19
Sep

Resebrev HMS Falken 140919

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Ohoj!

Klockan slår snart fem glas på hundvakten och jag har precis kommit ner ifrån utkiksposten i masten, så att komma in i värmen och blogga lite var välkommet. Vi befinner oss just nu väster om Brest i Frankrike. För tillfälligt så är vindarna inte så bra så vi tar oss fram med hjälp av motorn, men vi håller kursen sydväst för att komma längre ut så att vi förhoppningsvis får bättre vindar när vi vänder söderut. Vädret har varit väldigt bra under dagen med värme och solsken, medan det nu under natten är dimmigt men ändå helt okej.

På dagens schema så har, förutom den vanliga vakttjänsten, lektioner i block och taljor funnits med. Det vi gjorde då var att plocka isär ett block och se på de olika delarna, och även räknat på hur vikten fördelas beroende på hur många tampar som används. Dagens stora höjdpunkt var när HMS Falken fick besök utav en fransk falk som satte sig på en av tamparna.

Nu börjar det bli dags att återgå till posterna. Resan har hittills varit bra och jag hoppas vädret fortsätter leverera så att seglingen fortsätter i samma anda.

141 Liljegren

DSC_3053 DSC_3047 DSC_3085

DSC_3088 DSC_3091 DSC_3089

18
Sep

Resebrev HMS Falken 140918

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Resebrev 140918

Sjöbensglädje

Någonstans norr om Frankrike…

Var ska jag börja någonstans? Jo, det har varit lite tyst i bloggen de senaste dagarna. Hoppas ni inte har saknat oss för mycket. Det har ju hänt väldigt mycket här på Falken. Tisdagen den 15 september skrubbade, polerade och städade  vi för att HMS Falken skulle vara tjusig när vi sakta men säkert lotsades in i Alderney. Vi ankrade några hundra meter ifrån kaj och tog sen en racerdusch för att ta första bästa transport in till land. Vi var som barn på julafton och var stolta och glada för att första etappen var avklarad.

De första stapplande stegen på land var förvånande. Sitter inte ön fast? Varför gungar asfalten så mycket? Är jag full eller vad är det som gör att jag inte kan hålla mig på trottoaren? Sjöben. Vi var många som såg fram emot att få sitta på en toalett som inte gungade, där man inte behövde hålla i sig eller oroa sig för att vattnet skulle skvätta upp av vågorna. Eller varför inte bara sitta på en stol där man inte behövde parera med kroppen hela tiden. Så blev inte riktigt. Vid kaffet efter lunchen satt vi fortfarande och gungade fram och tillbaka i de väldigt stabila stolarna runt bordet.

Vi hade tur med vädret, det var den varmaste dagen på länge i Alderney. Några badade, några handlade lite i de få butiker som fanns, många var ute och sprang och mobilanvändningen var allmänt hög. Fram emot kvällen blåste det upp och blev lite tråkigt brittväder och det skvätte mycket havsvatten på oss när vi transporterades tillbaka i vår lilla RIBbåt. Det kändes skönt att få komma tillbaka till HMS Falken och vi kunde konstatera att maten ombord definitivt hade högre standard än det brittiska köket.

Onsdagen var också permissionsdag och det blev fler löpturer och vykort. Men redan efter lunch började det pyra av förväntning på att fortsätta resan mot varmare breddgrader. Efter middagen var förberedelserna för segling klara och lättade ankar till sången South Australia. Haul away, heave away. Nu har vi tio spännande dagar framför oss innan vi landar i Cadiz.

Skepp ’ohoj!

402 Lundberg

DSC_3023 DSC_3033 DSC_3018 DSC_3011 DSC_2989 DSC_3007 DSC_2992

16
Sep

Resebrev HMS Falken 140916

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Ingen dag är den andre lik.

”Ca 19 meter upp i masten står jag under en klarblå himmel på ett fartyg med fullsatta segel. Efter att mina styrbords kamrater nere på däck just genomfört ett slag  ska vi resterande 40 minuter av vakten sakta med säkert ta oss fram längs med solgatan mot en sol som sakta är på väg ner. Livet som sjöman….finns det något bättre?”.

”På grund av väderförhållanden har utkiken blivit nerflyttad från masten. Jag sitter uppe på förliga däckshuset. Det är kolsvart ute, jag fryser och regnet faller (öser ner, från stund till stund).  Regnet har tagit sig in till det innersta klädlagret och mina handskar är dyblöta. Regnet kommer in snett framifrån och slår mig i ansiktet, men jag bryr mig inte, det är ändå ingen ide. Mina kollegor som inte bemannat poster trycker längs med sidorna i hopp om att hitta väderlä(om de inte står och spyr över relingen). Livet som sjöman….inga komentarer”.

Det konstiga med det hela nu är att när jag tänker tillbaka på dagarna som passerat så är det de vackra solnedgångarna från utkiksplatsen, den disiga men fina morgonen när vi gled igenom kielkanalen och känslan efter en lyckad segelsättning med en vakt som är taggade till 99,9% som jag minns. Alla kämpiga stunder konkurreras ut och den dagen jag mönstrar av så kommer det vara med en bra känsla och en väska med fina ögonblick, nya lärdommar och bra kamrater.

Vi påbörjade denna veckan i högsta fart. Under förmiddagen genomfördes segelexercis där vi drillades på våra stationer vid vändningarna. Efter ett antal vändningar började ett samspel infinna sig och i slutet var vi riktigt grymma och de sista felfria vändningarna satt som en smeck. Vi har fått valkar på händerna, nu är vi riktiga sjöman.

Under dagen passerade vi även nollmeridianen där vi möttes av Sir Zero och hans nyförvärvade adjutant.  Sir Zero välkomnade oss med fartygsläkaren i spetsen genom att få träda förbi nollmeredianen från de söta haven in i de salta. Därefter bjöds de på kaffe och kockarnas hembakade linjebakelse.

Senare under eftermiddagen var det i lärosyfte dags att sätta Stormstoren, ett segel man jackar in och hissar i stormasten. Vi började med att bärga storseglet och beslog ner det och gaffeln mot bommen. Stormstoren är ett bermuda segel men mycket mindre segelyta än storseglet som sätts för högre vindstyrkor. Hela besättningen var delaktiga och som arbetsmyror jobbade vi parallellt med alla moment och för oss som aldrig satt stormstoren innan så lärde vi oss mycket och kan nu sätta yttligare ett segel.

N50`07.4. E001`50,2. COG 175` SOG 2,4.

101 Rydén.

DSC_2863 DSC_2859 DSC_2854

DSC_2847 DSC_2874 DSC_2879

DSC_2987_redigerad-1 DSC_2836 DSC_2844

15
Sep

Resebrev HMS Falken 140915

Anmäl Av:
i Okategoriserade

N 50´32.3
W 1´05.9
COG 186
SOG 5.8kn
879Nm Nm har vi färdats från ÖHK.

Hej på er mitt i natten. I natt är det min & Armdals tur att gå 00-04 passet med våra övriga kamrater i vårt kvarter. Vi fick en bra start med nattskaffning i form av varm O’boy & ostmackor, man kunde tro att vi befinner oss mitt i skidbacken, men nej vi befinner oss någonstans mellan Storbritannien & Frankrike.  Det enda vi kan tänka på i mörkret under stjärnorna är att vi imorgon faktiskt är framme vid vårt första mål den här resan, Alderney.  När vi inte beslår segel & arbetar våra rumpor av oss på däck eller i masten så försöker vi peppa varandra. Man funderar en hel del på livets stora frågor. Allt kan dyka upp en söndagsnatt klockan 00:00, så som vad är det pinsamaste du gjort? Frågor som gäller pest eller kolera. Vilket lockar till många härliga skratt och starka band blir mellan oss.

Kram på er / Andrén & Armdal.

 

 

14
Sep

Resebrev HMS Falken 140914

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Godmiddag kamrater!

Vi befinner oss just nu i Engelska kanalen och har för bara några timmar sedan passerat ”The cliffs of dover”. Vädret är bra med en härlig sol och nätterna med en stjärnklarhimmel. Vi fortsätter med stormsteg mot Alderney.

Livet ombord är helt fantastiskt med god mat och lite sömn, precis som en sjöman vill ha det. Ytligare ett halvår ombord hade varit på sin plats men tyvärr så kallar skolbänken för ett år på land. Dagarna rullar på och lektioner varvas med vakttjänst, bingtjänst och glassiga stunder på däck. Vi, Erik och Hanna jobbar redan för brännan, detta för att smälta in så bra som möjligt på de spanska stränderna. Även fyspass hålls varannan dag för att kroppen skall vara redo för bikini och badbyxa.

Till våra kära där hemma! Om vi inte är på flygplatsen den första oktober är möjligheten stor att vi skapat oss ett nytt liv på den spanska kusten. Stora kramar!

DSC_2796 DSC_2743 DSC_2812

DSC_2802 DSC_2764 DSC_2807

101 Rydén, 131 Barsby

131 Barsby, 101 Rydén,

14
Sep

Resebrev HMS Falken 140914

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Vart är vi och har vi lärt oss något?

Hej igen, det är Lundberg som skriver igen. Vi befinner oss nu vid Themsens inlopp, nästan i höjd med London. Vi har en kurs mot Dover Stright, dit det är 50 distansminuter. Alltså är det 50distansminuter x 1,852, ca 10 mil och det tar ungefär 10 timmar.

Besättningen ombord har börjat känna vittring av Alderney. Det talas flitigt om vad vi hur vi ska ankra, transporteras men framförallt vad vi ska göra när vi i civila kläder sätter fötterna på land. Det är ”bara” 236 distansminuter kvar nu, 44 mil. Med den fart vi håller nu tar det 1 dygn 10 timmar och 40 minuter.

När jag för andra gången klättrade på skakiga ben upp i masten, övervann min rädsla igen, blev jag hög på livet. Jag hade solen i ögonen och var troligtvis den stoltaste utkiken hittills.

Natten är kolsvart för månen är bakom molnen. Men rakt ovanför oss har himlen lämnat en lucka och det finns nog ingen annan plats där man kan se stjärnorna så tydligt. På dagen gassar solen och ansiktet hettar av bränna och vind på kvällen när vi äntligen kryper ner i bingen. I början av resan på regniga, blåsiga och motvindiga Östersjön trodde jag aldrig att jag skulle säga det här; det är skitkul att segla och jag älskar havet!

Så Skepp o’hoj på er…

13
Sep

Resebrev HMS Falken 140913

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Vessel position:

N 52’27.204
E 3’18.400
Fart 6.6kn
COG 199

Vi är nu inne på seglatsens sjätte dag och vi befinner oss i Nordsjön på väg ner mot engelska kanalen. Om ett par dagar kommer vi att förtöja i Alderney som är vårt första egentliga stopp på resan. Där är planen att vi ska stanna en natt för att sedan fortsätta ner mot Cadiz i södra Spanien.

Livet ombord är mycket varierande vilket är en av anledningarna till att jag uppskattar det så mycket. Ena stunden jobbar du på däck tillsammans med dina kamrater för att vända båten för att i nästa stund jobba i timmerkojan (fartygets verkstad) med underhåll. Eller varför inte pyssla med din elevtamp, i vilken du ska lära dig att fläta ihop en tamp? Det finns hur mycket olika uppgifter som helst att arbeta med och många av uppgifterna kräver en hel del kreativitet vilket är väldigt givande. Man får ofta tänka ut egna lösningar på problem och använda den materiell som finns på båten. Det är helt enkelt småpysslarens paradis och du kan vakna på morgonen och vara helt säker på att du kommer lära dig någonting nytt varje dag. Det kan som sagt hända hur mycket som helst ombord på HMS Falken.

Over and out

412 Forsberg

DSC_2617 DSC_2621 DSC_2698

DSC_2716 DSC_2731

 

 

12
Sep

Resebrev HMS Falken 140912

Anmäl Av:
i Okategoriserade

140912 Kl 10.45 HMS Falken  475 nautiska mil från Karlskrona. Sol.  Vind NO 7m/s.

Med kurs 265 ner mot engelska kanalen är livet på topp och besättningen sköter sina sysslor på ett föredömligt sätt. Efter andra dygnets guppiga segling i Bornholmsgattet och syd Skåne då många var sjösjuka har alla nu fått sina sjöben. Lite efterdyningar med huvudvärk och några lättare förkylningar men generellt mår hela besättningen bra och humöret är på topp. Vi har kommit in i fasta sjörutiner med vakter varvat med utbildningar, rengörning osv.  Passagen genom Kielkanalen i  förrgår natt gick smidigt och tog ca 9 timmar.  Vi passerade några tyska örlogsfartyg och den största var fregatten ”Hamburg”. Det blev bunkring i Brunsbuttel och därefter slussning och vidare förbi Cuxhaven och ut på Nordsjön. För mig är det första gången som fartygsläkare ombord skonerterna och det känns som en fantastisk förmån att segla med.

Klas Olsson

RO/Med Kn

 

 

11
Sep

Resebrev HMS Falken 140911

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Jaha skriva resebrev, det kanske inte var min första tanke. Utan att lära mig en drös med knopar och vad alla olika ting har för namn ombord.

Onsdag (10/9) frukost var nog den första måltiden för de flesta ombord. Vinden hade nämligen mojnat och vi hade ändrat kurs, så sjösjukan dämpade sig och matlusten fann sig. Dessutom var de flesta från styrbords friavakt utvilade och nästintill för utsövda, då vi sov längre än vanligt.

Efter den nästan gudomliga frukosten var det tid för lektion i de olika stationer vi har ombord. Såsom; förstation och storstation. Vid dessa stationer finns ett antal tampar för att sätta de olika seglen, utöver det var det utbildning i maskinrond. Resten av dagen ägnades åt underhåll i form av målning, skrapning och oljning för vår vakt. Under tiden så höll babordsvakt i ett träningspass utan dess like, där samtliga deltagare lämnade storluckan med ett utmattat men glatt ansiktsuttryck.

När vi närmade oss Kielkanalens mynning vid midnatt mötte den tyska lotsbåten upp för att lämna lotsen. Lotsen ledde oss i sin tur in i kanalen. Strax därefter var det dags för lite välbehövlig sömn för styrbordsvakten.

Morgonen därefter vaknade vi upp i en stilla Kielkanal med bondgårdar bara ett stenkast från fartyget. För oss toppgastar var det dags att rigga förtoppseglet, vilket innebär att man skall klättra allra högst upp i den förliga masten och med hjälp av bensling fästa seglet i ringar som sitter runt toppmasten. När det förhållandevis enformiga arbetet var genomfört var det dags att testa hur väl seglet satt i masten, genom att ”provhoppa” ringarna. För att göra det så krävs det att man som toppgast ”hoppar” hela vägen upp i masten utan något vidare stöd. Väl där möttes man av en fantastisk utsikt över den tyska slätten.

Just nu håller vi på att passera den sista slussen för att ta oss ut ur Kielkanalen och sätta kurs mot Engelska kanalen.

 

Vid tangenterna

331 Olsson

311 Delin

DSC_2606 DSC_2613 DSC_2583

DSC_2591 DSC_2593