07
Feb

Resebrev HMS Gladan 160207

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

Las Palmas, Gran Canaria

Rent skepp för sista gången. Det är full fart på och under däck. Det piskas madrasser, ristas filtar och kuddar. Det torkas, skrubbas och dammsugas. Allt ska bli rent och snyggt innan eleverna från Törnströmska gymnasiet lämnar Gladan. Skepparna och Timmer leder arbetet och eleverna jobbar snabbt och vant. Ikväll, efter att vi har packat våra väskor och genomfört en persedelmönstring, är det permission och imorgon bitti åker vi till flygplatsen för hemresa.

Det är med blandade känslor som vi imorgon lämnar det som varit elevernas hem under en månad. Glädje förstås över att komma hem till familjen och till sin egen säng, men ändå saknad över att lämna besättning och nya kamrater. Familj och vänner får tillbaka glada, solbrända ungdomar med massor av ny kunskap och nya erfarenheter. De har lärt sig sjötermer, knopar, hur man lever till sjöss, säkerhet och att alltid hjälpas åt och vara en god kamrat. De har verkligen skött sig exemplariskt och även om det har varit tufft ibland kommer de att minnas tiden på Gladan med saknad. Ett stort tack till FC, Sekonden och hela besättningen på HMS Gladan.

Katarina Lidfors

Lärare, Törnströmska gymnasiet, Karlskrona

Persedelmönstring

Persedelmönstring

06
Feb

Resebrev HMS Gladan 160206

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

Okej! Då är det 131 Gidlund, alltså min, tur att skriva några rader om vår resa ombord HMS Gladan. Vi börjar närma oss slutet av denna 4 veckors långa utbildningsresa och återvänder snart tillbaka där vi startade i Las Palmas. Nu så kör vi bunkring och mässingspust så det står härligt till och även om det inte är världens roligaste nöje så känns det lite konstigt att det är en av de sista gångerna som jag får göra det med detta gäng som har blivit lite av en andra familj. Jag kommer visserligen vara kvar ombord och åka fler turer med Gladan men det är alltid lite sorligt att behöva ta avsked av dessa trevliga personer ombord. Vi har ju fått lära känna varandra på ett lite annorlunda sätt och det har både skapat bra och mindre bra stunder tillsammans ombord.

Igår så körde vi lite olika stationer som var ro med skeppsbåt, köra ribb, timmers timme time och sista rycket med elevtamp. Humöret gick upp och det såg väldigt bra ute på slutet med både skeppsbåt och ribb, så bra att det blev tävling mellan dessa två. Vinnaren blev visserligen ribben med ganska långt försprång men skeppsbåten ska självklart få en stjärna i protokollet för engagemang. Efter så var det bara att snabbt få på sig fin kläderna och kliva ner på trossbotten för en gemensam middag med god mat, oxfilé med bea, pannkakasefterrätt med glass och annat smått och gott. Trevliga pratstunder och några avskedstal senare så blev tävling igen. Jeopardy eller skeppardy som 3: skepparen förtydligade. Några krävande frågor senare så blev 3 kvarteret vinnare med äran som vinst. Styrbord fick stå vakten och resten kunde lugnt lägga sig för en god nattsömn.

Nu har vi lagt till vid Las Palmas och tar i med sista rycket, återställning kvar innan vi får utforska denna ö som blir resans sista ö. Vi från Gladan tackar för att ni läser, kommenterar  våre resebrev och vi hoppas att ni följer med här på skonertens nästa etapp!

  • 131 Gidlund
06
Feb

Resebrev HMS Gladan 160205

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

Brass är titeln på Gladans tekniske chef, han är även lärare åt maskineleverna.

Titeln lär komma från de segelfartyg som först hade teknisk hjälp ombord för att hantera segel och rigg. På däck monterades ett stående capstan som drevs av en liten ångmaskin som var monterad under däck. På en annan plats i fartyget var en ångpanna placerad som alstrade ånga till ångmaskinen. I riggen fanns och finns fortfarande rår, stora tvärgående trästockar som man fäster seglen i. När man skall ändra dessa rår efter vinden kallas det att BRASSA seglen. När detta gjordes med ångmaskin var det teknikern som körde maskinen. Därav namnet brass. Han som skötte pannan kallades eldare. (Allt enligt hörsägen) Nog om det.

Det finns två stycken mycket duktiga maskinelever ombord i denna kursen. Dessa har fått vara med om både servicearbeten och mindre haverier. Så t.ex. har dom fått byta kylvattenpumpen till vår frys, denna pump har eleverna sedan bytt kullager och tätningar på. Tur eller otur men en impeller på en av generatordieslarna gick sönder. Några timmars jobb med pump och kontroll av kylaren och allt var igång igen. Observera att detta arbete utfördes i 40 graders värme. Eleverna har även utfört 500 timmars service på hjälpkärrorna (generatordieseslar) Detta innebär bl.a. Byte av smörjolja, byte av smörjoljefilter, bränslefilter, zinkanoder m.m.

Grabbarna (för det är pojkar) har även ritat fartygets brandsystem, elsystem, kylvattensystem, färskvattensystem m.m. att uppvisa för sin lärare på skolan. De har fått lära sig om grå och svartvatten, hur man bunkrar bränsle med dess säkerhetsbestämmelser, förråds- och reservdelsföring samt förande av maskin- och oljedagbok.

Inte att förglömma att de även gått ankarvakt och vakt i land. Men….. ofta har dom fått sova hela nätter.

Jag, brassen, har tänkt åt pojkarna och knappt blivit smutsig om händerna.

Tommy Nilsson

 

Brassen tillsammans med sina maskinelever

Brassen tillsammans med sina maskinelever

05
Feb

HMS GLADAN resebrev och bilder 160205

Anmäl Av:
i Okategoriserade

DSC_4059

Hej alla där hemma i Sverige!

Under de senaste dagarna har vi mestadels varit med om roliga grejer. Någonting som är värt att bemärka är ’’Siam Park’’. Europas största vattenland, och tredje största i världen. Det anordnades en busstur för HMS Gladans besättning, en sväng till ett otroligt stort och häftigt vattenland, med massvis av vatten- rutschkanor och få djur, till exempel sjölejon, delfiner, hajar och gäss. Det blev alltså en hel dag med sol och bad, glass och skoj. Sedan var det tillbaka till Gladan där det blev pizza till middag och därefter permission tills 00.00. I slutet av dagen var alla både nöjda och belåtna efter en fartfylld dag!

Idag har vi gjort vår kortaste resa som bara tog ca 9 timmar, från vår kaj plats i Teneriffa till där vi nu ligger ankrade strax utanför Las palmas där vi sedan har planerat att gå till kajs någon gång under lördagen. Japp Las palmas! Där vi började, nu kommer vi snart hem vilket är ganska skönt, de är bara 3 dagar kvar, sen är vi hemma igen.

-402 Sandström

DSC_3938 DSC_3939 DSC_3960 DSC_3962 DSC_3963 DSC_3964 DSC_3966 DSC_3977 DSC_4005 DSC_4006 DSC_4011 DSC_4012 DSC_4013 DSC_4021 DSC_4022 DSC_4023 DSC_4037 DSC_4042 DSC_4045 DSC_4048 DSC_4061 DSC_4062 DSC_4064 DSC_4066 DSC_4079 DSC_4092

01
Feb

Resebrev HMS Gladan 160131

Anmäl Av:
i Okategoriserade
Taggar: , , , , , ,

Hej alla bloggläsare!

Nu är vi tillbaka på el Hierro, och varför detta? Jo, det blev inte riktigt som vi tänkt oss. När vi kastade loss och skulle segla mot Teneriffa så var det ganska hårda vindar redan då men vi såg fram emot lite riktig segling. När nästa dag kom hade vinden inte avtagit utan ökat och den blåste i en oberäknad riktning som inte passade för den rutt vi tänkt oss. Rutten vi tänkt oss var att gå norr om la Palma och sedan segla norr om Teneriffa och sedan ner till staden Santa Cruz. Men när vi kommit norr om la Palma så vände vinden. Vi var då tvungna att åka ner bakom la Palma igen och tänkte då att vi kunde ankra utanför la Gomera istället. På lördag morgon hade vinden ökat ytterligare vilket gjorde att den ända säkra utvägen var att gå tillbaka till el Hierro.

För er som undrar vilka väderförhållandena var så blåste det i snitt 19 m/s men stundtals så var vi runt 25 m/s, vilket räknas som storm. Vi hade en lutning på stadiga 30-40 grader och hade en maxlutning på 52 grader. Vågorna va när det var som värst uppe på ca 4-5 meter. Men vi hade alla fall tur med värmen, solen sken under hela tiden.

Bilden nedan visar ’’inte’’ styrbords reling, eftersom att den ligger ca en halvmeter under havsytan för tillfället.

Väl tillbaka i el Hierro har det varit återställningsarbeten efter sjöturen. Helt lugnt har det dock inte varit till kaj. Under natten gick två förtöjningstrossar sönder och två fendertar kapitulerade, även pollaren bak på halvdäck gav vika för den kraften som akterspringet höll.

Jag 432 Larsson som då är toppgast har hjälpt till att fixat till toppseglen som blivit lite lösa i beslagen tack vare den tuffa vinden.

För mig, 331 Engdahl, som är maskinelev här ombord har dagen bestått av mestadels avluftning av pumpar som fått luft till sig istället för vatten under lutningen. Vi har också bunkrat upp med dieselolja för att klara av seglatsen över till Teneriffa som vi gör ett nytt försök på imorgon bitti.

Tack för oss, ha det gött, HAJ!

28
Jan

Resebrev HMS Gladan 160128

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

Hej 412 Fridland här på denna speciella dag då kungen har namnsdag och även jag födelsedag. Jag blir 17 år idag och dagen har varit bra en så länge. Vi har just förberett att gå till segels vilket innebär att vi har dirkat upp gaffelfocken, stor seglet och stagfocken.

Just nu så blåser det en del och förväntas att blåsa mer när vi är ute till havs vilket innebär att det kommer luta ganska mycket nu när vi seglar så blir lite svårare att ta sig fram ombord men för att kompensera lite så har vi revat stor seglet.

Jag har sjungits för två gånger, en gång under lunchen nere på trossbotten och sen även uppe på däck av hela besättningen. Det har även varit lite god fika nu under allemans kaffe på däck med kanelbullar som byssan har gjort.

Själv så tycker jag att det ska bli kul att komma ut och segla igen speciellt nu när vi ska vara ute den längsta tiden på denna seglats vilket är tre nätter och sen ankring på söndag.

Har inte så mycket mer att skriva just nu förutom några hälsningar hem till familjen och mina vänner Denise, Maja A, Maja T, Jade och Erik och hoppas att ni alla har det bra hemma i det kalla Sverige medan jag fortsätter ha det bra här i värmen.

Så tack och hej från Elev 412 Fridland J

Födelsedagsbarnet vid allemans kaffe!

Födelsedagsbarnet vid allemans kaffe!

På återseende El Hierro!

På återseende El Hierro!

Revat storsegel!

Revat storsegel!

28
Jan

Resebrev 160127

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

Ohoj alla där hemma i det kyliga Sverige! Nu har vi varit i El Hierro i något dygn och det har varit omkring 20-26 grader varmt. Nu sitter vi här på trossbotten och ska besvara er fråga om hur vi äter och hur vi har det här nere och hur det fungerar i byssan.

Livet på trossbotten.

Vi är 23 personer som delar på ett litet utrymme på ca 35 kvadrat, men saken är den att vi vet egentligen inte riktigt hur stort det är, kanske större eller mindre. När vi sover så har vi 12 fasta bingar och 11 häng bingar. Varje morgon så väcks vi av den ljuvliga musik som spelas varenda morgon (bra att veta det är samma låtar varje morgon). Vi går upp och tar ner våra hängbingar och fäller in de fasta bingarna.

Måltider.

När vi käkar här nere är det också trångt, då vi har 4 extra bord men vi använder bara två. Vi tar fram borden när vi äter frukost, lunch och middag. Varje frukost så får vi ner ett bläck med frukost t.ex. bröd yoghurt, pålägg m.m. Vid lunch så tar vi fram tallrikar bestick och muggar. Tallrikarna skickar vi upp till byssan där de sedan lägger på maten som vi sedan delar ut till respektive kvarter det vill säga barbord 2,4 och styrbord 1,3. Vid middagen så är det samma procedur som det är vid lunchen.

Byssan

För er som inte vet så är byssan köket på båten där de lagar mat till frukosten, lunchen och middagen. I byssan så har vi en köksmästare samt en första och andra kock. De lagar riktigt bra och mycket god mat för att vara på en segelbåt med de olika omständigheterna som händer ute till sjöss med gungningar och lutningar. När vi har nattvakt när vi är ute till sjöss så får vi nattskaffning, det vill säga ett lite enklare mål så vi inte ska vara hungriga under natten medan vi arbetar.

-Vasa and K-man out. Handle it! (123 Andersson och 323 Källström <33)

26
Jan

Resebrev 160126

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

Hej alla där hemma!

Jag sitter nu i befälens ”chillrum” klockan 04.56 och väntar på att min vakt ska ta slut. Vi har ett fyra vaktsystem här ombord, vilket betyder att man jobbar fyra timmar och sen är ledig fyra timmar. Det är väldigt slitsamt att vara uppe långa nätter när det blåser kallt, japp även vi har det kallt på natten ibland men kanske inte lika extremt som ni hemma i kalla Sverige.

Tidigare idag har vi varit ute till sjöss med massa värme hela dagen, det har varit ganska lugnt väder inte blåst alls mycket. Vi tog till och med ner allt segel för att det var så lite vind, haha. Vi hade också en ”man över bord” övning idag, där en elev och en besättningsman hoppade i vattnet med överlevnads dräkter så det skulle vara så likt som möjligt en riktig situation, den roliga delen i övningen tyckte jag var att båda överlevnadsdräkterna läckte in vatten så båda var helt dyngsura när dem kom upp på båten sen, jag tror dock inte dem två tyckte det var lika roligt som jag tyckte!

Just nu glider vi lugnt och tyst fram med 1.2 knop mot den lilla ön El Hierro, som vi beräknas komma fram till klockan 09.00 tisdag. Vi vet inte så mycket om ön än men det ska bli spännande att utforska denna ö med men jakten på McDonalds blir nog viktigast.

Nu kan ni där hemma lugnt börja räkna ner dagarna tills vi kommer hem för över halva resan har gått nu! Det är bara 13 dagar kvar tills vi också får känna på lite kyla.

Nu när jag sitter här själv en mörk tidig januari morgon skulle jag vilja passa på att hälsa till familjen, släkten och vänner att även om det är väldigt gött här där man får lära sig tusen nya saker varje dag så känner jag ändå att inget slår ens riktiga säng, borta bra men hemma bäst!

-242 Armstrong

Gastar äntrar upp för att klargöra bredfocken