Aug

Resebrev HMS Gladan 150802

i Marinen/sjö, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan
Taggar:

Jag, som många andra, har haft kontakt med skonerterna tidigare, dock skiljer sig mina erfarenheter kraftigt mot andra då jag som liten parvel fick leka i Gladans gamla skeppsbåt som donerats till mitt daghem. Segel är något som är väldigt obekant för min del, men efter några dagar ombord och dessutom ute till sjöss för enbart segel börjar jag bli tagen. Att se det stora samspelet mellan alla tampar som ser ut att gå om varandra i total oordning är riktigt häftigt!

Gårdagen började egentligen långt innan klockan blev midnatt, då vi gått för segel hela natten för att ta oss söderut från Göteborgstrakten. Vi hade segelexercis och fick prova på att sätta toppsegel och jagare för första gången, vilket kan tros vara nog så svårt när man står nere på däck, men när man tittar upp och ser någon klättra längst upp i masten för att sen hänga sig ut och rycka i tampar verkar ens egna jobb klart enklare. Vi vände flertalet gånger och toppgastarna hade mycket att stå i, men till slut fick vi till det ordentligt! Kvällen bjöd på fortsatt utbildning i fartygets två skeppsbåtar, varpå vi ankrade i Lommabukten och fick lite välförtjänt vila.

I morse fick vi reda på mer om de traditioner som finns knutet till flottan, allt från de olika befälstecknen som förs, till varför man hälsar på flaggan och varför salut skjuts. Detta följdes av en lektion i förtöjningsarbete och termerna som används. Pollare, klys, förspring, akterända, kasttåg med mera. Detta var väl inplanerat eftersom vi direkt efter lunch lättade ankar och satte kurs och fart mot Malmö hamn. Besättningen har utmaningar för alla och denna gång fick en erfaren elev sköta manövern in till kaj. Nu ligger vi förtöjda i västra hamnen och ska ut en sväng på stan!

Kd 202 Ling

Aug

Resebrev HMS Gladan 150801

i Flottan, Marinen/sjö, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan, Utbildning
Taggar:

Hej!

Kadett Landgren som skriver idag. För mig är det inte första gången ombord, för ett år sedan seglade jag ombord på tillbakavägen över atlanten och innan dess har jag flera seglingar ombord på systerfartyget Falken. Det bästa med dessa fartyg är att det alltid är lika kul att komma tillbaka och precis som Kadett Ivarson var inne på häromdagen så kan alltid besättningen utmana dig som individ vilket gynnar den personliga utvecklingen och bidrar till att det är lika kul, gång efter gång.

Efter en torsdag med fin segelexersis bestående av flera vändningar med underriggen gick vi in och ankrade utanför Marstrand. Underriggen består på Gladan och Falken av Klyvare, Stagfock, Gaffelfock samt Storsegel. För många av kadetterna gav det väldigt mycket att få se funktionen av de tampar som de kämpar med att få in och inte bara se kvajlen hängande på naglarna. På en av bilderna syns vyn över Carlstens fästning som vi hade från ankarplatsen.

Igår fredag låg vi kvar till ankars fram till lunch då vi inväntade ett byte av kadettledare. Dessa är representanter från Karlberg och igår lämnade Stf. Kompanichef 222 kompaniet(som vi tillhör) oss och ombord kom istället en av de sex plutoncheferna. Det är mycket kul att ha dessa ombord och viktigt är att de föregår med gott exempel och visar intresse och vill lära sig, oavsett om de kommer från flygvapnet, armén eller marinen, vilket de lyckas bra med! Under förmiddagen bedrevs utbildning i skeppsbåt, RIB-båten, ankare samt ankarspelet. Detta ledde till att transporten av kadettledare till och från Gladan kunde ske genom rodd med skeppsbåten.

Enligt mig är Skonerterna helt perfekta plattformar för just den utbildning som bedrivs ombord. Fartygschefen talar ofta om att likna detta med ett klassrum, bara att det flyter och ett bättre klassrum finns nog inte. Ett exempel hämtar jag ifrån en lektion som just chefen höll i segel och hur vinden påverkar oss som segelfartyg. På vår babordssida var vid samma tillfälle en tävlingsseglande katamaran ute och tränade. Ett riktigt toppenobjekt att peka och visa på.

Nu ska jag ut och njuta av månen som just i natt går under benämningen ”blå måne” vilket inträffar nästa gång om tre år igen. Mer om detta kanske kommer i nästa resebrev, om du däremot inte kan vänta på en förklaring så finns det bra om ni googlar på just ”blå måne” eller ”blue moon”.

Vi passerar just nu Kullen fyr och byn Mölle.

Passar på att hälsa till alla nära och kära där hemma!

GMY

Arvid Landgren

Resebrev HMS Gladan 150730

i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan
Taggar: , ,

Dagen inleddes med purrning klockan 06:30. Purrning, endast ett av många nya uttryck och begrepp som vi redan har lärt oss på vår resa med HMS Gladan.
Vanligtvis utbildar vi oss till officerare i Amfibiekåren men under den kommande månaden kommer vi att vara elever på skonertfartyget HMS Gladan. Detta inom ramen för försvarsmaktstiden på Officersprogrammet. Vår gemensamma upplevelse av äventyret så långt är omtumlande. Det nya främmande språket med tusentals nya begrepp såsom; Skonertens pikefallssträcketalja, glasvakt, stagfockeörfil, bredfockegigtåg och purrning börjar sakta men säkert etsa sig fast i minne och förstånd.

Efter purrningen (läs: väckningen för er andra som inte heller förstår) delades vi in i våra vakter för att lösa våra respektive rengöringsuppgifter.
Därefter fortsatte dagen med utbildning i seglingsteori, grundläggande knoputbildning, tamplära och annan häxkonst.
Därefter var det äntligen dags att hissa segel för första gången på utbildningen. Vi delades in i våra kvarter för att lösa tilldelade uppgifter. Det var allt ifrån backsgast till skansgast som skulle hissa/hala rätt tamp vid rätt kommando. Med hjälp utav de kompententa skepparna i den ordinarie nyckelbesättningen på HMS Gladan gick detta galant och utan örlogspanik.
Vi fick även celebert besök från Sjöfartsverket som, inom ramen för en övning, vinschade ner en ytbärgare på halvdäck på HMS Gladan. Vilket uppskattades av samtliga ombord.

Slutligen gick vi och ankrade strax söder om Marstrand och kvällen avslutades med ankarvakt för styrbordsvakten och återhämtning för babordsvakten.

Vi uppskattar den utbildning vi deltar i och tycker det är både kul och spännande. Nyckelbesättningen är ytterst kompetent och hjälpsam. Våra kadettkollegor, som utgörs av de som studerar nautisk profil på vår yngre kurs, hjälper oss med vår bristfälliga nautiska förmåga. Avslutningsvis är det förvirrande, men ytterst välkommet, att få byta ut grönpåsen mot lagad mat från våra kockar ombord som gör ett fantastiskt bra jobb!

Kd. 312 Glännerud
Kd. 232 Forslund

Resebrev HMS Gladan 150729

i Okategoriserade

Igår kl 1300 mönstrade jag på HMS Gladan på Öckerö utanför Göteborg. Det är inte mitt första möte med skonerterna utan jag har haft nöjet att segla förr. För ett år sedan var jag en del av HMS Falkens besättning som 1 kock och ibland som skeppare. Men nu är det dags att göra en resa som elev. Efter att ha klättra upp och ner för båda topparna så fick jag anmäla mig hos chefen som hälsade mig välkommen och gav mig ett elevnummer. Jag blev elev 432 vilket innebär att jag kommer segla som förtoppsgast. Det innebär att när topparna skall sättas så skall jag befinna mig i toppen och se till att det löper utan friktioner. Det är med stor glädje och stor spänning jag återvänder hit, tyvärr denna gång blir det bara 4 veckor. Men det är, i min mening, både roligt och utbildande att vara ombord och inte minst en stor erfarenhet. Det är ett steg i ledet under utbildning på officersprogrammet på Karlberg som vi seglar för att utbildas i sjömanskap och navigation.

Dagen har bjudit på rengöringsutbildning och övning i fartygets övergivande innan det blev losskastning och gång till ankarplatsen. Väl framme gick besättningen igenom skyddsorganisationen ombord innan kockarna skämde bort oss med kaffe och kaka. Under kvällen kommer vi att få utbildning i att vara rorgängare, utkik, frälsarkranspost och glasvakt vilka skall förfångas under våra vakter. Nu i början är det mycket att ta in alltifrån nya uttryck till namn på segel och alla tampar. För egen del sitter det mesta i vilket är skönt, men det har gjort att jag blivit en kunskapsbank som de övriga kadetterna kan nyttja och använda sig av om det är någon fråga. En av de bästa sakerna med dessa fartyg (Falken & Gladan) är att nyckelbesättningen har både stor kunskap och där finns så mycket att lära så fastän jag varit ombord i tre år innan så kan de fortfarande hitta nya saker att utmana en med.

Det ska bli kul att vara med på denna resa som skall ta oss från Göteborg till Ystad, via Kielkanalen till Bremerhaven och slutligen Amsterdam.

432 Ivarsson

Kadetterna har embarkerat HMS Gladan

i Okategoriserade

Stor dag för HMS Gladan besättning. Efter ett år på varv med en större renovering av fartyget och många mantimmar av förberedelser så är äntligen dagen vi alla jobbat för här. Under förmiddagen genomförde stora delar av besättningen de sista förberedelserna inför kadetternas ankoms, några andra ur besättningen genomförde sina årliga ”varma dyk” för att upprätthålla sin rökdyk- kompetens.

Hälften av kadetterna anlände vid kajen på Öckerö strax efter 13.00. Resterande hälften kom lite senare, detta på grund av infrastrukturarbeten längst med vägen. Första som möter kadetterna är ett välkomnande från chefen. Därefter får de en genomgång av hur säkerhetsselen fungerar för att sedan få en förevisning i hur man klättrar upp i riggen. Sen så sätter klättringen igång. Kadetterna äntrar upp i båda masterna för att senare anmäla sig hos chefen för tjänstgöring. Därefter få de tid att stuva sin packning. Under kvällen så fortsätter utbildning i rutiner och skyddstjänst.

/BloggO

Jul

Provtur och förberedelser inför ny elevomgång

i Okategoriserade

HMS Gladans besättning är i full gång efter en härlig semester. De sista besättningsmedlemmarna avslutade sin semester igår (tisdag). Förberedelserna för att ta emot nästa omgång elever är igång. Idag genomfördes det två timmar provturer för att kontrollera och testa alla systemen efter semester och inför nästa elevperiod. Det var mycket högre trafikintensitet denna provtur än vad det har varit innan. Farleden var full med segelfartyg och motorbåtar. En bra övning och utmaning för VO (vakthavande officer) inför kommande seglatser.

Nästkommande elevperiod är kadetter ur OP14-17, de genomför sin första av två utbildningar här ombord skonerterna inom ramen för officersprogrammet. Fokus denna period ligger bland annat på sjömanskap och navigation.

Då HMS Gladan legat på varvet en längre period. Tycker vi i besättningen att det ska bli kul att få ombord elever igen.

Till er kadetter som läser detta, så ska ni känna er varmt välkomna, väl mött nästa tisdag!

Vänligen,

BloggO

Resebrev HMS Falken 150708

i Okategoriserade

Alla kläder inlämnade och sista kvällen klockan 9000 -1000 checkar vi ut i morgon. Det är fortfarande svårt att förstå. Nu har tågbiljetten kommit då är det svart på vitt att resan är slut. Alla goa människor kommer att åka tillbaka till sina delarna sverige och vissa kommer man inte återse igen. Men alla minnena från den underbata tiden kommer alltid att finnas kvar. Ett initiativ från gruppen gjorde att vi har skapat oss en facebookgrupp med alla oss som seglade. Så kontakten finns :)

TACK FÖR ALLT FALKEN OCH PÅ ÅTERSEENDE!

..och tack alla som läser på bloggen om alla elevers resor..!!

404 Brokås checkar ut :)

Resebrev HMS Falken 150705 *Bröllops-YRA

i Okategoriserade

Varmt. Otroligt varmt, solen värmde duktigt redan vid frukost. På morgonkvisten var det dags att tvätta alla vita ytor, städa trossbotten och rundhusen & kitta båten inför sekondens bröllop, och man kan lugnt säga att vattenflaskorna användes lika flitigt som putsdukarna och levangerna. Men trots värmen var det värt det- Falken bokstavligt talat sken när bruden och brudgummen embarkerade.

Själva arrangemanget var upplagt sådant att vi hade sex personer i ett järnvalv uppställt på kajen, två stycken fallrepsgossar samt två stycken landgångsvakter, så när brudparet ankom blåstes K (Givakt), och brudparet fick gå ombord. Vi kastade sedan loss från Örlogshamnen och påbörjade rundturen in mot handelshamnen. Vi bemannade riggen ungefär tio minuter innan vi kom fram, det betyder att vi fördelas ut i riggen, 5 personer i båda vanten på styrbordsidan och 2 personer i toppen, samt 6 personer i bredfockerået, och där hurrade vi för brudparet tre gånger när de gått iland. Det var ett triathlon som pågick intill, så hade vi extra publik på kajen när vi kom in så det var kul.

När vi lägger till så kastar vi kasttåg för att göra det smidigare med förtöjningsgodset, men 4:e officeraren hade för mycket kraft i kastet och var nära på att träffade nästan en närliggande barnvagn, men som tur gick det bra.

Allting klaffade och jag tror att hela arrangemanget var väldigt uppskattat, så det var väldigt roligt att känna delaktighet i deras speciella dag.

På kvällen innan vi gick till restaurangen Sjörök så skålade vi för en lyckad dag, sen bar det av mot maten precis mittemot båten. Där serverades salsiccia korv, fläsk filé och kyckling filé, och till det en panna stor som ett traktordäck fullt med rotfrukter, bland annat hela morötter, färskpotatis och grönsaker. Riktigt gott var det, och gratis tack vare sekonden.

Efter middagen var det dags för babord att ha permission, några stack ut på stan, medan andra stannade kvar på Falken. Samtidigt på Falken tog vattnet slut för första gången, efter att vi i tidigare fall haft översvämning i tankarna. VO löste det kvickt med ett ”hål i durken”.

Trevlig helg från oss!

422 Axelson och 311 Wallgren, samt instick från 404 Brokås (hon kan inte hålla tassarna från tangentbordet)

Resebrev HMS Falken 150705

i Okategoriserade

Idag, klockan 9, kastade vi loss från handelshamnen i Karlskrona. Vi gick ut en bit utanför och lade ankare för att sjövärnskåren ville ha oss på besök. Vi fick skjuts in till Kungsholmen som är en liten ö med en gammal fästning. Vi möttes upp av några Svk:are som hade uppställning i skuggan. En av instruktörerna visade oss runt på ön, vi fick gå in i gångar och titta på logement, sedan gick vi till något som kallas rundhamn och den var väldigt fin och speciell. Runt rundhamnen är det en mur med hål i för att vapen ska kunna siktas in där, på sidan finns det större hål för kanoner. Rundhamnen är rätt liten så endast små skeppsbåtar kommer in där. Rundhamnen är, precis som den heter, rund. Från sidan ser det ut som en bassäng, och Svk brukar faktiskt bada där. Vi fick även höra att det brukar åka in civila småbåtar dit och lägga till, fast de inte får vara där. Efter rundhamnen tog vi oss tillbaka till den andra hamnen som vi kom ifrån, det var väldigt varmt i hel uniform med långa arbetsbyxor och skjorta.

När vi kom tillbaka fick vi lätta på klädseln, jag, och nästan alla andra, drog på mig shorts och t-shirt. Sen skulle jag fylla min vattenflaska igen, men jag hinner bara gå halvvägs då jag hör ”vattnet är slut”, så det var bara att vända tillbaka. VO fixar det så fort han kan medan vi andra halar upp skeppsbåtarna. Sedan dags för bord och bänkar, då stack jag och fyllde på vattenflaskan för att sedan äta en riktigt god lunch med tortellini och gräddsås med kött och grönsaker.

Om 15 min är det dags för vårt första vaktpass i våra nya vakter, nu finns inte babord och styrbord vakt längre, vi har bytt till 3 vakt, vilket betyder att vi går på var tredje vaktpass, så vi vaktar i 4 timmar sedan är vi lediga i 8 timmar. Vi har blandat runt en del och fått nya kvartersförmän, förut var jag kvf för kvarter 4, men nu har Sahlin tagit rollen som kvf för vakt 2, den vakten jag tillhör. Att kliva av från kvf positionen känns skönt, det har varit väldigt stressigt i huvudet att hålla koll på alla i kvarteret, alla vaktscheman och vart alla ska vara under gång (när vi kör för motor/segel). Jag tror Sahlin blir en bra kvf, han har bra koll och gör sitt bästa för gruppen.

Mitt kvarter har varit fantastiska, de har stöttat och respekterat mig, gett mig beröm för bra scheman och så vidare. Jag kunde inte ha ett bättre kvarter, ingen tjafsa eller sa emot. Alla gjorde sitt bästa och tillsammans gjorde vi de jobbiga uppgifterna till roliga uppgifter och det vill jag tacka er för.

Som vanligt vill jag hälsa till familj och släkt från Falken!