Resebrev HMS Falken 150419

Hallå där hemma!

Vi seglar vidare.  Sedan vi kastade loss i La Coruna har allting blivit betydligt roligare än vad det var när vi kastade loss i Portimao veckan innan. Inte så konstigt kanske med tanke på att man lär sig nya saker varje dag. Vissa saker som man lärt sig sitter stenhårt medan andra måste nötas in mer.  Precis som i skolan, fast mycket roligare. Vi som inte kunnat något innan vi kommit hit har fått lite lektioner utav andra anhöriga under tiden som vi varit förtöjda i La Coruna. Det uppskattas det har blivit mycket klarare nu. Tamparna är många!

Natten innan vi kastade loss anlände fyra nya, trevligt. Även som att det var så många som lämnade oss efter första etappen behövde vi förstärkning.  Det är så skönt att alla kommer så bra överens och att alla är med och hjälper varandra. Jag tycker att det är jätte kul att det är så stor ålderskillnad mellan oss ”anhöriga”. Man lär sig mycket och alla har alltid något tips eller liknande som man har nytta av.  Vi kompletterar varandra.

I skrivande stund är klockan 00.53 den 19 april och vi beräknas förtöja i Cherbourg den 22 april. Man har kommit in i rutinerna så mycket att dagarna flyter ihop här. Det slutar alltid med att man inte har en aning om det är söndag eller om det är onsdag, ganska skönt på något vis. Just nu är vädret lite kraftigare och vi har precis passerat Biscaya som har varit fruktansvärt lugnt. Skönt, med det hade också varit spännande att få vara med om ett riktigt ”oväder”. Det sparar vi till en annan gång.

Jag trivs hur bra som helst här och jag njuter. Vilken upplevelse det har varit än så länge, så många nya trevliga människor som jag har lärt känna och framförallt en helt ny miljö som är ur häftig. Jag gillar det här. Även om jag trivs här så tänker jag ändå passa på att hälsa till alla där hemma, det är precis lika häftigt som vi pratat om. Fast lite häftigare.

Som sagt, vi seglar vidare till vi hörs igen / Rut

2 1 (640x428)

Resebrev HMS Falken 150418

Gårdagens resebrev / bloggO

Hoj hoj från Biscayabukten!

Klockan är 2224 på vår aktuella plats, som just nu är något sydväst om Frankrikes nordvästligaste spets. Vi gör 6,3 knop fart genom vatten, men bara 3,2 knop över grund. Vi har nämligen, på grund av tidvattenströmmarna i engelska kanalen, ca 2,8 knops motström. Vi kör dock på så bra det går, det ska bli kul att komma fram till Frankrike. Planen är att vi bland annat ska på studiebesök på Omaha Beach, en av landstigningsplatserna under D-dagen.  Det ser vi framemot!

I övrigt är det bra. Denna transportsträcka har för det mesta varit en väldigt bra segling. Vi har haft bra väder, många trevliga anhöriga, god mat som alltid. Just nu är det dock ganska kallt ute, med nästan kuling. Det känns lite synd! Det har även funnits tid för en del astronavigation, vilket är väldigt kul. Idag har vi dessutom manövrerat, jag fick prova göra en man över bord- övning fast med fendert.  Det gick helt okej.

Nu ska jag gå på utkiksposten, så det får bli ett kort brev.

Många hälsningar, kramar och pussar till vänner och familj!

Skepparns Karl Lissner

Resebrev HMS Falken 150417

Ohoy landkrabbor!
Jag, jungman Kylberg, infinner mig nu i gunrummet och spenderar alltså min sista timme på kvällspasset på ett resebrev. Klockan är i skrivande stund kvart över elva och sjön är lagom gungig. Precis innan jag kom in här för att skriva stod jag och gängade ror, med andra ord styrde båten. Det var fruktansvärt svårt att hålla kursen som VO kommenderade. Kompassen krängde fram och tillbaka hela tiden och man visste knappt vad som var ut eller in.

Idag var planen att vi skulle kasta loss vid 1000, men det uppstod en del problem som gjorde att vi fick skjuta på losskastningen till efter lunch. Ett av problemen var bristen på stövlar ombord. 3O försvann iväg en stund för att sedan komma tillbaka med helt nya. Det uppskattade min och några andras fötter mycket. Själva losskastningen gick kalas, utan några problem sett från mitt håll, (jag stod på kajen och lossade förtöjningsgodsen). Det duggade lite smått under hela morgonen och vi fick höra att det skulle regna en del men hittills har vi klarat oss väldigt bra.

Vistelsen i La Coruña har varit helt fantastiskt kul, troligtvis för att vi har hunnit med så mycket. Vi har gått i oräkneligt många affärer, både kläd- och mat-affärer på permissionen. Vi hade också en picknick på stranden som låg väldigt centralt. Nästan alla var med, vissa låg och lyssnade på musik medan andra spelade kort. Under förmiddagarna har det hållits lektioner av både ”anhöriga” och nyckelbesättningen. Mycket lärorikt och kul, speciellt fascinerande är det att se folk som bara är några år äldre än mig kan så mycket.
Igår kväll var Skepparens Karl, Ekroth och jag på bio i köpcentret som låg bara ett stenkast ifrån vår kajplats. En biljett kostande knappt 40 kr, vilket alla tyckte var både billigt och värt att betala för även fast det var spansk text. Dock var det bara en visning på hela kvällen som var på engelska och det var en film med Johnny Depp, Montecai tror jag den hette. Efter någon timme av filmen och x antal nickningar med huvudet konstaterade vi att filmen inte var så bra. Då bytte vi filmsalong och hittade Insurgent, fast på spanska och utan text, inte helt perfekt. Vi provade de övriga salongerna men förstod lika lite av de filmerna så vi traskade hemåt.

Nu har vi alltså satt fart mot Cherbourg och beräknar vara framme den 23 april, om allt vill. Men som de säger, en seglare kommer när han kan. Det är kul att vara ute på sjön igen, visst att det är trevligt att besöka nya städer och uppleva lite annorlunda kultur, men det är ändå det jag kom hit för, att segla och att få träffa alla i besättningen förstås. Nu hörde jag att vi stängde av motorn och nu endast går med segel, får se hur länge det varar.

Måste bara tillägga att under detta resebrevs skrivande har jag fått besök av två myggor och nu två skeppare, lite oklart vad jag tycker om det. Myggen alltså.

Med det sagt, tackar jag för mig. Ett skepp kommer lastat med hälsningar hem.
Jungman Kylberg

Rorgängare Utbildning Utbildning2

Resebrev HMS Falken 150414

”Nej det är perfekt, Falken är bäst.” – Sekonden

Det var Sekondens ord när vi igår efter förtöjning och en otroligt god middag frågade honom om det inte var tråkigt att stanna här själv under tiden som alla andra gjorde stan. Han stortrivs här, det är förståeligt för det gör vi med! Men vi gick ändå en runda för att se oss omkring i La Coruña. Fint ställe, varmt framförallt. Just nu är det 25 grader och strålande sol, mycket solkräm blir det.
Igår när vi skulle förtöja så åkte vi (Hedda&Rut) och Linus (1.Kock) ribben i förväg och hade kontakt med Falken via en radio. Vår uppgift var att reka hamnen och platsen som vi skulle lägga till vid såg ut. Det var kul. Framförallt för mig (Rut) som aldrig varit med om en förtöjning här förut. Allt gick som det skulle och det var en väldigt snabb och smidig förtöjning.
Nu har det knappt gått en vecka och vi är redan benägna att hålla med Sekonden, Falken är bäst. Ur mitt perspektiv (Hedda) som kände stora delar av besättningen från min förra seglats har det varit riktigt roligt att träffa och lära känna allas anhöriga. Man ser verkligen likheter och det är väldigt intressant.
I skrivande stund har vi ungefär två dagar kvar av permission och utforskning av La Coruña. Ännu har vi några sevärdheter kvar att besöka, men det ska nog hinnas med. Vi ser fram emot nästa etapp men längtar absolut inte hem.
Innan nästa etapp börjar är det många av de anhöriga som återvänder hem till Sverige igen, vilket kommer bli både tråkigt och jobbigt då vi blir färre i varje vakt. Vi önskar er en trevlig resa hem.

Vi skickar varma hälsningar hem till Sverige,
Hasta la Vista!
-Rut och Kylberg.

DSC_2325 DSC_2307 DSC_2285

Apr

Hms Gladans besättning äntligen samlad.

i Okategoriserade

Med en fulltalig besättning på ö-varvet, Öckerö så är det mycket saker som förbereds inför kommande verksamhet. Allé man jobbar på olika håll med varierande uppgifter, allt från att förbereda flaggning, förberedelser för sjösättning och planering inför framtiden.

Under dagen kommer fartyget sjösättas och vidare arbeten kommer ske medans fartyget ligger till kaj här på varvet.

/3.o Lt Karl Rongert Gladans nya bloggO.

Besättningen samlad

Nuvarande status

Förberedelser för flaggning

Resebrev HMS Falken 150412

Resebrev 2015.04.12  LT:0400 UTC:0300 European Standard Time: 0500

God morgon.

För er som har seglat tidigare så förstår ni vad jag menar när jag skriver att tredje kvarteret har satt poster för gång och andra kvarteret är precis på väg ner i sina bingar. Vi har nyss blivit överraskade av tät dimma, just nu råder dålig sikt och utkiken sitter på helspänn för att snabbt kunna upptäcka mindre båtar som kan komma dyka upp på nära avstånd. Vi har också startat fartygstyfonen ombord som ljuder en lång följt av två korta signaler varannan minut för att dels visa att vi inte går för maskin och dels att påkalla vår närvaro för närliggande båtar. (Nedsatt sikt behandlas av regel 19 i sjötrafikföreskrifterna om någon vill läsa vidare..). Vi kryssar fram utanför Spaniens kust med gott humör och solbrända näsor.

Under ett par dagar har min fritidssyssla ombord varit att pigga upp hajnätet framme under peket som var i behov av lite kärlek.  Det är ett behagligt arbete när solen skiner och delfinerna simmar under en, att i någon form av icke godkänd yogaställning splitsa en tvärgående bit tamp som skall vara så tight som möjligt utan att vrida splitsen upp och ner.  Ett par svordomar och en rulle märling senare så börjar det likna ett resultat, främst så är de stora luckorna nu mindre och en del fästen förstärkta.

Det är alltid skoj att vara tillbaka ombord, fjärde resan med skonerterna för min del. Denna gång är jag här som timmers anhörig och som vanligt så bara man vill så peppras man full med kunskap som finns obegränsat ombord.  Astro-navigation och sextanter används flitigt både dag- och nattetid och efter att man räknat framlänges och baklänges och fått fram en position får man återhämta sig lite i solen. Det börjar äntligen släppa lite nu efter att ha refreshat gamla kunskaper och det går kvickare och kvickare att hantera sextanten.

Enligt timmers horoskop skulle gynnsamma vindar blåsa, vi tog fasta på det och hoppas på det fram till nästa hamn.

Glada hälsningar,

Fripassagerare  Lovisa Ekstrand

Soluppgång

Resebrev HMS Falken 150411

Hallå hemma i Sverige!

Som en förstagångsseglare på Falken är det många nya intryck som måste tas in på väldigt kort tid. Det kan kännas lite överväldigande ibland, men det är väldigt roligt att få testa på någonting som man aldrig har gjort förut. Vi har allihop fått mycket hjälp av nyckelbesättningen för att känna oss välkomna och för att känna att trots att man kanske inte kan så mycket från början, så kan man lära sig fort och ändå vara med och vara en del av den här operationen.

Hala klyvers nya skot, fira jagers gamla skot, fira dirken vackert, och kasta loss.. eller hur var det nu? Väldigt mycket nya sjötermer att lära sig när man är ombord på båten. Man ska hissa segel ena stunden, och då ska man dra i tamp efter tamp, nästa stund ska man ta ner seglen igen, då är det samma tampar fast med ny innebörd. För er som faktiskt kan det här med segling är det här givetvis fullständigt logiskt, men för mig känns det mest som ett chiffer.

Precis när vi kastade loss från Portimão så var det ordentligt med vågor och vind när vi seglade runt första rundningen. Några av oss, inklusive undertecknad, klarade inte riktigt av det här hårda tempot redan från början och då var det bara att krama relingen en timme eller två sen var man på benen igen.

Vissa stunder har man det riktigt gött i solen här, sitter och solar och har det bra, och andra stunder så jobbar man desto hårdare. Även fast det finns stunder, såsom nu, då man har ett vaktpass under nattetid där man kanske hellre hade sovit så får man ut väldigt mycket av att vara en del av besättningen på båten.

Vi gungar vidare,

J. Losell.

Astronav Falken RIB

Resebrev HMS Falken 150409 2

Hallå där hemma,
Nu är det jungman Kylberg som sitter över tangenterna. I skrivande stund har vi 295 sjömil till La Coruña. Vi kommer troligtvis komma fram lite tidigare än beräknat då vi har kunnat ”styra mot mål” ända sedan vi kastade loss från Portugal.

Det känns otroligt kul att vara tillbaka. Min senaste och första seglats med Falken var i höstas när jag med skolan fick chansen att segla runt Medelhavet. Efter det fick jag otrolig mersmak och här sitter jag nu igen, drygt 5 månader senare. Det var ett kärt återseende på Arlanda, Lissabon och när vi träffade resten av besättningen och deras anhöriga ombord på Falken i Portimão.

Fastän det är en s.k. besättningsresa/transportsträcka så är tempot ganska högt och det finns alltid något som ska göras. Vi har till exempel transporterat oss med segel hela vägen, periodvis har vi haft motorn som en extra kraft. Vi fick en ganska intensiv start med hagelblandat regn och vågor från alla håll. Det resulterade givetvis i sjösjuka hos många.

En sak som är fascinerande är att sjösjukan ser ut på exakt samma sett vare sig om man är 17 eller 37. Vuxna speciellt brukar trycka på att man måste käka även om man inte är hungrig för att få i sig energi. Sen att se flera stycken som hoppade över middagen p.g.a. sjösjukan var lite underligt. Det som skiljer sig mest från sjösjukan nu och sjösjukan på min förra seglats var att alla slängde sina kläder över durken och hade absolut noll koll på vad som var vems. Den biten är, tack och lov, helt annorlunda nu. Torra kläder hängs upp eller viks och läggs ner i lådorna. Blöta kläder hängs in i torkskåpet och TAS UT när de har torkat. Otroligt skönt att se och framförallt vara med om.

Just nu är det strålande sol, trots det sitter Snickaren och 1. Kocken inne i gunnrummet med mig och spelar schack, ett mycket märkligt beteende. Idag så har vi fått igång Ribben igen efter ett mindre missöde med motorn. Vi har också revat ur Storseglet, reva gör man när man vet att det kommer bli mycket vind. Då förminskar man segelytan genom att beslå och vecka en del av seglet till bommen.
Idag på allemans fikat hade kockarna, förstärkt av Lissner, gjort en tårta då Edwin Siwe fyller år. Hurra hurra hurra.

Sen vill jag bara passa på att hälsa hem till syrran, pappa, mamma, släktingar, vänner, mina livsmentorer Peter, Pelle, Mårten och Johan, Mattson och Samuelsson som är saknade i besättningen.
Med de orden tackar jag för mig, på återseende eller återhörande.
-H.Kylberg

DSC_2173 DSC_2168 DSC_2165 DSC_2164 DSC_2161

Resebrev HMS Falken 150408

Hej  alla där hemma!

Idag har vi kastar loss Portimao och satt kurs och fart mot La Coruna i Spanien. Dagens väder bjuder på friska SO-vindar med omkring 12-14 m/sek och någon regnskurar. Denna resa är en transportsträcka med gamla elever och anhöriga till besättningen som hjälper till och vår slutdestination Belgien.