Resebrev HMS Falken 20141210

Läge: Muelle Deportivo, Las Palmas
Verksamhet: Fortsatt återställning
Väder: Klart, god sikt, svag vind, inga vågor

Hur gick förtöjningen?
Den gick kort och gott bra. Det blev ett par mindre ändringar i samband med den första förtöjningen på bunkerkajen (babords sida istället för styrbords sida).
Andra förtöjningen såg ut att bli en utmaning  med en ”parkeringsficka” lika bred som Falken (Falkens bredd 7 meter). Förtöjningsplatsens sparsamma bredd berodde på en mångmiljon Yachts försenade losskastning. Det blev ”stå” i verksamheten under bunkringen och yachten kastade efter mycket ”om och men” loss och dubblerade utrymmet i förtöjningsfickan.
Falken ligger nu förtöjd och ingen kolfiber har tagit skada.

Besticksjournalen
Kadetternas arbete med besticksjournalen är nu avslutat och kurschef Bengt Fröberg har meddelat att samtliga elva kadetter har nått betyg godkänt. Av de elva kadetterna har nio nått högsta betyget VG.
Bra jobbat.

Avmönstring
Fokus för kadetterna har legat på VO-tjänsten och den astronomiska navigationen och utan undantag är samtliga av kadetterna nöjda till mycket nöjda med utbildningen. Det är alltid saker som kan utvecklas och förbättras. Men om riset eller potatisen har varit ”dåligt” kokt någon gång måste ändå ”problemen” anses vara mindre allvarliga.
Sammanfattningsvis har elevomgången gått mycket bra och det avspeglar sig i utvärderingarna.
Imorgon klockan 06.30 är det uppställning för avslutningsceremoni. Kadetterna flyger hem och nyckelbesättningen återställer och förbereder inför nästa års elevomgång.

GMY
Viktor Levihn

HMS FALKEN 141210

Las Palmas

Klockan är 0835 här i Las Palmas, Löjtnant Viktor Levihn har sin sista förtöjningsgenomgång för denna perioden. Viktor står till höger i bild. Bredvid till vänster står Joakim Nilsson, han har seglat i befattning som 2.Skeppare (båtsman) i drygt två år.

Båda har gått in på sitt sista dygn vid Skonertdivisionen för den här gången. Viktor återvänder till 4.Sjöstridsflottiljen och Joakim till Amfibieregementet efter nyår. Cirka hälften av de som arbetar på Skonerterna i dess ”nyckelbesättningar” är lånade från våra Marina flottiljer och regementen. Tusen tack till förbandscheferna för lånet!

Håll utkik, det kommer mera under dagen.

J Schyllert /DC Skonertdiv

Resebrev HMS Falken 20141209

Läge: Las Palmas
Verksamhet: Återställning och klargöring för förtöjning
Väder: Klart, god sikt, inget regn

Imorgon är det förtöjningsdag

Imorgon går Falken in och förtöjer i Muelle Deportivo. Utbildningsperioden närmar sig sitt slut och om två dagar mönstrar kadetterna av.
Förtöjningen bjuder på lite utrymme att manövrera på och det finns inte så mycket utrymme till misstag. Alla kadetter vill naturligtvis ta den här utmanande förtöjningen. Men det är redan bestämt för enligt tradition är det avmönstrande halvdäckare som tar sista förtöjningen. Nämligen Sekonden Gladan Levihn (a.k.a 4.O den här elevomgången) som lämnar besättningen vid årsskiftet.
Även 2.Sk Nilsson lämnar vid årskiftet och återgår till sitt regemente i Göteborg.

Förtöjningen går till som så att man går in innan för vågbrytaren på nordlig kurs, lägger babord dikt och back på maskin för att saxa sig runt kröken. Därefter går man förbi förtöjningsplatsen snurrar (i och med propellerns drivning kan man göra det) på stället och förtöjer med styrbord sida mot bunkerkajen (utanför vår ordinarie förtöjningsplats).

Låter kanske enkelt men med stark vind försvinner de redan små manövreringsmarginalerna.

Vi får se hur det går…

Resebrev HMS Falken 20141208

Läge: Utan för Muelle Deportivo, Las Palmas
Verksamhet: Återställning till ankars
Väder: Molnigt, blåsigt och en del vågor

Till ankars
Nu ligger Falken till ankars utanför Muelle Deportivo. Chefen har åkt in till land för att Checka in på hamnkontoret och besättning återställer efter nattens segling.
Under eftermiddagen fortsätter återställningsarbetet och nyckelbesättningen samlas för ett så kallat heltidsomdöme om eleverna.

Resebrev HMS Falken 141208

Resebrev HMS Falken 08-12-14

Att ta sig från Santa Cruz till Las Palmas är en ganska kort sträcka på cirka 60 sjömil. Men ändå så har detta varit den mest händelserika natten på hela seglatsen. Två av tre vakter blev väcka ungefär en timme tidigare för att vi var tvungna att göra vändningar. Den senaste skedde för en halvtimme sedan då vi skulle komma runt sista udden innan Las Palmas, men när vi kom nära så insåg vi att vinden tryckte på för mycket för ifrån så vi var tvungna att göra en vändning för att kunna gira mer åt babord.

Så nu färdas vi i helt fel riktning från vår tänkta ankringsplats i ungefär en halvtimma för att få lite höjd innan vi vänder igen.

När vi väl har ankrat så kommer dagen bestå av en grundlig rengöring av hela fartyget då det bara är några få dagar kvar av den här seglatsen.
Kockarna var snälla nog att få fram frukosten en stund tidigare än vanligt då vakterna ändå var uppe, så jag ska se om inte jag kan få tag i en kopp kaffe att avnjuta sista biten av vår sista vakt!

Linus Grann 1.a Kock HMS Falken

Resebrev HMS Falken 20141207

Läge: Utanför Santa Cruz, Tenerife
Verksamhet: VO-Tjänst och segelsättning
Väder: Växlande molnighet, måttlig NO vind, Svag sjö.

Kastat loss
Nu lämnar vi hamnlugnet och ger oss ut till sjöss igen. Just nu håller skepparpipan takten till segelsättningen. Vinden är perfekt (möjligtvis lite svag ihop med den brokiga sjön) och det ser ut att bli sträckbog mot vår nästa destination, Las Palmas.  Falkens höjdtagning mot vinden är 60 grader. Vinden blåser från bäring 045 och kursen mot Las Palmas är 110. Marginalen i höjdtagning bör vara tillräcklig för att sträcka hela vägen till Las Palmas. För en bankappseglare är detta kanske inte världens längsta men en väldigt lång ”lay-line”.

Fortsatta höjdberäkningar

Flaggkadetterna fortsätter med höjdberäkningar och under dagen imorgon beräknas Falken ankra utanför Muelle Deportivo Las Palmas. Det slutliga beskedet om bestickjournalen kommer först vid förtöjning den 10 december.

GMY BloggO

Resebrev HMS Falken 20141206

Nogranna mötningar
Läge: Utanför vågbrytaren till Santa Cruz, Tenerife
Verksamhet: Klargöring för förtöjning
Väder: Regnoväder blandat med fint väder.

Förtöjningsövningar
Klockan 0745 lokal tid idag (lördag) påbörjar Falkens flaggkadetter förtöjningsövningar.
Vi beräknas hålla på tills samtliga elever är godkända därefter ligga förtöjda i Santa Cruz över natten.

Besticksjournalen
Under dagen kommer kurschef Fröberg se över besticksjournalen. Är det brister i journalen har eleverna möjlighet till att fortsätta räkna efter dagens förtöjningsövningar.
Kort och gott ser det bra ut för de flesta.

//BloggO

Resebrev HMS Falken 20141205

IMG_20141123_151427 (800x593)

God morgon!

En kort uppdatering från natten. Det blev två spännande vaktpass i natt, första passet, 18.00-20.00, såg jag delfiner för första gången på tre veckor! Från utkiksplatsen i masten fick jag en bra vy över de fina djuren. Kvällen kunde inte börjat bättre. Sen var det solnedgång, full måne och stjärnklart. Andra passet, 04.00-08.00, löpte på som vanligt, fortfarande stjärnklart, och även under den kunde vi skåda delfiner! Under de tidiga timmarna kunde vi se Queen Mary II på vår babordssida. Mycket fint tyckte sekonden. //Jungman Lissner
Nu är klockan 09:41, och det är vi i vakt 3 som har posterna från 08:00-12:00. Det är bra väder, solen är framme och vi ser Kanarieöarna på babordssidan och så har vi Teneriffa rakt förut. Morgonen började med att vända genom vind efter frukosten och sen blev det dags att sätta posterna. Vi fick möjligheter att se delfiner nu på morgonen också när vi var klara med vändingen. Det skulle bara vara kul att se en till val. Under vår vakt för några dagar sedan fick vi se en val på babordssidan precis intill båten, det var riktigt häftigt att se!! Vi får hoppas på att det kommer någon till.
Annars så är det lika bra som vanligt. Livet på båten fortsätter och allting är frid och fröjd.
// Jungman Lindeborg

Soluppgång över Marina Rubicon (593x800) Flkd Risbirger sitter på frälsarposten (593x800) Arbete på däck (593x800)

Resebrev HMS Falken 141205

DSC_7239 (536x800)

Hej alla där hemma i kalla Sverige!

I morse kastade vi loss från Lanzarote efter ett trevligt dygn till kaj och satte segel mot Teneriffa. Jag som jungman som är här för att jag tycker om att segla blir såklart lite extra glad när vi fick upp underriggen och satte av i en bra fart (8-9 Knop).  Tyvärr så var det lite för fort då vi inte får komma i hamn förens i morgon (6/12) men det innebär bara att vi får ta lite omvägar vilket innebär mer segling så jag är glad ändå! Förhoppningsvis får vi en chans att sätta toppseglen snart också!

Om ni nu sitter hemma i raggsockor och undrar hur vi har det så kan jag berätta att det är shorts och t-shirts som gäller på dagarna, runt 20° och sol för det mesta. Några timmar utanför Marina Rubicon så hördes det lite spridda utrop ”Delfiner om Babord”, och ett 20-tal dvärgdelfiner simmade kors och tvärs runt båten.

Jag som skriver heter Markus Winberg och detta är min femte resa ombord på skonert och min andra på Falken, så jag börjar lära mig skillnad på fall och skot. Men trots det så finns det fortfarande nya kunskaper att hämta av skepparna, t.ex. så har jag under den här resan lärt mig att splitsa kvadratflätat förtöjningsgods, klä en tamp eller splits med hjälp av en klädspånare, väldigt praktiskt och snyggt. Jag har även vart högst upp i toppstången och musat jagers falls översta block, så högt upp har jag aldrig vart ombord förut och högre går inte att komma. Vad är musa undrar ni? Det är ett sätt att låsa schackel, man trär en ståltråd runt bulten så den inte råkar gänga ur. Skepparna här även lovat att visa och lära ut hur man splitsar wire, vilket ska bli spännande.

Nu är det snart dags för mig att slå fyra glas på hundvakten (ni som vart med förr kan räkna ut att klockan är snart 02:00 på natten). Sen väntar lite mer segling och lite hamnbesök och om en vecka är det dags att åka hem till kalla och kanske snöiga(?) Sverige igen.

Puss och kram och hade bra alla där hemma!

Jungman 121 Winberg

DSC_7241 (800x536)

Resebrev HMS Falken 20141204

Läge: N28 55 W015 06 Mellan Lanzarote och Tenerife
Verksamhet: VO-tjänst och posttjänst
Väder: Avtagande vindar vridande mot nordost. Skvalpig sjö.

En jungmans resebrev
Hej på er alla, 311 Lindeborg som skriver.
Klockan är nu 21:23 och vakten är i full gång. Jag tror nästan att det har blivit en grej att jag skriver på antingen kvällen eller natten. Kan bero på att jag i stort sätt aldrig har tid att skriva på dagen eftersom jag pluggar eller gör annat skoj på Falken.
Det är inget speciellt som hänt egentligen sedan vi kastade loss från Marina Rubicon. Vi seglar just nu ”förbi Teneriffa, bara för att dra ut på tiden, fram tills på fredag morgon. Så det blir till att segla fram och tillbaka nu ett tag, utanför Teneriffa.
Det var en mycket trevlig vistelse i Marina Rubicon. Trevlig liten hamn med många fina båtar, trevliga små resturanger och en väldigt mysig strandpromenad. En trevlig kväll blev det på en av restaurangerna med Brus, Paulsson, Elmberg, Stenlund, Lissner, Winberg och Grann. Alltid lika kul att umgås med besättningen från båten.
Just nu är det en väldigt lugn kväll. Det är skönt att vågorna inte är så stora för jag är så himla less på att båten ska rulla. Skönt att den ligger med stabil babordslutning just ni. Efter vakten ska det bli skönt att få sova utan att behöva rulla runt och vara rädd att ramla ur bingen.
Annars så är det bra med mig, jag har det kul och allting rullar på. Jag är mycket glad att Stenlund nu har kommit, kul att äntligen få träffa henne igen. Plus att hon hamnade i samma vakt som mig var bara en stor bonus! För er där hemma (familjen) så vill jag bara säga att jag saknar er och att ni inte behöver vara oroliga för mig att jag har det jobbigt eller dåligt. Allt är toppen!!