Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Räddningsbil 926 (TYP 1)

r3

Äntligen kan vi fortsätta på våra reportage om räddningstjänsten och dess fordon.

Näst på tur är Räddningsbil 926 (Typ 1)

 

Räddningsterrängbil 4112

Räddningsbil 926 (Typ 1) togs fram 2007 för att ersätta äldre dåvarande Typ 1:an – Räddningsterrängbil 4112.
Räddningsbil 926 är framtagen för att vara väldigt mångsidig och lösa många olika typer av uppgifter, allt från släcka övertända flygplanshaverier, till upp-och-ner -vända flygplan, trafikolyckor, brand i byggnad, bärgning och mycket mer.

 

Nedan följer några exempel på uppgifter fordonet klarar av.

Flygplanshaveri

Räddningsbil 926 är försedd med en vattenkanon på taket för att möjliggöra snabb släckning av flygplanshaverier. Vattenkanonen levererar ett tryck på 10 bar med en hastighet av 4000L/min vilket ger en kastlängd på 80-90 m.

Räddningsbilens kanon har även visats sig vara ovärderliga vid skogsbränder, då det är en sällsynt resurs.
Räddningsbilarna kan nå långt med vattenkanonerna, tömma 7-kubik vatten väldigt fort och snabbt därefter omgruppera för påfyllning av vatten samt även terränggående till skillnad från kommunala räddningstjänstens brandbilar.

Bilen är utrustad med sugpump vilket möjliggör att fordonsföraren skall kunna suga upp sitt eget vatten ur en bäck, å eller närmaste vattendrag.

Utöver vattenkanonen så finns det två slangar på vardera sida av fordonet för rökdykare att nyttja vid flygplanshaveri. Dessutom finns det en formstyv slang i ett av facken. Allt ovanstående kan även genomföras med skumtillförsel i systemet som styrs av fordonsföraren.

Facket längst bak i fordonet återfinns även ett pulverkula för att användning vid haveri, trafikolycka m.fl.

Utöver brandbekämpning vid flyghaveri är fordonet utrustat med luftkuddar samt pneumatiska stöttor för att kunna evakuera pilot som sitter fastklämd i en flygmaskin som har slagit runt och lagt sig på ryggen. Det finns även vinsch för bortforsling av flygplansvrak, träd eller andra föremål.

Brand i byggnad

Utöver vattenkanon och slangsystem så finns givetvis luftpaket för 5st brandmän vid rökdykning i byggnad (även vid flyghaveri).
Det finns även en fläkt för att ventilera trapphus från brandrök.

Trafikolycka

Räddningsbil 926 är utrustad för att klara de vanligaste trafikolyckorna, likt kommunal räddningstjänst. Det finns olika klippverktyg och stöttor som nyttjas vid trafikolycka för att stabilisera fordonet för att sedan klippa upp tak/dörrar och få ut patienterna.

Data – Räddningsbil 926 Typ-1

Fabrikat: Volvo Autokaross Rescue Systems.
Besättning: Fordonsförare/kanonskytt + 4st rökdykare.
Totalvikt: 27 000 kg.
Vattenmängd: 7400 L.
Skummängd: 230 L.
Pulvermängd: 150 kg.
Vattenkanon kastlängd: 90 m.
Max hastighet: 140 km/h.
Drivning: 6×6.
Utrustning: Hydrauliska verktyg för trafikolyckor, luftkuddar och lyftverktyg för flygplan, vinsch, slangar och övrig utrustning för släckinsats, fläkt för husbrand m.m, inbyggd ljusramp runt om, pejl-utrustning för lokalisering av pilot, GPS, flygradio, RAKEL-radio, motorsåg, yxa/spett/spadar m.m.

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

Personlig blogg

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

1 kommentar

  • Magnus Eliasson 13 juli 2019 23:08

    Härlig läsning, kul med mer ingående fakta om fordon, minns min tid som snöröjare på F4 1983-84, mycket roligt man hade där omgång 833/

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *