
Julafton må ha varit snöfattig men det kan man inte säga om juldagen.
På juldagen kom äntligen de första snöfallet över Uppsala flygplats.
Vad innebär det här för R3-pluton och närmare bestämt Fälthållningen?
Fälthållningen ansvarar för snöröjningen inne på flygplatsen även när denna är stängd.
Det innebär bland annat att helikopterplattan för Akademiska sjukhusets intensivvårdshelikopter alltid ska vara operativ oavsett väder och vind under dygnets alla timmar. Utöver det tillkommer det även snöröjning av fordonsvägar och övriga ytor för bevakningsorganisationen.
Detta kan tyckas vara en lätt uppgift men tar mer tid än vad man tror pga. snömassorna, då ytorna som ska snöröjas är relativt stora.
Hur snöröjer man?
På helikopterplattan plogas först snön bort, för att sedan snöslungas så långt bort från plattan som det bara är möjligt. Man vill inte bygga några större snöhögar pga. hinderfriheten för helikoptern. Därefter behövs det eventuellt sop- & blåsmaskin så plattan blir helt snö- och isfri. Som ett sista steg kan eventuellt kombinationsspridare med urea-medel användas för att förhindra halka.
Fordonsvägar och övriga ytor plogas med hjullastare och/eller traktor.
Så det kan bli en hel del åtgärder beroende på väder och vind.
Det är Fälthållningsledaren som har beredskap för denna verksamhet.
Vid behov (större snöoväder etc.) kan mer personal tillkallas.
För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala
-
-
Hjullastare med klaffplog på helikopterplattan.
-
-
Hjullastare med snöslunga på helikopterplattan. Snöhögar kan inte lämnas kvar pga. hinderfri för helikopter.
-
-
Traktor med vikplog på fordonsväg på flygplatsen.