25
Okt

Resebrev HMS Falken 141025

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej alla bloggläsare!

Nu är vi snart ett dygn från Toulon och är väldigt uppspelta för det. Ett fåtal ombord mår fortfarande illa men dem flesta har återhämtat sig från sin sjösjuka. Vi har haft lektion i tampar och hur man gör dem ”lätta” tamparna och medan man garvar åt någon annan för dem har gjort fel så blir man alltid själv utskrattad för man slagit knut på sig själv.

Vi har kommit igång med alla stationer här på båten och man börjar lära sig mer och mer för varje pass. Frälsarkransvakt kan vara lite tråkig eftersom ingen har ramlat överbord än och vi hoppas på att den stationen förblir tråkig. Den mest uppskattade stationen på Falken är FV(friavakten). Det innebär att man inte har något fast arbete utan kan sättas i arbete när som helst.

Våran köksmästare blev idag befordrad till *Menig 1:e klass av 3:e grad*- Han har varit anställd ombord i 3 år. Mycket bra gjort… GRATTIS!

Alla personliga brev som ni skickar gör personen gladare och gör att man får mer energi till att arbeta. Så skicka gärna mer brev och tänk på att alla är personliga och det är bara er mottagare som får läsa brevet.

Klockan är nu 02.31 och vi ska jobba fram tills 04.00 sen blir det ett annat kvarter som får jobba och vi sova.

Mvh från Falkens besättning och elever!

En extra varm hälsning till familjen Lindholm och Björklund (skicka gärna fler brev till oss)

 

Kvf 422 Lindholm

204 Björklund

DSC_3731 DSC_3790 DSC_3784 DSC_3776 DSC_3771 DSC_3764 DSC_3752 DSC_3746

24
Okt

Resebrev HMS Falken 141024

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Igår natt hade vi ganska kort om bruklig personal på däck här på HMS Falken, de flesta av oss elever mådde dåligt och var sjösjuka. Vi hade dåligt med vind under hela natten och det gungade ordentligt ombord. Dagarna och nätterna här på HMS Falken blir långa och vi arbetar efter ett vaktschema där varje vaktpass är fyra timmar långt, detta löper dygnet runt. Trots sjösjuka och lite sömnbrist trivs vi bra här ombord och när vi inte är sjösjuka har vi kul och lär oss massor.  Under eftermiddag idag så har HMS Falkens FYSpass kommit igång, vilket brukar vara populärt. Men skaran var inte jättestor än så länge. Sjösjukan har tyvärr tagit över. Men det blir det nog ändring på snart.

Under dagen och ikväll har vi haft mycket lugnare sjö, men det gungar fortfarande på ganska bra. De flesta av de som mådde dåligt under natten är nu piggare och gladare. Klockan är nu 00.41 och vi har precis inlett dygnets första pass, Hundvakten. Vi gick på 00.00 och ska arbeta fram till 04.00. Vi, i kvarter 1, är under det här passet vad som kallas för Vaktens fria kvarter. Detta innebär att vi är vakna och på däck för att hjälpa till men vi förfångar inte poster, det gör kvarter 3 under nuvarande pass.

Vi befinner oss för närvarande ca 200 distans minuter ifrån Toulon i Frankrike. Vi seglar på i bra hastighet och ska komma fram under förmiddagen på söndag.

Vi vill också passa på att hälsa varmt till vänner och familj där hemma.

121 Junestedt

123 Eriksson

DSC_3666 DSC_3728 DSC_3725 DSC_3715 DSC_3703 DSC_3696 DSC_3693 DSC_3692 DSC_3669 DSC_3691

23
Okt

Resebrev HMS Falken 141023

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej alla loggläsare! De har nu gått en och en halv dag sen vi kom ombord på HMS Falken. Vi bemöttes av HMS Falkens besättning genom en invigningsceremoni där vi klättrade över båda masterna och sedan mönstrade vi ombord.

Efter mönstringen vart alla tilldelade ett specifikt kvarter och en arbetsposition ombord på fartyget. Efter tilldelning av arbetsposition och kvarter så var det middag ombord på HMS Falken som var gjord av Falkens egna kockar, maten var gudomligt god och fyllde våra magar tills det sa stopp.

Det har varit många och lärorika genomgångar om tampar och redskap på fartyget. Vi tog för första gången idag användning av våra lärdommar och segla ut med HMS Falken på Medelhavet för första gången.

Men innan vi lämnade hamnen i Palma hade vi genomgångar och testade hur man lägger ut och lägger till fartyget. När vi väl kom ut ur hamnen var det snart dags att använda våra kunskaper om tampar. Vi skulle hissa fyra av de nio seglen som finns ombord på fartyget. De var tungt och stressigt att hissa seglen men till sist fick vi upp dem och adrenalinet började pumpa. Efter några timmar när börja falla slog sjösjukan till hos de allra flesta tappra elever ombord. Just nu sitter vi här i natten med stjärnklar himmel och stora vågor som bryts vackert av HMS Falken och dess besättning på väg mot Toulon, Frankrike.

Tack oh hej we just set sail!

204 Björklund

232 Koivuniemi

14
Okt

Gladan på torra land!

Anmäl Av:
i Okategoriserade

DSC_5848

Här kommer en liten rapport från Gladan.

Vart är vi!
Vi befinner oss ju på Öckerö där vi ligger på varv och kommer att göra det fram tills i vår.

Vad gör besättningen?
Det vi arbetar med just nu är att gå igenom alla tampar, vajrar och diverse uppbörder som varit ombord. Det som är trasigt lagas eller byts ut. När man tömmer ett hela fartyget blir det väldigt mycket saker som ska hållas reda på. Mycket tid går åt till att inventera de vi har. En hel del saker har vi inte använt på länge och då tar vi oss en tankeställare om vi verkligen behöver dessa saker ombord.
Kvällstid här på Öckerö går i träningens tecken. En del av Gladans besättning ska ta sig an vasaloppet i vinter så det gäller att ligga i.

Vad händer med fartyget?
Själva fartyget har varvet hand om och i början på veckan lyftes Gladan upp ur vattnet så nu står hon på torra land. De har bland annat tagit bort växtlighet på skrovet och rivit ur en stor del av inredningen i förskeppet. Det skär lite i hjärtat och se henne just nu då hon ser lite sargad och kal ut, men i vår kommer hon bli finare än någonsin.

/3:sk Gustafsson

07
Okt

Resebrev HMS Falken 141007 + Palma

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Tjena bloggen!

I detta nu är Falkens besättning hemma i Sverige för välförtjänta 2 veckors vila efter den senaste perioden. Undantagen är 3:Sk och jag, 2:O, som inte nog med är dagens bloggare utan också de som vaktar fartyget i Porto Pi, Palma. Att vakta Falken skiljer sig troligtvis inte så mycket från något annat fartyg men för den oinvigde kan det kanske vara intressant att få en inblick i vår verklighet.

Ett fartyg oavsett sort har ett ständigt behov av underhåll, mycket av underhållet hinner man göra till sjöss men alltför ofta räcker inte tiden riktigt till. Därför är en vaktvecka ett välkommet inslag. Under de två veckors vaktande som kommer att ske här i Palma kommer dels justeringar av bomkapell, inventering av tågvirkesförråd, uppbördstvätt och sådana förberedelser såsom navigationsplan och underhåll av maskin att genomföras. Allt detta syftande till att när resten av besättningen kommer ner skall fartyget vara tipptopp och endast de absolut sista förberedelserna vara kvar inför kommande gäng elever.

När man är förtöjd i en militär hamn finns det dessutom en tradition av att man anmäler fartyget hos chefen för den aktuella marinbasen. Vilket vi gjorde i förmiddags. Chefen för Porto Pi Naval Station tillika Naval Commander of the Balearic Islands är Kommendör Roberto Ortiz Gutierrez. Vi hade ett givande samtal och sköldar utbyttes.

Allt är med andra ord väl med oss här i Palma, även om hemlängtan gör sig påmind från stund till stund. Vill därför passa på, då bloggmakten ligger i mina händer, att hälsa till världens bästa flickvän och sambo Therése, älskar dig ses snart!

// 2:O

Från vänster Lt Karl-Magnus Persson, Kommendör  Roberto Ortiz Guitierrez.

Från vänster Lt Karl-Magnus Persson, Kommendör Roberto Ortiz Guitierrez.

02
Okt

Resebrev HMS Falken 141002

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Halloj alla där ute!

I onsdags mönstrade våra kära kadetter av och lämnade HMS Falken i nyckelbesättningens, ljungsmänens och våra gästers händer.  Som avkedspresent lämnade de oss mulet väder, gränsen till kuling och hård sjö. Det är bara tacka och ta emot!

Skämt o sido så går det väldigt bra just nu, trots väder och vind. Vi går på kurs 068 och rör oss i cirka 7 knop mot mål. Under dagen har det blåst ganska rejält och Falken har ”stampat” samt lutat en hel del, inte något som vi varit vana med under denna resa. FC och 2:O anmälde sig frivilliga att arbeta med förseglen bara för att kunna testa sina nyinköpta regnställ. Jag själv uppskattade det inte lika väl att bli helt översköljd med vatten när vi stod där framme på backen och satte segel.

(Kadetternas resa slutade i onsdags och det känns konstigt att inte längre behöva trängas med dem nere på trossbotten. Samtidigt börjar min egen resa ombord på HMS Falken närma sig sitt slut för denna gång, då jag mönstrar av i Palma, vilket känns lite vemodigt. Men jag kommer tillbaka någon gång i framtiden och ser redan fram emot det!)

Kl 22:35 passerade vi 41000 Nm tripmätaren ombord…

Vi ses i Palma,

Thomasson

DSC_3547 DSC_3543 DSC_3535

DSC_3534 DSC_3511 DSC_3501

30
Sep

Resebrev HMS Falken 140930 Malaga

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Idag har vi förtöjt fartyget vid kajen i Malaga & det betyder att det är vårt sista stopp för den här resan. Det är med vemod & sorg som jag i morgon mönstrar av, vinkar av alla & tar min tross & åker tillbaka till Sverige. De senaste dagarna har varit magiska då vi igår morse vaknade så vi hade Marocko på styrbordssidan, Spanien på babordssidan & ett uns av England på babordssidan.  Jag kan inte förstå att det redan är dags & att ett av mina livs äventyr snart är slut & bara är ett fint minne.  Jag skulle vilja berätta, förklara & försöka få er alla som läser att förstå vad jag har upplevt men det går inte. Det går inte att förklara solnedgångarna, den stjärnklara himlen, delfinerna som simmar bredvid båten, gemenskapen, vänskapen, känslan av lycka & välbehag. Det går inte att förklara det rus som jag känt i min kropp den senaste tiden. Den som får uppleva detta kan skatta sig lycklig & som tur är så är jag en av dem. Tacksam är bara förnamnet. Jag har lärt mig massor under den här tiden & inte minst om mig själv.

Sverige, vi ses imorgon,

202 Andrén

 DSC_3237 DSC_3254 bild 1

bild 3 bild 2

29
Sep

Resebrev HMS Falken 140929 + Historia

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Gibraltar sundet 27 nautiska mil från Malaga.

Klockan är nu 17,56 när jag skriver detta resebrev om vår fantastiska resa genom Europa’ s hav. Sitter i navigations hytten och filosoferar om allt vi har gått igenom och upptäckt på dessa tre veckorna till sjöss.

Som en historia nörd är denna resa mycket lärorik och man känner sig hedrad att få vara med och uppleva allt detta. Tack vare mitt intresse så har jag fått uppgiften att till varje stopp vi gör att redovisa lite fakta om våra destinationer för besättningen.  Så vad gör alla dessa destinationer så speciella? Skall ge er en liten inblick om vad jag har pratat om under mina historielektioner ombord.

När vi seglade in i Kiel kannalen kunde man jag inte låta bli att tänka på alla dem berömda fartyg som genom historien seglade igenom kanalen. Ett av dessa fartyg var slagskeppet Bismarck som färdades genom kanalen för att nå sin framtida hemmabas för att senare löpa ut i atlanten för sitt berömda möte med slagkryssaren HMS Hood.

Alderney var vårt första stopp på resan. Denna lilla ö som har en väldigt trevlig och mysig karaktär över sig gör sin historia känd så fort man tar ett steg iland. Alderney’ s namn härstammar från Celtiska tider och betyder helt enkelt ”ön nära kusten”. Alderney blev också den ända ö som tillhörde England som blev ockuperat av tyskarna under Andra Världskriget och blev snabbt en del av Hitlers Atlantmur med bunkrar som fortfarande linjerar kustremsan och klipporna.  Till detta så byggdes det fyra koncentrationsläger på ön som finns kvar men i förfallande tillstånd. Alderney är också den tredje största ön i Engelska kannalen och som en del av Guernsey Community har befolkningen sin egen valuta och vet hur mycket en meter är.

Vårt andra stopp var Cadiz som ligger i Andalusien provinsen och är en väldigt berömd stad med anor från Romartiden och äldre. Det finns bevis att staden grundades av fenishiska byggare 1100 år före Kristus men blev senare en viktig örlogshamn för den Romerska örlogsflottan med namnet Gadir. När Morerna invaderade byttes namnet ut till det som existerar nu. Cadiz är en underbar stad som jag verkligen rekommenderar att besöka även om man inte är historia intresserad. Allt från gamla kyrkor till dem ikoniska trånga gatorna blir man tagen av stadens vackra design. Cadiz var också hemmabas för den Spanska Armadan som seglade mot England för att förhoppningsvis invadera landet. Staden har också haft ett antal berömda historiska personer. Kanske den mest intressantaste av dessa var George Gordon Meade som föddes på Cadiz men levde senare resten av sitt liv i Amerika och blev känd som Generalen som ledde Unionens trupper till seger i tredagar slaget om Gettysburg som blev vändpunkten i det Amerikanska Inbördeskriget (1861-1865).

Efter Cadiz så har vi färdats längs Spaniens kust med svag vind som just nu blåser bara i 1m/s  så motorkraft är behövande.

Igår passerade vi  Cap Trafalgar där Amiral Nelson vann över den franska och spanska flottan den 21 oktober 1805. Enligt sjökorten skulle vi passerat där den allierade flotta hade formerat sig och hade fartygen existerat idag så skulle dem ligga om vår babord tvärs med akterspeglarna mot oss med Santisma Trinidad i mitten och Amiral Collingwoods kolumn av brittiska linjeskepp vid sidan om oss med Royal Sovereign i front.

I morse passerade vi Gibraltar och dess ikoniska klippa där ännu en lektion var planerad. Tyvärr så var dimman tjock och vi kunde inte se så mycket förutom klippan. Humöret lyftes dock med en flock delfiner som visade upp sig för oss.

Just nu så förbereder vi fartyget för hamn och rent skepp är beordrat och rengöring är i full gång med kadetter som ivrigt kastar in sig i sina uppgifter precis som jag gör med detta resebrev.

Så nu har jag skrivit länge nog och jag hoppas att ni har kunnat läsa ner till denna rad utan att somna. För mig så slutar resan i Malaga tillsammans med mina kadett kamrater och man känner lite sorg att resan ska så snart ta slut men man saknar familjen och glädjen att snart få komma hem är stor bland oss.

Nu är det bara två timmar kvar till Malaga så jag hoppas att ni har haft en trevlig läsning och fortsätter att följa vår resa på internet.

Med mycket goda hälsningar från HMS Falken’ s historiker och besättning.

Kadett 121 Eneke

 

HMS Falkens besättning vill hälsa till vår speciella 4:e klass på Hagaströmsskolan i Gävle, där vi väldigt gärna vill ha fortsatt information ifrån. Här kommer två frågor till er.

  1. Vi är på väg till Palma(Mallorca) och vi vill veta om Palma ligger på Västra alt. Östra halvklotet?
  2. Hur många latitudsgrader skiljer sig det mellan Gävle – Palma?

 DSC_3332 DSC_3298 DSC_3265 DSC_3429 DSC_3386 DSC_3378 DSC_3340

 

 

29
Sep

Resebrev HMS Falken 140929

Anmäl Av:
i Okategoriserade

God dag, farväl och siesta.

I torsdags landade skonerten vid kajen i Cadiz. Efter många timmar av ”ship shape” med genomstädning och mässingsputsning var den längsta etappen avklarad. Redan långt tidigare, när vi rundade den sydvästra udden hade i alla fall jag och några fler rantat runt och inväntat mobilteckning. Första kontakten med omvärlden på en vecka och hemlängtan gör sig påmind.

Vissa dagar har fartyget känts så himla stort. Speciellt när vi ska städa. Men oftast känns den liten även om det finns gott om plats. Vi lever som en liten familj, väldigt tätt inpå varandra. Det är lite ironiskt, att vi inte ens sett fartyg på en hel dag, det enda ljuset i mörkret har varit våra egna lanternor, stjärnorna och marelden. Ändå känns det trångt.

I Cadiz klev några ur nyckelbesättningen av och nya kom ombord. Det känns ju ”lite sådär” att bryta upp orginalkonstellationen till en början men självklart ersätts de med kompetenta och trevliga personer. Och så vill jag passa på att tacka de personerna så mycket, officiellt, för att vi fått dela det här äventyret med er. Jag vill också passa på att sända en tanke till de kadettelever som också lämnade i Cadiz och tidigare. Ni är saknade.

Cadiz är förövrigt en väldigt spansk stad. Man får aldrig det man vill ha när man vill ha det. Antingen är det siesta eller så är det inte moderniserat och framförallt talas inte ett ord engelska. Men det är väl i stort sätt också charmen med det, det som ger staden karaktär. Det var en avslappnad stämning och lugn och ro verkade vara de flesta människornas motto.

Det blev mycket churros, tapas, glass och cappuccino, por favor. Det åts hela tiden. Kanske lite som i protest för att man för första dagen på länge själv kunde bestämma vad och när man skulle äta. Vi har också hunnit besöka stranden, tittat på nån gammal katedral och tappat bort oss i de smala gränderna. Staden känns så väldigt mycket större när man kan gå tjugo minuter utan att lyckas hitta en huvudgata. Shopping har också skett. Det skulle nog vara bra med en extra väska från Malagas flygplats på onsdag…

Och apprå på onsdag; vi har satt segel, en jäkla massa segel faktiskt, men det går inte fort nu. Det blåser knappt någonting. Men det gör ju också att några av oss har t-shirt och shorts mitt i natten utan att frysa. Och det gör faktiskt inte någonting heller. Meningen är att vi ska ta oss igenom Gibraltar när det är dager. Vi ska samla på oss mer ”sea-cred” och det är lite häftigt att se något av det berömda sundet.

Idag är det tre veckor sen vi lämnade Karlskrona. Det är helt ofattbart hur fort tiden har gått och hur mycket jag har fått uppleva. Jag ska passa på att suga ut allt jag kan av de sista dagarna med skonertfamiljen innan vi ska tillbaka till verkligheten och de nära och kära. Det ska också bli underbart.

Det pratas mycket om ”vad är det första du ska göra när du kommer hem?” och ”vad saknar du mest hemifrån?”. Förutom pojkvänner, flickvänner, familj och husdjur som toppar allas listor så kommer sängen väldigt högt upp på min. Det ska bli skönt att byta hängbingen mot 180 cm av ren mjukhet. Efter att ha bott i ett skåp, en halvmeter högt, så ska det bli skönt att få komma hem och kasta av sig alla grejer och bara drälla lite. Och SOVMORGON!! Hela förmiddagarna ska spenderas i horisontalläge.

402 Lundberg

bild 1

25
Sep

Resebrev HMS Falken 140925

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Vaknar upp till en stjärnklar himmel och har precis påbörjar min sista hundvakt för den här ettappen, det känns bra men innerst inne så känns det även lite sorligt. Vädret är lugnt, vinden har mojnat lite så vi håller ungefär 5 knop.  Estimerad tid för ankring är kl 14.00 och då fortsätter rengöringsarbetet till senare på kvällen.

Stämningen ombord är på sin topp och det efterlängtade Cadiz kunde inte komma bättre i tiden. Jag själv har till avsikt att sola och bada så mycket som möjligt men även ge tid till att upptäcka denna historiska stad. Det skall bli otroligt roligt att få göra detta med sin besättning, den gemenskap vi bygger upp här kommer vara till enorm nytta under resten av vår utbildning.

Som skrivet ovan är det med lite sorg vi debarkerar fartyget eftersom vi byggt upp det här lilla samhället tillsammans och nu bryter vi det, som tur är får vi några dagar till genom Gibraltar. Jag älskar livet på sjön och är så otroligt lycklig att få genomföra en segling som denna. Det är verkligen ett privilegium fler skulle få möjlighet att genomföra, man växer som person för varje sjömil.

Stora kramar till familjen där hemma!

131 Barsby

HMS Falken 2 DSC_3237