26
Jan

Resebrev HMS Falken 150126 *Dåtid, Nutid och Framtid

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Dåtid, nutid och framtid.                                      Atlanten, väst Marocko    150125

(Kanske främst för er som seglat ombord).

Vi vill ge en bild av hur det såg ut förr ombord, hur det ser ut nu och lite vad som kommer att ske.

På många sätt ser det ut, som det alltid har gjort ombord, vid en snabb blick, men tittar man lite närmare, har det hänt otroligt mycket.

Riggen ser ut som förr men nästan allt tågvirke är syntetiskt och seglen inte i bomull längre utan Dacron. Växlingen i segel skedde på 80-talet och hampan och manillan fasades ut under en mycket längre tidsperiod. Hampan har vi använt tills för några år sedan i klo och pikefallen bland annat. Idag är det svårt att få tag i naturtamp. Det fanns gaffelgärdar till fockmasten som är borttagna.

Om vi börjar i maskinrummet var det en tändkulemotor på 45 hästkrafter och kolbox för värmepanna.

Nu består det av en sexcylindrig Scania DS 11 på 350 hästkrafter. Två sexcylindriga Cumminsdieslar som generatorer.

I Kvadranten har det bland annat installerats en hydraulisk reservstyrning för att komplettera den vanliga reservstyrningen med ok och taljor direkt på hjärtstocken. En liten hamngenerator som är tystgående.

Timmerkojen har det byggts in skåp. Avgassystemet består nu av våta avgaser som leds genom timmerkoj och kvadranten.

Aktra däckshuset innehållande navigationshytt och gunrum.

Där det nu är navigationshytt var det förr sjukhytt. Navhytten är nu även radiohytt och gunrummet är numera befriat från navigationsutrustning.

Förliga däckshuset hyser fortfarande byssan och på babordssidan finns nu en befälstoalett.

I byssan fanns vedeldad spis från början medans nu sitter det två helt moderna varmluftsugnar. (Dock lika stökig miljö att laga mat i när det går lite sjö).

Ståhöjden är höjd i byssan.

Radiohytten var kortvarit dusch och tvättstuga men är nu är det en stor frys på styrbordssidan i förliga däckshuset.

Fartygets enda dusch finns i styrbords rundhus där även en liten tvättmaskin finns.

Gunrummet förlängdes någon gång på 60-talet, tror vi. I förkant på Gunrummet, sitter man på däcket så att säga.

Framför aktra däckshuset fanns det en diafragmapump, avsedd för länsning av kölutrymmen. Denna är nu borta sedan länge och moderna elektriska länspumpar har ersatt.

Under trossbotten nere i tankrummet har det hänt en hel del. Fryskompressor, utökade vattentankar, osmosanläggning för vattentillverkning. Ingetdera fanns från början.

Trossbotten är sig relativt likt. Dock har en hytt försvunnit styrbord för där underbefälen bodde. Västindientanken försvann i och med vattentillverkningen infördes.

Grå och svartvatten tankar installerades på 80-talet.

förliga trossbotten var det ett öppet utrymme. Numera består det av två hytter (nyckel och skepparhytt) samt ett torrförråd.

Apropå torrförrådet, just nu håller HMS Gladan, Falkens systerfartyg att bygga upp ett torrförråd och ett förråd för skyddstjänst, styrbord för på trossbotten. Falken kommer att byggas om på samma sätt under året som kommer. Två fasta bingar tages bort och 26 blir det nya antalet elever.

I nyckelhytten byggs det just nu också om på Gladan. Vi har numera anställda sjömän (kockar, timmerman och tredje skeppare). För att skapa en bättre boendemiljö görs nyckelhytten och nuvarande torrförråd om till ett utrymme med ett sittutrymme och fyra fasta bingar mot sex i nuläget.

I styrbords rundhus, finns numera varmvatten och färskvatten sedan sent 80-tal.

Vår propeller är nu mittcentrerad. När fartygen byggdes 1946-47 satt propellern på styrbordssidan. Detta arbete skedde runt millennieskiftet.

Vi förde en diskussion sedan 80-talet om att byta ut den ena skeppsbåten mot en gummibåt.

Anledningen till den ca 20 åriga processen var mycket en utseendefråga. Säkerheten vann och för ca sex år sedan bytte vi.

Däcket som består av Oregon Pine, 55 mm, byttes på Gladan omkring 2000 och Falken 2005.

Lång tidvattenlandgång införskaffades för ca: sex år sedan. Den surras längs fockmasten.

Mindre detaljer som hänt är fler klys i bordläggningen. Pollarna höjda. Öppna halkipar svetsade ovanpå halgatten på backen.

Vissa förändringar är gjorda på grund av samhällets krav och en del är besättningarnas egna förbättringsidee´r.

Det förefaller som förändringar är gjorda varsamt, med hänsyn till det estetiska över tid.

Som vi började, mycket är sig likt men ändå förändrat.

Detta är den kunskap som finns ombord just nu. Säkert har vi missat några saker, Kanske Anders Friberg läser detta och rättar oss med en kommentar om vi missat något av vikt, från svunna tider.

 

Torben Holmberg, förste skeppare (DC/FC emeritus)

Thomas Falk, fartygschef

SB Hjälpmotor Huvudtavla Huvudmotor (2) Huvudmotor Hamngenerator i kvadranten Hydraulisk reservstyrning Kvadranten Lådsystem Timmerkoj Timmerkoj Segelkoj i timmerkpojen Timmerkoj 2 Radiodel i navigationshytten Navigationshytt Navigationshytt2 Styrbords rundhus Blivande torrförråd och förvaring av viss skyddstjänstmatriel Watermaker och färskvattentankar under trossbotten Sjö och färskvattenpummpar Byssan 2 Byssan Nya varmluftugnarna Frysen Frysen 2 Explacering Västindietanken trossbotten Nyckelhytt och torrförråd Gunrum 1 Gunrum 2 Nytt klys RHIB Tidvattenlandgång

 

26
Jan

Resebrev HMS Falken 150126 *Agadir

Anmäl Av:
i Okategoriserade

150125  Agadir, Marocko

Hej alla trogna följare av bloggen.

Idag har vi anlänt till Agadir, Marocko. Vi började bärga i natt kl. 01.00 och ankrade kl. 04.20. Det är lite speciellt att komma hit eftersom det är första gången sedan 50-talet som Gladan och Falken besöker Afrika. Vädret är fint och soligt och vinden har mojnat. Skönt efter att vi har haft styv kuling den mesta tiden av resan. På 24 timmar gjorde vi 119 distansminuter.

Eleverna jobbar på mycket bra och humöret är på topp, ingen har något emot att jobba i den sköna värmen. Under dagen har vi rent skepp, underhållsarbete och vi förbereder fartyget för förtöjning imorgon. Några elever har också utbildning i manövrering av gummibåten och rodd i skeppsbåten

Under seglatsen hit har eleverna fått tre utmaningar från chefen: vända utan skeppare på däck, slå ur rev från gaffelfocken med hjälp av egen problemlösning och ledning och tala tydligt och högt. De två första grupputmaningarna löstes på ett bra sätt, den tredje kräver lite mer övning. Det är fantastiskt att se hur eleverna arbetar tillsammans. Jag har också haft förmånen att lyssna på en elev som höll ett föredrag om astronav, hon lyckades positionera sig efter bara tre lektioner med en noggrannhet som givit VG för kadetterna. Vi har också sjungit shantys och senare i dag ska vi få höra ett hamnföredrag som två elever håller om Agadir på engelska, så här är det fullt upp mest hela tiden.

3.O  Johan Lyckemark fyller år idag och blev överraskad på sängen av sång. Vi gratulerar också eleven Oliver Bengtsson som också han fyller år idag! Inte varje dag man firar födelsedag i Afrika. Ikväll kommer eleverna att få en överraskning. Det blir gemensam middag på däck och filmvisning!

Så, alla föräldrar, syskon, flick- och pojkvänner, alla ombord mår fint och ser fram emot att besöka Agadir imorgon. Då får eleverna möjlighet att få nätkontakt så ni kommer säkert att höra av dem.

Klart slut,

Katarina Lidfors, Törnströmska gymnasiet, Karlskrona.

 

Sedan vill gärna hälsa till våra kära 4:e klassare på Hagaströmskolan i Gävle. Hoppas eran  jul ledighet har varit bra. Vi har under januari seglar runt bland Kanarieholmarna. Men nu mot slutet så har seglat oss upp till Agadir. Så det medför såklart lite frågor till er. Som vi vet att ni är väldigt duktiga på att svara. Så här kommer dom.

Fråga 1: Finns det en bergskedja i Marocco?

Om ja, vad heter den isåfall?

Fråga 2: Finns det snö i Marocco?

Fråga 3:  Finns det ett stort sandområde i Marocco?

Om ja, vad är namnet på dessa?

DSC_9844 DSC_9837 DSC_9785 DSC_9757 DSC_9688 DSC_9685 DSC_9683 DSC_9679 DSC_9665 DSC_9660 DSC_9655 DSC_9647 DSC_9644 DSC_9633 DSC_9625 DSC_9599 DSC_9596

 

 

25
Jan

Resebrev HMS Falken 150125

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hoho kamrater!

Nu är klockan 01.35 och vi har 97 M kvar till Agadir. Sjön har äntligen börjat lugna sig, så att torkskåpet inte behöver gå på högvarv längre. Vi ser en stjärnklar himmel och stämningen ombord är bra! Nu när vi har haft trevaktssystemet i ett par dagar så funkar det bättre och bättre. Eftersom vi har mer ”ledig” tid så kan vi ägna oss åt fartygsunderhåll och lektioner. De olika vakterna är uppdelade så att vi tredjeårselever är i en vakt och ettorna uppdelade i de andra två. Detta gör så att vi som seglat förut kan ha lite mer avancerande lektioner, t.ex. idag har vi haft vår andra lektion i astronavigering, som är väldigt intressant. Våra brasselever höll ett föredrag för oss ombord om våran färskvattenanläggning som heter osmos.

Som ni kanske har läst har vi tagit två rev i storseglet och ett i gaffelfocken, för er som inte vet vad rev betyder så är det att man minskar seglets area. Vi gjorde detta för att vara på den säkra sidan, då väderprognosen visade mycket vind.
Förutom mycket vind så har vi även haft ganska kalla nätter. Dock så kan vi inte mäta temperaturen eftersom någon tappade termometern överbord, vi nämner inga namn men hans namn börjar på M och slutar på efras…

Vi är alla mycket spända inför Agadir och undrar vad staden har att erbjuda. Hoppas ni där hemma har det lika gött som vi har det här!

Morsning korsning!

422 Larsson och 101 Luckman

DSC_9594 DSC_9592 DSC_9585 DSC_9584

24
Jan

Resebrev HMS Falken 150124

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Skepp o’hoj alla på torra land!
Det är ganska skönt att sitta och skriva på bloggen på natten som denna (då vi har mycket sjö och det gungar en del) Egentligen är jag loggast med min kära kamrat Wallin som just nu står där ute med 3:Sk och VO.
Nu har vi satt kurs lite över Agadir för att vinna lite höjd eftersom vi har motvind hela vägen. Vilket betyder att vi kommer kryssa en del. Men vi kommer kryssa lite när vi vill och det kommer inte vara lika jobbigt som det var när vi kryssade bland öarna.

Under dagen (den 23:e) så var dagen bra för vissa och sämre för andra. Vi har haft lektion om olika block som finns på fartyget, vilket 3:Sk visade och pratade om. Vi har även jobbat med elevtampen som ska vara färdig snart, fått besök av delfiner en kort stund. Vi har ju kamrater som är en aning sjösjuka och antalet ökar just nu men jag har fått höra att nu på morgonen den 24:e så kommer det bli lugnare sjö och bättre vind så sjösjukan kanske tunnar ut sig lite

Spontant och bra så kommer chefen in till hytten som jag sitter och skriver i. Chefen har utmanat oss elever med tre olika utmaningar, vi har klarat av en av dom och det var att kunna vända utan att någon av skepparna skulle leda manövern, den andra var att tala tydligare även om det blåser mycket och att det är svårt att prata. Den tredje utmaningen kommer snart (oklart vad det var för utmaning, men vi får veta det imorgon på uppställningen).
Chefen berättade även om vad det egentligen handlar om. Att meningen ”Vi lär oss att segla” kanske inte är den rätta meningen att uttrycka sig på när det gäller att vara ombord på någon av skonerterna. Visst vi lär oss att segla, men vi lär oss så mycket mer. Det tar aldrig slut med att lära sig något nytt, det finns alltid något som man kan ta kunskap av. Så för er där hemma som undrar vad vi egentligen gör så kan jag skriva att vi lär oss ett liv till sjöss.

Och för er där hemma så ses vi om några veckor!
Hälsningar 432 Mefras

23
Jan

Resebrev HMS Falken 150122

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Tjatja bloggen!

Nu är vi på g till Agadir. Yey! Vi kastade loss 01.40 i natt. Men innan dess hade vi permission hela eftermiddagen. Nyckelbesättningen var så snälla att de tog vår vakt, så att alla kunde se Santa Cruz en sista gång innan den långa, farliga och dramatiskt konfliktfyllda resan mot Afrika. Vi är nu inne i den tredje veckan, vilket innebär tredje veckan-syndromet=konflikter. Yey! Fast nej. Eller kanske, om vi får åskådarplats. Förutom konflikter så hoppas vi på bra väder, fina vindar och möjlighet att öva piratövergrepp skarpt.

Efter permissionen klargjorde vi för losskastning. Läkaren och maten skulle komma vid 2300, så fram till dess fick vi sova en stund. Det var välbehövligt. Nu har vi bytt till 3-vaktsystem, det är väldigt skönt. Nu får vi sova sju timmar istället för tre, det är väldigt upplyftande i dess trötta sjukdomstider som råder ombord. Tack och lov att läkaren har kommet med lite starkare grejer, 4O hade inte så mycket att tillgå. Ombord har vi haft urinvägsinfektion, luftvägsinfektion, feber, allergiska utslag, sjösjuka, förkylning, hosta, knäproblem och ryggproblem. Allt är dock under kontroll.

Såhär tvättar vi ombord på Falken:

  1. Ta en pyts
  2. Ta en till pyts om du har ljus tvätt
  3. Fyll pytsarna med varmt vatten
  4. Häll i tvättmedel, eller grönsåpa om du inte orkar hämta tvättmedel
  5. Stoppa i kläderna
  6. Låt stå
  7. Ta upp kläderna
  8. Skölj kläderna 3 gånger i färskvatten
  9. Häng upp kläderna på tork.
  10. Lägg in kläderna i ditt skåp när det är torrt

Nu ska vi göra diverse arbeten på däck, kanske ha lektion. Ingen vet egentligen. Slut.

Hälsningar från 331 Lissner och 222 Andersson

DSC_8547 DSC_8546 DSC_8545 IMG_20150116_152000 IMG_20150116_153004 IMG_20150117_182242 DSC_9141 DSC_9150 DSC_9216 IMG_20150118_130921_1~2 DSC_9214 DSC_9247 DSC_9219 DSC_9284 DSC_9519 DSC_9488 DSC_9492 DSC_9108 DSC_9462 DSC_9546 IMG_20150117_124710 IMG_20150117_182242 IMG_20150117_182138 DSC_9573 DSC_9574

20
Jan

Resebrev HMS Falken 150120

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Att axla accelerationsvindar

Tre dagar sedan senaste blogginlägget. Tror jag. Jag vet egentligen inte säkert. Chefen sa att ingen hade bloggat sedan innan vi var i La Gomera, det stämmer säkert, fast det säger inte så mycket om vilken dag det var vi var där. Efter långa nätter och dagar till sjöss uppkommer en viss tendens till brist i tidsuppfattningen här ombord. Jag vet i alla fall att vi ankrade en natt utanför i en vik. Planen var egentligen två nätter, men efter att chefen och några till varit och rekat hamnen, och upptäckt att det var någon sorts stor fest på gatorna beslöt de tillsammans med kvartersförmännen att vi skulle lägga till tidigare och hänga på festen (allt skulle vara stängt på söndagen).  Jag vågar nog säga att alla var nöjda med det beslutet.

Vi har alla känt av hur bra det är med kontraster. Seglingen till La Gomera var intensiv. Vi hamnade i accelerationsvindar, och det var vi inte helt förberedda på. På tio minuter ökade lutningen med säkert 15 grader och hastigheten som följd av vindarna. Relingen var många gånger under vatten och det skvätte vatten från alla håll! Alla var mer eller mindre blöta, förutom 2an, 3an, snickarn, sekonden, chefen. För de hade sina nya ställ på sig. Mycket nöjda.

Seglingen gick fortare än beräknat tack vare vindarna. Undertiden fick vi stå lite på standby, ifall vi skulle giga toppseglena som var uppe. Och för de som inte vet, eller inte tänkt på det, så bör man inte ha toppseglena upp vid alldeles för kraftig vind, om man inte vill ha kraftig lutning. Ju högre upp, desto mer vind. Ju mer vind desto mer tryck blir det på seglen, och då lutar det! Spännande tycker vissa, mindre spännande tycker andra. Oftast vänjer man sig efter ett tag. Men vi tog ändå in toppseglena tillslut. Alla toppgastar fick klättra upp och beslå så att inte seglen stod och slog i vinden. Snacka om adrenalinkick vi fick! Men det är kul med lite spänning i vardagen. Det får en att uppskatta den lugna delen av vardagen.

På eftermiddagen ankrade vi i en vik, av besättningen kallad Torbens vik (?), och vi återställde i ljuset av solnedgången mot La Gomeras höga klippor. Stämningen var på topp kan man säga. På kvällen överraskade besättningen oss elever med cola och Falken-bio på trossbotten. Yey!

Morgonen därpå sken solen och alla hade fått sova några timmar. Vi gjorde allt möjligt sjömansarbete på däck och det var mest bara mysigt hela förmiddagen! Efter lunchen hade vi som seglat förut en lektion i astronav. Vi pratade om Solen och jorden i form av grapefrukt och lime, och lite om vändkretsarnas deklination. Mycket intressant. Fortsättning följer på det ämnet senare under seglingen.

Tilläggningen i San Sebastian, La Gomera genomfördes för maskin men var tricky då det var mörkt, blåsigt och lite trångt, Just San Sebastian var en kluring, men det löste sig bra med lite back och ett varpankare. Många av våra tilläggningar och losskastningar gör vi seglandes nuförtiden. Det är coolt.. Den kvällen gick i dansens och de friterade degpinnarnas tecken.

För samtliga deltagare erbjöds det en obligatorisk busstur runt ön. La Gomera är en bergö med regnskog, getodlingar, hemmabakade kakor, moln och fina utsikter. Det var ett trevligt inslag med en duktig guide. Alltihop slutade med middag på restaurang Falken och kvällspermission.

Innan losskastningen till segels efter lunch dagen efter, hölls det segelteori av försteskepparn på trossbotten för alla elever, det är bra att ha lite grundkunskap i hur allt fungerar med vindar, segel och tryck. Inatt och idag har vi kryssat oss fram längs Teneriffas syd och östkust. Det var en hård vakt för de som gick två pass i natt, själv var jag loggast och fick sova länge och bra i natt. Mycket behagligt. Nu börjar vi närma oss Santa Cruz de Tenerife, och planen är att lägga till i eftermiddag. Låter som en bra plan! Där ska vi ladda upp med mat, energi och glada minnen innan vi ger oss ut på långresan mot Agadir, Marocko.

Rent generellt ät stämningen just nu god, några är lite febriga, inte jag, några är lite sjösjuka men de flesta mår bra. Möjligtvis lite trötta efter nattens äventyr. Jag skulle vilja hälsa hem till familjen, särskilt till storebror Lucas som fyller 21 långa år idag. Grattis. Det kanske kommer ett paket. Det kanske kommer när jag är hemma. Det kanske kommer när jag åkt igen. Det är bara den spanska posten som vet.

Anna Lissner

 DSC_9432 DSC_9427 DSC_9422 DSC_9421 DSC_9362 DSC_9145 DSC_9314 DSC_9319 DSC_9315 DSC_9070 DSC_9109 DSC_9105 DSC_9092 DSC_9088 DSC_9098

17
Jan

Resebrev HMS Falken 150117

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej och hallå allesammans hemma i kalla Sverige!

I förrgår börjades det med helgrutin även fast det var torsdag. Alltså purrning 07.30, därefter frukost och rengöring. Runt tiotiden fick vi permission och möjlighet att utforska La Palma. Många höll sig i staden Santa Cruz medan vissa tog bussen upp i bergen för att upptäcka vackra platser. Själva packade vi ryggsäckarna med frukt och vatten för att bege oss ut i staden, som visade sig vara väldigt liten och endast bestå av i princip en huvudgata där allting fanns. Så när dagen började närma sig sitt slut hade vi besökt varje affär/marknadsstånd ett antal gånger. Men det var en väldigt fin gata och man upptäckte nya saker varje gång så det gjorde oss inte så mycket. Framåt eftermiddagen gick även flera och badade på en strand som låg nästan intill hamnen.

Igår kastade vi loss och satte kurs mot La Gomera dit vi planerade att anlända redan på kvällen för att sedan kunna ankra och genomföra arbeten och utbildning under dagen. Precis som när vi kastade loss från El Hierro seglade vi igår också loss från kajen. De nyanlända turristerna från kryssningsfartyget Aida Stella som tittade på applåderade högt när vi lät Bredfocken ”Falla”. Det blir ju lite extra roligt att genomföra sådana manövrar när det är folk som ser på.

För omväxlighetens skull hade vi vinden med oss och kunde segla på samma ben hela sträckan. Vi gjorde en snittfart på nio knop men siktar på att komma upp i lite högre fart för att hinna fram till kvällen innan skymningen, ankarplatsen vår 1:Sk har valt ut lämpar sig nämligen väl för så kallad ”eyeball navigation” Våran toppfart under dagen blev 11,4 knop, vilket kändes i hela fartyget. Vi vaskade rännstenen ordentligt där vissa i nyckelbesättningen vart tvungna att surra fast tamparna som var påväg över relingen.

Hälsningar,

202 Landgren, 412 Engvall

DSC_8827 (Copy) DSC_8789 (Copy) DSC_8711 (Copy) DSC_8714 (Copy) DSC_8719 (Copy) DSC_8728 (Copy) DSC_8779 (Copy) DSC_8803 (Copy) DSC_8765 (Copy) DSC_8758 (Copy) DSC_8756 (Copy) DSC_8766 (Copy) DSC_8767 (Copy) DSC_8768 (Copy) DSC_8740 (Copy) DSC_8849 (Copy) DSC_8902 (Copy) DSC_8890 (Copy) DSC_8853 (Copy) DSC_8874 (Copy) DSC_8933 (Copy) DSC_8942 (Copy) DSC_8963 (Copy) DSC_8944 (Copy) DSC_8929 (Copy) DSC_8979 (Copy) DSC_8990 (Copy) DSC_8953 (Copy) DSC_8974 (Copy) DSC_8937 (Copy) DSC_8999 (Copy) DSC_8949 (Copy) DSC_9019 (Copy) DSC_9039 (Copy) DSC_9015 (Copy)

16
Jan

Resebrev HMS Falken 150116

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Som militärer övar vi mycket. Ena dagen skall vi kunna vara brandmän nästa sjukvårdare. Vi är lärare, fysinstruktörer, någon blir ”resebyråchef”. Vi är alla ”ambassadörer” för försvaret och Sverige i alla våra hamnar/länder vi besöker. Utöver detta, så är det såklart de militära yrkesområden var och en har. Ute till sjöss finns inte alltid brandkåren eller sjukhus ”runt hörnan”.

Generellt övas det kontinuerligt på någonting. I går övade vi nyckelbesättningen (den fasta besättningen) i att ta omhand om skadad person i riggen. Vi har ett litet arrangemang av tampar som skall ledas och kopplas. Nackkrage skall monteras och vid behov följeperson som åker med ner. Det gäller att det blir så stadigt som möjligt, inte alltid så lätt när det gungar. Övningarna gick bra. Snart skall vi testa vår kunskap avseende livräddare. För oss är det en person som hoppar i havet med lina och lite utrustning, för att kunna assistera om någon person fallit överbord. Sådant kan inträffa, dels från eget fartyg, men även från andra vilket man skall vara beredd på. Vidare står reservstyrning på programmet, taljor som läggs till spels och ett ok sätts direkt på hjärtstocken, för er som vet vad det innebär. Bilder kommer längre fram. Vi försöker hitta olika övningar varje period för att hålla kompetensen uppe. Detta sker ibland med nyckelbesättningen och vid vissa tillfällen tillsammans med eleverna, beroende på vad det är. Säkerhet är en högprioriterad fråga för oss alla ombord och ett det pågår mer eller mindre ständigt ett samtal i ämnet. Vi är väldigt förskonade från allvarligare olyckor även om kocken skär sig någon gång eller någon klämskada kan dyka upp. Det är en annan verksamhet att vara till sjöss, än att vara i land på arbetsplatser där det är lite lugnare och inte lika mycket krafter i rörelse. Detta å andra sidan är varför många tycker om att vara till sjöss/i marinen, variationen och upplevelserna.

 

Längre fram, kommer jag att tillsammans med Torben Holmberg som hoppat in som en 1.Sk, att fotografera och beskriva ändringar som har skett ombord men även lite om förändringar som sker just nu med början på HMS Gladan. Detta som lite kuriosa, kanske för er som varit ombord i olika tidsepoker.

 

Thomas Falk, FC.

DSC_8540 DSC_8537 DSC_8554 DSC_8556 DSC_8558 DSC_8563 DSC_8566 DSC_8570 DSC_8574 DSC_8579 DSC_8586 DSC_8590 DSC_8603 DSC_8612 DSC_8622 DSC_8628 DSC_8634

15
Jan

Resebrev HMS Falken 150114

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Ohoj!

Idag har vi lagt till i Santa de la Cruz, La Palma efter att ha seglat iväg från El Hierro i måndags. Som några av er säkert såg på bloggens livesändning seglade vi ut från hamnen och när vi sedan kommit ut en bit satte vi för första gången förtoppseglet. Då vi inte kunde segla på ett ben till La Palma p.g.a. vinden, fick vi kryssa fram, detta innebar en hel del vändningar vilket var mycket lärorikt. Överseglingen bjöd på vindar på allt från 2-13 m/s, så det har lutat rejält. Vädret har bjudit på både regn och sol men det har mestadels varit mulet. Positivt med det är att man slipper bränna sig!

Under eftermiddagen har vi haft tampförhör och utbildning i förtöjningsanordningar där vi lärde oss kasta kasttåg. När vi lite senare fick permission försvann många iväg för att utforska Santa de la Cruz gator, eller snarare McDonalds några 100 meter bort. Medan några stannade ombord för att arbeta med sina elavtampar och spela spel. Överlag har dagen varit både rolig och lärorik. Imorgon väntar ännu mer permission vilket uppskattas när man varit till sjöss några dagar. Hoppas ni har det bra där hemma!

 

123 Mark och 202 Landgren

14
Jan

Resebrev HMS Falken 150113

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Godmorgon alla läsare!

Först vill jag ge alla våra elever en eloge för hur duktiga dom är. För dagen ar verkligen visat vad dom har lärt sig. Vindarna har varit tilltagande ordentligt. Upp till 16m/s i byarna. Vilket har medfört att slagen vi gjort måste ske med lite precision viket dom gjort. Under dagen så fick vi ett par ordentliga lovartare( översköljningar över däck ) Vilket gjorde att vi fick prova våra nya galonställ.

Nu under natten ligger vi med ca 11 m/s på en fin kurs mot La Palma.

MVH

3sk Samuelsson

DSC_8453 DSC_8442 DSC_8415 DSC_8413 DSC_8437 DSC_8432 DSC_8420 DSC_8474 DSC_8473 DSC_8445 DSC_8456 DSC_8464