04
Sep

Resebrev HMS Gladan 150904

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Idag är det femte dagen för oss ombord på HMS Gladan. Vi som skriver heter Sofia Fahlbeck Carlsson och Johan Laursén. Sofia är med på Gladan som frivillig och ska spendera de kommande fem veckorna ombord med slutdestination Las Palmas. Johan utbildar sig till sonaroperatör och ska vidare till HMS Sturkö i Karlskrona.

Nordsjön tog emot oss alla med dunder och brak, det vill säga ordentliga vindar och stora vågor. Första dygnet kryssade vi nästan hela tiden för att sedan falla av till halvvind och ta sikte på Dover med en hastighet på ungefär tio knop. Efter en hård natt var det härligt att se Dovers vita klippor som gav oss lite lä och lugnare vatten. Självklart lyssnade vi på låten Dover Calais när vi seglade mellan England och Frankrike. I natt ska vi segla över nollmedianen och så får vi se vad det innebär. Det ryktas om att underliga saker sker när man passerar den, så vi får vänta och se.

Livet ombord på HMS Gladan är utmanande och vi sover så fort vi får en ledig stund. Tamparna är tunga att dra i och det finns alltid något som ska sträckas upp. När vi väl får tid att sova så sover hälften av besättningen i hängmattor som är fästa i taket på trossdäcket. Både Sofia och Johan sover i hängmatta och det är uppskattat när det går vågor. Många av de som sover på binge får spänna fast sig för att inte ramla ut.

Nu ska vi återgå till däcksjobb för att lägga oss och sova klockan tolv och sedan gå upp klockan halv fyra på morgonen för att gå vakt.

Jag Sofia vill passa på att hälsa till min familj och Johan.

Varma hälsningar

125 Fahlbeck och 325 Laursén.

04
Sep

Resebrev HMS Gladan 150903

Anmäl Av:
i Okategoriserade

För två dagar sedan anlände jag till Amsterdam tidig morgon för ombordmönstring på HMS Gladan för att segla med till Brest i Frankrike, jag som skriver heter Johnny Bondesson och är GSS Elev och utbildar mig till sonaroperatör. Seglingen med HMS Gladan är det sista jag gör i utbildningen innan jag mönstrar på HMS Nyköping.

När jag och mina kolleger 27 till antalet anlände till Amsterdam blev vi mött av en väldigt fin syn ”HMS Gladan”, hon är verkligen fin och det märks vilken kärlek hon får.

Väl efter ombordmönstringen tog nyckelbesättningen emot oss med öppna armar, en kortare presentation av alla i besättningen och sedan var det ett fullspäckat schema som väntande.

Det är mycket som skall läras under en kort tid, allt ifrån tampar, segel och övrig utrustning som används och det viktigaste innan loss kastning är självklart säkerheten. Noggrann säkerhetsgenomgång för att lära känna hur skyddsorganisationen fungerar ombord och övergivande av fartyg mm.

Vi kastade loss igår från Amsterdam för att ta oss ut via kanalen och slussa oss ut, en rolig resa genom kanalen med en del båtar, fint väder och ny miljö, jag hade dessutom äran att stå vid rodret den första biten. Efter slussen gick vi i hamn i ”Ijmunden” för att stanna över natten.

På förmiddagen idag gick vi ut till havs och påbörjade den efterlängtade seglingen mot Engelska kanalen vidare mot Brest, dagen för mig har varit underbar, det har regnat en del sägs det jag har inte tänkt på det ”skämt och sido”.  Vi har snittat runt 5-6 knop idag, klockan är nu 03:24 jag ingår i tredje kvarteret och vi har frivakt nu och sitter beredd vid storluckan på däck. I mina ögon sett så har jag just nu i skrivande stund min häftigaste upplevelse på havet, det är ganska rörigt i sjölådan just nu om man frågar mig och båten lutar gott.

Min vakt är snart slut så jag passar på att runda av här.

Varma Hälsningar

323 Bondesson

03
Sep

Resebrev HMS Gladan 150903

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Under gårdagen innan avgång från Amsterdam så genomförde vi några losskastnings och förtöjningsövningar innan vi gav oss ut i kanel mot Ijmuiden. På vägen genom kanel så pågick det utbildningar både högt och lågt. I slutet av kanelen så var det en sluss som vi tog oss igenom galant!

Väl förtöjda i Ijmuidens fiskehamn så fortsätta det med mer utbildning, allmänna data, rigg och rundhult var några av lektionerna. I slutet av kvällen var eleverna trötta och hade väldigt mycket nya intryck och termer att ta in. Denna perioden har vi bara våra elever 2 veckor istället för det ordinarie 4 veckorna. Så det blir något intensivare än vanligt.

I skrivande stund gör båda vakterna klart att gå till segels, det är babordsvakt som har vakt, fjärde kvarteret som förfångar posterna och vi sätter strax segel och fortsätter få utbildningsexpedition mot Brest, Frankrike.

Glada hälsningar,

Blogg O.

01
Sep

Resebrev HMS Gladan 150901

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Fjärde sjöstridsflottiljen, Första ubåtsflottiljen, Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Tredje sjöstridsflottiljen, Utbildning
Taggar:

Efter sex dagars ledighet är vi i nyckelbesättningen åter ombord HMS Gladan här i Amsterdam. Våra elever anlände tidig morgon efter en lång busstur från Karlskrona. Besättningen ser fram emot att ta med dem på denna utbildningsexpedition, denna gång styr den mot Brest via engelska kanalen.

Eleverna går just nu sin fortsatta sjömanskapsutbildning. Inom ramen för detta ingår två veckor ombord skonerterna. Det är sjömän anställda båda på 1.a, 3.e- och 4.e Sjöstridsflottiljen. Det kommer bli två intensiva veckor för eleverna då vi vill lära dem så mycket det bara går under dessa få veckor.

Efter att hela denna dag gått igenom de grundläggande utbildningarna i ”förstadagsprogrammet” så har nu eleverna fått en kort permission innan vi imorgon kastar loss och går mot vårt första och sista stopp innan Brest, Ijmuiden.

/Blogg O

23
Aug

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Marinen/sjö, Militärhögskolan Karlberg, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning
Taggar: ,

Hej,

Det är med blandade känslor jag skriver detta inlägg då jag idag ska avsluta ett fantastiskt kapitel och påbörja ett annat. Jag sitter ombord på en utav världens bästa arbetsplatser och försöker summera de två åren jag har spenderat här på Skonerterna.

Det känns som att det var igår jag stod där som en ordentligt vilsen själ på en kaj på Öckerö och skulle äntra över topparna, men det är väl som folk brukar säga, tiden går fort när man har roligt.

Resan har varit otrolig och jag har haft fantastiska människor omkring mig, både elever och arbetskamrater. Jag har hunnit segla i befattning som kock, timmerman och skeppare och kan inte bestämma mig för vad som har vart roligast. Jag har hunnit segla över atlanten (2 gånger), jag har träffat kärleken i mitt liv och skaffat mig vänner för livet. Jag skulle kunna fortsätta rabbla upp grejer i flera timmar men låter avsluta detta kapitel med et stort tack till de som trodde på mig och gav mig chansen att få uppleva det här.

Kort sagt KUL ATT VARA HÄR!

John Lindblad
2.kock, Timmerman, 3.Skeppare
HMS Gladan

19
Aug

Resebrev HMS Gladan 150819

Anmäl Av:
i Amfibie, Amfibieofficer, Fartyg/båt, Marinen/sjö, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning, Yrkesofficer
Taggar: ,

Dagen börjades som vanligt med att vi steg upp kl. 0630 till ett ljudband från tidigt 80-tal likt alla andra 22 dagar sedan vi lämnade Öckerö och påbörjade vår resa med slutmål Amsterdam. Gladan har sedan 1983 spelat samma purrningsband (purrning är ett annat ord för revelj) för eleverna ombord och trots att musiken är helt okej blev vi trötta på den redan första veckan. Tänk vad skönt att återigen få vakna till en väckarklockas gälla signal.

Efter morgonrutinen påbörjade vi vår slutetapp från Ilmujden till Amsterdam och deltagandet i Sail 2015. Losskastning vid 10-tiden, därefter slussning och 14 distansminuter in till vår kajplats i Amsterdam. En sträcka som i 5 knop tar 2h 48min men som i vårt fall tog betydligt längre tid. Klockan är i skrivande stund 1930 och vi har precis förtöjt vid vår kajplats i Amsterdam. Resan hit tog strax över 9h vilket innebär att vi höll en snittfart av 1,5 knop och hade vi tävlat mot Sara Sjöström hade hon troligtvis vunnit.

Å andra sidan hade hon garanterat inte haft en lika trevlig upplevelse som vi haft. Detta då hon troligtvis varit fokuserad på simningen och inte kunnat njuta av utsikten. Gladan deltog i en större parad tillsammans med båtar från hela världen och utöver dessa större segelfartyg fylldes kanalen av hundratals fritidsbåtar och tusentals åskådare längs strandkanterna.

Jag, Kd Simon Ullah har deltagit i många parader i min tidigare tjänst på Livgardet, och de har alla varit speciella på sitt sätt. Dock så kan denna parad inte liknas med en statsceremoniell parad på samma sätt. Den kändes mer ostrukturerad än en vanlig parad men betydligt behagligare att delta i då den bjöd på fint väder, skön stämning och en fantastisk utsikt.

Under veckan väntas en mottagning ombord på HMS Gladan och en del ledig tid i Amsterdam för eleverna som inte går vakt. Det har varit en lång dag med många nya intryck och det skall bli skönt att klättra upp i sin hängbinge ännu en gång. Dessvärre är sannolikheten stor att vi även imorgon blir väckta av samma purrningsband som spelats sedan 1983.

Då detta resebrev är det sista som skrivs av oss amfibiekadetter ombord vill vi passa på att tacka HMS Gladan med besättning för 4 fantastiska veckor som vi kommer minnas i resten av våra liv. Vi vill även tacka den 222qrzn nautiker för ett varmt välkomnande och roliga stunder. Men det känns bra att återigen vara på en plats där land möter vatten.

Varma hälsningar från Simon Ullah, Jacob Lindholm, Eric Forslund och Christoffer Glännerud OP AMF 13-16

Genom Kd Simon Ullah och Kd Jacob Lindholm.

19
Aug

Resebrev HMS Gladan 150819

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Åter ombord Gladan till sjöss.

Vi, Annelie och Lars Saager, anlände till Amsterdam för några dagar sedan. Vädret var inte bra med regn och busväder. Men prognosen var att det skulle bli bättre och bättre under veckan.

Idag onsdag 19/8 så tog vi bussen ut till hamnstaden Ijmunden där HMS Gladan var förtöjd. Idag skulle hon inlöpa till Amsterdam genom Noordzee kanaale och vi skulle få följa med henne. Väderutsikterna var hyggliga med moln men inget regn.

Med oss ombord och 4 andra gäster kastade vi loss och inlöpte i slussen ca 1200. Väl inne i kanalen sprack himlen upp och solen lyste på oss alla.

Inlöpandet började och detta fantastiska skådespel började. Alla stora skepp i parad, massor med småbåtar runt omkring och massor med människor längs kanalens stränder ( säker ca 500 000 till 1 000 000. Många är det!) De 14 nm tog ca 6 timmar att avverka. Hela spektaklet är fantastiskt att se så här från sjösidan.

Att få återkomma så här efter ca 16 månader som pensionär känns lite konstigt och spännande. Det är många tankar och känslor som passerar när man tänker tillbaka på allt som hänt under de ca 6 år som jag fick möjligheten att vara kommenderad ombord. När man sedan möter alla som idag är ombord, den värme och vänskap som man fortfarande åtnjuter, är mycket trevligt. Min hustru Annelie, som känner en del sedan tidigare blir trevligt bemött och väl omhändertagen. Kd som är ombord, vilka jag känner en del sedan gammalt som tidigare elever, är mycket trevliga och positiva. De sköter sig fantastiskt bra.

Vi har idag haft en fantastisk dag till sjöss genom kanalen in till Amsterdam.

Ett stort tack till Er alla ombord att vi fick följa med.

Lycka till på Er fortsatta färd mot nya och gamla resmål på Östra Atlanten.

Annelie och Lars Saager

17
Aug

Resebrev HMS Gladan 150817

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Marinen/sjö, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning
Taggar: ,

Kadettens bekännelser

Klockan är 02.19 och natten är mörk utanför Hollands kust. Regnet duggar lätt över styrbordsvaktens fria ute på däck. Dagarna ombord HMS Gladan börjar nu lida mot sitt slut för 222a qrzen och även för mig, kadett Frida Monie som ska försöka ge er läsare en chans att få en glimt av livet ombord precis nu.

I skrivande stund har jag tagit väderlä i officersmässen, även kallat gunrummet ombord. Ute på däck hör jag 3e. skepparens röst –”hal dör!” vilket är en order att sträcka tamparna och vara redo för nästa uppgift, exempelvis att hissa eller hala. Vi kryssar nu fram och tillbaka genom vinden då vi tack vare medvind tagit oss fram fortare än beräknat och inväntar att under eftermiddagen som kommer få tillåtelse att förtöja i Ilmjuden? för att bunkra. Vår segelexercis under snart tre veckor ombord visar sig nu sitta då kadetterna utanför blöta och trötta hittar rätt i mörkret.

Nätterna ombord anser jag själv vara de mest minnesvärda till sjöss. All kunskap man besitter som sjöman blir betydligt knepigare i mörker, ännu mer under sjögång. En pålstek sitter som ett rinnande vatten en solig dag i Bremerhavens slussar men kan kännas betydligt klurigare för en otränad sjömanshand i blindo av natten.

Natten till sjöss bjuder även på många glimrande stunder som man länge bär med sig, kanske så länge som för alltid. Att stå utkik 30 meter upp i masten ovanför havsytan under en stjärnklar himmel kan lätt få utkiken att glömma bort sin uppgift. Att spana efter fartyg istället för att drunkna i stjärnfallen som regnar ovanför kan vara svårt. Att som frälsarkranspost på halvdäck slukas upp av marvattnet som svallar lysande grönt vid skrovets kant är ögonblick man minns och förvarar lite extra ömt. Ögonblick och minnen som kan behövas plockas fram under nätter som denna då regnet känns tungt.

Utanför hör jag nu ljudet av skepparepipan blåsa, stationer beordras för det är nu dags att återigen vända genom vind. Tyvärr kommer nog inte denna natt bjuda på något glittrande stjärnfall, men dock väntar en varsin varm binge på mig och mina kamrater vid 04.00 vilket känns minst lika lockande. Jag lämnar nu värmen inombords för att istället hugga tag i en talja, ett skot eller ett fall, men mer om det någon annan gång.

Varma hälsningar till alla er där hemma från kadett Frida Monie och alla i Gladas besättning.

049

Segelfartyget Europa utanför Hollands kust.

16
Aug

Resebrev HMS Gladan 150815

Anmäl Av:
i Amfibieofficer, Fartyg/båt, Marinen/sjö, Militärhögskolan Karlberg, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning
Taggar:

Hej på er alla som följer oss!

Alf Furugård heter jag och har idag fått nöjet att skriva några ord om vår resa.

Efter några dagar i Bremerhaven har vi nu kastat loss och styr mot vårt nästa mål, Amsterdam. Men först en kort återblick till sista dygnet i hamn.

På fredagen stod parad på schemat för de fartyg som deltog i Sail Bremerhaven. Paraden innebar att besättningarna marscherade genom staden ackompanjerade med musik och en stor andel var utklädda. I luften låg inte bara värme och hög luftfuktighet utan också stor feststämning och glädje. Längs Bremerhavens gator kryllade det av människor i alla åldrar med skratt, vinkningar, ”high five’s” och fotograferande, en sann folkfest. Väl framme på torget väntade vätskepåfyllning, men framförallt prisutdelning. För tredjeplatsen i fotbollsturneringen erhöll vi en stor och grann pokal. En utmaning kvarstår dock i form av att frakta hem det stora priset. Mot kvällen bjöds sedan de fria kvarteren på mat och dryck i Fischereihafen för att runda av dagarnas festligheter samtidigt som mitt kvarter som hade vakten höll ställningarna ombord, beredda att natta våra skeppskamrater när det återvände från staden gator.

Lördagen började med en kortare rundtur på Ostindiefararen Götheborg för att därefter klargöra HMS Gladan för gång. Vid tvåtiden slussades vi ut från hamnområdet och satte kurs ut på havet för vidare seglats mot Amsterdam. I vanlig ordning bjöds det klockan tre på fika men idag med något extra till kaffet. Köksmästaren Kalle hade nämligen äran att fylla år och bjöd tillsammans med kockarna på tårta. Åter ett grattis till honom och tack för att vi fick vara med och kalasa!

Lagom till middag kom sedan ett skönt avkylande regn som legat i luften i flera dagar. En stor lättnad för trivseln ombord och en hjälpande hand i renhållningen av däck.

Avslutningsvis vill sända ut en hälsning till alla nära och kära därute från mig och mina skeppskamrater. Hoppas ni också mår gott!

/ Alf Furugård