Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

C-17 på Uppsala flygplats

r3

I helgen tog vi emot den första operativa flygningen med C-17 på Uppsala flygplats.

Flygplanet landade i Sverige efter att ha flugit i strax över 5 timmar från Afrika. Planet var lastat med bland annat pallar samt 4-hjulingar från Timbuktu, Mali.

Under året kommer den svenska campen i Timbuktu, Mali att avvecklas och flygas hem till Sverige och just Uppsala flygplats. Lasten som anländer till Uppsala saneras innan den körs vidare till respektive förband.


Räddningsstyrkan stod i beredskap med 3st Typ-1 samt 1st Typ-3 för att klara vattenmängden som krävs för start och landning med C-17.
Det har att göra med att olika flygplanstyper kräver olika räddningskategorier. Mycket beror på mängden drivmedel i flygplanet, vilket blir hur mycket vatten som måste finnas i räddningsstyrkan. Ju större plan, ju mer drivmedel, desto mer vatten (fler räddningsbilar).

Dessutom passade styrkan på att gå igenom brand- och räddningsinstruktioner (BRI) med hjälp av besättningen på plats i flygplanet.
Innan flygplanet landade hade räddningsstyrkan gått igenom bilder och instruktioner på hur de ska utrymma flygplanet och även metoder och taktik gällande brandsläckning av C-17. Men när flygplanet väl var på backen kunde våra nya brandmän bekanta sig närmare med flygplanet genom att faktiskt se och känna på nödhandtag och utrymningsvägar.

För fälthållningens del blir det sopning efter varje start och landning med C-17.
Detta beror på att flygplanet har ett så stort vingspann (51m) vilket gör att motorerna sitter längre ut som då brukar blåsa ut stenar, gräs och annan F.O.D. på rullbanan.
För att nästa flygplansrörelse inte ska drabbas av motorhaveri eller punktering behöver då soptåget åka ut och sopa rent rullbanan.

 


F.O.D

F.O.D. står för foregn Foreign Object Debris – ”Farliga föremål för flygplan” vilket kan vara allt från fåglar och annat vilt till stenar, kvistar och verktyg.
Fälthållningen har huvudansvaret när det gäller F.O.D – att motverka genom att utbilda flygplatsens personal om att inte skräpa ner, glömma verktyg etc samt genom rent praktiskt sopa bort stenar, kvistar samt skrämma alternativt bedriva skyddsjakt på fåglar och andra djur inom flygplatsen.

Räddningskategorier

Räddningskategorier grundar sig på många olika parametrar, bland annat storlek på flygplanet, andel drivmedel med flera. Det ger då hur mycket vatten, pulver samt personal räddningsstyrkan måste ha i beredskap innan start och landning.

Kategori:      Flygplanstyp:      Min. vattenmängd (L):        Min. pulvermängd (kg): 
K1                                –                    Handbrandsläckare                                    70
K2                           SK60                             3000                                                   70
K3                           JAS 39                          4000                                                   70
K4                           TP100                           6000                                                   70
K5                           TP102                           6000                                                  280
K6                           TP84                             9000                                                  280
K7                               –                               12000                                                 280
K8                           C-17                             18000                                                  560
K9                              –                                24000                                                 560

Boeing C-17 Globemaster III

Data:

  • Längd: 53 m
  • Spännvid: 51m
  • Höjd: 16m
  • Tomvikt: 128 100 kg
  • Max. startvikt: 265 350 kg
  • Max hastighet: 829 km/h
  • Max räckvidd: 4482 km
  • Max flyghöjd: 13 700 m

 

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

 

Personlig blogg

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *