Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Räddningsbil 397 (Typ 3)

r3

Under hösten och vintern kommer ett antal djupare reportage om räddningstjänsten och dess fordon & befattningar.

Först ut av reportagen är Räddningsbil 397 (Typ 3) och dess besättning – gruppchefen och insatsledaren.

 

Räddningsbil 922. Foto: f21-oldfirefighters.se

Räddningbil 397 togs fram 1997 för att ersätta Räddningsbil 922 (Dodge).

Räddningsbil 397 spelar två roller i räddningsstyrkan. Den främsta rollen är som förstabil vid ett haveri. Räddningsstyrkan har 90 sekunders beredskap vid haverilarm. Gruppen har från att larmet kommer 20 sekunder på sig att ta sig ut till räddningsbilarna och få på sig all utrustning, därefter 70 sekunder för att kunna ta sig fram till haveriet inom flygplatsområdet.

 

Räddningsbil 397 är liten, lätt och snabb och klarar därmed tidskravet tills dess att de tyngre räddningsfordonen ansluter.
Tidskravet är utformat så att Räddningsbil 397 påbörjar en släckinsats för att främst kyla cockpiten där piloten sitter (JAS 39 Gripen). Flygplanet är konstruerat att cockpiten(piloten) ska klara hettan som uppstår vid brand/haveri under dessa 90 sekunder, därefter måste cockpiten kylas ner direkt och branden bekämpas för att slutligen piloten evakueras ut.

Utöver tidskravet som förstabil vid haveri, så är således gruppchefen och insatsledare även först på plats och kan fatta sekundoperativa beslut tills dess att resterande av räddningsstyrkan ansluter och kan bli delgivna order.

Den andra rollen är som ledningsfordon för insatsledare vid samverkan med blåljusmyndigheter, flygledare, fälthållning m.fl.

Gruppchefens roll i räddningstyrkan är att leda sin grupp vid insatsen. Det kan vara allt från bilolycka, rökdykning i ett stort flygplan till livräddning. I det dagliga arbetet planerar och genomför gruppchefen vård och kontroller av fordon/utrustning samt vissa övningar/utbildningar.

Insatsledarens roll är att fatta beslut gällande vilken taktik som skall användas vid olika typer av haverier, bilolyckor, husbränder m.m. Insatsledare sköter även all kommunikation och samverkan med andra enheter enligt ovan. I det dagliga arbetet planerar insatsledare ett veckoprogram med träning, övningar, utbildning och vård av fordon/utrustning.

Data – Räddningsbil 397

  • Fabrikat: Chevrolet 3500 cc
  • Årsmodell: 1997
  • Totalvikt: 5920 KG
  • Motoreffekt: 290 HK
  • Vattentank: 500 L
  • Skumtank: 20 L
  • Kastlängd kanon: ca 45 m
  • Utrustning: Formstyv slang, handbrandsläckare, sjukvårdsutrustning, bår, ljusmast
  • Besättning: Gruppchef/förare + Insatsledare

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

 

Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *