23
Aug

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Marinen/sjö, Militärhögskolan Karlberg, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning
Taggar: ,

Hej,

Det är med blandade känslor jag skriver detta inlägg då jag idag ska avsluta ett fantastiskt kapitel och påbörja ett annat. Jag sitter ombord på en utav världens bästa arbetsplatser och försöker summera de två åren jag har spenderat här på Skonerterna.

Det känns som att det var igår jag stod där som en ordentligt vilsen själ på en kaj på Öckerö och skulle äntra över topparna, men det är väl som folk brukar säga, tiden går fort när man har roligt.

Resan har varit otrolig och jag har haft fantastiska människor omkring mig, både elever och arbetskamrater. Jag har hunnit segla i befattning som kock, timmerman och skeppare och kan inte bestämma mig för vad som har vart roligast. Jag har hunnit segla över atlanten (2 gånger), jag har träffat kärleken i mitt liv och skaffat mig vänner för livet. Jag skulle kunna fortsätta rabbla upp grejer i flera timmar men låter avsluta detta kapitel med et stort tack till de som trodde på mig och gav mig chansen att få uppleva det här.

Kort sagt KUL ATT VARA HÄR!

John Lindblad
2.kock, Timmerman, 3.Skeppare
HMS Gladan

19
Aug

Resebrev HMS Gladan 150819

Anmäl Av:
i Amfibie, Amfibieofficer, Fartyg/båt, Marinen/sjö, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning, Yrkesofficer
Taggar: ,

Dagen börjades som vanligt med att vi steg upp kl. 0630 till ett ljudband från tidigt 80-tal likt alla andra 22 dagar sedan vi lämnade Öckerö och påbörjade vår resa med slutmål Amsterdam. Gladan har sedan 1983 spelat samma purrningsband (purrning är ett annat ord för revelj) för eleverna ombord och trots att musiken är helt okej blev vi trötta på den redan första veckan. Tänk vad skönt att återigen få vakna till en väckarklockas gälla signal.

Efter morgonrutinen påbörjade vi vår slutetapp från Ilmujden till Amsterdam och deltagandet i Sail 2015. Losskastning vid 10-tiden, därefter slussning och 14 distansminuter in till vår kajplats i Amsterdam. En sträcka som i 5 knop tar 2h 48min men som i vårt fall tog betydligt längre tid. Klockan är i skrivande stund 1930 och vi har precis förtöjt vid vår kajplats i Amsterdam. Resan hit tog strax över 9h vilket innebär att vi höll en snittfart av 1,5 knop och hade vi tävlat mot Sara Sjöström hade hon troligtvis vunnit.

Å andra sidan hade hon garanterat inte haft en lika trevlig upplevelse som vi haft. Detta då hon troligtvis varit fokuserad på simningen och inte kunnat njuta av utsikten. Gladan deltog i en större parad tillsammans med båtar från hela världen och utöver dessa större segelfartyg fylldes kanalen av hundratals fritidsbåtar och tusentals åskådare längs strandkanterna.

Jag, Kd Simon Ullah har deltagit i många parader i min tidigare tjänst på Livgardet, och de har alla varit speciella på sitt sätt. Dock så kan denna parad inte liknas med en statsceremoniell parad på samma sätt. Den kändes mer ostrukturerad än en vanlig parad men betydligt behagligare att delta i då den bjöd på fint väder, skön stämning och en fantastisk utsikt.

Under veckan väntas en mottagning ombord på HMS Gladan och en del ledig tid i Amsterdam för eleverna som inte går vakt. Det har varit en lång dag med många nya intryck och det skall bli skönt att klättra upp i sin hängbinge ännu en gång. Dessvärre är sannolikheten stor att vi även imorgon blir väckta av samma purrningsband som spelats sedan 1983.

Då detta resebrev är det sista som skrivs av oss amfibiekadetter ombord vill vi passa på att tacka HMS Gladan med besättning för 4 fantastiska veckor som vi kommer minnas i resten av våra liv. Vi vill även tacka den 222qrzn nautiker för ett varmt välkomnande och roliga stunder. Men det känns bra att återigen vara på en plats där land möter vatten.

Varma hälsningar från Simon Ullah, Jacob Lindholm, Eric Forslund och Christoffer Glännerud OP AMF 13-16

Genom Kd Simon Ullah och Kd Jacob Lindholm.

19
Aug

Resebrev HMS Gladan 150819

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Åter ombord Gladan till sjöss.

Vi, Annelie och Lars Saager, anlände till Amsterdam för några dagar sedan. Vädret var inte bra med regn och busväder. Men prognosen var att det skulle bli bättre och bättre under veckan.

Idag onsdag 19/8 så tog vi bussen ut till hamnstaden Ijmunden där HMS Gladan var förtöjd. Idag skulle hon inlöpa till Amsterdam genom Noordzee kanaale och vi skulle få följa med henne. Väderutsikterna var hyggliga med moln men inget regn.

Med oss ombord och 4 andra gäster kastade vi loss och inlöpte i slussen ca 1200. Väl inne i kanalen sprack himlen upp och solen lyste på oss alla.

Inlöpandet började och detta fantastiska skådespel började. Alla stora skepp i parad, massor med småbåtar runt omkring och massor med människor längs kanalens stränder ( säker ca 500 000 till 1 000 000. Många är det!) De 14 nm tog ca 6 timmar att avverka. Hela spektaklet är fantastiskt att se så här från sjösidan.

Att få återkomma så här efter ca 16 månader som pensionär känns lite konstigt och spännande. Det är många tankar och känslor som passerar när man tänker tillbaka på allt som hänt under de ca 6 år som jag fick möjligheten att vara kommenderad ombord. När man sedan möter alla som idag är ombord, den värme och vänskap som man fortfarande åtnjuter, är mycket trevligt. Min hustru Annelie, som känner en del sedan tidigare blir trevligt bemött och väl omhändertagen. Kd som är ombord, vilka jag känner en del sedan gammalt som tidigare elever, är mycket trevliga och positiva. De sköter sig fantastiskt bra.

Vi har idag haft en fantastisk dag till sjöss genom kanalen in till Amsterdam.

Ett stort tack till Er alla ombord att vi fick följa med.

Lycka till på Er fortsatta färd mot nya och gamla resmål på Östra Atlanten.

Annelie och Lars Saager

17
Aug

Resebrev HMS Gladan 150817

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Marinen/sjö, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning
Taggar: ,

Kadettens bekännelser

Klockan är 02.19 och natten är mörk utanför Hollands kust. Regnet duggar lätt över styrbordsvaktens fria ute på däck. Dagarna ombord HMS Gladan börjar nu lida mot sitt slut för 222a qrzen och även för mig, kadett Frida Monie som ska försöka ge er läsare en chans att få en glimt av livet ombord precis nu.

I skrivande stund har jag tagit väderlä i officersmässen, även kallat gunrummet ombord. Ute på däck hör jag 3e. skepparens röst –”hal dör!” vilket är en order att sträcka tamparna och vara redo för nästa uppgift, exempelvis att hissa eller hala. Vi kryssar nu fram och tillbaka genom vinden då vi tack vare medvind tagit oss fram fortare än beräknat och inväntar att under eftermiddagen som kommer få tillåtelse att förtöja i Ilmjuden? för att bunkra. Vår segelexercis under snart tre veckor ombord visar sig nu sitta då kadetterna utanför blöta och trötta hittar rätt i mörkret.

Nätterna ombord anser jag själv vara de mest minnesvärda till sjöss. All kunskap man besitter som sjöman blir betydligt knepigare i mörker, ännu mer under sjögång. En pålstek sitter som ett rinnande vatten en solig dag i Bremerhavens slussar men kan kännas betydligt klurigare för en otränad sjömanshand i blindo av natten.

Natten till sjöss bjuder även på många glimrande stunder som man länge bär med sig, kanske så länge som för alltid. Att stå utkik 30 meter upp i masten ovanför havsytan under en stjärnklar himmel kan lätt få utkiken att glömma bort sin uppgift. Att spana efter fartyg istället för att drunkna i stjärnfallen som regnar ovanför kan vara svårt. Att som frälsarkranspost på halvdäck slukas upp av marvattnet som svallar lysande grönt vid skrovets kant är ögonblick man minns och förvarar lite extra ömt. Ögonblick och minnen som kan behövas plockas fram under nätter som denna då regnet känns tungt.

Utanför hör jag nu ljudet av skepparepipan blåsa, stationer beordras för det är nu dags att återigen vända genom vind. Tyvärr kommer nog inte denna natt bjuda på något glittrande stjärnfall, men dock väntar en varsin varm binge på mig och mina kamrater vid 04.00 vilket känns minst lika lockande. Jag lämnar nu värmen inombords för att istället hugga tag i en talja, ett skot eller ett fall, men mer om det någon annan gång.

Varma hälsningar till alla er där hemma från kadett Frida Monie och alla i Gladas besättning.

049

Segelfartyget Europa utanför Hollands kust.

16
Aug

Resebrev HMS Gladan 150815

Anmäl Av:
i Amfibieofficer, Fartyg/båt, Marinen/sjö, Militärhögskolan Karlberg, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning
Taggar:

Hej på er alla som följer oss!

Alf Furugård heter jag och har idag fått nöjet att skriva några ord om vår resa.

Efter några dagar i Bremerhaven har vi nu kastat loss och styr mot vårt nästa mål, Amsterdam. Men först en kort återblick till sista dygnet i hamn.

På fredagen stod parad på schemat för de fartyg som deltog i Sail Bremerhaven. Paraden innebar att besättningarna marscherade genom staden ackompanjerade med musik och en stor andel var utklädda. I luften låg inte bara värme och hög luftfuktighet utan också stor feststämning och glädje. Längs Bremerhavens gator kryllade det av människor i alla åldrar med skratt, vinkningar, ”high five’s” och fotograferande, en sann folkfest. Väl framme på torget väntade vätskepåfyllning, men framförallt prisutdelning. För tredjeplatsen i fotbollsturneringen erhöll vi en stor och grann pokal. En utmaning kvarstår dock i form av att frakta hem det stora priset. Mot kvällen bjöds sedan de fria kvarteren på mat och dryck i Fischereihafen för att runda av dagarnas festligheter samtidigt som mitt kvarter som hade vakten höll ställningarna ombord, beredda att natta våra skeppskamrater när det återvände från staden gator.

Lördagen började med en kortare rundtur på Ostindiefararen Götheborg för att därefter klargöra HMS Gladan för gång. Vid tvåtiden slussades vi ut från hamnområdet och satte kurs ut på havet för vidare seglats mot Amsterdam. I vanlig ordning bjöds det klockan tre på fika men idag med något extra till kaffet. Köksmästaren Kalle hade nämligen äran att fylla år och bjöd tillsammans med kockarna på tårta. Åter ett grattis till honom och tack för att vi fick vara med och kalasa!

Lagom till middag kom sedan ett skönt avkylande regn som legat i luften i flera dagar. En stor lättnad för trivseln ombord och en hjälpande hand i renhållningen av däck.

Avslutningsvis vill sända ut en hälsning till alla nära och kära därute från mig och mina skeppskamrater. Hoppas ni också mår gott!

/ Alf Furugård

 

 

 

15
Aug

Resebrev HMS Gladan 150814 – Sail Bremerhaven

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Marinen/sjö, Militärhögskolan Karlberg, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg
Taggar:

Kadettens berättelse

Hej! Jag heter Emanuel Arnesson och nu har det blivit min tur att säga några väl valda ord
Jag tänkte beskriva hur torsdagen den 13 augusti till fredagen den 14 har varit här ombord
För att vara lite udda och för att sätta bloggen lite extra i trim
Tänkte jag framföra min egna speciella berättelse här på rim.
Jag är kadett och har aldrig tidigare varit ombord, så detta är min första tur till segel
Träningsvärk i armar och valk i näve är inget undantag ombord utan mer en regel.
Nu är vi till kaj och det är skönt efter några dagar till havs, med jobb både dag och natt
Men det har varit en härlig resa som i återberättande kommer bli en stolt fjäder i min hatt.
Vi har varit ombord i 18 dagar och en lärorik resa har vi haft
Lärt oss allt från fartygsklasser till segling och inte minst vad naturen har för kraft

På torsdagens schema stod det Open ship och turneringar mellan fartygen i både volleboll och fotboll
Lagledare för de elva fotbollsspelarna tog jag på mig som min roll
Vi fick ihop ett lag och kände att lagdynamiken gör oss farliga i vår trupp
Och det blev en härlig cup med lag från Ryssland, Indien och Colombia som ställde upp.
Vi gick obesegrade ur gruppen med 7 lag, och vår framgång var verkligen lagdynamiken.
Men vi åkte ut i semifinalen på straffar, 12 stycken slogs av vardera lag bara för att höja dramatiken.
Vi var nöjda bronsmedaljörer men där var det inte stopp
En fjärdeplats hade det blivit för volleybollaget, så vi lämnade arenan med den Svenska flaggan i topp.
Men det tyngsta lasset drog den resterande besättningen som hade open ship och visning ombord
Det kräver sin kvinna eller man för att kunna översätta alla knepiga seglartermer till engelska ord

Efter en lyckad dag med hurrande, mycket sång, ett härligt sail och en öl eller två
Väntar idag, fredag, en parad, prisutdelning och vakt på kaj som jag ska stå.
Imorgon kastar vi loss och beger oss ut på havet på nya äventyr
Sätter segel och mot Amsterdam  med HMS Gladan vi styr

Tack för mig och jag vill hälsa till alla familjer och vänner
Ja glada hälsningar till alla som någon på HMS Gladan känner

13
Aug

Resebrev HMS Gladan 150813

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Marinen/sjö, Militärhögskolan Karlberg, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning
Taggar:

Hej där hemma!

Idag är det jag som har fått äran att berätta vad som händer ombord på HMS Gladan och dess besättning. Mitt namn är Erik Mogensen och det är jag som ska guida er igenom några dygns händelser. Det är min första gång ombord på HMS Gladan och allt, från att sätta segel till Open Sail i Bremerhaven, är därför fortfarande nytt och väldigt intressant. Jag tänkte börja där Landgren avslutade.

Efter att vi genomförde rent skepp på tisdagen så gick de flesta och lade sig för att dagen efter återigen få vakna upp till vad som för mig börjar bli världens bästa låt, nämligen ”Dead ringer for love” med Cheer och Meatloaf. När jag kom upp på däck möttes jag av en mängd olika segelbåtar i olika storlekar. Allt från Chiles Esmeralda till Ostindiefararen Göteborg från Sverige. Det var en enastående syn och något jag sent kommer att glömma. Därefter påbörjade vi förberedelserna för att ta oss in mot Bremerhaven.

Vi lättade ankar vid lunchtid och lade oss i en stor karavan utav segelfartyg på väg in mot slussarna. Jag hade förmånen att stå utkik stora delar av tiden in mot slussarna och det var en häftig upplevelse. Bland det häftigaste var Colombias skolfartyg Gloria, vars elever klättrat upp i riggen och ställt sig på olika rån och bildat den Colombianska flaggan. Andra som bjöd på show var Chiles Esmeralda som även de klättrat upp i riggen. När jag såg dessa fartyg tyckte jag för första gången sedan jag mönstrade ombord att HMS Gladan var lite liten. Men dock vackrare och mer välskött. Efter timmar i de olika slussarna och vinkningar till alla åskådare kom vi fram till vår förtöjningsplats och vi ligger i skrivande stund förtöjda utanpå det Australiensiska skolfartyget Young Endevour. Idag väntar Open ship och revansch i både fotboll och volleyboll för Sverige och HMS Gladans besättning.

Jag önskar Landgren och övriga i fotbollen lycka till samtidigt som jag ska börja veva igång smash-armen och få lite revansch i volleybollen. Uppdatering om tävlingarna kommer inom kort.

Jag vill hälsa till alla därhemma, både vänner och familj och avslutar i bästa Peter Harrysson-stil med att säga god natt mamma.

Screenshot_2015-08-13-11-00-14_resized

Morgonstund har guld i mun.

11
Aug

Resebrev HMS Gladan 150811

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Marinen/sjö, Militärhögskolan Karlberg, Officersutbildning, Sjöstridsskolan, Skolfartyg
Taggar:

Hej igen!

Med hjälp av stagfock och bredfock tog sig Gladan ut från Ystad hamn och nej, vi kunde inte vara sämre är våra nordiska kollegor. Finland och dess fartyg gick snyggt loss, mannade reling och hälsade på oss till tonerna av Metallica. Danmark och deras två seglande skolfartyg Thyra och Svanen gick gemensamt ut och i hamnbassängen satte de mycket elegant segel precis parallellt och samtidigt med varandra. Vi hade för avsikt att segla från kaj men då vinden dessvärre vred en aning strax innan losskastning så fick vi ta hjälp av maskin och vinkla ut fartyget innan vi som sagt satte stagfock och bredfock, efter ett extravarv i hamnbassängen satte vi kurs mot Kiel.

Under gårdagen passerade vi just Kiel och Kielkanalen och vi ligger nu ankrade utanför Bremerhaven. Under resans gång håller vi kadetter ett kortare föredrag om de platser vi passerar och under gårdagen fick vi passande nog en fin presentation av Kielkanalen. Innan andra världskrigen hette kanalen Kaiser Wilhelm-Kanal men för att ”neutralisera” namnet så döptes kanalen år1948 om till Nord-ooste Kanal som den faktiskt heter. Vedertaget är dock att kalla den för Kielkanalen. För många var det nog en liten upplevelse att gå i kanalen, om inte annat så kan vi nu säga att vi gått igenom världens mest trafikerade kanal!

Då vi har lämnat Sverige så har vi också lämnat den svenska täckningen, vilket märks. Det är inte alls lika många som sitter med mobilen i högsta hugg nere på trossbotten, ganska kul tycker jag då vi kommer närmare varandra.

Planen för idag är att stanna på ankarplatsen för att genomföra rent skepp inför Bremerhaven. För er som inte har stenkoll på vad rent skepp innebär så är det helt enkelt en mer utförlig rengöring, hela fartyget gås igenom, allt från att skrubba av däckshus, tvätta skrovet till att vika ordning och snygga till våra bingfack. Rent skepp genomförs normalt inför var hamn där vi ska ligga under längre tid och/ eller under paradliknande former.

Efter de för svensk del lite mindre lyckade NOCA väntar i Bremerhaven ytterligare lite tävlingar och vi ombord på Gladan är revanschsugna! Bland annat så anordnas en fotbollsturnering för paradens fartygsbesättningar vilken ska bli riktigt kul, med lagmedlemmar både från nyckelbesättningen likväl som kadetter bjuder vi upp till match på torsdag förmiddag. Fortsättning om det följer!

Nu vankas ”allemans kaffe på däck” så jag önskar er där hemma en riktigt fin dag och på återseende.

Ha det fint,

Arvid Landgren

Bredfocken

10
Aug

En oförglömlig 80-årspresent!

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Officersutbildning, Sjöstridsskolan
Taggar:

Jag visste ingenting om förestående äventyr! Med bindel för ögonen leddes jag ombord i Ystad hamn – Jag kände en träratt i händerna och bindeln avtogs! Vilken känsla att åter vara ombord på Gladan efter 60 år!! Jag var 1954 aspirant 47 Ramberg när vi i oktober kastade loss från Nya Varvet i Göteborg med destination Falmouth-Madeira och Valencia där vi skulle byta till Älvsnabben för vidare färd jorden runt. Detta dygn ombord blev en verklig upplevelse! Vilket härligt gäng som Fc Schyllert styrde över! Fin gemenskap, intressanta samtal med såväl befäl, kadetter och övrig besättning! Ett stort tack till alla ombord och till min son Niclas, fartygsläkare och Fc Schyllert som gjorde denna upplevelse möjlig! Jag önskar HMS Gladan en fortsatt god seglats!

Örlogskapten Sten Ramberg