Resebrev HMS Falken 140723

i Okategoriserade

Mitt namn är Barbro Uppström. Jag är stolt faster till Henrik, som är nybliven fänrik i Kungliga Svenska Flottan. Han har fått en stor del av sin utbildning på HMS Falken, en vacker skonert, som jag sett då och då på den svenska västkusten.När hon skulle flyttas från Öckerö till sin hemmahamn Karlskrona, fick jag tillsammans med Rolf ( Henriks pappa o min bror ) samt min man Hans, frågan om vi ville följa med. Klart vi ville!! För min bror, som är seglare ⛵️ sen barnsben, var det en dröm som gick i uppfyllelse. Själv älskar jag också att vara på sjön, även om jag inte är så inbiten som brorsan.

Vi ”mönstrade på ” måndagen den 20 juli på Öckerö. Henrik hade pratat om ” vakter ” , ” utkik ” och andra fackuttryck, och jag trodde ju att han skämtade när han sa, att även vi civilister skulle delta i dessa aktiviteter.

Men så fel jag hade!!

Vi gick vår första vakt kl.  18.00 – 20.00 ( eller var det 16-18??)Sen den andra kl. 04.00-08.00. Det gick faktiskt riktigt bra att gå upp vid denna okristliga tid. Soluppgången kl. 05.00 var värd det!! Aldrig har väl frukosten smakat så gott, och kaffet var starkt som det ska vara.Jag har nu suttit som utkik, varit nån slags räddningsansvarig, t.o.m stått till rors, vilket var riktigt häftigt, och också pustat mässing (mitt eget initiativ)För att nämna lite mer om måltiderna ombord på denna vackra båt, har vi blivit bjudna på den ena goda rätten efter den andra. Allt mycket vällagat, och smakrikt. En stor eloge till kockarna!! Man sover gott ombord på en segelbåt. Första natten låg jag i en hängkoj, jag sover nämligen i en hängmatta hemma, när nätterna är särskilt varma.Men det svängde lite väl mycket, så jag fick bromsa ett antal ggr under natten. Följande natt valde jag en vanlig koj. Enda störningen var några ”närliggande” som snarkade. Men med öronproppar klarade jag det också.Det råder en härlig stämning ombord. Alla har varit mycket trevliga, och gärna svarat på alla frågor, som vi civila hade.Jag vill tacka chefen, Tomas Falck, och hans besättning, för några fantastiska dagar. Vi hade även tur med vädret, men det får man väl tacka högre makter för.Önskar er all lycka på de sju haven, och hoppas att våra vägar, eller ska man säga segelrutter, korsas igen.

Med många kramar, Barbro U.

image image image

Resebrev HMS Falken 140722

Hej alla läsare

jag kom ombord idag och började med att få åka ribb det var väldigt kul och det gick väldigt snabbt. Jag har fått lära mig massor av saker och fått några nya kompisar. Jag lärde mig tillexempel att styra båten och att klättra upp till masten först var jag lite rädd men sen gick det bra. Jag testat att kasta en livring och vi fick göra en övning för att hämta tillbaka den. Jag har sprutat vatten på däcket och bäddat där jag ska sova. I början va det helt lugnt men sedan började det och blåsa lite. Båten guppar lite män jag har vant mig. Allting har varit super kul och jag hoppas att jag kan åka med fler gånger.

Med vänlig hälsning, Liam Falk

image  image  image  image

Resebrev HMS Gladan 20140710

Glad sommar önskar Gladan
Läge: Ö-varvet på Öckerö
Verksamhet: Förtöjd, avmönstringsceremoni för eleverna
Väder: Soligt, svag vind, varmt

Helt otroligt!
Den här elevomgången närmar sig sitt slut och känslan av sommar börjar äntligen komma ifatt en.
Så mycket som vi har gjort den här elevomgången under så kort tid känns väldigt annorlunda och kul jämfört med tidigare verksamhet.

Sveriges kustremsa känns relativt kort
När vi med ett övningsfartyg av den här typen kan starta i Karlskrona, ta oss upp till Stockholm på drygt ett dygn, segla i skärgården och dessutom synas i bakgrunden till Allsång på skansen, ha segelexercis på strömmen en hel dag och besöka Vasamuseet. (Radar upp en hel rad med platser HMS Gladan befunnit sig vid de senaste veckorna). När vi hinner med allt detta känns Sveriges kustremsa relativt kort. Vid tidigare elevperioder har vi gjort förflyttningar på mer än 3000 distansminuter. Avståndet mellan Karlskrona och Stockholm är ca en 10-del av det avståndet. (Las Palmas – St. Barthelemy 2800 distansminuter). Snacka om olika perspektiv!

Allt detta i samband med att vi utbildar eleverna i sjömanskap och navigation.
- Vi har övat med sjöfartsverkets nya sjöräddningshelikopter (tre ytbärgare har vinschats upp och ned på halvdäck).
- Vi har ankrat ute vid Lökholmen, och eleverna har fått möjlighet att gå i land i Sandhamn.
- Vi har besökt Gotska Sandön och besökt nationalparken (med Gottbergs lada) samt en av de tre fyrarna på ön.
- Vi har gjort ett besökt på Almedalsveckan i Visby.
- Vi har haft förtöjningsövningar i Malmö.
- Vi har besökt Helsingborg där några av sjömännen ombord har kul en historia att berätta för sina anhöriga. (Ni får fråga dom själva).
- Vi har legat till Ankars både utanför Råå och på Källöfjord.

Vi har använt alla resurser vi har ombord. Utbildat i rodd och segling med skeppsbåten. Eleverna har fått lära sig stäva och övningsköra med Ribben.

Sjöben
Förutom alla lektioner (navigation, posttjänst, post på kaj och till ankars, knopar, elevtamp, sjötermer, örlogsmässighet, seglingsteori etc.) och erfarenheter kring alla manövrar så har samtliga elever fått sjöben. (ca hälften av eleverna har kräkts i början av sjösjuka). Nu vet elverna att illamåendet går över och vad det innebär att få sjöben.

Hur ska man avsluta det här nu då?
Förutom att nyckelbesättningen kan känna sig mycket nöjda över en väl utförd expedition som både börjat och slutat på Öckerö. Kan vi känna oss nöjda med ett fantastiskt avslut av den här elevomgången. Lt. Fagerberg mönstrar nu av som Sekond och Lt. Levihn tar vid. Tack för oss i HMS Gladans nyckelbesättningen! Vi önskar eleverna, anhöriga och ni som följer oss på bloggen en bra sommar!

Lt. Viktor Levihn
Sekond HMS Gladan

Bildkollage HMS Gladan 20140708

Resebrev HMS Gladan 20140708

Johansson, Gavelin, Inestal Grabbarna grus
Läge: Ö-varvet på Öckerö
Verksamhet: Återställning efter förtöjning, efter lunch påbörjas återställning efter elevomgång.
Väder: Mestadels sol, svag vind, inget regn för tillfället.

Söndag 6 juli

Vi har nu varit på segling med HMS Gladan i två veckor, den här fantastiska resan lider mot sitt slut och de ska bli skönt att komma hem. Men som alltid kommer man att sakna umgänget och upplevelserna efter knappt en vecka.

När jag skriver detta ligger vi i Helsingborgs hamn och förbereder oss för losskastning och seglats mot slutdestinationen Öckerö, dirkar som ska halas och däck som ska skrubbas. Helsingborg är en fin stad med mer att se än vad man kan tro, ett häftigt stort kapell mitt i stan, bra ställen att gå till, ett tivoli och en fin strand. Människorna man träffat här har varit väldigt trevliga, jag, elev Mefras (A.K.A Bosse) och elev Merelius satt vid en glasskiosk uppe vid kapellet och snackade med två anställda där i flera timmar. En var från försvarsmakten och skulle bli sjukvårdare, den andra ville starta eget. Världen är liten, men det finns mycket att se och upptäcka. Tack alla som var med och upplevde den här resan med detta vackra fartyg.

Med vänlig hälsning/ 325 Inestal

Det som har hänt under resan är att vi tagit oss ner till Helsingborg från Visby via Malmö. Under resan till Helsingborg hade vi helt underbart väder, vilket håller i sig än. Prognoserna löd att det skulle regna mestadels av resan men vi lyckades undvika allt regn och hålla oss torra. Annars har allt rullat på som vanligt. Vi seglade via Malmö för att delvis bunkra fartyget och delvis öva in de förtöjningsrutiner som används till förtöjning vid kaj. Vi hade även friheten att ro babords skeppsbåt in i Malmös, för mig innan okända, kanaler. När vi lämnade Malmö fick vi även tillfälle att sätta bredfocken, det enda råsegel som finns i riggen och som används när vinden kommer in akterifrån.

Det som hänt för övrigt de senaste dagarna är att vi har paradbeslagit alla segel och rengjort skeppet enligt rutin inför öppet skepp och för att ligga vid kaj. Vid öppet skepp här i Helsingborg kom det en lite större folkmassa än många förväntade sig. Det kom så många som 340 personer från olika håll och kanter med olika intressen.

Det som återstår av resan nu är seglats till Öckerö där vi har återställning fram till på torsdag då vi mönstrar av.

//Erik Löfgren sk. nr. 103

Resebrev HMS Gladan 20140707

i Okategoriserade

Stenlund och Wahlund Slutkörda elever Malmberg, Dyrssen, Lundqvist, Loe, Gavelin Grabbarna i förtoppen Filip Johnsson
Läge: Källö fjord
Verksamhet: Posttjänst till ankars
Väder: Mulet, svag vind, tidvis regn

Vad händer imorgon?
Kl. 10.00 imorgon förtöjer vi Gladan på Ö-varvet på Öckerö.
Under kvällen kommer har vi avslutningsmiddag för eleverna.
Duscharna på Ö-varvet står till förfogande och eleverna tycker säkerligen att det är skönt att få duscha mer än en 30 sekunders dusch.

Onsdag - sjövärnskåren kommer på studiebesök och eleverna har klädmönstring under kvällen.

När är det anhörighetsfika?
Torsdag – Anhöriga till eleverna är välkomna ombord från kl. 08.45. Kl. 0900 är det avmönstring. Ordinarie besättning är kvar till fredag och fortsätter återställning och klargör Gladan för semesteruppehåll.

Glöm inte kommentera här på bloggen!
3.O

Resebrev HMS Gladan 20140706

i Okategoriserade

Flaggning över topparna Priklousky är bästa guiden
Läge: Helsingborg City hamnen
Verksamhet: Vakttjänst och permission
Väder: Soligt och svag vin

Vad händer idag?
Gladan kastar loss kl. 15:00. Därefter sätter vi segel och seglar upp mot Öckerö.
Vi förtöjer Öckerö på tisdag.

Här kommer ett resebrev från 1/7 skrivet av elev Priklonsky
Dagen började som alla andra med uppväckning till låten Dead Ringer for Love, ingen av oss elever var särskilt pigga på att gå upp och fixa våra bingar och därför blev det en lite sen frukost.
Efter frukosten var det dags att rengöra skeppet inför dagens aktiviteter här på Gladan, man börjar känna att kroppen har blivit segare efter lite mer än en vecka här ombord men det är skönt att veta om att kroppen jobbar på och att man inte har latat sig.
Efter städningen fick babords vakt permission men ingen av dem kom särskilt långt eftersom de nu ligger framför mig och tar en liten tupplur. Vi i styrbords vakt ska vara med under dagens aktiviteter och även stå vakt här på Gladan, själv klev man precis av sitt vaktpass.

Den stora aktiviteten som ska hållas idag är att det skall vara ”open ship” som är att folk som vill får gå ombord på skeppet och ta en rundtur antingen av oss eller bara gå runt själva om de så önskar och fråga frågor. Efter det ska vi skifta mellan att stå vakt och inte stå vakt under resten av dagen och natten för att sedan ge oss av imorgon och segla mot Helsingborg.

Man har nu lärt känna alla ombord och det är en häftig tanke att 26 stycken individer som inte känner varandra särskilt bra lär sig hur man ska segla ett fartyg som HMS Gladan på så kort tid. Vi lever trängare än man gör med sin familj och har inte ett rum att gå in till när man är trött och bara vill vara ifred, men detta har stärkt och stärker oss fortfarande som personer.
Man kan kort sagt säga att vi åkte hemifrån som en person och kommer komma hem som en helt annan person. Gårdagen i Visby var fantastik med en massa människor, fartyg och glass. Staden är väldigt vacker och jag hoppas kunna åka hit på semester snart. Under dagen har vi flaggning över topparna uppe vilket är en mäktig syn att se och fartyget blir bara ännu finare. Ska bli kul att få segla snart igen men det har varit skönt att ha ett stopp i Visby under Almedalsveckan och att få representera Gladan.

En massa glada och trötta hälsningar till alla där hemma (främst min familj) och vi ses snart!

Elev 131 Priklonsky

Resebrev HMS Gladan 20140705

i Okategoriserade

3an och Dyrssen i Riben Adenstam spanar Bengtsson kastar kasttåg Bråfjord mfl DSC_5393 DSC_5403 DSC_5404 Dyrssen&Lundqvist Födelsedag ombord Förtöjningsövningar Johansson på utskiken Kempner passar med fender Köksmästaren Malmberg Mefras jobbar med förtöjning Priklonsky är bästa guiden Strömberg förtöjer

Läge: Utanför Helsingborg
Verksamhet: Klargöring för förtöjning
Väder: Mulet, svag vind, inget regn

Idag så är det dags för Gladan att besöka Helsingborg, vi har nu legat ankrade utanför Helsingborg i förberedelse för rent skepp inför kommande evenemang ikväll. Klockan 1000 går vi in och förtöjer.

Mellan kl. 1230 – 1500 idag är det ”open ship”. Det menas med att alla som vill får besöka Gladan och komma ombord.

Gårdagen var en stor dag för kockarna, timmermannen samt 3.skepparen då vi för första gången fick agera VO och göra en losskastning samt förtöjning i Västra hamnen – Malmö. Samtliga var mycket taggade för dagens uppgift. Vi gick in med 100 % engagemang. Med hjälp av halvdäckarna så lyckades vi med fem losskastningar samt förtöjningar. Inga skador. Och vid fika så bjöd vi kockar vår 3.e officer tillika Sekond på jordgubbstårta som hade den stora äran att fylla 29år.

Med vänlig hälsning
2. Kock Strömberg

Jul

Resebrev HMS Gladan 20140702(2)

Läge: Förtöjd Visby hamn, Holmen
Verksamhet: Klargöring för gång
Väder: Mulet, svag vind, duggregn

Hur var Almedalsveckan?
Spännande, intressant och givande. Vissa av eleverna är förstagångsväljare och för oss är det kul att få möjlighet att befinna oss mitt i valhetsen.
Nu är det dock äntligen dags att gå till sjöss.

Vad händer idag?
Fram till lunch har fria vakten permission.
Kl. 1300 idag kastar HMS Gladan loss från Visby

Hur ser väderprognosen ut inför nästkommande dagar?
Vädret ser något ostadigt ut. Regn är väntat. Till en början västliga vindar, därefter vridande ner mot sydost. För oss innebär detta motvind och därmed kryss.

När är nästa förtöjning?
Nästa förtöjning är i Helsingborg lördag kl. 1000
Gladan förtöjer på Övarvet på tisdag 8/7

Vilka lektioner kommer hållas närmsta tiden?
Eleverna kommer fortsätta med elevtampen. Lektion i rigg och rundhult för att få ökad förståelse för vad de olika tamparna gör. veckan avrundas med ”seglingens teori”