Resebrev HMS Gladan 150729

i Okategoriserade

Igår kl 1300 mönstrade jag på HMS Gladan på Öckerö utanför Göteborg. Det är inte mitt första möte med skonerterna utan jag har haft nöjet att segla förr. För ett år sedan var jag en del av HMS Falkens besättning som 1 kock och ibland som skeppare. Men nu är det dags att göra en resa som elev. Efter att ha klättra upp och ner för båda topparna så fick jag anmäla mig hos chefen som hälsade mig välkommen och gav mig ett elevnummer. Jag blev elev 432 vilket innebär att jag kommer segla som förtoppsgast. Det innebär att när topparna skall sättas så skall jag befinna mig i toppen och se till att det löper utan friktioner. Det är med stor glädje och stor spänning jag återvänder hit, tyvärr denna gång blir det bara 4 veckor. Men det är, i min mening, både roligt och utbildande att vara ombord och inte minst en stor erfarenhet. Det är ett steg i ledet under utbildning på officersprogrammet på Karlberg som vi seglar för att utbildas i sjömanskap och navigation.

Dagen har bjudit på rengöringsutbildning och övning i fartygets övergivande innan det blev losskastning och gång till ankarplatsen. Väl framme gick besättningen igenom skyddsorganisationen ombord innan kockarna skämde bort oss med kaffe och kaka. Under kvällen kommer vi att få utbildning i att vara rorgängare, utkik, frälsarkranspost och glasvakt vilka skall förfångas under våra vakter. Nu i början är det mycket att ta in alltifrån nya uttryck till namn på segel och alla tampar. För egen del sitter det mesta i vilket är skönt, men det har gjort att jag blivit en kunskapsbank som de övriga kadetterna kan nyttja och använda sig av om det är någon fråga. En av de bästa sakerna med dessa fartyg (Falken & Gladan) är att nyckelbesättningen har både stor kunskap och där finns så mycket att lära så fastän jag varit ombord i tre år innan så kan de fortfarande hitta nya saker att utmana en med.

Det ska bli kul att vara med på denna resa som skall ta oss från Göteborg till Ystad, via Kielkanalen till Bremerhaven och slutligen Amsterdam.

Hälsningar till er där hemma!

432 Ivarsson

Kadetterna har embarkerat HMS Gladan

i Okategoriserade

Stor dag för HMS Gladan besättning. Efter ett år på varv med en större renovering av fartyget och många mantimmar av förberedelser så är äntligen dagen vi alla jobbat för här. Under förmiddagen genomförde stora delar av besättningen de sista förberedelserna inför kadetternas ankoms, några andra ur besättningen genomförde sina årliga ”varma dyk” för att upprätthålla sin rökdyk- kompetens.

Hälften av kadetterna anlände vid kajen på Öckerö strax efter 13.00. Resterande hälften kom lite senare, detta på grund av infrastrukturarbeten längst med vägen. Första som möter kadetterna är ett välkomnande från chefen. Därefter får de en genomgång av hur säkerhetsselen fungerar för att sedan få en förevisning i hur man klättrar upp i riggen. Sen så sätter klättringen igång. Kadetterna äntrar upp i båda masterna för att senare anmäla sig hos chefen för tjänstgöring. Därefter få de tid att stuva sin packning. Under kvällen så fortsätter utbildning i rutiner och skyddstjänst.

/BloggO

Jul

Provtur och förberedelser inför ny elevomgång

i Okategoriserade

HMS Gladans besättning är i full gång efter en härlig semester. De sista besättningsmedlemmarna avslutade sin semester igår (tisdag). Förberedelserna för att ta emot nästa omgång elever är igång. Idag genomfördes det två timmar provturer för att kontrollera och testa alla systemen efter semester och inför nästa elevperiod. Det var mycket högre trafikintensitet denna provtur än vad det har varit innan. Farleden var full med segelfartyg och motorbåtar. En bra övning och utmaning för VO (vakthavande officer) inför kommande seglatser.

Nästkommande elevperiod är kadetter ur OP14-17, de genomför sin första av två utbildningar här ombord skonerterna inom ramen för officersprogrammet. Fokus denna period ligger bland annat på sjömanskap och navigation.

Då HMS Gladan legat på varvet en längre period. Tycker vi i besättningen att det ska bli kul att få ombord elever igen.

Till er kadetter som läser detta, så ska ni känna er varmt välkomna, väl mött nästa tisdag!

Vänligen,

BloggO

Resebrev HMS Falken 150708

i Okategoriserade

Alla kläder inlämnade och sista kvällen klockan 9000 -1000 checkar vi ut i morgon. Det är fortfarande svårt att förstå. Nu har tågbiljetten kommit då är det svart på vitt att resan är slut. Alla goa människor kommer att åka tillbaka till sina delarna sverige och vissa kommer man inte återse igen. Men alla minnena från den underbata tiden kommer alltid att finnas kvar. Ett initiativ från gruppen gjorde att vi har skapat oss en facebookgrupp med alla oss som seglade. Så kontakten finns :)

TACK FÖR ALLT FALKEN OCH PÅ ÅTERSEENDE!

..och tack alla som läser på bloggen om alla elevers resor..!!

404 Brokås checkar ut :)

Resebrev HMS Falken 150705 *Bröllops-YRA

i Okategoriserade

Varmt. Otroligt varmt, solen värmde duktigt redan vid frukost. På morgonkvisten var det dags att tvätta alla vita ytor, städa trossbotten och rundhusen & kitta båten inför sekondens bröllop, och man kan lugnt säga att vattenflaskorna användes lika flitigt som putsdukarna och levangerna. Men trots värmen var det värt det- Falken bokstavligt talat sken när bruden och brudgummen embarkerade.

Själva arrangemanget var upplagt sådant att vi hade sex personer i ett järnvalv uppställt på kajen, två stycken fallrepsgossar samt två stycken landgångsvakter, så när brudparet ankom blåstes K (Givakt), och brudparet fick gå ombord. Vi kastade sedan loss från Örlogshamnen och påbörjade rundturen in mot handelshamnen. Vi bemannade riggen ungefär tio minuter innan vi kom fram, det betyder att vi fördelas ut i riggen, 5 personer i båda vanten på styrbordsidan och 2 personer i toppen, samt 6 personer i bredfockerået, och där hurrade vi för brudparet tre gånger när de gått iland. Det var ett triathlon som pågick intill, så hade vi extra publik på kajen när vi kom in så det var kul.

När vi lägger till så kastar vi kasttåg för att göra det smidigare med förtöjningsgodset, men 4:e officeraren hade för mycket kraft i kastet och var nära på att träffade nästan en närliggande barnvagn, men som tur gick det bra.

Allting klaffade och jag tror att hela arrangemanget var väldigt uppskattat, så det var väldigt roligt att känna delaktighet i deras speciella dag.

På kvällen innan vi gick till restaurangen Sjörök så skålade vi för en lyckad dag, sen bar det av mot maten precis mittemot båten. Där serverades salsiccia korv, fläsk filé och kyckling filé, och till det en panna stor som ett traktordäck fullt med rotfrukter, bland annat hela morötter, färskpotatis och grönsaker. Riktigt gott var det, och gratis tack vare sekonden.

Efter middagen var det dags för babord att ha permission, några stack ut på stan, medan andra stannade kvar på Falken. Samtidigt på Falken tog vattnet slut för första gången, efter att vi i tidigare fall haft översvämning i tankarna. VO löste det kvickt med ett ”hål i durken”.

Trevlig helg från oss!

422 Axelson och 311 Wallgren, samt instick från 404 Brokås (hon kan inte hålla tassarna från tangentbordet)

Resebrev HMS Falken 150705

i Okategoriserade

Idag, klockan 9, kastade vi loss från handelshamnen i Karlskrona. Vi gick ut en bit utanför och lade ankare för att sjövärnskåren ville ha oss på besök. Vi fick skjuts in till Kungsholmen som är en liten ö med en gammal fästning. Vi möttes upp av några Svk:are som hade uppställning i skuggan. En av instruktörerna visade oss runt på ön, vi fick gå in i gångar och titta på logement, sedan gick vi till något som kallas rundhamn och den var väldigt fin och speciell. Runt rundhamnen är det en mur med hål i för att vapen ska kunna siktas in där, på sidan finns det större hål för kanoner. Rundhamnen är rätt liten så endast små skeppsbåtar kommer in där. Rundhamnen är, precis som den heter, rund. Från sidan ser det ut som en bassäng, och Svk brukar faktiskt bada där. Vi fick även höra att det brukar åka in civila småbåtar dit och lägga till, fast de inte får vara där. Efter rundhamnen tog vi oss tillbaka till den andra hamnen som vi kom ifrån, det var väldigt varmt i hel uniform med långa arbetsbyxor och skjorta.

När vi kom tillbaka fick vi lätta på klädseln, jag, och nästan alla andra, drog på mig shorts och t-shirt. Sen skulle jag fylla min vattenflaska igen, men jag hinner bara gå halvvägs då jag hör ”vattnet är slut”, så det var bara att vända tillbaka. VO fixar det så fort han kan medan vi andra halar upp skeppsbåtarna. Sedan dags för bord och bänkar, då stack jag och fyllde på vattenflaskan för att sedan äta en riktigt god lunch med tortellini och gräddsås med kött och grönsaker.

Om 15 min är det dags för vårt första vaktpass i våra nya vakter, nu finns inte babord och styrbord vakt längre, vi har bytt till 3 vakt, vilket betyder att vi går på var tredje vaktpass, så vi vaktar i 4 timmar sedan är vi lediga i 8 timmar. Vi har blandat runt en del och fått nya kvartersförmän, förut var jag kvf för kvarter 4, men nu har Sahlin tagit rollen som kvf för vakt 2, den vakten jag tillhör. Att kliva av från kvf positionen känns skönt, det har varit väldigt stressigt i huvudet att hålla koll på alla i kvarteret, alla vaktscheman och vart alla ska vara under gång (när vi kör för motor/segel). Jag tror Sahlin blir en bra kvf, han har bra koll och gör sitt bästa för gruppen.

Mitt kvarter har varit fantastiska, de har stöttat och respekterat mig, gett mig beröm för bra scheman och så vidare. Jag kunde inte ha ett bättre kvarter, ingen tjafsa eller sa emot. Alla gjorde sitt bästa och tillsammans gjorde vi de jobbiga uppgifterna till roliga uppgifter och det vill jag tacka er för.

Som vanligt vill jag hälsa till familj och släkt från Falken!

Kram 422 Axelson.

Resebrev HMS Falken 150704

Karlskronas örlogsbas – 20150704

Vi är på vår slutdestination vi kom igår men låt för ankars över natten. På söndag kommer vi att vara klara för hemfärd.

432 Ehrgård och jag Brokås fick i uppgiften att beslå om Jagaren och Klyvaren. Alla segel skulle parad beslås inför bröllopet… Jag trodde att jag skulle klappa i hopp för värmen underlättade inte direkt 23 grader och vindstilla, det är då man förstår vikten av att dricka vatten. Vi har även satt upp en tältduk och mässigen ska skina. Att putsa mässing är som att plocka svamp, desto mera man putsar desto mera upptäcker man. Resultatet är dels att det är fint men man kan sträcka på axlarna när man lägger med en skinande båt. Jag hoppas att jag inte gör bort mig i morgon när vi ska ställa oss i parade stationer under bröllopet.  Jag står på andra vantet med Löfkvist folk kommer att höra och se mig väldigt bra så jag ska hurrandet mycket bra!  Men jag kan inte föreställa mig att vi ska få vara med på en sekonds bröllop.

Studiebesök på 2 olika minröjare. En som brassen jobbade på och en som var i samma stuk som 2:os fartyg. Båda användes för att min röja men det kändes som om den mindre båten som Brassen jobbar på skulle vara roligare eftersom man fick variera uppgifterna men hade hemskare sjö.  Varje gång jag har ett studiebesök på en sådan vill jag bli minröjare! Det skulle vara så coolt! Men det är också skrämande att det finns så många minor kvar i vattenet att vi behöver många i besättningen till båtarna. Men jag tycker att det är rätt att Sverige hjälper andra länder i nöd.

Babord och Styrbord hade båda friavakt och därför stack vi och badade efter studiebesöken!:D Jag hoppade från 7:an det är inte själva hoppet som är det läskiga tror jag det är att jag bygger upp rädsla men jag ska helt klart dit igen. En utmaning till att klara! Jag fick en snilleblixt så vi använder undervattenskameran när Pontén gjorde sina trix.

Efter en som vanligt god mat av Byssan så lockade Glaciären. En glass affär här i stan med super god glass. Den smakade värkligen det den ska, ingen jobbig smak utan en mycket värklighets smak. Vofflorna dom man ska få glassen i gör dom själva, dessa var perfekta. Glassen är grymt god.  I morgon vi jag gå dit och sätta de andra sorbé glassarna.

Det är as coolt att vara på en Örlogsbas, att gå via vakten varje gång men det är tydligen inte lika häftigt för en stad som är marin… nu väntas bara förhöret på alla tampar jag tror att jag kan klara det bara jag inte blir för nervös och glömmer bort pga detta.

God natt från basen!

404 Brokås

Resebrev HMS Falken 150704

i Okategoriserade

God förmiddag från Karlskrona!

Till att börja med vill jag, samt alla andra ombord på Falken hälsa och säga STORT GRATTIS till vår sekond som vi tycker mycket om, då han gifter sig idag. All lycka åt dig och din hustru!

Därför rengör vi här på Falken och gör i ordning skeppet för fullt inför vår sekonds bröllop som är idag. Bland annat har vi skrubbat däckshusen, rengjort styrbords och babords rundhus, skrubbat däcket och sist men inte minst rensat av trossbotten så den ser fin ut. Så nu efter att ha rengjort allt det kör vi på med det sista till lunch, mässingsputs och rännstenarna! Nu när sommaren äntligen har kommit så steker det på väldigt bra, så de flesta här på skeppet går runt i shorts. Själv har jag på mina långbyxor, tycker de är sköna trots värmen som har sin charm. Det kanske låter lite halvtrist att rengöra en sådan här fin dag som denna, men det är det faktiskt inte! Vi har peppande musik och man får färg i ansiktet av solen (Dock får man inte glömma smörja in sig som jag gjorde, behöver bara säga att min näsa gör lite ont nu)

Efter lunch kommer också något som vi elever väntat och övat flitigt på. Tampförhöret! Jag kommer ihåg min första resa med Falken. Då tyckte jag det var jättesvårt att få in tamparna i huvudet och det kändes som att jag aldrig kunde komma ihåg de. Nu känns det som att de sitter bättre. Tror det kommer gå bra för alla oss på förhöret! En tamp som sitter stenhårt i mitt huvud är fockedrevsudds tampen. Det känns som en kuggtamp då man tänker på den som skeppsklockan, haha.  Det lilla jobbiga är nog om man inte får en tamp på sin egen station. Så Falkens läsare håll tummar och tår för oss på förhöret!

Nu ska jag ansluta mig ute på däck tillsammans med resten av mina kamrater och fortsätta städningen.

Många varma, glada & svettiga hälsningar från Falken,

101 Nordmark

image image image

Resebrev HMS Falken 150702

Morgon vakten Edlund och Brokås pass 05:00 – 06.30

Vi vill önska 426 Book som mönstrade av i går ett stort lycka till vi seglar åt vart sitt håll nu men vi hoppas att våra vägar kommer att rysas i livet. Många kramar till dig tjejen!

Morgonen har nalkats med molnfri himmel och strålande sol.  Om lite mera än en timme kommer alla att purras. Vi kommer idag bege oss av till Karlskrona som är vårt mål på denna resa sedan är det hemförden mot Öckerö kvar.

God morgon från Skeppslåren!