen tycker jag det är skönast och smidigast.

Bortsätt från den hårda sjön har vi haft väldigt fint väder idag. Solen har lyst hela dagen och jag sitter just nu i Gunrummet och tittar på en helt fantastisk solnedgång.

Varma och saltstänkta hälsningar hem till Sverige
Jungman Kylberg
FC

 

Rorgängare HMS Falken 2. kock 1. kock Jungman Lissner Elev klevsäter Utsikt 2: sk Kockpraktikant

19
Apr

Resebrev HMS Falken 150419

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hallå där hemma!

Vi seglar vidare.  Sedan vi kastade loss i La Coruna har allting blivit betydligt roligare än vad det var när vi kastade loss i Portimao veckan innan. Inte så konstigt kanske med tanke på att man lär sig nya saker varje dag. Vissa saker som man lärt sig sitter stenhårt medan andra måste nötas in mer.  Precis som i skolan, fast mycket roligare. Vi som inte kunnat något innan vi kommit hit har fått lite lektioner utav andra anhöriga under tiden som vi varit förtöjda i La Coruna. Det uppskattas det har blivit mycket klarare nu. Tamparna är många!

Natten innan vi kastade loss anlände fyra nya, trevligt. Även som att det var så många som lämnade oss efter första etappen behövde vi förstärkning.  Det är så skönt att alla kommer så bra överens och att alla är med och hjälper varandra. Jag tycker att det är jätte kul att det är så stor ålderskillnad mellan oss ”anhöriga”. Man lär sig mycket och alla har alltid något tips eller liknande som man har nytta av.  Vi kompletterar varandra.

I skrivande stund är klockan 00.53 den 19 april och vi beräknas förtöja i Cherbourg den 22 april. Man har kommit in i rutinerna så mycket att dagarna flyter ihop här. Det slutar alltid med att man inte har en aning om det är söndag eller om det är onsdag, ganska skönt på något vis. Just nu är vädret lite kraftigare och vi har precis passerat Biscaya som har varit fruktansvärt lugnt. Skönt, med det hade också varit spännande att få vara med om ett riktigt ”oväder”. Det sparar vi till en annan gång.

Jag trivs hur bra som helst här och jag njuter. Vilken upplevelse det har varit än så länge, så många nya trevliga människor som jag har lärt känna och framförallt en helt ny miljö som är ur häftig. Jag gillar det här. Även om jag trivs här så tänker jag ändå passa på att hälsa till alla där hemma, det är precis lika häftigt som vi pratat om. Fast lite häftigare.

Som sagt, vi seglar vidare till vi hörs igen / Rut

2 1 (640x428)

18
Apr

Resebrev HMS Falken 150418

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Gårdagens resebrev / bloggO

Hoj hoj från Biscayabukten!

Klockan är 2224 på vår aktuella plats, som just nu är något sydväst om Frankrikes nordvästligaste spets. Vi gör 6,3 knop fart genom vatten, men bara 3,2 knop över grund. Vi har nämligen, på grund av tidvattenströmmarna i engelska kanalen, ca 2,8 knops motström. Vi kör dock på så bra det går, det ska bli kul att komma fram till Frankrike. Planen är att vi bland annat ska på studiebesök på Omaha Beach, en av landstigningsplatserna under D-dagen.  Det ser vi framemot!

I övrigt är det bra. Denna transportsträcka har för det mesta varit en väldigt bra segling. Vi har haft bra väder, många trevliga anhöriga, god mat som alltid. Just nu är det dock ganska kallt ute, med nästan kuling. Det känns lite synd! Det har även funnits tid för en del astronavigation, vilket är väldigt kul. Idag har vi dessutom manövrerat, jag fick prova göra en man över bord- övning fast med fendert.  Det gick helt okej.

Nu ska jag gå på utkiksposten, så det får bli ett kort brev.

Många hälsningar, kramar och pussar till vänner och familj!

Skepparns Karl Lissner

17
Apr

Resebrev HMS Falken 150417

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Ohoy landkrabbor!
Jag, jungman Kylberg, infinner mig nu i gunrummet och spenderar alltså min sista timme på kvällspasset på ett resebrev. Klockan är i skrivande stund kvart över elva och sjön är lagom gungig. Precis innan jag kom in här för att skriva stod jag och gängade ror, med andra ord styrde båten. Det var fruktansvärt svårt att hålla kursen som VO kommenderade. Kompassen krängde fram och tillbaka hela tiden och man visste knappt vad som var ut eller in.

Idag var planen att vi skulle kasta loss vid 1000, men det uppstod en del problem som gjorde att vi fick skjuta på losskastningen till efter lunch. Ett av problemen var bristen på stövlar ombord. 3O försvann iväg en stund för att sedan komma tillbaka med helt nya. Det uppskattade min och några andras fötter mycket. Själva losskastningen gick kalas, utan några problem sett från mitt håll, (jag stod på kajen och lossade förtöjningsgodsen). Det duggade lite smått under hela morgonen och vi fick höra att det skulle regna en del men hittills har vi klarat oss väldigt bra.

Vistelsen i La Coruña har varit helt fantastiskt kul, troligtvis för att vi har hunnit med så mycket. Vi har gått i oräkneligt många affärer, både kläd- och mat-affärer på permissionen. Vi hade också en picknick på stranden som låg väldigt centralt. Nästan alla var med, vissa låg och lyssnade på musik medan andra spelade kort. Under förmiddagarna har det hållits lektioner av både ”anhöriga” och nyckelbesättningen. Mycket lärorikt och kul, speciellt fascinerande är det att se folk som bara är några år äldre än mig kan så mycket.
Igår kväll var Skepparens Karl, Ekroth och jag på bio i köpcentret som låg bara ett stenkast ifrån vår kajplats. En biljett kostande knappt 40 kr, vilket alla tyckte var både billigt och värt att betala för även fast det var spansk text. Dock var det bara en visning på hela kvällen som var på engelska och det var en film med Johnny Depp, Montecai tror jag den hette. Efter någon timme av filmen och x antal nickningar med huvudet konstaterade vi att filmen inte var så bra. Då bytte vi filmsalong och hittade Insurgent, fast på spanska och utan text, inte helt perfekt. Vi provade de övriga salongerna men förstod lika lite av de filmerna så vi traskade hemåt.

Nu har vi alltså satt fart mot Cherbourg och beräknar vara framme den 23 april, om allt vill. Men som de säger, en seglare kommer när han kan. Det är kul att vara ute på sjön igen, visst att det är trevligt att besöka nya städer och uppleva lite annorlunda kultur, men det är ändå det jag kom hit för, att segla och att få träffa alla i besättningen förstås. Nu hörde jag att vi stängde av motorn och nu endast går med segel, får se hur länge det varar.

Måste bara tillägga att under detta resebrevs skrivande har jag fått besök av två myggor och nu två skeppare, lite oklart vad jag tycker om det. Myggen alltså.

Med det sagt, tackar jag för mig. Ett skepp kommer lastat med hälsningar hem.
Jungman Kylberg

 

Rorgängare Utbildning Utbildning2

14
Apr

Resebrev HMS Falken 150414

Anmäl Av:
i Okategoriserade

”Nej det är perfekt, Falken är bäst.” – Sekonden

Det var Sekondens ord när vi igår efter förtöjning och en otroligt god middag frågade honom om det inte var tråkigt att stanna här själv under tiden som alla andra gjorde stan. Han stortrivs här, det är förståeligt för det gör vi med! Men vi gick ändå en runda för att se oss omkring i La Coruña. Fint ställe, varmt framförallt. Just nu är det 25 grader och strålande sol, mycket solkräm blir det.
Igår när vi skulle förtöja så åkte vi (Hedda&Rut) och Linus (1.Kock) ribben i förväg och hade kontakt med Falken via en radio. Vår uppgift var att reka hamnen och platsen som vi skulle lägga till vid såg ut. Det var kul. Framförallt för mig (Rut) som aldrig varit med om en förtöjning här förut. Allt gick som det skulle och det var en väldigt snabb och smidig förtöjning.
Nu har det knappt gått en vecka och vi är redan benägna att hålla med Sekonden, Falken är bäst. Ur mitt perspektiv (Hedda) som kände stora delar av besättningen från min förra seglats har det varit riktigt roligt att träffa och lära känna allas anhöriga. Man ser verkligen likheter och det är väldigt intressant.
I skrivande stund har vi ungefär två dagar kvar av permission och utforskning av La Coruña. Ännu har vi några sevärdheter kvar att besöka, men det ska nog hinnas med. Vi ser fram emot nästa etapp men längtar absolut inte hem.
Innan nästa etapp börjar är det många av de anhöriga som återvänder hem till Sverige igen, vilket kommer bli både tråkigt och jobbigt då vi blir färre i varje vakt. Vi önskar er en trevlig resa hem.

Vi skickar varma hälsningar hem till Sverige,
Hasta la Vista!
-Rut och Kylberg.

DSC_2325 DSC_2307 DSC_2285

14
Apr

Hms Gladans besättning äntligen samlad.

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Med en fulltalig besättning på ö-varvet, Öckerö så är det mycket saker som förbereds inför kommande verksamhet. Allé man jobbar på olika håll med varierande uppgifter, allt från att förbereda flaggning, förberedelser för sjösättning och planering inför framtiden.

Under dagen kommer fartyget sjösättas och vidare arbeten kommer ske medans fartyget ligger till kaj här på varvet.

/3.o Lt Karl Rongert Gladans nya bloggO.

Besättningen samlad

Besättningen samlad

Nuvarande status

Förberedelser för flaggning