Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Räddningsbil 923 (TYP 2)

r3

En tidig julklapp – nästa reportage om den militära flygplatsräddningstjänsten.

Räddningsbil 923 TYP 2

Räddningsbil 923 togs fram i början av 1990-talet för att verka på flygbas med tillhörande kortbanor som ett komplement till dåvarande TYP 1 – Räddningsbil 4112.
Framtill på fordonet finns plogfästen samt hydrauluttag för att även nyttjas som plogbil vintertid på en flygbas.

I nuvarande form används Räddningsbil 923 som reservfordon ifall Räddningsbil 926 (TYP 1) är på verkstad eller när ordinarie räddningsstyrka behöver fler fordon i beredskap vid start och landning med större flygplan (C-17).

Den används även vid övningar för räddningsstyrkan att upprätta hålla sin kompetens, då övriga fordon oftast står i beredskap på flygplatsen och kan ej nyttjas till detta. Under större Flygvapenövningar eller Försvarsmaktsövningar används även Räddningsbil 923 som basberedskap tillsammans med en basbil (utrustning för trafikolycka).

Den har även används flitigt de senaste somrarna vid skogsbränder. Den är ”lätt” och har bättre framkomlighet i terrängen än kommunala räddningsfordon. Den bär med sig 3200 liter vatten och vattenkanonen har en kastlängd på ca 50 meter. Den saknar dock egenfyllning utan behöver extern fyllning. Tidigare fanns en bärbar motorspruta för påfyllnad.

Utöver vattenkanonen så finns det två slangar på vardera sida av fordonet för rökdykare att nyttja vid flygplanshaveri. Allt ovanstående kan även genomföras med skumtillförsel i systemet som styrs av fordonsföraren.

Tidigare fanns det en belysningsmast med ett elverk som numera är borttaget. Den utrustning som återfinns är stegar, spett, spadar, yxor, handbrandsläckare samt andra verktyg och utrustning.

DATA – RÄDDNINGSBIL 923 TYP-2

Fabrikat räddningsbil 923: Scania P93.
Besättning: Fordonsförare/kanonskytt.
Totalvikt: 15 760 kg.
Vattenmängd: 3200 L.
Skummängd: 100 L.
Pulvermängd: 24 kg.
Vattenkanon kastlängd: 50 m.
Max hastighet: 120 km/h.
Drivning: 4×4
Utrustning: Slangar och övrig utrustning för släckinsats, handbrandsläckare, spadar, spett och yxor.

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

 

Personlig blogg

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *