15
Mar

Resebrev HMS Falken 150315

Anmäl Av:
i Okategoriserade

En sista hälsning!

Klockan är tre på eftermiddagen och vi ligger i Portimao. Idag åker de flesta eleverna hem, och kvar blir några enstaka elever och vi i nyckelbesättningen. Det ska bli skönt att åka hem till våra nära och kära efter en härligt intensiv segling.

Till att börja med hade de flesta det ganska jobbigt. Eleverna hann inget riktigt sätta sig till ro i fartyget och dess rutiner innan sjösjukan la sig över oss som ett täcke. Men efter bara några dagar var de flesta återställda. Tur det, det är svårt att bedriva utbildning när majoriteten mår dåligt. Ankomsten till Madeira blev ett tacksamt avbrott i vardagen till sjöss. Efter några dagar på Madeira kastade vi loss och begav oss ut på sjön igen. Det gick inte riktigt som planerat, fart hade vi, fast åt fel håll. Så vi vände in mot Madeira igen för ett ankardygn. Det fina med ankardygn är att det effektivt går att bedriva återställningsarbete och lektioner med samtliga elever. Dels får de för det mesta permission när vi ligger till kaj, och då blir det inte så mycket gjort. Dels så behövs det inte några vakter på dagarna till ankars. Perfekt!

Algeciras och Sevilla var fint och vi fick många trevliga uppleverser där. Coolt med flod och kanal. Och Gibraltasundet.

Framme i Portimao la vi till och gjorde rent skepp. Det blev mycket rent. Idag har vi spelat den traditionella nyckel- elevmatchen i fotboll. I denna mycket ärofyllda tradition finns även en ganska specifik del som inte går att frånse. Nycklarna vinner alltid. Precis som idag. Go Falken!

Ikväll bjuder kockarna på gemensam avslutningsmiddag innan eleverna far hem till Sverige.

Tack för oss för denna gång.

Skepparns Karl

DSC_2104 DSC_1963 DSC_1931 DSC_1934 DSC_1937 DSC_1967 DSC_2014 DSC_2028 DSC_2077 DSC_2059 DSC_1935 DSC_1994 DSC_2038 DSC_2000 DSC_2091 DSC_2101

15
Mar

Resebrev HMS Falken 150315

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Tack för en fin tid på HMS Falken.

Nu är det snart dags att mönstra av Falken för den här gången (hoppas det blir fler). Det är med många minnen, intryck och ny kunskap i bagaget som jag och mina kamrater kommer att lämna Falken med. Vilken resa vi har gjort sedan vi mönstrade ombord över fockmasten i Las palmas, då för min del och flera med mig med mycket små erfarenheter om att segla på marinens skonerter. Vi lärde oss dock fort då vi redan första kvällen kastade loss från Las palmas och gav oss ut på en blåsig Atlant med stökig sjögång. Under sådana förhållanden blir många sjösjuka något som plågade många under första dagarna tillsjös, jag är dock förskonad från sjösjuka och kunde därför hjälpa många kamrater med små tjänster som man inte orkar när man är grön i ansiktet, när vi väl siktade Madeira var det en mycket trevlig syn.

Vi har under seglingen upplett marina djur så som sköldpaddor, delfiner ,havssulor och valar. Under sista etappen fick vi  ett gäng stora delfiner som lekte i bogvågen. En annan bra sak med resan är dom fina städerna vi har haft möjlighet att få permission i.

Vi elever kan också titulera oss att vi har seglat med alla ordinarie segel ombord då vi under sista etappen använt seglet Fisherman också. Vi har även seglat med bredfocken när vi seglade ut genom Gibraltars sund, vi hade då hård vind och beslutade efter en stund ta ned bredfocken vilket medförde att vi fick ge oss upp i masten och ut på rå bommen för att beslå seglet, detta var en häftig upplevelse då vi seglade slör i hård vind (25 m/s) gjorde 8 knop i solsken mitt mellan Europa och Afrika.

Sista etappen har till största delen bestått av lätta vindar och fint väder med undantag för några timmars hårdare vind, denna kraftiga vind kom över oss mitt i natten då vi seglade med krysställ, vi blev därför tvungna att ta ned och beslå toppseglen och jagaren vilket vi gjorde snabbt och smidigt på bara fyra elever ett bra bevis på att vi faktisk lärt oss en hel del om att hantera fartyget.

Nu återstår bara en sista natt ombord och i morgon en fotbolls match mot nyckel-besättningen hoppas eleverna vinner!

Stortoppgast 242 Sörqvist.

13
Mar

Resebrev HMS Falken 150313

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej alla bloggläsare och kanske anhöriga också. Nu tyckte jag det var dags för ett sista resebrev innan vi mönstrar av skonertern den här gången. Det var ju ett tag sen sist jag skrev så jag plockar med lite annat som har hänt med.

Det första som jag tror inte är berättat är när jag och Klevsäter hade hamnvakten i Algeciras. Historien börjar ungefär 14:00 när en av bil katamaranerna för om falken skulle förflytta sig närmare falken för att göra plats för en större båt. Väderförhållandena som rådde var inte direkt optimala, stark vind ifrån kajen på ca 20s/m. Trotts detta så valde kaptenen på båten att släppa all förtöjning. När vi stod och titta såg vi att bara en av motorerna arbetade vilket gjorde att möjligheten att saxa motorerna omöjligt. Men iväg skulle dem, när dem börja närma sig falken så börja dem driva av kraftigt pga vinden och formen på båten. Dem försökte först att lägga på en förända på kajen och backa sig till rätta men tyvär var kraften för stor för trossen så den gick av och sköts tillbacka på båten. Det resulterade i att dem drev av och fick försöka igen. Därefter dröjde det ca 20 minuter innan dem var tillbacka. Om det blåser mycket i fel vindriktning brukar alltid fart vara lösningen. Det visste dem på katamaranen också, men det dem inte visste var att båtens maskiner skulle ge upp 30 meter innan kajen. Det blev en redig smäll och det sprutade betong när dem gick in i kajen.  Vinden låg fortfarande på så dem drev iväg igen. Dem var därefter tvungna att nödankra mitt i hamnbassängen för att inte driva på något. Några minuter där efter steg en lots ombord och två bogserbåtar hjälpte till att få in båten till kaj igen.

Så det var definitivt dem mest intressanta hamnvakten jag har haft i alla fall. Så nu, åter till dagsläget. I skrivandets stund så är vi ca: 54 Nautiska mil kavar till hamnen. Vi har seglat fram till nu men vinden mojna ner till 2,5 m/s så vi var tvungna att starta huvudmaskin för att kunna komma någonstans. Tidigare idag har vi seglat på ordentligt med alla segel upp samtidigt (-Storstängstagseglet). Det var än mäktig känsla att ha så mycket segel i vädret samtidigt.  Vi lämnade även Sevilla idag så lots och slussning har varit med på agendan. Det var en lite spisel dag för mig idag för jag fick vara redaktör på falkens egna lilla nyhetsbyrå. Det innebär att man får välja ut lite nyheter från sax pressen som man sedan läser upp på 13:30 uppställningen. En utav nyheter jag valde var om lastbilen som hade välta för att skinkan hade hamnat i rullning.

Så det sista jag tror många undrar är nog hur det känns nu när resan snart är över. Svaret på de är att jag har blandade känslor men allt måste komma till ett slut nån gång.

Så till alla där hemma vi höres snart Hälsningar Kvartersförmanen och Förtoppsegelgasten 131 Kasper Erdmark

 Erdmark

12
Mar

Resebrev HMS Falken 150312 *Sevilla

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej alla ni på torra land

Nu har vi kastat loss från Sevilla, de två dagarna vi har varit här har varit helt fantastiska. Vi har varit med om många roliga och lärorika händelser.

På måndag eftermiddag vindade vi ankare och satte kurs mot Sevilla och körde in i floden ”Rio Guadalquivir”. Floden var häftig, det kändes inte som vi var i Spanien utan mer som Afrika. Under tiden vi åkte längs floden så höll vi på med diverse grejer b.la. mässingsputsning, beslagning av toppsegel och en GMU lektion med Timmer som var mycket intressant och lärorik. Efter några timmar slussade vi igenom en sluss, det var coolt att slussa med en 39,3 meter lång båt. Efter slussen så åkte vi igenom en bro och därefter förtöjde vi till kaj vid runt 23:00 tiden.

På tisdagen så hade vi lite extra rengöring inför att media, agenter & borgmästare skulle komma och även för open ship. Hela besättningen blev inbjudna till kungens slott i Sevilla. Därefter så fick babord permission och styrbord vakt.

På onsdagen så hade vi tampförhör på hela skeppet, sen hade vi uppställning i C1 och marscherade sedan till stadshuset, fick rundvandring och träffade borgmästaren. Sen gick vi tillbaka till båten och hade lunch, därefter så ställde vi upp i C2 för det var sjukt varmt (35 grader) och marscherade till kungens slott ”Real Alcázar Sevilla”. När vi marscherade genom stan så var det mycket folk som tittade, tog bilder, vinkade och applåderade. Slottet var mäktigt och mycket att se, guiden var väldigt kunnig och berättade mycket historia och många årtal. Slottet var hela 12,5 hektar var av 9 hektar var trädgård, i en del av trädgården spelas den nya säsongen av Game of Thrones in. Man kunde se tydliga skillnader i slottet både från olika årtal och religioner. Byggnaderna ändrades och anpassades till modernare tider och även religion. När rundvandringar och besök var klara så fick vi gå tillbaka till båten hur vi ville och passade på att glänsa lite på stan i finuniform, därefter hade styrbord permission och babord vakt. Dagen var helt fantastisk, vi har fått sett och uppleva väldigt mycket, fina byggnader och det var riktigt skoj att få gå på stan och visa upp sig. På kvällen vid 22:00 tiden så omförtöjde vi till andra sidan bron p.g.a. att bron bara öppnas bara tre gånger i veckan klockan 22:00 och vi kastar loss på torsdags morgonen klockan 08:00.

Allt vi gör, håller på med och får vara med om är jättekul, vi trivs bra på båten och vi kommer sakna allt vi gör och besättningen väldigt mycket.

Hälsaningar till alla där hemma, jag har det sjukt bra här! / 224 Jagetoft

Hälsar till alla där hemma, vänner och familj, hoppas allt är bra med er, som ni säkert förstår så har jag det riktigt bra här! Kram 424 Giese

DSC_1924 DSC_1776 DSC_1902 DSC_1886 DSC_1871 DSC_1855 DSC_1790 DSC_1777 DSC_1831 DSC_1891 DSC_1812 DSC_1849

09
Mar

Resebrev HMS Falken 150309

Anmäl Av:
i Okategoriserade

 Hej återigen alla bloggläsare!

Jag har lovat igen att skriva ett till äventyrsbrev om vad vi har varit med om, när vi seglade ifrån Algeciras till ankarplatsen utanför Chipiona i Spanien. I detta brev så höjs actionsnivån som förekom när vi var mitt i Gibraltar sundet, som är inloppet till medelhavet mellan Spanska och Afrikanska kusten.

Allt började när vi startade från Algeciras och satte kurs mot Chipiona då sjögången ökade direkt när vi lämnade hamnen. Vinden blev allt starkare ju längre ut vi kom i sundet och Falken började hoppa framme i fören. Som tur var hade vi medvind hela vägen men vad hjälpte det egentligen, HMS Falken gick ju inte lugnare för det. Det gick iallafall bra för oss elever på däck att hissa det segel som användes under rutten och det vändningar som gjordes under hela natten, när mätaren var upp mot 30m/s i byarna. Falken var väl förberedd med våra stormsegel satta (stormstor och  stagfock) Det var mitt vaktkvarter som fick början med nattvakten 20:00-24:00, då allt började bli riktigt hårt, tufft att arbeta under vakten, då det blåste storm och vågor började byggas upp, det var riktig action på däck under mitt vaktpass! Det som var mest respektkrävande var att stå vid rodret och styra rätt kurs som vakthavande officer gav oss under resans gång. Då det vräkte vatten på däck så man blev helt dyngblöt, samtidigt som man fick hålla i sig ordentligt när HMS Falken hade sån lutning pga vinden som pressade mot seglen. För att jämföra med er på fastlandet hur en storm för något på land är: att det sker stora skador på växtligheten, bebyggelsen på bla hus och träd. Så mycket är detta på sjön när det gäller vind mässigt och det är helt mäktigt att vara med om. Så allt var helt otroligt häftig och lärorik upplevelse jag fick under min vakt, det bästa hittills när jag tänker efter under dem 3 veckorna vi har varit ute med HMS Falken. Mer sånt hoppas jag får vara med om nu den sista veckan när vi skall segla mot Sevilla och sist Portimao i Portugal.

Min slutsats av detta ögonblick som hände under mitt vaktpass och som jag har tagit lärdom av är när det var mörkt under den tuffa stormen, är att man alltid skall hålla koll på varandra så att ingen skadar sig eller ramlar och att man håller i sig när man skall arbeta eller gå på däck. Det är den viktigaste kärnan i hela äventyret att man alltid håller ihop och att man ställer upp för varandra hela tiden oavsett väder eller vind, gör man det så visar man verkligen att man har gott sjömanskap som besättningselev ombord på HMS Falken. ” En för alla, alla för en” brukar jag förklara i vad teamwork är för något.

Tillslut vill jag säga att allt går som planerat, att vi håller tidsplanen som står på HMS Falkens hemsida och att jag fått en helt annan inblick för segelbåtar som är väldigt positivt, som jag inte hade med mig när jag mönstrade på i Las Palmas. Så jag tar tillbaka allt jag sagt om hur det är att segla till sjös, det är en helt fantastiskt känsla och upplevelse att vara med om.

Ha det bra så hörs vi av säkert senare!

Med vänlig hälsning Skansgast 123 Robin Larsson ( även känt som” körven”  ombord bland kamraterna)

DSC_1401 DSC_8416 DSC_1407 DSC_1405 DSC_1387 DSC_1400 DSC_8413

09
Mar

Resebrev HMS Falken 150309

Anmäl Av:
i Okategoriserade

 

 

 

Vi lämnade Algeciras på fredag eftermiddag. Vi hade förberätt Falken för hårda vindar med revad bredfock, revad gaffelfock och bytt storseglet mot ett stormsegel.  Vi fick plattläns genom Gibraltar sund och vindar med byar på 27 m/s. Det byggdes upp kraftig och brant sjö i sundet så efter ett tag hade vi bara stormfocken och stormstoren kvar. För att det skulle gå så kontrolerat som möjligt slörade vi oss fram i kustsonen och gippande när vi närmade oss land och innan vi gick ut i trafiksepareringssonen.  Trotts detta rullade falken kraftigt från sida till sida så man fick hela tiden parera rörelserna. Tidigare när vi kryssat så har ju fartyget lutat med en ganska konstant vinkel med rörelser långskepps när hon stävar mot sjön.

Vi han igenom Gibraltar sund innan solen gick ner och sjön minskade något. Vädret var klart utan moln med bara lätt torrdis så men såg Marocko och Spanien tydligt. Följande dag gick jag på min vakt kl 04:00 och vinden hade mojnat och vågorna dött ut. Det var då ca 20 distansminuter kvar till kanalen vi ska in i för att komma till Sevilla. Lördagen bjöd på bra väder med lätta vindar så seglingsövningar utfördes under dagen. Byssan bjöd också på smarriga nybakade bullar vid eftermiddagskaffet. Vi ankrade ca 5 distansminuter från flodens mynning där vi ska uppför imorgon. På kvällen var det filmvisning på trossbotten och sedan tog babords vakt ankarvakten så jag fick sova gott hela natten.

Vi lyckades få med en fripassagerare ombord i form av magsjuka och hittills har fem personer blivit dåliga. Det positiva är dock att det tycks gå över ganska fort. Vi har vidtagit åtgärder för att stoppa spridningen genom att delat upp toaletterna för sjuka/icke sjuka, delat upp disken samt att vi använder mycket handsprit på både händer och ledstänger.

Idag hissade vi segel och lättade an ankare utan att starta motorn. Vi har ingen stress för vi ska tillbaka till samma ankarplatts som vi låg på. Solen skiner, mycket svaga vindar och ingen sjö. Nu har vi skotat seglen så att Falken drejar bi vilket innebär att man lovartsskotar förseglen så att man ligger stilla i vattnet. Sedan sjösattes och riggades skeppsbåten så nu ska alla få lov att provsegla den. Övriga håller på med tamparbete och utbildning. Byssan bjöd på glass till eftermiddagskaffet.

Hälsningar 321 Sörkvist

DSC_1509 DSC_1638 DSC_1608 DSC_1575 DSC_1584 DSC_1580 DSC_1586 DSC_1665 DSC_1480 DSC_1661 DSC_1621 DSC_1614 DSC_1488 DSC_1482

07
Mar

Resebrev HMS Falken 150307

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hejsan på er landkrabbor! Nu har vi äntligen kastat loss från Algeciras och är på väg mot Sevilla, Spanien. Vi anlände i Algeciras den 3mars och under dagarna vi legat förtöjda har vi haft permission. Staden hade mycket fina små gator och torg och givetvis erbjöds tapas på varje restaurang. Vi har hunnit bunkra upp våra egna godisförråd vilket är väldigt bra för kommande ben mot Sevilla. Sjön suger… Om cirka en timme så sätter vi bredfocken som vi revade tidigare idag, det ska bli spännande. Detta kan vi göra eftersom att vi har medvind, det blåser runt 20m/s så vi har även slagit under stormstoren för att öka säkerheten.

Vi är i övrigt friska o glada och det återstår att se om vi blir sjösjuka men det ska nog inte vara några problem! Maten ombord är väldigt god, Som alltid. Den bästa maten var när Riggaren fyllde år, då bjöds de på Kycklingvingar, sötpotatis, coleslaw, chips och coca cola, hela besättningen satt och åt på däck och det var väldigt trevligt!

Lite grann om mig Eleven Cederbratt. Det här är min andra segling jag gör med Gladan/Falken, jag tycker det är väldigt roligt och intressant att få segla ett sådant stort fartyg. Resan har gått rätt fint, det var rätt mycket vågor i början av resan så det var lite jobbigt för magen, Nu mår dem flesta bra och allt rullar på, vilket är underbart!

Jag skulle vilja hälsa hem till min kära mor & far, jag saknar er och hoppas på att få mycket pannkakor och mjölk när jag kommer hem. Nästa hälsning är till min flickvän Nathalie och det är att jag saknar dig väldigt mycket och jag längtar till jag får komma hem och krama om dig.

Då var detta resebrevet slut så ni får hade bra!

422 Cederbratt & 331 Klevsäter.

DSC_1303 DSC_1344 DSC_1387 DSC_1297 DSC_1283 DSC_1317 DSC_1382 DSC_1340 DSC_1290 DSC_1329 DSC_1310 DSC_1314 DSC_1300 DSC_1410 DSC_1464 DSC_1330 DSC_1320 DSC_1299 DSC_1343 DSC_1315 DSC_1337 DSC_1284 DSC_1294 DSC_1295 DSC_1362 DSC_1478 DSC_1386

 

03
Mar

Resebrev HMS Falken 150303 *Algeciras*

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej alla landkrabbor samt sjömän.

Då var vi äntligen på väg in mot Algeciras. Under dagen utanför Gibraltar så har vi haft segelexercis med helt underbart väder. 7,5-12m/s o en stor blå himmel med sol. Alla är på så gott humör. Vilket en kanon…. Ett födelsedagbarn har vi även firat med lite tårta… Tack byssan! Vi förbereder nu förtöjning…. Vi vart ju tvungna att fota lite oxå… Gibraltar i bakgrunden är ju inte så vanligt.

Falken Algeciras

DSC_1094 DSC_1073 DSC_1086 DSC_1084