Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Räddning

Flygplatsräddningstjänsten i Flygvapnet ansvarar för 90-sekunders beredskap på Uppsala flygplats. Det innebär att en räddningsinsats ska påbörjas inom 90 sekunder vid ett haveri av flygplan eller helikopter.

R3's räddningsstyrka vid ett haveri.Räddningsstyrkan har från att larmet kommer 20 sekunder på sig att ta sig ut till räddningsbilarna och få på sig all utrustning, därefter 70 sekunder på att kunna ta sig fram till haveriet. Det kan handla om brandsläckning av JAS 39 Gripen eller utrymning av passagerare från TP84 Hercules.

 

Miljön är tuff psykiskt då man är i beredskap och väntar länge under hög anspänning. Förutom att ha ett starkt psyke är det viktigt att gruppen är fysisk uthållig och bra på att samarbeta.

Flygplatsräddningstjänsten ska dessutom kunna verka under CBRN-hot samt ha förmågaEn havererad JAS 39 Gripen. att dra sig ur ett kontaminerat område.
CBRN står för
Kemiska,
Biologiska,
Radioaktiva och
Nukleära vapen.
Räddningstjänsten skall kunna sanera bataljonens samtliga personal och materiel vid ett eventuellt CBRN-hot.

 

Kylning av heta bromsar.
En räddningsstyrka består av en insatsledare, en gruppchef och 4st brandmän. Räddningstjänsten står alltid i beredskap med 1st Räddningsbil 397 (Typ 3) och 2st Räddningsbil 926 (Typ 1).

  • Insatsledarens roll är att fatta beslut gällande vilken taktik som skall användas vid olika typer av haverier, bilolyckor, husbränder m.m. Insatsledare sköter även all kommunikation och samverkan med flygledare och blåljusmyndigheter.
  • Gruppchefens roll i räddningsstyrkan är att leda sin grupp vid insatsen. Det kan vara allt från bilolycka, rökdykning i ett stort flygplan till livräddning.
  • Brandmännen genomför ovan nämnda insatser med order från gruppchefen.

 

Räddningsfordon

 

Räddningsstyrkan använder många olika fordon. För att snabbt påbörja med en släckningsinsats är alla räddningsbilar försedd med vattenkanon på taket.


Räddningsbil 926 (Typ 1)
 är framtaget för att vara mångsidig och kunna lösa flera olika uppgifter – exempelvis flyghaveri, bilolycka och brand i byggnad.

Fabrikat räddningsbil 926: Volvo Autokaross Rescue Systems.
Besättning: Fordonsförare/kanonskytt + 2st rökdykare.
Totalvikt: 27 000 kg.
Vattenmängd: 7400 L.
Skummängd: 230 L.
Pulvermängd: 150 kg.
Vattenkanon kastlängd: 90 m.
Max hastighet: 140 km/h.
Drivning: 6×6.
Utrustning: Hydrauliska verktyg för bilolyckor, luftkuddar och lyftverktyg för flygplan, vinsch, slangar och övrig utrustning för släckinsats, fläkt för husbrand m.m, inbyggd ljusramp runt om.

Räddningsbil 397 (Typ 3) är framtagen för två viktiga roller i räddningsstyrkan. Den främsta rollen är som förstabil vid ett haveri. Räddningsbil 397 är liten, lätt och snabb och klarar därmed tidskravet på 90-sekunder tills dess att de tyngre räddningsfordonen ansluter. Andra rollen är som ledningsfordon för insatsledaren vid samverkan med blåljusmyndigheter, flygledare, fälthållning m.fl.

Fabrikat räddningsbil 397: Cheva 3500 cc.
Besättning: Gruppchef/fordonsförare + insatsledare.
Totalvikt: 5920 kg.
Vattenmängd: 500 L.
Skummängd: 20 L.
Pulvermängd: 12 kg.
Vattenkanon kastlängd: 45 m.
Max hastighet: 160 km/h.
Utrustning: Formstyv slang, handbrandsläckare, sjukvårdsutrustning, bår, ”slide” för att få ut besättning ur flygplan, ljusmast.


Räddningsbil 923 (Typ 2)
togs fram 1992 för att verka på flygbas som ett komplement till dåvarande Typ 1 – Räddningsbil 4112. Framtill på fordonet finns plogfästen samt hydrauluttag för att även nyttjas som plogbil vintertid på flygbas. I nuvarande form används Räddningsbil 923 som reservfordon ifall Räddningsbil 926 är på verkstad eller när ordinarie räddningsstyrka behöver fler fordon i beredskap vid start och landning med större flygplan (C-17).

Fabrikat räddningsbil 923: Scania P93.
Besättning: Fordonsförare/kanonskytt.
Totalvikt: 15 760 kg.
Vattenmängd: 3000 L.
Skummängd: 100 L.
Pulvermängd: 24 kg.
Vattenkanon kastlängd: 50 m.
Max hastighet: 120 km/h.
Drivning: 4×4
Utrustning: Slangar och övrig utrustning för släckinsats, handbrandsläckare, spadar, spett och yxor, ljusmast.


Räddningsbandvagn 2077 
är en ombyggd bandvagn 206 där bakvagnen är ombyggd till en ambulans för omhändertagande och transport av skadade. Räddningsbandvagn 207’s främsta syfte är att användas som sjukvårdsresurs men även för att ta sig fram i besvärliga områden och hjälpa till med till exempel slangläggning i terrängpartier.

Fabrikat räddningsbandvagn 2077: Hägglunds bandvagn 206.
Besättning: Fordonsförare + sjuksköterska.
Totalvikt: 5 000 kg.
Max hastighet: 55 km/h vid vägtransport.
Utrustning: Bår, sjukvårdsutrustning, ljusmast.