Resebrev HMS Falken 140409

i Okategoriserade

Ett glatt gäng gav sig ut för att testa HMS Falken efter vinterdvalan. Som novisa seglare var förväntningarna stora och kunskaperna små. Men med en fantastisk besättning har dagen blivit kanon !

Vädret bjöd på både regn och vind, men även solen tittade fram en liten stund :) Trots kalla fingrar har alla varit vid gott mod och trots lite sjögång klarade alla utom en att behålla den superba lunchen.

image   image    image

Det har varit oerhört kul att få en glimt av livet till sjöss. Även om själva skeppets uppbyggnad fortfarande är lite av ett mysterium så har vi åtminstone lärt oss några nya ord och funktioner!
(Fortfarande känns dock finska mer begripligt än sjöspråk!! )

Slutligen vill vi tacka så hemskt mycket för möjligheten att få följa med ut på en liten seglats som perfekt kontrast till vardagen.

Vi kommer alla somna gott ikväll.

Resebrev HMS Falken 140403

Hej kära läsare.

Denna dag började mycket kallt, högtrycket har legat över Öckerö  och Ö-varvet men det lovade fint väder med mycket sol, det är alltid viktigt med vädret för oss sjömän men i dag var det lite extra för vi skulle provköra HMS Falken för första gången  detta år, kolla att motorn funka, att Osmosen tillverka rent och drickbart vatten och att själva båten inte läcker.
Så på förmiddagen förberedde vi fartyget för en provtur. Sopor i land, sjösurra löst material, kollar att våran livbåt är luftfylld, fulltankad och en massa annat.
Kl 10:00 kastade vi loss för testturen i Göteborgs norra skärgård. Solen gassade över oss som lovat, turen var lyckad och vi förtöjde på Ö-varvet igen kl 14:10.

Väl förtöjda på Ö-varvet så vart det full fokus på rengöring av utsidan, där vi har två duktiga sjömän som gör allt för att göra henne fin.
t.v. 1:e kock Robin Ivarsson
t.h. Köksmästare Jacob Fröjd
Känns bra att se och känna på Falken när man har ägnat 12 veckor med av och på riggning och ser fram emot testseglingen nu på onsdag (9:de)

Ha det toppen och se till nu vara ute och njut av solen
Andreas Lyman 2:Kock HMS Falken

Resebrev HMS Falken 140402

i Okategoriserade

Skepp o’hoj alla glada seglarvänner!

Nu är vi inne på våran 5:e riggarvecka, allt är mer eller mindre färdigt. Så dagen till ära så fick vi lite finbesök. Där en mycket trevlig person från länspolisen kom och höll ett föredrag om allt mellan himmel och jord, mycket intressant. Där efter fick vi lyssna på en herre vid namn Gunnar Karlberg som berättade om segelfartygens historia. Allt från segelfartygens begynnelse till dagens segelfartyg.
DSC_1702 copy   DSC_1683 copy
Själv tycker jag dessa veckor har varit kalas, tiden springer verkligen iväg, för man håller ALLTID på med något. Sedan lär man sig otroligt mycket också. Så får man chansen att rigga ett segelfartyg så ta chansen, väldigt lärorikt. Om man har intresset såklart!!

På återseende
HMS Falkens besättning
John Samuelsson 3:e Skeppare

Resebrev HMS Gladan 20140327

i Okategoriserade

Elevmiddag på trossbotten, Sista gemensamma middagen
Läge: Horta, Azorerna
Verksamhet: Återställningsarbete, förberedelse inför nästa elevomgång.
Väder: Växlande, frontpassage.

Sjukvårdsofficerens avslut
Midskepps! Fast och förtöjda vid kaj i Horta och det är med visst vedmod jag inser detta äventyr lider allt närmare mot sitt slut. Jag vet vad som väntar, även om min Käraste först av allt väntar på vår gata i Stan så är jag väl medveten om att en känsla av tomhet ofrivilligt kommer tränga sig på, vart tog alla vägen? Kanske ska jag försöka njuta av den känslan också innan jag, lika omedvetet, är inne i vardagens karusell och ser mig själv trängas på bussen igen.

Jag är mäktigt imponerad av många här ombord och deras befattningar (särskilt Köksmästaren och 3.O), inte minst alla elever som gjort det möjligt att med vindens hjälp, segel som vingar på en Gladan flyga fram tvärs över Atlanten.

Flottan är väl känd för alla sina traditioner, ordrar och inte minst för sin goda mat, sjön suger, magen skriker tom och en ordentlig blodsockerhöjare väntar när Skepparen blåser

-Bord och bänkar!

Obegripligt men sant så lyckas våra kockar höja sig ytterligare en nivå i förrgår på vår gemensamma avslutningsmiddag med att servera bland annat en fantastisk efterrätt. Tänkt bara tanken att grädda våfflor åt hela besättningen på ett enda våffeljärn, hjältar. Går att jämföra med när jag segla med på ”Gratitude” som tonåring, hur kocken hade gjort en gigantisk pannkakstårta till alla ombord, minns det så väl hur segelfartyget krängde i halvvind och det osa från den extremt lilla byssan, i flottan är allt möjligt!

Rent Skepp är genomfört, mässingen blänker, fjärden ligger blankt som vår nybonade durk och samtliga läkemedel är färdiginventerade. Det skulle vara att fara med osanning om jag påstår att jag mestadels jobbar med förbyggande sjukvård hemma, det är snarare tvärrom när jag åker omkring i en större gul bil med massa blå blinkande lysen, även kallad plåstertaxi! Fast något måste jag ha gjort med dessa elever när jag tjatat om deras smutsiga små fingrar som skall tvättas, inte petas med i ansiktet eller använda händerna när man nyser eller hostar. För aldrig har jag mött en så stor grupp, som bott så trångt och delat så många utrymmen tillsammans och samtidigt lyckats hålla sig så friska. Visst har det varit utfall av halsont, lättare feber och hosta men betydligt mindre än jag förväntat mig, positivt överraskad, I like! Så även om det fanns en utbildningsbehov av hur man tvättar händerna korrekt för att slippa alldagliga sjukdomar så tog jag chansen att hålla lektion i vilka direkta åtgärder man gör när man stöter på en medvetslös person. Så nu kan de vad förkortningen MIDAS inom akutsjukvård betyder, det känns tryggt, se till allt få den kunskapen du också :-)

Slutligen vill jag tacka nyckelbesättningen och framför allt Fartygschefen för att jag fick möjlighet att följa med på denna spännande Oceanfart. En dröm har gått och i uppfyllelse och jag är glad att jag gjorde de med just denna besättning och elever, tusen tack!

Må bäst :-)
//Sjukvårdsofficer Ihrman

Resebrev HMS Falken 140325

Hej alla vänner,

En liten hälsning från Öckerö, Göteborg och HMS Falken.

Nu när Gladan är ute och slår alla tänkbara rekord så ligger HMS Falken och dess besättning på Öckerö varvet och jobbar på för fullt med riggningen inför kommande säsong. Även om vi inte korsade Atlanten snabbast så leder vi nog i riggnings “speed” för på bara 2,5 vecka är allt i riggen klart, topparna är på plats, bredfockerået är uppe och segel litsade så det går undan här också. Men nog om det, stort grattis till Gladan och deras härliga resa.

Falkens sailplan för 2014 är nu uppdaterad. Så häng gärna med oss på 2014 års utbildningsresor antingen genom att besöka oss på vägen i någon hamn eller skriva en kommentar här på bloggen.

På återseende
HMS Falkens Besättning

Resebrev HMS Gladan 20140324

Gladan från Ribben
FANTASTISK
Att alltid känna sig omgiven, omtyckt och omhändertagen är en känsla om lätt kan beskrivas som fantastisk. Här på denna skonert är just den känslan en av de absolut bästa känslorna som någon kan få. Omgiven av en grupp människor som alltid är glada, roliga och hjälpsamma är underbart, det är kul att vakna upp på morgonen när någon kanske lyfter på hängbingen jag sover i och glatt säger god morgon. Eller en så enkel sak som att bara säga tjena kan förgylla hela ens vardag. Jag mår bra här. Vinden i seglena och så kör vi. Det är bara att kämpa på även då det kanske är motstridigt. Ingen säger någonsin emot om det är en uppgift man fått att göra. Det är fantastiskt. Det finns miljontals ord jag hade kunnat säga till denna text. Det finns många känslor, tankar och funderingar av att vara ombord på Gladan. Men om jag skulle skriva exakt hur jag, samt resten av besättningen känner, tycker och tänker hade detta resebrev blivit tio sidor långt, om inte mer.

Det är som sagt fantastiskt att vara ombord och få möjligheten till att vara en i besättningen. Jag är mycket nöjd med denna resa som tur är ännu inte är slut. På Azorerna har jag sett höga berg, mycket fina men något slitna hus som jag tänkt att min kära mamma som är arkitekt hade kunnat göra om till något riktigt vackert. Solen har äntligen dykt upp och visade sig idag när vi hade ”open ship” på ön São Jorge. Det blev en snabb titt på ön med permission i ca två timmar.

Nu ska jag avsluta detta brev med att tacka min glada pappa samt min fina vän Anna för att ni skickade fina kommentarer till mig som nu sitter upptejpade på skåpet. Jag vill även hälsa ifrån Azorerna hem till min underbara familj där hemma, min mormor och morfar i Blekinge, min älskade pojkvän och Maria och björn Barsby i Halmstad. Jag saknar er! Jag hoppas på att ni har det superbra och att ni njuter av våren!

Många glada hälsningar från
325 Ljung

Resebrev HMS Gladan 20140321

Här ligger Azorerna
Läge: Horta, Fayal, Azorerna
Verksamhet: Förberedelser inför morgondagens losskastning, bunkring av vatten och mat.
Väder: Dimmigt, regn, svag vind, ca 19C

Vad händer imorgon?
Imorgon är det losskastningsdag. Gladan seglar över till ön Ilha de São Jorge, är ute över natten och förtöjer på morgongen i Velas. Jag är tämligen säker på att ”vela” betyder segel på Spanska.

Hur lång är sträckan?
Det är en relativt kort distans på ca 23 distansminuter. Hur långt är då det?
Inte riktigt men nästan 4 landmil. Medelfarten är låg för sträckan och det ger oss tid för att öva manöver och utbilda i den sjömanskap som förra sträckan inte gav möjlighet till.

Vad händer när vi kommer fram?
På söndag är det “open ship” och då får civilbefolkningen på ön möjlighet att besöka Gladan.

Intressant data om Azorerna…
Det regnar dubbelt så mycket Azorerna som i Stockholm. Sannolikt har vi prickat in det mesta under vårt besök.
Totala arean av storleken på Azorerna är två tredjedelar av Gotland.
Det finns inga farliga spindlar eller ormar.
Det finns ett högt berg som är 1040 meter högt. Det finns ett rykte om att FC sprang hela vägen upp men tog taxi tillbaka ner. 3. Sk sprang hela vägen upp och ned. 10 minuter snabbare än FC:s taxi.

När kastar Gladan loss och går tillbaka mot Horta?
På måndag, då är vi ute till natten mot tidag. Förtöjer åter Horta på tisdag.

Vad blir det till middag imorgon?
Cesarsallad. Till lunch omelett.