På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

R3 Uppsala 2011-2021

r3

522. R3 Uppsala firar 10 år!

Under September-månad 2011 upprättades R3-plutonen och personal anställdes.

I detta inlägg ska vi gå igenom de 10 år som har passerat för plutonen.

2011

Som sagt, i början av September anställdes för första gången yrkessoldater (GSS/K) istället för värnpliktsarmén. Dom som däremot tidigare drev räddningstjänst på Uppsala Flygplats var Securitas och fälthållningen sköttes av flygtekniker. Dessutom tillhörde plutonen förbandet F21 i Luleå, men var stationerade på Uppsala flygplats.

Hösten 11 bestod mest av förarbevisutbildning tung lastbil, stridsutbildning, repetitionsutbildningar – sjukvård, skyddsvakt m.fl.

2012

Fälthållningen spenderade större delen av 2012 med förarbevisutbildning på tungt släp, sop- & blåsmaskin, hjullastare, hjultraktor, snöslunga, plogar m.m.
Räddning påbörjade en kurs ‘flygplatsbrandman’ under våren för en av räddningsgrupperna. Den andra räddningsgruppen gick kursen under hösten.

Plutonen genomförde gemensamt högvakt under våren och sommaren i olika omgångar på Drottningholms slott.
Utöver det löste plutonen olika transportuppgifter som Luftstridsskolan hade behov av.

2013

Vintern 2012-13 omvandlade fälthållningsgruppen sina nya fordonskunskaper till praktik när de fick snöröja Uppsala flygplats för första gången.
Dessutom omgrupperade och deltog gruppen på Flygvapenövning 13 på Jokkmokk flygbas där de fick ”öppna” flygbasen och få den operativ sedan 2006.

Räddning tog över den skarpa driften av flygplatsräddningstjänsten under 2013, där Securitas fasades ut och vi, anställda räddningssoldater tog över.
Även fälthållningen tog över den skarpa driften av fältet från flygteknikerna under våren.

2013 avrundades med att President Obama besökte Stockholm och plutonen blev en bricka i säkerhetsarbetet.
En division JAS 39 Gripen ombaserades till Uppsala flygplats i syfte att skydda presidenten under hans vistelse, dygnet runt och plutonen bedrev då skarp fälthållnings- & räddningstjänst tills dessa att presidenten hade lämnat Sverige.

2013 var dessutom året då denna blogg startades.
Utöver det så startade vi även en youtube-kanal.

2014

Under året varvade grupperna med varannan vecka skarptjänst på räddning/fälthållning samt varannan vecka utbildning i form av gröntjänst.
En del högvakt genomfördes både under 2013 samt 2014.

Flygvapenövning 14 genomfördes på två platser för plutonens del. En större styrka ur plutonen omgrupperade till södra Sverige och agerade B-styrka åt grannkompaniet Strilförsvar. En mindre styrka omgrupperade till Vidsels flygplats och arbetade i den skarpa flygplatsräddningstjänsten.

Under sommaren så stängdes Uppsala flygplats för en ombyggnation för omkring 80 miljoner, den största satsning som gjorts på flygplatsens infrastruktur sedan 1940-talet. Satsningen omfattade en ny transportplatta, breddad taxibana, ny ILS, förstärka banändar, en vändplats för flygplan m.fl.

Det mest minnesvärda från 2014 var ändå Salabranden. Måndagen den 4:e augusti vid lunchtid kom ordern: Omgruppera till Sala och ge stöd till kommunal räddningstjänst.
Under måndagen kämpade styrkan över 24 timmar mot branden, då den spred sig väldigt fort. Men räddningsbilarnas vattenkanon gjorde stor skillnad.
3st räddningsbilar, 6 räddningssoldater och ett befäl var på plats dygnet runt i 9 dagar under insatsen.

2015

Året började med plutonen omgrupperade till Jokkmokk för 1 veckas vinterutbildning.
Veckan bestod av allt från skidåkning med vitablixten och strid med dessa till förläggningstjänst i vintermiljö samt isvak.

Fälthållningsgruppen smygstartade deras ammunitionsröjningsutbildning under senhösten 2014 och tog full fart under våren 2015.

Både 2013, 2014 samt 2015 deltog plutonen vid veterandagen 29 Maj i Stockholm.
Plutonens uppgift var att uppvisa vår räddningsförmåga inom R3 (likt den räddnings-förmåga som fanns i KFOR).

Vi tillsammans med vårt kompani deltog som häck på prinsbröllopet mellan H.K.H Prins Carl-Philip och Prinsessan Sofia sommaren 2015.

Avslutningsvis genomfördes flygvapenövning 15 i September-månad där en halv division JAS 39 Gripen från F21 Luleå stationerades på Uppsala flygplats och plutonen deltog givetvis med skarp tjänstgöring på räddning respektive fälthållning.

2015 var dessutom året då plutonens instagram-konto startades.

2016

Nytt år innebar nytt förband. Vid årsskiftet så genomförde vi ett förbandsbyte, från att tillhöra F21 (Luleå) till att faktiskt tillhör Luftstridsskolan (Uppsala).
Utöver det så omorganiserades våra anställda soldater. Soldat’raderna’ försvann och dom blev civilanställda kombattanter istället.
Plutonens inställning har varit att detta inte utgör någon skillnad. Bättre betalt för våra medarbetarna men krigsförbandsuppgifterna kvarstår vilket innebär en fortsatt hög utbildningsnivå på gröntjänst (strid m.m.).

Under sommaren gav plutonen stöd till F7 under en 2 veckors period på Gotland. Stödet bestod av fyra flygplatsbrandmän som genomförde skarp räddningstjänst på Visby flygplats.

I början av September gick ännu en upplaga av Flygvapenövning (16) med bland annat Uppsala flygplats som en av baserna i övningsserien.
Plutonen jobbade dygnet runt med både skarptjänst samt övade fältarbete, räddningstjänst och ammunitionsröjning.
Vi mottog även stöd i form av personal från 322. R3-pluton från F21 under övningen.

Året 2016 avslutades med en riktigt snöstorm i November. Oavsett väder eller vind så är fälthållningens uppgift att säkerställa att Flygvapnets flygstridskrafter kan landa och starta på ett säkert sätt. Denna snöstorm fick fälthållningsgruppen verkligen bekänna färg, med ett gott resultat.

2017

Största händelsen året 2017 är ändå Försvarsmaktsövning Aurora – 17.

”Sveriges största militära övning sedan 1993”.

Under Aurora 17 genomförde plutonen både skarptjänst växlat med övningsmoment för vår Basräddningsstyrka.
Basräddningsstyrkans uppgift var främst skarpt, faktiskt. Ifall det skulle hända en brand i förläggning, trafikolycka inom garnisonen eller behov av sjukvård så skulle styrkan larmas ut via staben. Sekundärt var att denna styrka skulle få öva räddningstjänst i form av olika former av övningslarm.
Ett av många moment var en storskadeplats där en amerikansk CH-47 Chinook-helikopter ”havererade” och hela plutonen fick agera för att hjälpa de 34 skademarkörerna.

Innan semestern 2017 genomförde plutonen även en övning i egen regi. Syftet med plutonsövningen var att öva omgruppering med helpluton, upprätta förläggning
med till viss del nyanställd personal, samt verka från en annan flygplats än vår egen.

Under sensommaren spelades det även in ett TV-program på Uppsala flygplats, nämligen ett moment i programmet ”Duellen” på SVT.
Programmet gick ut på en duell mellan JAS 39 Gripen och Nissan GT-R.
Plutonens uppgift var att genomföra skarp fälthållnings- & räddningstjänst samt agera lots åt kamerateamet.
Se en trailer här.

2018

Vintern kickade vi igång med en plutonsövning på gamla F15 Söderhamn.
Huvudsyftet med övningen var att öva ”öppnande av flygbas vintertid” men det övades även räddningstjänst i vintermiljö, soldatkunskaper repeterades och väghållning av vägnätet inom ”basen” övades.

Precis innan sommaren genomfördes Flygvapenövning 18 bland annat på Uppsala flygplats i form av en division JAS 39 Gripen samt en finsk division F/A-18 Hornet.
Plutonen deltog både som övad trupp och givetvis skarp tjänstgöring med räddning och fälthållning. Det genomfördes både snabbtankning, rörlig klargöring samt övningslarm av olika slag.

2018 kommer att speglas av de stora skogsbränderna som rasade genom Sverige under sommaren.

  • Den första skogbranden som plutonen genomförde insats vid var vid Sala (igen) i Juni-månad. Insatsen varade i 3 dygn.
  • I mitten av Juli var det dags igen, denna gång omgruppering till Ljusdal vid en betydligt större skogsbrand. Denna insats var i betydligt större omfattning då det brann på flera platser i ett stort område samt mycket vind. Efter 7 dygns kämpande mot lågorna kunde vi få en någorlunda kontroll av branden och plutonen begav sig hemåt för vård och återhämtning.

2018 avslutades med första flyguppvisningen i Uppsala sedan 2001. 150 000 besökare och ett fullspäckat schema förgyllde denna lördag.
Plutonens uppgift under flygdagen var skarp fälthållnings- & flygplatsräddningstjänst. Bemanna en ”5-minuters” basräddningsstyrka för övriga larm såsom trafikolyckor, sjukvårdhändelse, brand i byggnad m.m. Givetvis hade plutonen även en gedigen utställning av fordon och materiell för besökarna.

2019

Detta år var ett lite ”lugnare” år där fokus låg på drift av Uppsala flygplats (Räddning/fälthållning) samt utbildning.
En hel del ny personal anställdes som behövde massor av utbildning mot räddning respektive fälthållning. Dessutom hade vi ansvaret för utbildningen av en grupp värnpliktiga räddningssoldater.

Vi hade även ett gästspel av värnpliktiga fälthållningssoldater som genomförde en storskalig utbildning av sop- & blåsmaskin i vår regi.

Första upplagan av Flygplatslöpet genomfördes. Idén av flygplatslöpet kommer faktiskt från plutonen, att anställda från garnisonen ska få chansen att se flygplatsen på nära håll genom en löptävling på självaste rull- och taxibanorna. (Genomfördes även 2020 & 2021).

2020

Första operativa flygningen med C-17 på Uppsala flygplats genomfördes i februari.

2020 låg stort fokus på värnpliktsutbildning av både blivande räddningssoldater samt fälthållningssoldater.
Plutonens egna utbildning och övning blir begränsad då den skarpa tjänsten på flygplatsen även ska fortgå samtidigt som värnpliktsutbildning.
Dessutom slog Covid-19 till precis under pågående värnpliktsutbildning, vilket instruktörerna fick anpassa all utbildning därefter.

I början på sommaren genomfördes en kompaniövning tillika slutövning för rekryterna ”SISYFOS 20” på Borlänge flygplats. Fokus under övningen låg på omgruppering av kompani, drift av en annan/ny flygplats samt betjäna flygstridskrafterna.

Under hösten genomfördes NATO-övningen Ramstein Alloy på bland annat Uppsala flygplats. En division JAS 39 Gripen var stationerad på flygplatsen och vår uppgift var endast att bedriva skarp fälthållning/räddning 24h/dygnet.

2021

Covid-19 pandemin fortsatte på det nya året och precis vid årsskiftet fick vi i uppgift att ge ambulansstöd till region Uppsala.
Syftet var att genomföra sjukvårdstransporter mellan sjukhus, främst i Mälardalen. Transporterna var prio 2- och prio 3-patienter som behövde flyttas mellan olika sjukhus pga. fullbelagda avdelningar. Insatsen pågick fram till 31 Januari och ett 10-tal transporter genomfördes.

Därefter övergick insatsen till att endast va i beredskap för ambulanstransport med TP84 Hercules. Syftet är att kunna flytta patienter från olika sjukhus i olika delar i landet med hjälp av vår ambulans som är anpassad för transport i TP84. Denna beredskap pågår än idag, utöver vår vanliga tjänst.

I Mars fick vi finbesök av Överbefälhavaren Micael Bydén, inte bara hos förbandet utan ett faktiskt besök på plutonen.
ÖB fick besöka räddningsstationen och samtala med brandmännen, en åktur med sop- & blåsmaskin samt provköra en snöslunga.

Värnpliktsutbildningen genomfördes även under våren för räddnings- & fälthållningsrekryter. Detta avslutades med en slutövning (kompaniövn.) ”SISYFOS-21” på både Uppsala flygplats samt Borlänge flygplats.
Förutom tidigare års fokus, så utvecklade vi övningen med mer fokus på gröntjänst – grupperingsplats, försvar m.m.

2021 och framåt

Året 2021 är ännu inte över och mycket hinner att hända innan dess.
Det vi vet som ligger härnäst är bland annat:

Plutonen kommer att ha tillhört 3 olika förband inom kort.
2011-2016 tillhörde vi F21. 2016-2021 Luftstridsskolan.

Och nu i Oktober återupprättas F16 Upplands flygflottilj sedan nedläggningen 2003.
Vid årsskiftet kommer plutonen att byta förband till just F16.

I slutet av Oktober kommer vi även att genomföra en Luftsvarsövning på bland annat Uppsala flygplats. Skillnaden på Flygvapenövning och Luftförsvarsövning är att luftvärnet ingår som en del i övningen.

2022 och framåt är fortfarande ett oskrivet blad men häng kvar här på bloggen och instagram så får ni ta del av framtiden med oss.

Slutligen – 522.R3 Uppsala är alltid i beredskap på flygplatsen, men även i samhället, när vi behövs. Vare sig skogsbränder, pandemin eller snöstorm. Vi finns där för er!

Läs många fler inlägg här på bloggen: R3 Uppsala

Följ oss på instagram: @R3uppsala

Följ oss på youtube:R3 Uppsala

 

Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *