27
Maj

Resebrev HMS Falken 150527

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Chacha bloggen

Idag började dagen med purrning 06:30 och därmed första heldagen på Falken för oss GSS Skeppstekniker. Morgonen bestod av vanliga rutiner vilket bestod av ordning och reda, filmjölk på fredag.

Därefter hade vi genomgång av seglen samt de olika tamparnas (snörenas) namn och funktion. Vi fick även lära oss vaktposternas funktion och uppgift och fick även en rundtur i maskinrummet, Falkens hjärta och själ.

Efter att vi avnjutit den fantastiska o-bantningsmåltid som erbjöds av de hårslitande bra kockarna satte vi segel mot nya äventyr. Där insåg vi snabbt att ”skeppens cowboys” inte bara var ett uttryck. Uttrycken ”kunskapen ligger i gruppen” och ”våga fråga” är två benämningar som vi fick bekanta oss väl med.

Efter ett par timmars segling i det växlande skånska vädret satte vi ankar till SEGELS mellan Landskrona och Ven. Har ni ett teleobjektiv och en schysst kamera så står vi för fotoobjektet!

Nu fortsätter natten med vaktrond och hjälpa 1. Kocken med att skala potatis då man inte är en på en fartyg.

Jag (Simon Olsson) och Sebastian Hevosmaa vill ta tillfället i akt att hälsa till våra mödrar Pauliina Hevosmaa och Jeanette Joberg Treble-Read då vi är ute och seglar på deras dag.

Vi önskar er en god läsning så fortsätter vi ta in ny kunskap och erfarenheter som falken har att erbjuda.

Tack för oss!

Simon Olsson och Sebastian Hevosmaa

26
Maj

Resebrev HMS Falken 150526

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Första tjänstgöringen på HMS Falken

Dagen började kl 10:15 med en bussresa från Örlogshamnen i Karlskrona till Malmö där 21 taggade stridsmotormän mönstrade ombord på HMS Falken. Enligt tradition så fick samtliga klättra över båda masterna (golvet) och sedan anmäla sig till fartygschefen för tjänstgöring ombord.

Allt eftersom blev det mer struktur då vi blev indelade i kvarter (grupper) och fick diverse utbildningar om arbetet ombord. Helt nya erfarenheter för vissa, mindre för andra.

En av utbildningarna var att vi fick delta när vi kastade loss från hamn och lägga sig för ankar till sjöss.Största utmaningen idag har varit att ta in alla fackliga ord som flödat friskt över fartyget. I skrivande stund har styrbordsvakten gått på sitt pass och vi andra förbereder oss för natten med sängbäddning och sätta upp hängbingar.Morgondagen är ett oskrivet kapitel än så länge men vi alla är laddade för kommande dagar av utmaningar. Med detta sagt så tackar vi för ikväll.

Med vänlig hälsning till vänner, familj och alla bloggläsare där ute.

Robin Böll och Theodore Viklund

20
Maj

Det börjar närma sig.

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan
Taggar:

För var dag närmar vi oss första losskastningen. Det är mycket som ska hända innan dess. Alla hjälps åt för att få grejerna på plats. Allt fler system börjar nu komma på plats, navigationshytten börjar likna något. Idag var också premier för vår nya huvudmotor. Det var skönt att höra lite liv i fartyget igen. Delar av hytterna i aktar inredning börjar också bli klara och vi är ivriga att flytta ombord. Skepparna jobbar med att få de sista tamparna på plats. Alla segel utom fisherman är på plats.

/BloggO

19
Maj

Resebrev HMS Falken 190515

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Resebrev 190515

 

Utbildningsexpediton 2014-15

 

HMS Falken återvänder Sverige för första gången sedan september 2014. Vi har avverkat 10635 distansminuter, från Nordpolen till Sydpolen är det 10800 distansminuter, sträckan motsvarar också avståndet från Perth till Kapstaden vidare till St. Barth (sjövägen). Malmö blir vår första hamn. Vi har passerat Nordsjön, Engelska kanalen, Gibraltarsund, varit på många örlogsbesök, bland annat, Kanalöarna, Spanien, Portugal, Frankrike, Italien, Marocko, Belgien. Eleverna som passerat har kommit från Gymnasieskolor som sjöinriktade Törnströmska och Strömstads, Uniformsinriktade Bernadotte Stockholm, sjövärnskårister, gymnasister i allmänhet, marinens kadetter från officers och specialistofficersprogrammet. Nu senast med GSS (motsvarighet till tidigare värnpliktiga). Vi har ytterligare en period som startar på måndag med GSS. När skolorna slutar gör Falken sin sista period i år med ytterligare en gymnasiesegling.

Falken har sedan en GÖ-period (en större varvsvistelse som genomförs på marinens fartyg vart sjätte år).

Vi tycker utbildningen har gått bra. Vår målsättning är 100% nöjda elever och missminner jag mig inte fel har vi uppnått det, förutom en elev. Jag tror inte det berodde på oss men vi tar till oss det ändå, (Har inte läst innevarande elevers erfarenheter men underhand verkar det lovande).

Det har varit en lärorik period även för nyckelbesättningen. Passager som Gibraltar sund, stormar utanför Gran Canaria och Madeira samt allt övrigt vi gjort har verkligen spätt på vår erfarenhet. Vi har många relativt unga instruktörer ombord som på ett imponerande sätt utbildar eleverna och bidrager till säkerheten ombord.

Det är en stor utmaning att få och hantera ungdomar från 16 år och uppåt.

Att ha 28 ungdomar, som kanske aldrig varit till sjöss och kasta loss med i ett handdrivet komplext segelfartyg sköter inte sig själv. Jag berörde klädseln i går och lägg till det att man skall bädda, diska, göra rent. Passa tider till vaktförfångningar. Att hantera alla moment till sjöss såsom småbåtar, krafter, väder, förtöjningsanordningar, språket, örlogsmässighet, utlandsbesök, skyddstjänst, bo trångt och mycket mycket mer som inträffar på ett fartyg.

Vi tror eleverna behöver denna utbildning, för att lättare komma igång när de senare kommer ut på fartyg, militära eller civila. Vi ser att många av våra gymnasieungdomar återvänder till oss och likaså dyker upp som GSS elever.

Rekrytering är en av våra uppgifter.

Nu efter vårt morgonmöte konstaterade vi att vi är lite nöjda och stolta över det vi gjort. Vi har höga ambitioner, och som Amiralen sa till oss 2006, slå er inte till ro utan fortsätt utvecklas. Ja Amiral, vi försöker.

Nu sker de sista förberedelserna ombord för avmönstring, lättning och förtöjning. Skolchefen tar emot oss på kajen.

 

Thomas Falk, FC.

 

Hårt väder

Hårt väder

Losskastning för segels

Losskastning för segels

Utbildning för maskinelever

Utbildning för maskinelever

Segla loss från kaj

Segla loss från kaj

Frukt på däckshustaket

Frukt på däckshustaket

Kock

Kock

DSC_7563 DSC_6575 DSC_6494 DSC_5495 DSC_5106 DSC_4994 DSC_3928 DSC_3870 DSC_3840 DSC_3640 DSC_3607 DSC_2827 DSC_2617 DSC_2607 DSC_2605 DSC_2602 DSC_2581 DSC_2571 DSC_1475 DSC_1421 DSC_1399 DSC_0213 DSC_0195 DSC_0169

18
Maj

Resebrev HMS Falken 180515

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Resebrev 180515                                                                Utanför Malmö, nio grader i vattnet.

 

Idiot. Ja Ylva, då är jag också en idiot för jag har också frusit över tid. I uttrycket låg en andemening som kanske föräldrar känner igen med problemet att få barn eller för all del ungdomar att klä på sig när de ”visa” föräldrarna vet att det är kallt eller kommer att bli kallt men barnen/ungdomarna inte riktigt ”förstår” det alltid. Vi har som du vet en väldigt stor omsorg om våra elever. För militärer ingår det i utbildningen att klä sig rätt när man går på vakt. När vi ser elever som inte är ”rätt” klädda så tar vi rollen som föräldrar och försöker få dem att förstärka klädseln innan det är försent. Självklarheter givetvis kan man tycka, men faktiskt inte för alla i verkligheten.

Det har varit en kall period och trots ”rätt” klädsel räcker det tyvärr inte för att hålla sig varm när man är på sjön i kalla farvatten och motvind. Möjligtvis under tiden vi arbetar hårt fysiskt fungerar det.

Vi vet att många tror och ser framför sig när vi berättar att vi är på väg till Las Palmas, Portugal eller var det nu är att, oj vad skönt och ser framför sig ”paradiset” och så. Självklart är det på många sätt paradis i de länder vi besöker men vi är ju inte där för att ligga på stranden utan bedriva utbildning till sjöss. Just denna vinter har det varit mycket kallt ända sedan vi lämnade Las Palmas i februari för att gå nordvart. Det är fantastiskt att se att eleverna trots denna kyla fungerar och kan bli nöjda med utbildningen trots svåra yttre förhållande.

 

I uttrycket bara ”lata och idioter fryser” ligger alltså ett försök till utbildning och omsorg med syfte att lära sig att klä sig efter väderlek och inte att någon är en idiot. Hursomhelst är det ett uttryck som inte kommer användas på Falken fler gånger.

 

Ylva vet detta, men jag skriver detta svar på föregående resebrev för att försöka förhindra att någon tror det pågår någon slags gammeldags eller otillbörligt förhållningssätt ombord, så är icke fallet, verkligen inte, tvärtom!

 

Våra metoder att ”klara” kylan, är förutom så mycket kläder det går, är att ibland gå ner på minibemanning på däck, varma drycker, låta vakten söka väderlä i Gunrummet (en av mässarna) i nära anslutning till däck, tätare rotation, utkiken på däckshustaket istället för uppe i masten. Så mycket mer har vi inte att erbjuda.

 

Jag har själv varit ombord i ca: 20 års tid, (-1 grad i vattnet maj -80 när jag själv var elev längs Norrlandskusten.)

Jag tror det ända som skulle kunna knäcka mig, är just kylan. Faktum verkar vara hur mycket man än tar på sig så är det kallt under dessa förhållanden till sjöss.

 

En stor eloge till Ylva som har gått runt som en ”Michelingubbe” (alltså förstått det här med att klä sig varmt) under stor del av tiden.

 

Thomas Falk, fartygschef.

18
Maj

Resebrev HMS Falken 170515

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Resebrev HMS Falken 170515

Två dagar kvar av vår resa från Belgiska Oostende hem till Malmö. Dagarna har gått fort förbi och vi har lärt oss en hel del under dessa dagar. Besättningen är jättetrevliga och pedagogiska vilket jag själv uppskattar väldigt mycket då jag inte seglat tidigare. Kockarna har lagat gott käk vilket man också uppskattar, bra tillgång till frukt vilket är kanoners(vindruvorna gick åt först). Rent allmänt om vädret vi har haft har det varit mestadels bra, lite småregn och vi lärde oss snabbt att hålla i tallrikarna vid bordet när det har vinglat.

Resan har varit rolig och riktigt lärorik, ett stort tack till besättningen på HMS Falken.

/Jonas Öberg

Rorgängare

Rorgängare

Frukt på däck

Frukt på däck

Till havs

Till havs

17
Maj

Resebrev HMS Falken 160515 #2

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Blogginlägg den 16/5

Att leda och att frysa

Nu har halva tiden till havs passerat och vi befinner oss i Kielkanalen efter att ha tillbringat ett dygn i Hamburg. För egen del var det lite skönt att få fast mark under fötterna och befinna mig på Moder Jord, där jag kände att jag hade kontroll när jag spatserade längst gatorna i Hamburg. Det är en av de saker jag finner svårast ombord, att jag saknar kontroll. I vardagen har jag kontroll på det mesta av praktisk natur runt omkring mig. Här ombord har jag lämnat över den i händerna på främlingar. Jag är van att leda mitt eget arbete och jag är van att känna kontroll.

Till en början kände jag ett behov av att skapa min kontroll, för att reda ut timmarna och tillvaron. Något som efter ett tag blev ansträngande eftersom jag inte hade en aning om vad som skulle hända i någon situation. Efterhand kunde jag släppa efter och låta mig ledas. Om ledarskapet ombord hade varit trevande, otydligt eller svagt hade jag inte lämnat över mig till att låta mig ledas. Istället hade jag försökt att ta över kontrollen (begå myteri). I en sådan här konkret verklighet blir det tydligt med hur väsentligt det är med ett tryggt och tydligt ledarskap, men också med styrning utifrån värme och humor. Det behövs även i ett arbete som är mer abstrakt till sin natur (administrativa tjänster, exempelvis), men det är svårare att identifiera dåligt ledarskap i den verkligheten, eftersom det finns en viss fördröjning mellan handling och resultat. Här, ombord på Falken, efterföljs handlingen av ett direkt resultat. Hade befälen ombord visat tveksamhet eller varit otydliga hade det visat sig i resultatet omgående och ingenting hade fungerat. Det hade också visat sig i resultatet om det rådde arrogans och översitteri (myteri igen). Istället för att förlora kontrollen har jag kunnat släppa den, om än succesivt. Att det sker succesivt beror på att jag är som jag är, inte på grund av någon annan.

Första dygnet ombord fick vi besked om att det bara är lata personer och idioter som fryser. Jag har frusit varje dag sedan jag klev ombord. Inte konstant, men intensivt under vissa stunder. Trots underställ, byxor, dubbla tröjor, jacka, mössa samt regnskydd, har detta varit möjligt. Något som för mig har varit nyttigt att känna, är att känslan av att frysa finns i flera olika nyanser. Tidigare upplevde jag ett konstant lidande i frysandet, nu när jag är klädd och ändå fryser, är det som att frysandet är en erinring, vet dock inte om vad. Kanske en erinran om att jag är lat, eller möjligen att jag är en idiot. Jag vågar dock påstå att jag i sådana fall inte är den enda idioten ombord.

Jag vill ge en kram till alla mina kära på fastlandet och i synnerhet till mina två älskade barn, Alice och Sune.

Med värme
Ylva Thomander