Resebrev HMS Falken 160529 *Ceremoni

i Okategoriserade

För någon vecka sedan kom ett mail med en fråga om vi kunde hjälpa till med att sprida askan till sjöss från en man som i sin ungdom seglat ombord på Gladan. Av en händelse så låg Falken på Öckerö efter sin stora översyn och väntade på sina första elever för året. Vi fick ok från vår chef och igår eftermiddag tog vi ombord två anhöriga och genomförde en enkel ceremoni Syd Stora Pölsan.

Torben Holmberg

FC

DSC_6139 HMS Falken

Resebrev HMS Falken 160528 *Ombordmönstring

i Okategoriserade

Jag sjöng falskt i bilen under den tre timmar långa bilresan på väg upp till Göteborg. Det var ett sätt att undertrycka nervositeten som växte i takt med att resan närmade sitt slut. De sista fem minuterna var fruktansvärda, som alltid när man inte har någon aning om vad man ger sig in på. Men inte så förvånande så lade sig nervositeten så fort jag kom in på Göteborgs garnison och fick ett sammanhang. Jag visste fortfarande inte vad som skulle hända, hur båten skulle se ut, vad vi skulle göra eller hur vi skulle göra det. Men det gjorde inte så mycket längre.

Det första som slog mig var hur vacker båten var. Den var vitmålad med lackade trädetaljer och höga master som sträckte sig upp mot himlen. Längs med relingen satt nät menade att klättra upp i och tjocka tampar som hängde ner över hela båten och gav mig en känsla av pirater och upptäcktsresande. Det hela blev inte sämre av att vi innan vi ens fick gå om bord på båten tvingades klättra upp i masterna. De första tolv meterna helt utan säkring. När man tog tag i metallstegen högst upp och äntligen fick koppla fast sig kände man sig som om man precis bestigt Mont Everest.

Med vänlig hälsning

226 Weibull

Hms Gladan 160524

i Fartyg/båt, Marinen/sjö, Östersjön, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg
Taggar: , , , , , ,

Med strålande sol och sommarvärme tog idag konteramiral Jens Nyqvist befälet över marinen. Med marinens musikkår och personal på plats i Örlogshamnen, Karlskrona, hölls en cermoni för chefsbytet. Hms Gladan tackar viceamiral Jan Törnqvist för sitt ledarskap och goda chefskap och välkomnar Jens Nyqvist som ny marinchef!

Cermoni örloghamnen Karlskrona

Cermoni i örloghamnen Karlskrona

Resebrev HMS Falken 160521 *Övarvet 100 år

i Okategoriserade

Denna vecka har vi äntligen fått göra det båten är byggd för! Det vill säga att segla. I tisdags kastade vi loss för provsegling. Detta genomförs för att kontrollera att alla segel sitter som dom ska och att riggen funkar. Förhållandena var perfekta, strålande sol och 4-5m/s. Till våran hjälp hade vi med oss ett antal herrar från en kamratförening som kallar sig för rydbergsgastarna som bildades år 1929 som en sammanslutning av personer som praktiserat i fartyg tillhörande Rydbergska Stiftelsens Praktiska Sjömansskola. Och även så deltog elever från Öckerös seglande gymnasieskola. Samt personal från Övarvet som arbetat ombord.
Detta var mycket uppskattat från HMS Falkens ordinarie besättning då det inte är helt enkelt att genomföra en provsegling på 13 man. Vad vi förstod så uppskattades dagen även om våra för dagen ombordmönstrade gastar som gjorde ett kanon jobb.
Efter förtöjningen så var det återigen dags för lite fix och trix ombord. Det är trots båtens ringa storlek en hel del prylar som ska stuvas ombord. Fredagen och lördagen så deltog HMS Falken med besättning på Övarvets 100års jubileum. Och fartyget var öppet för allmänheten att besöka och få en rundvandring och även svar på eventuella frågor om fartygets verksamhet och syfte. Det var riktigt trevligt och man får väldigt mycket uppskattning och beröm för det arbete man gör, och även varvets personal för det mycket fina jobbet de gjort under översynen. Som grädde på moset så överlämnade skornertdivitionen en gåva till Övarvet, detta i form av en schantie som är egenhändigt producerad av besättningen, under ledning av 3.O Johan Lyckemark.

MVH

2 Skeppare Sebastian Forslund

Fotograf: Thomas Crona

Resebrev HMS Falken 160518

i Okategoriserade

I Fotografiska museets lokaler i Stockholm högtidhölls idag uppmärksammade insatser
inom sjöfarten. Stiftelsen Sveriges sjömanshus bedriver en omfattande stödverksamhet
inom sjöfart. Bland annat premierar de förbättringsförslag (uppfinningar) som sjömän
inkommer med. Även vissa sjöräddningar belönas. En stor sammanslutning av
sjöfartspersonal med flera samlades i Stockholm. Tidigare skonertseglare Peter
Jeppsson numera riksdagsman (välkommen tillbaka), kommendör Magnus Jönsson och
marinchefens adjutant örlogskapten Staffan Littorin med flera hjälpte till att hedra alla
de belönade. Ett stort antal mycket finurliga förbättringsförslag med
säkerhetsförhöjande och arbetsmiljöförbättrande karaktär från olika handelsfartyg,
belönades. HMS Falkens besättning mottog en belöning på 20000 kronor för insats gjord
utanför Kap Verde november 2015 med HMS Gladan. Den belönade insatsen var för vår
assistans vid ett MAYDAY från en tysk segelbåt som hade tappat sitt roder och tog in
vatten. Detta skedde 40 distansminuter nord Mindelo, Kap Verde.
HMS Falkens besättning uttrycker härmed sitt stora tack till Sveriges sjömanshus och
särskilt till Christer Themnér och Christer Nordling för visad uppskattning av vår insats.

Thomas Falk, FC.

Resebrev HMS Falken 160517

Vid ceremoni ombord HMS Falken har sekonden och löjtnant Carl Johan Ekholm
utnämnts till kapten.

”Det svenska ordet kapten går tillbaka på det klassiska latinets caput som betyder huvud
och, i anslutning därtill, den styrande, huvudman, överhuvud. I senlatinet uppträder det
därav bildade capitaneus, vars egentliga betydelse var ”framstående genom storlek” och
som betecknade befälhavare, ledare. I dotterspråket fornfranskan fick detta ord formen
capiteine. Det franska ordet togs upp i flera språk bland dem lågtyskan där det
uppträdde under formen kaptein. Detta lågtyska ord fick i fornsvenskan formerna
capiteyn och capitenare som senare alltså förvandlats till det nuvarande kapten.”
Besättningen gratulerar Kn Ekholm.

Citat ovan är hämtat från Åtta glas av Bengt Ohrelius.

Thomas Falk, FC.

Resebrev HMS Gladan 160514

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Marinen/sjö, Östersjön, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning

Öresund – Ystad – Bornholm 13 maj 2016

Väder Soligt och en lätt bris

Vi befinner oss i Öresund med kurs mot Ystad. Blickar man ut över sundet ser man olika typer av fartyg. En del så nära som hundra meter och andra flera distans bort. Dagens uppgifter består bland annat av att hämta upp en kock och en mekaniker i Ystad. Vi anländer till Ystad på förmiddagen och övade därefter förtöjning och losskastning från hamn.

Där börjar vår första lektion ’’Ankare- hur man ankrar samt dess historia ’’ därefter serverades lunch. En av de finare måltiderna, som bestod av potatis, gravad och rökt lax samt dillsås med tillbehören räkor, ägghalvor och sill.

Efter lunch begav vi oss ut för att öva ankring. När vi väl ankrat så hade vi undervisning i hur man mäter upp sin position så man vet att man inte draggar. Vidare därefter gav vi oss på dagens mekaniska problem.

Under de första dygnen har vi haft problem med generator 1. Generatorn har fungerat iland men vid kraftig gungning/krängning lägger den av. På grund av den lätta vinden var vi tvungna att simulera gungning. Med mekanikern på plats vid generator 1 började vi i besättningen gunga gladan i sidled som i Pirates of caribbean med The black Pearl. På Löjtnants signal sprang vi från sida till sida. Testet lyckades och ett par minuter senare stannar generatorn.

Efter en riktigt god middag som bestod av potatis och oxfile har vi nu lättat ankar och har satt kurs mot Bornholm. Beräknas vara framme lördag morgon k10.00.

Vi skall nu ut på vårt vaktskift varav vi skall sköta däcket på HMS Gladan
Hälsningar Thorell & Olsson.

Resebrev HMS Gladan 160513

Resebrev HMS Gladan 160513
God morgon!
Klockan är nu kvart över fyra denna fredagsmorgon. Vi har precis blivit väckta och man kan tydligt se hur alla ansikten i vakten blossar av nyvakenhet och solbränna. Vädret hitintills får en nämligen att tvivla starkt på att man verkligen befinner sig utanför landet klart-till-halvklart kust och inte något tropiskt öparadis. Peppar, peppar. Igår kväll seglade vi under Öresundsbron – en tydlig milstolpe och mäktigt ögonblick men inte bara för själva resan. Ståendes vid rodret fick jag nämligen bevittna hur ett dussintal ur vår elevbesättning frivilligt klättrade upp i masterna för att förhoppningsvis bli överkörda av tåget på bron. En klar förändring jämfört med för bara ett par dagar sen.
Igår hissades även seglen och vi gick utan maskin för första gången. Alla var lite förvirrade i början men bara efter ett par vändningar så kändes det som om vi hade fått bra kläm på grunderna och vi kryssade på utan problem. Kul känsla att kunna hålla på och rodda runt (ursäkta) de stora bommarna och seglen med bara samarbete och lite muskelkraft. Det gick ganska snabbt att komma in i rutinen under plattvakten på eftermiddagen: Vänd seglen – sola – fika – drick (för lite) vatten – dags att vända igen. Livet är ibland hårt men orättvist…
I skrivande stund så håller solens första strålar på att rödspränga himlen och vi blickar framåt föröver mot ännu en vacker dag på denna resa.
432 Hindorff Claesson

Resebrev HMS Falken 160511 *Överlämning

Hej alla där ute.

Igår hade vå äran att få tillbaka HMS Falken från Övarvet. Under vintern som varit så har varvet lagt ca 18900 timmar på henne. Vilket märks i allra högsta gra, så himla fin hon har blivit. Här kommer lite bilder från ceremonin.

Snart seglar…

BloggO Samuelsson

Resebrev HMS Gladan 160512

i Fartyg/båt, Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning

God morgon ifrån Gladan!

Klockan är nu 05:00 och den första natten på havet går mot sitt slut, det har gått väldigt bra och varit lugnt. Vi åkte ifrån Karlskrona till Ö-varvet på Öckerö i tisdags för att mönstra ombord på HMS Gladan, det innebär att man ska skriva in sig på fartyget och klättra upp och ner i båda topparna, stormasten och fockmasten, som känns väldigt mycket högre när man står i toppen. Sedan har det fortsatt med en hel del lektioner i sjövett och självklart en hel del knopar, maten är väldigt god och man blir alltid mätt. Sen igår kväll har vi rört oss emot Ystad, där vi skall plocka upp en besättningsmedlem och sedan ska vi fortsätta till Bornholm för att lägga till i helgen.

Alla vi som seglar är Stridsmotormän ifrån Sjöstridsskolan i Karlskrona och alla har längtat efter att äntligen få komma ut på havet, där vi ska jobba. Det är så otroligt lärorikt att få vara med om detta äventyret, få lära sig handskas med alla de nya termerna och allt annat som segling och fartyg handlar om.

Vi hoppas på fortsatt fint väder och en trevlig tid här på HMS Gladan.