01
Mar

Resebrev HMS Falken 150301

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej hallå alla som läser, Kasper här en gungig k3 lördag på atlanten.  Ja så om seglingen, inte så stor skillnad från tidigare dygn. Vi gör bra fart mot målet och om det fortsätter som det gör har vi en rimlig chans att komma fram överhuvudtaget.

Men de som jag tror många undrar är hur vi har det ombord, så det ska jag berätta nu. Det här långa benet har vi lagt om vaktsystemet så vi inte blir utmattade på grund av sömnbrist.  Sjösjukan han avtagit ordentligt, det beror nog på både vana och hjälp från vår superduktiga skeppsläkare. När vi är vakna och arbetar så mycket som vi gör så har i alla fall jag börjat konsumera stora mängder mat under dem senaste dagarna jämfört med hemma. Men en av de roligaste skillnaderna från hemma är badrumsbesöken. Både duscha och gå på toa är ett äventyr utöver det vanliga. Nattvakterna är också väldigt produktiva, man lär sig mycket om varandra kl 3 på natten som man inte visste tidigare. Mer detaljer än så blir det tyvärr inte. Många vardagssaker blir lite extra uppskattade när man är ute såhär. Att sitta och lyssna på Spotify låter inte så speciellt men det blir något av en lyx här. Eller när Hansson lyckats hitta bortglömda pistasch nötter i sin låda, då blir alla glada. Det är ganska unik upplevelse att vara relativt isolerad från omvärlden som vi är och när alla går i likadana kläder och när alla är lika trötta så blir det en speciell typ av gemenskap.

Hemlängtan har jag inte känt av direkt, dessa resebrev ger mig lugn av att alla anhöriga har i alla fall ett hum om vad vi håller på med. Det kanske låter hårt att jag inte har någon hemlängtan  men jag tror att omväxling och att vara obekväm i vardagen är bra. Denna resa är ju är ett bra test om man klarar livet som sjöman, jag känner att jag klarar mig bra. Det är ju lovande eftersom jag en dag vill sjökapten så det är betryggande.

Så en hälsing till alla där hemma. Linnea Stotzer hälsar till Mamma pappa och diverse andra.  Jag skulle vilja hälls till Mamma, Pappa, Agnes. Mormor och Morfar klart jag tänker på er med.

Hade bra hälsingar förtoppsgasten, kvartersförmanen och vaktchef 131 Kasper Erdmark

IMG_20141123_151427

28
Feb

Resebrev HMS Falken150228

Anmäl Av:
i Okategoriserade

God kväll på er därhemma! Elev 222 Nilsson här.

Nu har man hundvakten de vill säga vakten mellan 00:00 till 04:00 lite trött men annars så mår jag bra. Det är även skönt att slippa sjösjuka och sjöbenen har nu blivit bättre.

Vi har nu seglat snart två dygn sen vi lämnade Funchal i torsdags efter den tuffa onsdagen då vi var tvungna att gå tillbaka för att ankra igen utanför Madeira. Nu är vi ute på atlanten igen och vi verkar nu ha vinden med oss då vi går mot mål och har lämnat Madeira bakom oss.

Igår hade vi lite otur med vinden då den vände och vi var därför tvungna att kryssa mot vinden och vi gick därför norrut och inte mot mål. Vi slog även ut reven ur gaffelfocken och stagfocken samt att vi satte upp klyvaren för ge oss bättre fart. Att kryssa är lite besvärligt för Falken då vi är tvungna att stötta med maskin och att vi inte har tillräckligt med bränsle för att ligga och kryssa hela vägen. Nu verkar vi däremot ha turen på vår sida och vinden har vridit sig något och vi stävar mot Algeciras något som skall vi riktigt spännande då vi skall in i det kända Gibraltarsundet.

Jag vill hälsa hem till familjen och säga att läget här är bra samt till moster som snart har födelsedag och att jag inte är hemma.

Ha det fint därhemma!

Elev 222 Jakob Nilsson hälsar!

DSC_0825 DSC_0895 DSC_0891 DSC_0890 DSC_0886 DSC_0885 DSC_0881 DSC_0879 DSC_0875 DSC_0872 DSC_0871 DSC_0867 DSC_0865 DSC_0862 DSC_0854 DSC_0847 DSC_0843 DSC_0835

27
Feb

Resebrev HMS Falken 150227

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hallå,  jag sitter här på vakten och fryser. Mina ögon kan knappt vara öppna. 3an kommer med den smarta iden att jag kan skriva ett resebrev för att få komma in i värmen. Så nu sitter jag här och ska försöka komma på något att skriva om.

Det är rätt sjukt hur man kan komma så nära varandra på så kort tid. Vi är inne på dag nio. Man kommer närmare varandra och inser va det är för folk egentligen. Man börjar  få fram ens riktiga sida. Den som ingen ska se, den sidan som man har när man sitter hemma helt ensam och kollar på tv och äter snask. Man bryr sig inte, man visar mindre hänsyn till andra och blir mer egoist. Det är jätteviktigt att man håller ihop och är sams ombord annars så kommer det inte att funka alls. De som va tysta i början av resan har börjat ta mer plats och prata mer och visa mer intresse och det är kanonkul.

Vi har satt segel mot Algeciras och förhoppningsvis så kommer vi att komma dit också. Vi har urkass vind och halvtaskig sjö. Seglingen är planerad till att ta ungefär sju dagar. Som det ser ut nu så kommer det att ta åtta. Vi alla vill ta oss dit så snabbt som möjligt. Har vi väl kommit dit så är det bara att åka längs kusterna till Sevilla och portimao. Och då hoppas vi på att kunna leka med två nya segel Fisherman och Bredfocken.

 

//Hagward

 

 

26
Feb

Resebrev HMS Falken 150226

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Alloj där ute..

Nu när vi ligger till ankars och inväntar minskad vindstyrka så är ju arbete samt utbildning kalas att bedriva ombord. Elevtamp, kvadratflätat, block och hisstygs-utbildning, sjötermer 1 samt knopslagning 2. Man har ju lärt att man kan ALDRIG ha för lite segel uppe. Så vi har även revat stagfocken. Så nu har vi 2 rev i storen, 2 rev i gaffelfocken samt 1 rev i stagfocken.

CSC_0699 DSC_0706 DSC_0703

 

25
Feb

150225 Snabbinformation angående pågående verksamhet, Funchal.

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Snabbinformation angående pågående verksamhet, Funchal.

Vi kastade loss enligt plan 1000 idag. Väl ute till sjöss började vi stöta på vindstyrkor på stormstyrka istället för prognos på 15 m/s. Under sådana förutsättningar går det ej att komma mot mål. Vi valde att gå tillbaks in och ankra istället för att inte belasta fartyg och besättning i onödan. I skrivande stund går det inte att säga när vi kan lätta och gå mot nästa hamn Algeciras, Spanien. Mycket möjligt att vi får stryka den. Vi kommer nu att vårda ”pyssla” om fartyget och oss själva ett tag för att sedan fortsätta utbilda, (saltvattnet sköljs ur kläder och fartyg bland annat).

Åtgärder som sker ombord vid hårt väder är bland annat hårt revade segel, insvängda båtar. Vid behov tas bälten fram till hela besättningen för att kunna kroka sig när man rör sig över däcket. Nyckelbesättningen går in och gör de momenten som är ”lite” svårare under sådana förhållande. Det sätts upp extra ”nät” längs relingarna med mera. Nyckelbesättningen och eleverna skötte sig utmärkt och allting skedde kontrollerat ombord.

Man brukar säga att det inte är så kul att vara ute i storm, samtidigt är det vid sådana tillfällen man bygger på sin erfarenhet.

Falken är prövad i de flesta tänkbara väderförhållande i vår del av världen och tål väldigt mycket.

Vi återkommer längre fram, mot eventuell ny resrutt och tidsplanering.

Allt väl ombord.

Thomas Falk, Fartygschef.

 DSC_0677 DSC_0665 DSC_0650 DSC_0685

 

25
Feb

Resebrev HMS Falken 150225

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej igen pådor kära bloggföljare i Sverige och särskilt hemma i Strömstad !

Idag har jag varit med på ett äventyr som jag aldrig kommer att glömma, när vi hade kastat loss från kaj och satte kurs mot vårt nästa mål Algeciras. Detta äventyr måste jag bara få berätta för er bloggläsare, så ni kanske kan få en bild av vad vi egentligen var med om ute på öppna havet. Allt började med en storm vind som kom in mot babord sida (vänster sida) och gjorde så att skeppet lutade i 35 grader, då man verkligen fick hålla tag i varandra så ingen ramlade över bord, plus att det skvätte stora mängder vatten ombord så man blev dyng blöt. Tillslut tog fartygschefen beslut på att alla på fartyget skulle ha på sig säkerhetsbälten, när man var på däck och jobbade. Båten gungade, lutade, skvätte vatten och blåste som bara den i seglen. Det var som att åka flom ride på Liseberg. Så detta gjorde att vi inte kunde styra kurs mot Algerias för att vinden var så kraftig att det blev tungt att arbeta med seglarna och att styra rätt kurs. Så kaptenen beslutade efter någon timme att vi skulle vända och segla tillbaka till Madeira för att ankra, tills prognosen blir bättre för att kunna fortsätta segla mot Algeciras.

Men trots alla dessa incidenter ombord så har jag aldrig varit med om nått roligare och spännande i mitt liv till sjös. Så denna händelse kommer kanske vara det häftigaste och bästa minnet som jag aldrig kommer att glömma under denna resa med HMS Falken.

Jag vill också påpeka till andra ungdomar som kanske skall börja på gymnasium i Sverige, om ni älskar att vara på sjön och vill ha ett framtidsjobb till sjös så rekommenderar jag att ni söker till sjöbefälsinriktningen på Strömstad Gymnasium, om ni vill vara med om något liknande äventyr som jag har varit med om. För bättre nyckelbesättning som finns här ombord på HMS Falken går inte att få tag i, dem har en väldigt bred kunskap på att lära ut allt om vad gott sjömanskap är och har den goaste maten ombord.

Mina tankar just nu om att få komma hem till familj, släkt och kolleger på Sjöräddningssällskapet i Strömstad ligger alltid varmt i hjärtat att få komma hem. Särskilt att få äta dem goaste våfflorna på Sjöräddningssällskapet, som en person vid namn Harald gör, som är en särklass dem bästa våfflorna jag har ätit. Så detta ligger lite extra i tankarna i huvudet, samtidigt som man är väldigt trött och sliten i kroppen. Men men det är ju bara 19 dagar kvar till hemfärd till underbara staden Strömstad, som alltid finns i tankarna under denna resans gång.

Vill också göra en hälsning till min älskade moder att godiset inte är slut och är väldigt bra att ha till hands när man är helt slut i kroppen och att 301 Ljunggren hälsar också till dig mamma. Så nu får jag äta så att jag orkar med att arbeta resten utav dagen.

Vi tala ve fölken!

 

Med vänlig hälsning Skansgast 123 Robin Larsson HMS Falken

24
Feb

Resebrev HMS Falken 150224

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Skepp ohoj landkrabbor. Idag har vi haft ett underbart väder. Dagens schema har varit ett mycket trevligt schema med hårt arbete men även lite permisson. Dagen börjar med att brandlarmet utlöses av den akterliga hjälpkärran nere i kvadranten. Alarmet utlöstes av ett avgas utsläpp och 2 minuter senare var hela besättningen på vår samlingsplats vid storluckan. Detta blev som en lite skarp övning vilket var lite jobbigt när vi för en gångs skull skulle få sova ut men men livet på sjön är inte alltid som ett rinnande vatten.

På permissionen så chillade vi styggt, vi gick direkt och åt skräp mat.
På eftermiddagen lätta vi ankar och det var ett jättejobb att få upp 110 meter ankarkätting plus ett otroligt stort ankare. Direkt efter så var de rengöring av skepp eftersom vi skulle till kaj och att det kom besök från ambassaden ombord, då gällde de *fin*uniform för de flesta.
Nu sitter vi här på trossbotten efter eld rond och nattning av däck och laddar för vaktpassen i natt.
Imorgon väntas en hel dags permission för babord-vakten så då får vi se vad vi hittar på för bus.
Snart väntas den längsta turen på seglingen från Madeira till fastlandet som tar ca 7 dygn  av stök och sjösjuka .
Hoppas vi får äta mycket apelsiner och satsumas så vi blir nöjda och glada.
Vi hälsar hem till Urban, Margit, Barbro, Börje och Chessy, kaspers mamma Line, katten och skäggapan.

Jossan och linnea vi tänker på er.
Mvh förtoppgast 432 Peterson och kvarterförman 202 Andersson

23
Feb

Resebrev HMS Falken 150223 *Michel Schumacher

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Michel Schumacher var en duktig förare.

MS behövde duktiga människor runt sig annars hade det nog inte gått så bra. Han behövde dem som byggde hans bil, tankade, bytte däck skötte HR uppgifter mm. Likadant är det för oss. Vi gör vårt arbete ombord. För att det skall fungera vill vi berätta lite om de som är ”närmast” oss i landorganisationen. Det är väldigt många fler som finns runt oss som ej kommer bli nämnda vid namn, men är inte glömda av oss.

Vi börjar med några personer i Karlskrona, Klas Andreasson, Anna-Lena Werkström och Michael Johansson. K A finns på FTUTBA (Fartygsutbildningsavdelningen). K A hjälper oss med materiel i alla former vi behöver, håller reda på listor som skall fyllas i och föras in i försvarets datasystem. K A jobbar med ekonomi, fakturering mm för att det skall fungera för oss när vi är borta från Sverige och eller till sjöss.

A L W och M J är vår HR resurs (personalavdelning)på staben, SSS (Sjöstridsskolan) kan man säga. De finns där som stöd för att se till att vi är bemannade med folk i rätt antal och kompetens, svår uppgift då det är vakanser på många håll. Det hjälps till med HR frågor som anställning, lön mm som också skall bevakas för vår räkning. De går in i datasystem vi inte har tillgång till sjöss och ”bevakar våra intressen där, mm.

Vidare på SSS har vi Susanne Lindholm som ser till att vi är uppdaterade bland annat inom miljöområdet med listor, bestämmelser, utrustning mm som vi gör vårt bästa för att följa.

S L finns där som en stor kunskapsbank och jobbar oförtröttligt för oss med många frågor.

Vi har FMV (Försvarets materielverk)(tidigare Marinbasen) som är en länk mellan oss och varvet. Eilert Svensson, Christer Klaesson med flera, sköter ”pappersmässigt” om vårt materielunderhåll inför översyner och uppkomna problem. Mycket stort arbete med planering och ekonomi. De är vår länk till varvet.

Våra förråd i Karlskrona, Göteborg och Berga, Stockholm ser till att det finns den utrustning vi behöver. Alltid hjälpsamma och professionella.

Vi har Ö- Varvet som så att säga ”bygger” båten och underhåller den. Som det är för fartyg som rör sig på haven, blir det ibland något som behöver repareras och eller konsulteras om och då finns denna resurs tillgänglig.

Bertil Eriksson på Westfood, Göteborg är vår länk till alla agenter som det heter utomlands. Det är agenterna vi går via när vi går på ”ICA”, alltså när vi skall köpa proviant, materiel, eller behöver tillgång till sjukhusvård mm. B E förser oss med kontakter och finns alltid tillgänglig för oss alla tider på dygnet om ett akut problem dyker upp.

Vi har Anders, Ylva, Pernilla med flera, fartygsläkare som stöttar upp sjukvården när vi befinner oss långt hemifrån. De ställer alltid upp, även om de inte är ombord, när våra sjukvårdsansvariga befäl behöver konsultera.

Det sker ett samarbete med ambassader och konsulat runt om i världen.

I sin tur finns det människor runt dem vi nämnt, som också stöder oss på alla möjliga sätt samt många av dem som står i texten ovan. Vi har chefer på olika nivåer som alltid finns som stöd vid behov.

MARA (Marinens radio) förser oss med nyheter och förmedlar meddelanden.

Högkvarteret med MTS (Marinens taktiska stab) i spetsen, andra sektioner på Sjöstridskolan, Nautenheten med flera med flera, listan kan göras väldigt lång.

Våra numera pensionerade kolleger Bengt, Ragnar, Torben, Gunnar och Anders

bland annat, som finns som ”bollplank”.

Alla dessa krävs för att vi skall kunna göra vårt arbete. Tillsammans gör detta, att vi kan sitta i ”förarsätet” och bedriva den fina utbildningen vi gör (tycker vi själva i alla fall).

Vi vill på detta sätt försöka uttrycka vår tacksamhet; för all hjälp vi får från er därhemma.

HMS Falkens besättning genom Thomas Falk.

P.S. HMS Gladan åtnjuter givetvis samma stöd.

DSC_0399