På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Räddningsbandvagn 2077A

r3

Nytt år – nytt fordon ur vårat reportage om den militära flygplatsräddningstjänsten.

RÄDDNINGSBANDVAGN 2077A

Bandvagn 202. Foto: Krister Ahlstrand

Räddningsbandvagn 2077A togs fram i början av 2000-talet i syfte att ersätta dåvarande räddningsbandvagnen av modell 202.

Rä-Bv 2077A är en ombyggd bandvagn 206 där just bakvagnen är ombyggd till en ambulans för omhändertagande och transport av skadade.

Bakvagnen är utrustad och konstruerad att det finns plats att ta emot två svårt skadade (liggande), alternativt en svårt skadad och tre lindrigt skadade (sittande).
Det finns en köld- och värmeanläggning i bakvagnen, vilket ser till att hålla ca 20 grader oavsett om det är +40 eller -40 grader utomhus.

Det finns även ett bandvagnssläp – Räddningssläp 2002, vilket är försett med ett pulveraggregat med 270 kg pulver, stegar samt räddningsverktyg.

Uppgift

Räddningsbandvagnens främsta uppgift är att gå som sjukvårdsresurs utanför flygbasen, tillexempel vid ett flyghaveri i dålig terräng.

Den bemannas av en brandman från plutonen samt en sjuksköterska och/eller läkare från försvarshälsan.

Toppfarten för räddningsbandvagnen är 55 km/h på hårdgjord yta, vilket är för långsamt vid brådskande transporter till sjukhus. Därför är det i första hand
tänkt att RäBv-2077A ska möta upp en civil ambulans när den fört ut de skadade ur den besvärliga terrängen.

Rä-BV 2077A simmar. Foto: FMV

Räddningsbandvagnen är även amfibisk vilket gör att den kan ta sig fram över vattendrag för att kunna omhänderta en nödställd pilot.

Utöver flygplatsräddningstjänst har den även använts vid tillexempel slangläggning i besvärliga terrängpartier vid skogsbränder. Den har även tidigare stått i beredskap som ambulans (stöd till civil sjukvård) vid olika tillfällen vid olika flygflottiljer:

  • Storm – fallna träd och bråte så civil ambulans inte tar sig fram till patienten.
  • Snöstorm – för högt snödjup för civil ambulans.

Denna beredskap kan mycket väl återkomma i framtiden vid eventuella katastrofer.

DATA – RÄDDNINGSBANDVAGN 2077A

Fabrikat bandvagn: Hägglunds bandvagn 206.
Fabrikat påbyggnation: BINZ Ambulance.
Besättning: Fordonsförare + sjuksköterska/läkare.
Totalvikt: 5 380 kg.
Max hastighet: 55 km/h vid vägtransport.

Utrustning

Räddningsbandvagn 2077A:

  • Xenon-arbetsbelysning framåt.
  • Elektriskt uppfällbar ljusmast med 3x belysning.
  • Trådlös kommunikation i fram- och bakvagn.
  • GPS-mottagare.
  • Tre olika kommunikationssystem (flygradio, RAKEL-radio & internradio).
  • AC-aggregat i fram- och bakvagn.
  • Tillsatsvärmare i fram- och bakvagn.

Medicinsk utrustning i bakvagnen:

  • Akutväska
  • Oxygenbehandlingsapparat
  • Andningsmasker
  • Defibrillator
  • Värmeväska
  • Ventilator
  • Halskragar
  • Sjukbårer och skopbår
  • Fixeringsväst
  • Vakuummadrass
  • Brandfiltar
  • Samt diverse utrustning såsom pumpar, förband, kompresser, peanger, saxar och sprutor mm. Totalt sett innehåller bakvagnen 250 medicinska artiklar.

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

2 kommentarer

  • Christer Lindgren 15 juli 2022 22:20

    2077 ersatte ambulansbandvagn med räddningssläp. Räddningsbandvagnen 202 hade en 300kg pulverbytta i bakvagnen på 202. Som sedan ersattes av räddninsläpet som drogs av ambbv 202. På F21 försvann räddningsbandvagnen i början på 90 talet.

    • r3 Christer Lindgren 15 mars 2023 11:07

      Spännande läsning om bandvagnshistoria!

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *