Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Fälthållning

Flygfälthållningen ansvarar för att Uppsala flygplats är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Det innebär båda Uppsala-Ärnas två rullbanor(landningsbanor), samtliga taxibanor, plattor, servicevägar och en mängd andra ytor på flygplatsen.
Det är en hel del ytor som ska snöröjas, så även en liten snömängd blir stora volymer totalt sätt. Fälthållningen har ett ordspråk som lyder ”Snöröjning är en konst”.

Flygfälthållning har även inriktning mot ammunitionsröjning. Grupperna skall kunna upptäcka och röja all flygfälld ammunition. En annan uppgift kan vara att undsätta personal i minfält.

Grupperna ska även ha förmåga att kunna genomföra banreparation på rullbanorna(landningsbanorna) ifall motståndaren har slagit ut dom med robotar och bomber.

 

Vinterfordon

För att snöröja Uppsala flygplats utnyttjar fälthållningen en stor variation av fordon och maskiner.

Flygfälthållningens huvudvapen är 4st sop&blås-maskiner.

Sop- och blåsmaskinen används främst vintertid för att mekaniskt öka friktionen på rullbanorna. De dras av en lastbil med 5,6 meter bred plog som plogar bort större mängd snö. Därefter dras sop&blås-maskinen bakom, med en vals som borstar bort snö och is som plogen inte får med sig. Längst bak på maskinen sitter det ett blås-aggregat som blåser rent det sista ur porerna i asfalts- och betongbeläggningarna. Sommartid används maskinerna till att sopa bort gräs, sten/jord och fågelspillning.

Fabrikat Sop- och blåsmaskin: Øveraasen RS 200.
Totalvikt: 13 580 kg.
Arbetshastighet: 25 km/h vintertid – 40 km/h sommartid.
Övrigt: Drivs av egen motor.

Fabrikat lastbil: Volvo FL10.
Totalvikt: 26 000 kg.


På en flygplats finns det inga diken som i det civila vägnätet, istället finns det en massa banljus och annan utrustning som är i vägen. För att då få bort snön så långt bort från taxi- och rullbanor så nyttjar fälthållningen hjullastarburna snöslungor.

Fabrikat snöslunga: Øveraasen UTV 430.
Totalvikt: 7 200 kg.
Kastlängd: 35 m.
Arbetshastighet: 30 km/h.
Övrigt: Drivs av egen motor.

Fabrikat hjullastare: Volvo L90F.
Totalvikt: 15 000 kg.

För att kunna lägga upp kompakta snösträngar åt snöslungorna används Volvo L90B samt L90F med klaffplog. Den är även bra för trånga utrymmet där sop&blås-maskinerna inte kommer fram.

Fabrikat hjullastare: Volvo L90F / L90B.
Totalvikt: 15 000 kg.


Det är fälthållningsledaren som leder snöröjningsinsatsen. När all snö är undanröjd nyttjar han en friktionsmätningsbil. Bilen har ett femte hjul längst bak (syns på bilden) som mäter friktionsvärden längs hela rullbanorna samt taxibanor och plattor. Efter mätningen rapporterar fälthållningsledaren till flygledaren aktuella friktionsvärden och status på flygplatsen såsom avlagringar (snö, is, vatten, slask). Flygledaren delger i sin tur piloterna vid varje start och landning så rätt åtgärder kan tas av piloterna.

Fabrikat friktionsmätningsbil: Volvo V90.
Arbetshastighet: 100 km/h.
Utrustning: Follow me-skylt, arbetsbelysning, flygradio, externt högtalarsystem, fågelskrämselpistol, LED-ficklampa, kikare.

 

Sommarfordon

 


Fälthållningens nyaste tillskott är Hjultraktor Tung 7 T. Hjultraktorn används främst sommartid för klippa gräset på flygplatsen. Gräsklipparna finns i två storlekar: 4 meters och 7 meters klippare. Läs mer om gräsklippning i ett av våra inlägg. Hjultraktorn kan även nyttjas vintertid med vikbar plog monterad framtill och snöslunga eller sandspridare monterad baktill.

Fabrikat hjultraktor: Valtra N 174.
Totalvikt: 7 000 kg.
Arbetshastighet: 12 km/h vid gräsklippning.

Fälthållnings andra nytillskott är Motoråkgräsklippare. På flygplatsen finns det ett stort antal skyltar, lampor och annan utrustning som motoråkgräsklipparen är lämpad för att klippa runt. Motoråkgräsklipparen används som ett komplement till de större hjultraktorerna med dragna 4- och 7 meters klippare.

Fabrikat motoråkgräsklippare: Jacobsen HR 500.
Totalvikt: 1 875 kg.
Arbetshastighet: 12 km/h.

 

Ammunitionsröjning

 


Hjullastare pansar används vid ammunitionsröjning. Vid ett anfall mot flygplatsen skall hjullastaren röja bort minor och ammunition så reparation av rullbanan är möjlig. Framtill på hjullastaren sitter det en vals som sopar upp minorna i skopan. Därefter töms minorna och ammunitionen i en grop som sedan den andra gruppen spränger. I tornet sitter det en skytt som kan bekämpa minor och ammunition på längre avstånd med Automatgevär 90.

Fabrikat hjullastare pansar: Volvo L90A.
Totalvikt: 18 000 kg.

 


Fälthållningen nyttjar även ett Automatgevär 90, som går att montera i tornet på hjullastaren för att beskjuta mineringar och ammunition.

Fabrikat Automatgevär 90: Barrett M82.
Vikt laddad: 16,4 kg.
Längd: 1550 mm.
Kaliber: 12,7 x 99 mm.
Ammunition: Pansarprojektil, brandprojektil, helmantlad.