20
Aug

Resebrev HMS Falken 140820

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Safe and sound, home again.

Igår runt lunch satte Falken kurs 012,5 för att löpa in i Karlskrona skärgård för att ankra för natten. Detta ackompanjerades med diverse tillrop, som allt som ofta ledde till att personers bakgrunder på 3:e respektive 4:e Sjöstridsflottiljen lyste igenom.

Hur som haver var folk generellt sätt nöjda över att åter se Sveriges kust efter nästan en månad efter att vi kastade loss. Folk som tidigare sett ”trötta” ut började dra på smilbanden när lutningen avstannade och Falken låg lugnt i vattnet.

Efter att förtöjt ÖHK under förmiddagen har allt från tvätt byten till rent skepp genomförts och under kvällen kommer även en Skeppsafton genomföras som avslutning.

Morgondagen är sista dagen för oss kadetter ombord innan vi återvänder till böckerna, så på kadetternas vägnar vill jag framföra ett stort tack till Falkens besättning för en givande tid ombord.

GMY

Kd. 412 Carlsson, 221. Qrzn.

19
Aug

Gladan är ”up and running” igen!!

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hallå alla seglingsfantaster!

Nu är vi fyra tappra som igår embarkerade HMS Gladan efter en varm och härlig semester. I skrivandets stund är vi alla under däck och pysslar då vädret har blivit intressant. Regn och blåst i kubik, vi är rätt glada att vi inte är ute till sjöss just nu.

Vad händer på HMS Gladan nu då?
Gladan ligger just nu på Öckerö varv utanför Göteborg för avrustning.
Redan innan semestern påbörjade vi avriggningen av fartyget, alltså plocka ner alla segel, tampar, vajrar och allt vad det kan vara. Detta fortsätter vi med nu och om allt går enligt plan ska vi plocka bort bommar och gafflar under veckan.

Med regniga hälsningar

3:e skeppare Peter Gustafsson

DSC_5801

19
Aug

Resebrev HMS Falken 140819

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Godmorgon!

Efter en kall och blåsig natt med en del inslag av sjösjuka börjar vi nu närma oss kusten utanför Karlskrona. För tillfället blåser det 11-12 m/s och vi har en temperatur på 14 grader.  Det är endast 20 distansminuter kvar innan vi ankrar en bit utanför hamnen. Tyvärr blåser det åt fel håll vilket gör att vi får kryssa oss fram.

Stora delar av dagen kommer ägnas åt ”rent skepp”. Detta innebär att hela fartyget skall rengöras noggrant båda inom och utombords så att hon är vacker vid förtöjning.

De senaste dygnen har bjudit på ganska stökigt väder, vilket har tagit på krafterna hos besättningen. Nu gäller det dock för oss att bita ihop för att kunna gå i mål med flaggan i topp.

Innan avfärd från Gdynia mönstrade även vår ställföreträdande kompanichef från Karlberg, kn Kjellin, ombord. Kaptenen, med ursprung i armén, har inte fått den snällaste starten ombord utan han fick känna på en riktigt svajig östersjö. Trots att detta bidragit till viss stridsvärdessänkning så kämpar kaptenen på väl och vi sjökadetter tycker det är otroligt uppskattat att få visa vår verksamhet och arbetsmiljö för våra kollegor i armén.

Personligen så har jag (Tanriverdi) kämpat med sjösjukan sedan dag ett. Nu när jag skriver detta mår jag inte heller så bra så de där beryktade sjöbenen har tyvärr inte infallit sig. Trots detta har det varit en otrolig upplevelse och sjön har bjudit på allt från plattvatten och solsken till kuling, åska och 4m vågor.

Vi ser nu fram emot att snart få komma hem till våra nära och kära efter 3,5 veckor till sjöss. För min (Irebro) del skall det bli skönt att få sova i en fast binge igen. Vi kommer dock se tillbaka på denna resa och komma ihåg alla underbara stunder den bjudit oss. Nu ser vi även fram emot nästa gång vi får mönstra ombord på skonerterna för ytterligare utbildning, vilket borde infalla om ca 1,5 år.

GMY

Kd Ilkay Tanriverdi och Kd Tobias Irebro

18
Aug

Resebrev HMS Falken 140818

Anmäl Av:
i Okategoriserade

2014-08-18 Fortsatt kurs mot Karlskrona

Vi lämnade Gdynia, Polen igår och i för närvarande har vi 37 distansminuter kvar till Karlskrona. Det går ordentligt med sjö, 2,5-4 m vågor och blåser omkring 15 m/s. Om allt går enligt plan kommer vi ankra utanför Karlskrona imorgon morgon/förmiddag.

Jag som skriver heter Elisabeth Steen och det här är verkligen inte min normala arbetsmiljö. Jag och min kollega Robert Edsman har haft förmånen att följa med Falken under 1,5 veckas tid. Vi mönstrade på i Kotka, Finland, för lite drygt en vecka sedan. Normalt jobbar vi som försvarsmeteorologer på F21, Norrbottens flygflottilj, respektive F17, Blekinge flygflottilj men under resan har vi gått som elever och fått delta i allt från att skura däck till att stå i riggen som utkik. Det har varit intressanta dagar med mycket nya intryck och lärdomar. Jag som inte seglat något alls innan jag klev ombord tyckte i början att det var helt förvirrat med nya uttryck, tampar och segel kors och tvärs. Efter några dagar började det väl bli lite lättare att hänga med men det är inte helt lätt ändå.

En väldigt viktig lärdom som präntas in i alla elever ombord är vikten av att hålla i sig så man inte faller och gör sig illa eller i värsta fall åker överbord. Det är emellanåt en riktig utmaning att ta sig fram på fartyget. Något annat som är fascinerande är hur vardagliga saker som att äta mat, diska och duscha blir så mycket mer utmanande när det går höga vågor.

Verksamheten snurrar runt dygnet runt och det är ett riktigt lagarbete som utförs ombord. Alla måste hugga i för att det ska fungera. Jag är verkligen imponerad av hur duktiga eleverna är och hur proffsigt de agerar i sina roller på fartyget. Visst är det en del som blir sjösjuka men de biter ihop och gör ändå de uppgifter som skall göras. Både eleverna och besättningen har varit mycket hjälpsamma och vi har känt oss välkomna ombord.

Jag tror att det förväntas att jag ska nämna något om vädret under resan så jag får väl göra det. Det har varit sol och svag sjö blandat med hällregn och kuling, som mest hade vi 18 m/s (det är ca 65 km/h). Då kände i alla fall jag mig ganska liten. Det är otroligt intressant att få uppleva prognoserna i verkligheten och diskutera med besättningen hur de upplever prognoserna och hur väl de brukar stämma med verkligheten.

Även fast vi har en bit kvar så vill jag passa på att tacka besättning och elever för att vi fått följa med och delta i verksamheten. Det har varit en rolig och utmanande tid ombord.

/Lt Elisabeth Steen

bild 2 bild 1

17
Aug

Resebrev HMS Falken 140817 Gdynia 40 år

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Godkväll kära blogg-läsare!

Nu har vi tillslut lagt loss från en fantastisk Tallship helg i Gdynia. HMS Falken med besättning har  satt Sverige och Sveriges Flotta på kartan genom att som enda fartyg både lägga till och kasta loss medelst segelkraft – manövrar som krävde god planering men som också lockade en enorm pubik. Väl värt mödan! Givetvis gick de bägge manövrarna också klanderfritt, varför vi nu seglar mot hemmavatten stolta som tuppar över vår insats.

Men det är inte enbart via manövrar till segels vi har gjort intryck på publiken i Gdynia. Helgen har erbjudit en mängd aktiviteter inom ramen för tallship-eventet, så som idrottstävlingar och besättningsparad under karnevalliknade former. Bland de 26 deltagande fartygen lyckades HMS Falkens besättning kamma hem silver i volleyboll, guld i fotboll samt guld för mest musikaliska paraddelagande genom att för fulla lungor genom Gdynias gator sjunga för oss flottister välbekanta visor. Det senare priset delades tillsammans med Briggen Tre Kronor av Stockholm, vilken fröjd att se två svenska lag i toppen! Med andra ord har vi briljerat i allt vi företagit oss under helgen och med detta tacka staden Gdynia för ett fantastiskt evenemang! Det händer verkligen något nytt hela tiden ombord på HMS Falken!

I skrivande stund håller vi kurs 306 och en fart av 5,5kn och inväntar med revade segel den stundande kulingen vädertjänsterna utlovat komma under natten. Det kommande dygnet spås SV-V vind på 15-21m/s samt en våghöjd på 2-3m, varför fartyget sladdrondats (flottist-språk för att se till att allt är sjösurrat och sitter fast) lite extra noggrant under eftermiddagen. Vindriktningen i kombination med satt kurs och segelsättning borgar för en relativt lugn kväll, vi håller tummarna för att vi får rätt. Är vädergudarna på vår sida och våra planer håller lägger vi oss till ankars i Karlskrona skärgård imorgon kväll. Det skall bli gott att se svensk kust igen i vetskap om att hemresan till Stockholm är nära, även om det är förknippat med visst vemod vi mönstrar av detta ”happy-ship” HMS Falken för denna gång.

Jag vill på förhand tacka vår fartygschef Lt Falk med besättning för ett fint omhändertagande, god anda och fina utbildningstillfällen.

GMY!

/Kd Joakim Åkesson

IMG_0323 IMG_0313 IMG_0334 IMG_0346 IMG_0378 IMG_0361 IMG_0312 IMG_0393

17
Aug

Resebrev HMS Falken 140817

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Position: Gdynias hamn

Hej!

Det är söndag och Falken har legat till kaj sedan fredags här i Gdynia. Det har varit tre otroligt minnesvärda dagar som jag kommer att komma ihåg långt framöver.

Det samlades en stor skara människor som såg Falken ljudlöst röra sig mot sin kajplats fredag morgon. Några meter från kajen togs seglen ner och ankaret släpptes. Förtöjningstampar kastades i land och inom ett fåtal minuter hade HMS Falken seglat in till kaj, vilket blir den andra gången av tre som HMS Falken har seglat in till kaj under denna seglats.

Besättningen har fått vara med på olika sportsliga tävlingar som fotboll och volleyboll, sett de andra stora segelfartygen (vissa är över hundra meter långa) och har upplevt den polska gästfriheten. Det har alltid funnits något att se, göra och äta.

På däck hör jag just nu ljudet av tampar som dras över däck, order som delas ut och ankaspelets sång. Förberedelserna inför losskastningen är i full igång. Planerade avgångstid är 1600. Det var tänkt att losskastningen skulle ske imorgon tillsammans med alla andra segelfartygen (parade of sails), men ett inkommande oväder resulterar i en tidigare losskastning. Det är synd att missa en så storslagen händelse med så många segelfartyg på samma plats med seglen spända av vindens osynliga kraft. Men man måste också ha gott sjömanskap och tänka på fartygets och besättningens bästa när det gäller hårda vindar och hissande av segel.

Karlskrona. Slutstation för den här resan. En resa som bör ta två dagar. Vinden förväntas blåsa över 15 meter per sekund och besättningen är redo.

Besättningsman 402 From

14
Aug

Resebrev HMS Falken 140814

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Efter en natt med kuling vindar och hög sjö följde en dag med efterdyningar och avtagande vindar. Nattens påfrestningar hade satt sina spår i delar utav besättningen som mist värdefull sömn, då hög sjö samt krängningar försvårade den välbehövliga vilan. Trotts detta gick dagen i arbetets tecken då förlorad tid skulle tas ikapp. Även arbete med elevtampen fortskred med blandade känslor hos eleverna.

Den följande natten låg delar utav den gamla sjön kvar och vinden hade mojnat ytterligare.  Detta gav besättningen en möjlighet att vila. Detta lugna väder ersattes dock utav ett ösregn som sätter både moral och regnkläder på prov. Vridande vind och ökande styrka upp mot 15m/s ger oss dock en slör som tar oss upp i farter på 11knop med toppar på 12.1knop. Just 11knop är en speciell fart för dessa fartyg då den hastigheten medför någonting som ombord kallas för elvaknopsvågen. Detta är en extra svallvåg i aktern som dyker upp vid just 11knop, och därmed namnet. Denna fartökning har medfört att vi strax är ikapp och förbi Kruzenshtern som är ett ryskt skolfartyg på 114m och är ett utav världens största historiska segelfartyg.  Som likt oss stävar hon mot Gdynia och 40års jubileet utav Baltic Sail.

Den interna tävlingen mellan chefen och brassen om antalet förtöjningar/losskastningar som sker via segel eller motor. Leder chefen för tillfället med 5-3, och besättningen är förväntansfull inför den kommande förtöjningen i Gdynia som enligt ryktet kommer att vara ”lite knivig”.

I skrivande stund hörs ett ljud ifrån Gunrummet och brassen kommer flygandes ut och försvinner ner för lejden. Samtidigt hörs skratt och det visar sig att en liten fågel har på något oklart vis tagit sig in i Gunrummet och försöker nu förtvivlat att ta sig ut. Med blandade känslor och viljor påbörjas ett räddningsförsök utav fågeln och jag ombedes att dokumentera händelsen, med fartygskameran. Under denna tid har fågeln tagit sig in i navigationshytten där jag som logg-gast/bloggare har blivit placerad. Fågeln ser nu sin chans att ta sig ut via ventilen som finns här. Dessvärre är den stängd och fågelns flyger förgäves mot den stängda rutan. Vi tar då vår chans och genom att skärma av fågeln mot resten av hytten mha av ett sjökort lyckas denna bloggare att få ut fågeln.

Detta är dock ett axplock utav allt som sker ombord HMS Falken under denna segling. Dessa lite mer iögonfallande händelser varvas med klädes-, samt skomarodörer som försvårar besättningens liv ombord.

Men nu skall bredfocken hissas för att möjliggöra en skyndsam omkörning utav Kruzenshtern på hennes läsida.

Fair winds and following seas

Kd Frelin, skeppsnr 432

DSC_2176 DSC_2168 DSC_2153

DSC_2171 DSC_2166 DSC_2147

13
Aug

Resebrev HMS Falken 140813

Anmäl Av:
i Okategoriserade

God morgon

Just nu befinner vi oss öster om Gotland på god väg mot Gdynia.
Gårdagens väderprognos utlyste regn och kulingvarning.  Mycket riktigt hade metrologerna rätt, då nattens väder bjöd på både stora mängder regn och vindar på 17 m/s. Den starka vinden resulterade i att Falken lutade mycket kraftigt och man fick verkligen tänka på att hålla i sig vad man än gjorde.
För att minimera risken att falla överbord utfördes alla förflyttningar på däck två och två.
När min vakts fyra timmar var avklarade var det äntligen dags att krypa till kojs.  Att sova i grov sjö är en utmaning, särskilt om man har turen att få sova i en hängbinge.
Tre och en halv timme senare var det dags att gå upp för att gå på vakten igen. Vädret var nu mycket lungnare och det dröjde inte länge förrän solen började titta fram.
Precis under soluppgången hör jag utkiken brista ut ”Titta där är en ubåt”.  Då resten av besättningen kikar ut mot horisonten går det mycket riktigt att se ett ubåtstorn sticka upp genom vattenytan.
Ubåten rör sig närmare Falken och de i igenkänningstjänst drillade kadetterna kan konstatera att ubåten är av rysk härkomst. Kadetterna signalerar optiskt till ubåten i syfte att se vilken individ det rör sig om. Som förväntat signaleras ingen kvittens från ubåten.  Ubåten rörde sig en kort tid i Falkens närområde för att sedan försvinna bort i horisonten.
Denna häftiga upplevelse är en av många som går att uppleva i flottans regi.
Nu väntas ett par härliga dygn till sjöss innan vi når Polen och Gdynia.

GMY

Kd Marcus Bittmann, skeppsnr 404

DSC_2107 DSC_2115

DSC_2091 DSC_2121

 

13
Aug

Resebrev HMS Falken 140813

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Ohoj!

Med två ny påmönstrade metrologer ombord HMS Falken hoppades vi att vi själva kunde tämja vädergudarna men ack så var ej fallet. Vi möttes av motvind av giren ner mot Gdynia i form av 2 meter höga vågor och vindar i 14-18 M/S samt piskande regnväder om nätterna. VAD HÄNDE? Oväderet som varade under natten fick många av de salta eleverna att hysa större respekt för havet samt att sann sjömanskap sätts på prov i form av allt som inte sitter fast åker överbord i lutningen. Även under däck fick kadetten smaka på det sneda underlaget då kadetten lade sig till kojs på styrbordsidan men vaknade av ett slag när han flugit över durken in i babordssidans fasta inredning. Ingen skada sked utan kadetten fick lära sig att fälla upp fallskyddet i bingen den hårda vägen.

Meterologernas febrila regndansande ovan däck under natten lyckades och har nu givit oss blå himmel, sol och vinden är nu med oss återigen. Arbetet på däck fortgår enligt rutin och ovädret är nu ett minne blått dock en erfarenhet rikare.

Tampförhör för eleverna har nu traditionsenligt genomförts med gott resultat dock med en smula nervösitet. Avslöjandet av hur förhöret går till samt vad det innebär vet endast vi väl som tidigare seglat ombord. Ytterligare kunskap är tjänad och sökandet för mer lärdomar om fartyget Falken samt om sjömanskap fortskrider.

Nu är det endast två dagar kvar till vi angör Gdynia i polen och ytterligare sex dagar till vi återigen når Karlskrona. Tiden ombord flyger förbi tack vare fullspäckade dagar samt seglen i topp och besättningens skojfriska humör.

Nyss ljöd VOs stämma ”LOVA” vilket snart innebär en vändning genom vind vi behövs återigen på däck. Med detta sagt säger vi på återseende!

Fair winds!!

 

/ Kd. Pascal Amkell & Kd. Carl Lüning

11
Aug

Resebrev HMS Falken 140811

Anmäl Av:
i Okategoriserade

God kväll.

Vi har nu kommit in i den tredje veckan ombord på HMS Falken för oss kadetter från officersprogrammet. Vi har tidigare under i princip hela seglatsen haft vädergudarna med oss, men idag verkar de tycka att vi haft det tillräckligt bra allt för länge. Vi har därför idag fått gå ifrån bar överkropp och shorts, till fullt seglarställ med stövlar och mössa. Väderprognosen meddelar regn och kulingvarning. Detta har lett till att vi har fått lära oss lite nya saker som vi inte riktigt har haft användning för tidigare, till exempel så har vi idag revat storseglet. Detta gjorde vi för att minska vår segelarea och för att båten inte skall luta allt för mycket. På förekommen anledning seglar vi dessutom just nu bara med underriggen, men det ger oss ändå 7 knop i fart. Vädret bidrar dock tyvärr till att vissa i besättningen inte mår så bra, men vi hjälps åt så gott vi kan för att hålla moralen vid hög vigör.

Trots det väder vi fått så är det skönt att vara tillbaka till sjöss igen efter nästan 5 dagar i Kotka, Finland. Kotka var en trevlig stad som tog väl hand om oss och jag tror att de allra flesta trivdes. Tyvärr gick det inte så bra för Sverige i NOCA som helhet, men seglingsgänget, däribland mig själv, lyckades i vilket fall placera sig på en andra plats.

När vi skulle kasta loss ifrån Kotka genomfördes det ett utbyte mellan svenska och danska kadetter. En handfull danska kadetter fick segla med Falken, medan några av oss fick segla med de danska skolfartygen Svanen och Thyra. Det var väldigt givande att få komma ombord och se hur danskarna genomför utbildning, samt hur deras fartyg är utformade. Svanen och Thyra är lite mindre fartyg som närmaste kan jämföras med riktigt fina fritidssegelbåtar modell stora (de är ca 20m långa och 5m breda). De var otroligt roliga att segla och likt på HMS Gladan och HMS Falken krävdes det en gott parti muskelkraft för att framföra dem. Danskarna var i övrigt väldigt trevliga och berättade gärna om hur de jobbade med sina kadetter för att de skulle få ut så mycket som möjligt av sin utbildning. Visiten avslutades med lite fika och därefter var det återtransport till HMS Falken vid 17-tiden.

I skrivande stund befinner vi oss strax norr om Ösel i Estland, på västlig kurs ut genom finska viken. Vi skall snart göra en vändning genom vind för att sedan uppta en syd, sydvästlig kurs ner mot Polen och Gdynia, där vi kommer spendera nästkommande helg. Det kommer bli en helg med representationstjänst, kulturellt bildande och i stora hela försöka uppleva så mycket som möjligt av den gamla Hansa-staden.

För min egen del så har jag det bra ombord och trivs mycket väl. Vi äter gott och har roligt tillsammans, samt att vi lär oss nya saker mest hela tiden, vilket jag uppskattar något oerhört. Det börjar dock komma en liten känsla av hemlängtan krypande, successivt, men å andra sidan är mer en halva seglatsen gjord nu.

Till sist skulle jag vilja hälsa till mina närmaste där hemma. Jag hoppas att ni har det bra och jag hoppas vi ses när jag kommer hem.

Ps. Lt Hökerberg, be prepared. Det kommer en reflektion modell jättestor I dagarna efter jag mönstrat av här. Ds.

Fair winds and following seas

Kd Tobias Irebro, skeppsnr 123

 DSC_2000 DSC_1878 DSC_1886 DSC_1984 DSC_1966 DSC_1941 DSC_1927 DSC_1905