Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Minröjning med maskin och vapeninsats

r3

HLP1

Under vecka 43-45 var två soldater ur Fälthållningen på utbildning på Rinkaby skjutfält.
På schemat stod det minröjning med Bepansrad hjullastare samt Automatgevär 90.

Tillsammans med R3-kadetter utbildades vi av R3-skolan Halmstad.

Am/minröjning inom flygvapnet har legat vilande sen 80-90 talet då kallakriget slutade.
Men nu med anställda soldater på landets R3-plutoner har vi börjat att satsa igen på Flygvapnets Amröj-förmåga.

Vecka 1 bestod av utbildning på Bepansrad hjullastare. Maskinen väger hela 18,5 ton.
Sikten är riktigt dålig pga pansaret så till en början körde vi konbanekörning för att lära känna maskinen.HLP3

Därefter gick vi över till att öva minröjning resten av veckan. Det första vi gör är att få en överblick över minfältet på flygbanan. Därefter försöker vi identifiera olika typer av minor såsom storlek, funktion och läge. Steg 3 är att röja.

Framtill på hjullastaren sitter det en amröj-vals som roterar och syftar till att plocka upp minor i skopan. När vi har uppnått en bestämd vikt åker vi och tömmer lasten i en såkallad ”tippgrop”. Därefter fortsätter vi arbetet. Tanken är då att en annan fälthållningsgrupp ska rensa tippgropen med sprängmedel.

Vecka 2 var en ren skjutvecka. Vapensystemet vi använder är Automatgevär 90 (AG90).
Det är ett prickeskyttevapen med en kaliber på 12,7 mm som är främst för minröjning och materialförstöring. Vi har en mängd av olika ammunition. Bland annat Normalprojektil Prick, Pansarbrand, Pansarspräng och Spårljus-projektiler.

HLP2
Mål: betongplatta och fordon. Avstånd: 500m.

HLP4
En punkt i utbildningen var att se påverkan av Pansarbrandprojektil.

HLP6
En kvart senare var bilen helt övertänd och därefter nerbränd.

HLP7
Förstärkt och armerad betong. Utgångshål och splitter på baksidan.

I slutet av veckan gick vi in på att skjuta från hjullastarna. AG90 monteras i tornet på vagnen och föraren blir då också en observatör till skytten.

Vi sköt mot stridsvagnsminor på ungefär 100m. Det låter inte svårt men tänk då att minorna oftast är nergrävda eller ligger väl gömda och är inte större än en tallrik.

Vecka 3 slog vi ihop vecka ett och två och skapade en slags slutövning.
Scenariot var att det hade skett ett flyganfall över Rinkaby flygfält och släppt minering över landningsbanor och viktiga punkter. Uppgiften för R3 var att gå in och röja.

En av övningarna var att minröja en skogsbilväg fram till bataljonsstaben. Vägen var i dålig skick, söndersprängd och mineringarna låg svårt till. Men efter någon timma var vägen säkrad.
Övning 2 var att rensa landningsbanan. Med kratrar, asfaltsbitar och splitter gjorde jobbet svårt. De minor vi inte kunde plocka upp maskinellt fick beskjutas.

HLP5
Samarbetet mellan förare/observatör och skytt är hemskt viktigt vid minröjning.

Efter 3 riktigt givande veckor är vi åter hemma i Uppsala.
Nu ska vi gå igenom vår egen maskin, vapen och utrustning så allt är i tipptopp.

Nästa steg är ett samverkansmöte med kommunal räddningstjänst. Vi har tidigare fått förfrågan om hjälp genom att tillexempel gå in med vår bepansrade hjullastare i en brinnande industrilokal och hämta ut gasflaskor för att säkra dessa.

Mer nyheter kommer i framtiden.

__________________

Paul B
GrpC 3:e Fälthållningsgrupp

 

Personlig blogg

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *