På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Räddningsbil 923 (TYP 2)

r3

En tidig julklapp – nästa reportage om den militära flygplatsräddningstjänsten.

Räddningsbil 923 TYP 2

Räddningsbil 923 togs fram i början av 1990-talet för att verka på flygbas med tillhörande kortbanor som ett komplement till dåvarande TYP 1 – Räddningsbil 4112.
Framtill på fordonet finns plogfästen samt hydrauluttag för att även nyttjas som plogbil vintertid på en flygbas.

I nuvarande form används Räddningsbil 923 som reservfordon ifall Räddningsbil 926 (TYP 1) är på verkstad eller när ordinarie räddningsstyrka behöver fler fordon i beredskap vid start och landning med större flygplan (C-17).

Den används även vid övningar för räddningsstyrkan att upprätta hålla sin kompetens, då övriga fordon oftast står i beredskap på flygplatsen och kan ej nyttjas till detta. Under större Flygvapenövningar eller Försvarsmaktsövningar används även Räddningsbil 923 som basberedskap tillsammans med en basbil (utrustning för trafikolycka).

Den har även används flitigt de senaste somrarna vid skogsbränder. Den är ”lätt” och har bättre framkomlighet i terrängen än kommunala räddningsfordon. Den bär med sig 3200 liter vatten och vattenkanonen har en kastlängd på ca 50 meter. Den saknar dock egenfyllning utan behöver extern fyllning. Tidigare fanns en bärbar motorspruta för påfyllnad.

Utöver vattenkanonen så finns det två slangar på vardera sida av fordonet för rökdykare att nyttja vid flygplanshaveri. Allt ovanstående kan även genomföras med skumtillförsel i systemet som styrs av fordonsföraren.

Tidigare fanns det en belysningsmast med ett elverk som numera är borttaget. Den utrustning som återfinns är stegar, spett, spadar, yxor, handbrandsläckare samt andra verktyg och utrustning.

DATA – RÄDDNINGSBIL 923 TYP-2

Fabrikat räddningsbil 923: Scania P93.
Besättning: Fordonsförare/kanonskytt.
Totalvikt: 15 760 kg.
Vattenmängd: 3200 L.
Skummängd: 100 L.
Pulvermängd: 24 kg.
Vattenkanon kastlängd: 50 m.
Max hastighet: 120 km/h.
Drivning: 4×4
Utrustning: Slangar och övrig utrustning för släckinsats, handbrandsläckare, spadar, spett och yxor.

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

 

Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *