På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Tuff vecka!

r3

Redan i bilen påväg till jobbet insåg jag att det skulle bli en intensiv vecka. Det var min vecka som fälthållningsledare på Uppsala flygplats och kung Bore var på väg, lite tidigare än vanligt...

Som fälthållningsledare ansvarar man  för den dagliga fälthållningstjänsten på flygplatsen. Man leder de resurser man har tillgängliga, personal och materiel. Man rapporterar förutsättningarna till flygledarna i tornet som vidarebefordrar informationen till flygplan och helikoptrar som landar och startar för att piloterna skall kunna fatta bra beslut och anpassa sig till rådande omständigheter. Det handlar hela tiden om att skapa så bra och säkra omständigheter som möjligt. Detta ställer givetvis speciellt höga krav vintertid när ännu flera faktorer spelar in så som snö, halka, luftfuktighet, nederbörd och vind. Detta gör att ingen dag är den andra lik och man ställs inför nya förutsättningar och utmaningar hela tiden.

En slunga 06 och en slunga 92 som röjer en rullbana

En slunga 06 och en slunga 92 som röjer en rullbana

Eftersom vi ibland lämnar flygplatsen under ett antal timmar på natten så får vi ”öppna” flygplatsen på morgonen om det har snöat under natten. Det fick vi göra många gånger den här veckan. Det kräver att alla är samövade och att taktiken fungerar. Det är nyttigt, roligt och bra att direkt komma in i vinterkänslan på en gång.

Det är trångt på den annars stora rullbanan när alla maskiner så fort som möjligt skall få flygplatsen operativ.

Det är trångt på den annars så stora rullbanan när alla maskiner så fort som möjligt skall få flygplatsen operativ.

Det är skönt att se att alla på plutonen anstränger sig det där lilla extra och drar sitt strå till stacken när det behövs som mest. Räddningsfunktionen stödjer om de har möjligheten fälthållningen och bastelefunktionen med att bland annat röja vid hinder, banljus och skyltar. Det gäller att så fort som möjligt få flygplatsen operativ så att vi kan stödja Flygvapnet och vara den viktiga länk som vi är i bassystemet.

Fälthållningsbil FL10 med plog och dragen sop o blåsmaskin i motljus. Många mil i fordonen blir det varje dag.

Fälthållningsbil FL10 med plog och dragen sop o blåsmaskin i motljus. Det blir många mil och många timmar i fordonen en sån här vecka.

Den här veckan fick plutonen bekänna färg men det gick över förväntan trots att det var årets första vintervecka och vi har levererat den effekt som har efterfrågats.

Snöslunga 06 och fälthållningsledarens friktionsmätbil.

Snöslunga 06 och fälthållningsledarens friktionsmätbil.

 

Volvo L90 med YPV plog.

Volvo L90 med YPV plog som förbereder för snöslungan.

Nu ser vi fram emot en ”riktig” vinter med kyla och snö!

 

Christian A, plutonchef och fälthållningschef

Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *