Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Snöberedskap

r3

Julafton må ha varit snöfattig men det kan man inte säga om juldagen.

På juldagen kom äntligen de första snöfallet över Uppsala flygplats.
Vad innebär det här för R3-pluton och närmare bestämt Fälthållningen?

Fälthållningen ansvarar för snöröjningen inne på flygplatsen även när denna är stängd.
Det innebär bland annat att helikopterplattan för Akademiska sjukhusets intensivvårdshelikopter alltid ska vara operativ oavsett väder och vind under dygnets alla timmar. Utöver det tillkommer det även snöröjning av fordonsvägar och övriga ytor för bevakningsorganisationen.

Detta kan tyckas vara en lätt uppgift men tar mer tid än vad man tror pga. snömassorna, då ytorna som ska snöröjas är relativt stora.

Hur snöröjer man?

helikopterplattan plogas först snön bort, för att sedan snöslungas så långt bort från plattan som det bara är möjligt. Man vill inte bygga några större snöhögar pga. hinderfriheten för helikoptern. Därefter behövs det eventuellt sop- & blåsmaskin så plattan blir helt snö- och isfri. Som ett sista steg kan eventuellt kombinationsspridare med urea-medel användas för att förhindra halka.

Fordonsvägar och övriga ytor plogas med hjullastare och/eller traktor.

Så det kan bli en hel del åtgärder beroende på väder och vind.


Det är Fälthållningsledaren som har beredskap för denna verksamhet.
Vid behov (större snöoväder etc.) kan mer personal tillkallas.

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

Personlig blogg

Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

2 kommentarer

  • Ove Linder 12 januari 2021 14:15

    Kul att se att flera av de redskap och fordon fortfarande är i drift som blev anskaffade under den tid jag var produktledare för MS 369 (R3 materiel). Några exempel: slunga92 och 96, samt H-last L90B fälthållninhsbil FL 10, och Scania. Sopblåsmaskin Danline och Överaasen 200 och 400. Räbil typ 1, Volvo FM, lastväxlarsläpen (överföringsvagnar), traktorer Case IH, frimätbilar Saab 9000, bussar som senare överfördes till armen. En stor 39:a målad på bakgaveln. Plus diverse annan materiel. Där många andra medarbetare deltog och var medverkande. Så gott som alla fordon har jag gjort registreringsbevis på då jag även var besiktningsingenjör. 5 räddningsbilar från USA hann jag med också. Kul blogg.

    • r3 Ove Linder 12 januari 2021 21:49

      Roligt att höra! Mer eller mindre så är samtliga uppräknade fordon kvar i drift på ett eller annat sätt. Case IH är påväg ut ur just våran organisation och in kom Valtra med ny hjultraktor. Saab har blivit ersatt av Volvo m.fl.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *