15
Sep

Multinationell stabsövning i Enköping

Anmäl Av:
i F 21, Flygvapnet/luft, Multinationell, NBG, Övning, Uppsala

Om drygt tre månader står Expeditionary Air Wing, EAW, i beredskap – redo för att göra en insats för EU. För att nå upp till de krav som ställs krävs det en hel del förberedelser och träning.

IS14-Enköping-Gruppbild-900px
Från vänster Peter Cauwenbergh (Chef Expeditionary Air Wing), stabschef Niclas Magnusson, Claes Bernander (Ställföreträdande chef Expeditionary Air Wing).

Just nu befinner sig delar av EAW på en multinationell stabsövning på ledningsregementet i Enköping. Övningen, Illuminated Summer syftar främst till att träna (F)HQ, Force Headquarter. Det är det är de som leder stridsgruppens operationer i insatsområdet.

Men Expeditionary Air Wing tar även tillfället i akt.

– Vi stödjer (F)HQ i övningen men övar samtidigt vår egen ledning. Vi jobbar framförallt med stabens interna arbete, säger stabschefen Niclas Magnusson.

EAW består av flera förband och vikten av att öva är då väldigt centralt.

– Med tanke på att det är ett tillfälligt sammansatt förband så är den här typen av övningar extra viktiga för att förbandet ska fungera vid en insats.

I november kommer hela stridsgruppen Nordic Battlegroup att träna tillsammans i en slutövning.

Helene Nyberg
Public Affairs Officer, EAW

– Expeditionary Air Wing är flygvapnets samlade förmågor i Nordic Battlegroup –

14
Sep

Sorg och glädje

Anmäl Av:
i Flygvapnet/luft, Såtenäs, Veteran

I dagarna tre har jag varit på F7. Inledningsvis för att genomföra förbandsbesök, via ett Gripenseminarium för att avsluta med deltagande vid det Anhörigforum som jag skrev om på bloggen i september i fjol.

Parkmässen

Parkmässen F7, lördag morgon 13 september

Förbandsbesök
Tillsammans med Flygtaktisk chef, brigadgeneral Gabor Nagy, har jag genomfört förbandsbesök vi Hkpflj och F7 den gångna veckan. Förbandsbesöket vid F7 inleddes med en personalsamling. Därefter genomfördes en rad möten med medarbetare ur LSS Strilbataljon, MSK Flyg, 26.Fbaskomp, Transport och Specialflygenheten (TSFE), 2.Fukomp samt med de fackliga representanterna. Jag konstaterar att stämningen överlag är riktigt positiv och att verksamheten bedrivs mot fastställda mål, till och med över de mål som gällde vid ingången av verksamhetsåret och som justerats mot ökad ambition.

Gripenseminarium
Gripenseminariet under rubriken ”A Human factors Perspective on Gripen HMI Design” samlade Gripenpiloter inte bara från Sverige utan också från Ungern och Tjeckien. På kvällen genomfördes sedvanlig ceremoni med introduktion i Gripenorden för de yngsta piloterna.

Anhörigforum
Mötet för anhöriga till beättningsmedlemmar som förlorat livet i samband med flygtjänst i försvaret startade på fredag kväll. Initiativtagaren Marianne Reuterdahl Hernblad, tillsammans med stödpersoner och några av de anhöriga samlades då för middag på Parkmässen. Själva mötet startade under lördag förmiddag och genomfördes i Gripencentrum. Omkring femtio personer, anhöriga och stödpersoner, deltog.

Jag fick förmånen att inleda mötet. Min presentation inleddes med en kort redovisning av Flygvapnet idag. Det kändes relevant mot bakgrund av att de flesta närvarande förlorade sina anhöriga då FV var betydligt större än idag.

Tyngdpunkten av presentationen ägnade jag åt mina erfarenheter från Rydhaveriet den 11 september 2007 samt från bärgningen av Furir Stig Carlssons kvarlevor tidigare i år. Jag gav mina personliga reflektioner kring förlusten av en anhörig, så långt det nu är möjligt för mig som personligen varit förskonad från denna upplevelse. Att leda i kris och att hantera människor i kris, vilka förlorat en anhörig, försökte jag också belysa. Det är uppenbart att vi idag vet mer om vad människor i kris behöver och vi har helt andra verktyg och resurser än vad som var fallet tidigare. Kamrater och kollegor har dock genom alla tider gjort sitt bästa för att hjälpa och stödja. Det är en naturlig del av kamratskapet i FV och dess själ. För mig är det uppenbart att alla de som offrat sitt liv i flygtjänsten, alla de vars namn finns återgivet på väggen i FV Minneshall, har präglat vår verksamhet och vår anda mer än vad vi kanske förstår.

Boken

Göran Jacobssons nya bok med berättelser av anhöriga

I samband med Anhörigforum presenterade Göran Jacobsson en ny bok som baseras på en rad berättelser från anhöriga till de vi förlorat. Titeln på boken är ”Minnen av dem som aldrig kan glömmas”. Göran, som är mycket intresserad av flyg i allmänhet och människorna i de flygande systemen i synnerhet, har skrivit flera böcker bland annat boken om Fältflygarna. Berättelserna i den nya boken är personliga och mycket gripande.

Jag är mycket tacksam för initiativet till Anhörigforum. Det stod klart för mig att det fanns ett behov av detta redan när jag hörde talas om det förra året. Det fick jag bekräftat i samband med mötet. Det var en känsloladdad sammankomst, personliga möten med mycket värme. Jag tror och hoppas att detta var ett första möte som kommer att följas av flera. Om det blir så kommer jag att verka för att FM ger fortsatt stöd för ett genomförande, gärna tillsammans med Veteranförbundet likt denna gång. Tack alla inblandade för ett viktigt och trevligt evenemang.

Micael Bydén
Flygvapenchef

Anhörigforum Initiativtagare
Marianne Reuterdahl Hernblad,
Catharina Theisen
Linda Wahlund

Stödpersoner
Thorbjörn Engback
Sven Hammarberg
Alf Ingesson Thoor
Göran Jacobsson
Lena Jacobsson
Micael Nilsson (”Micke NIS”)
Leif Nordin
Ulf Nylöf
Anders Ramnerup/Veteranförbundet
Bert Stenfeldt
Gunnar Ståhl

07
Sep

Svenska flygvapnet på flyguppvisning i Schweiz

Anmäl Av:
i F 21, Flygvapnet/luft, Jas 39, Luleå, Pilot, Uppvisning

Schweiz firar att Flygvapnet fyller 100 år. Även de Schweiziska uppvisningsgrupperna har jubileum. Uppvisningsgruppen ”Patrouille Suisse”, som nu flyger F-5 Tiger, fyller 50 år i år. PC-7 Team (propeller) fyller 25 år.

EURAC ( Europeian Air Chiefs) har möte i Schweiz denna helg och de har under lördagen besökt AIR 14.

Flygdagen pågår under två helger, där vi deltar i den andra helgen. Det är ett mycket stort intresse för denna flygdag och första helgen var det 160 000 besökare. Under lördagen har det varit över 110 000 besökare och det väntas ungefär lika många i dag söndag.

AIR 14 har haft mycket tur med vädret denna helg, 25 grader och strålande solsken och det förutspås att bli samma väder även i dag.

air14_sv_jas

Uppvisningspiloten Stefan Kaarle flög en träningsuppvisning på fredag. Denna träning övervakades av arrangören och är ett krav för att få flyga på den riktiga uppvisningen på lördag och söndag. Sverige har haft turen att få delta på flyguppvisningen både på lördag och på söndag. Lördagens uppvisning var mycket lyckad och fick mycket beröm från flera av Europas flygvapenchefer. Den goda planeringen inför resan till Schweiz har gjort att allting har fungerat mycket bra fram till dags dato.

Den svenska kontingenten består av totalt 25 personer och 3 Jas 39 Gripen. Ett av flygplanen används för statisk display och de två andra är ordinarie samt reservflygplan för flyguppvisningen. Nerresan till Schweiz skedde torsdagen den 4 september och återresan sker i morgon. Markpersonalen transporterades ner med en svensk C-130 Hercules och återresan sker med en C-17 från HAW, som är baserade på Papa AFB i Ungern.

Arrangemanget är otroligt väl planerat och genomförandet känns väldigt professionellt. Stefan, som har varit uppvisningspilot i flera olika flygplantyper sedan 1999 säger att AIR 14 är en av de bäst planerade uppvisningarna han någonsin deltagit i.
Det är mycket väl renommerade flygplan och uppvisningsgrupper som deltar i AIR 14. Ett axplock ur deltagarlistan är: RAF Typhoon, RNLF och grekisk F-16, fransk Mirage, svensk Jas 39 Gripen samt uppvisningsgrupperna Red Arrows, Frecche Tricolori och Patrouille Suisse. Dessutom har ett flertal historiska och moderna civila flygplan deltagit.

air14_patouille suisse

Patrouille Suisse (Schweiz).

air14_frecche tricolori

Frecche Tricolori (Italien).

air14_airbus 330 swiss air i formation med patrouille suisse

Airbus 330 från Swiss Air i formation med Patrouille Suisse.

air14_aribus 380
Airbus 380 ur Air France.

Jörgen Marqvardsen, Kontingentschef

Länk till officiella sidan för AIR 14.

04
Sep

2000 timmar i luften

Anmäl Av:
i Okategoriserade

210 rullar ut

Under ett flygpass den 4:e september blev JAS 39 Gripen nummer 39210 världens första exemplar av 39C-versionen att passera 2000 flygtimmar fördelat på 1820 stycken flygpass.

Pilot under flygpasset var Marcus. För förberedelser och klargöring stod flygtekniker Michael Gleffe och Anders Marntell tog hand om flygplanet innan och efter passet.

- det känns kul att få vara med om detta eftersom jag har haft hand om den här maskinen hela tiden, tio år, säger Michael Gleffe.

39210, eller 210:an i dagligt tal, tillhör 11:e Flygunderhållskompaniet vid F 17 och

Gruppbild

var länge ett så kallat prioritetsflygplan, PRI-flygplan, för de nyare JAS 39C/D-versionerna. Ett PRI-flygplan ska flygas mer och oftare än övriga flygplansindivider för att man på så sätt tidigt ska få driftserfarenheter innan resten av flygplansparken har uppnått samma drifttid. När 210:an uppnådde 800 flygtimmar upphörde dock detta ”specialuppdrag”.

- Även om PRI-uppgiften försvann så skall den fortfarande vara flygtidsledande och det känns som att det är mitt skötebarn, fortsätter Michael.

2000-timmarsklubben för JAS 39 har, än så länge, få medlemmar. Utöver 39210 är det bara två före detta PRI-flygplan (39 A/B) som har passerat 2000 flygtimmar.

Tio år med 39C/D
Under september månad är det också tio år sedan som F 17 började flyga med JAS 39 C. Även det en milstolpe.

Text: Emil Lindberg
Foto: Kent Löving

 

02
Sep

Flottiljen tilldelades ny fana

Anmäl Av:
i Ceremoni, F 21, Luleå

DSC_2871-fix

Gösta von Porat mottog F 21 första förbandsfana 1944 och i dag mottog Fredrik Bergman flottiljens andra förbandsfana i historien. Mellan dem har 19 flottiljchefer passerat.

I dag överlämnade H.M. Konung Carl XVI Gustaf en ny fana till Norrbottens flygflottilj vid en högtidlig ceremoni.

– Det är med glädje jag ser er samlade här idag för att vidmakthålla och utveckla de traditioner som finns i Försvarsmakten. En sådan tradition är att erhålla ett nytt fälttecken, säger Kungen.

DSC_2794

2:a flygbasbataljonen uppställd för ceremonin.

I strålande solsken fick flottiljchef överste Fredrik Bergman motta den nya fanan av H.M. Konung Carl XVI Gustaf under en högtidlig ceremoni. Flottiljens personal, inbjudna gäster och Arméns musikkår var prydligt uppställda för att bevittna detta historiska ögonblick.

DSC_2821 DSC_2826

Ceremonin startade med att flottiljchefen beordrade personalen i ”Givakt”. Strax därefter flög en rote Jas 39 Gripen över innan Kungen intog sin position i talarstolen.

– Det är med stor ödmjukhet och stolthet som jag i dag mottagit vår nya förbandsfana. Vi ska som Kungen sa i sitt tal – i alla skiften ära och hedra den, säger flottiljchef Fredrik Bergman.

Gamla fanan utsliten

Det är 70 år sedan F 21 fick sin nuvarande fana. H.M. Konung Gustaf V överlämnade den 17 september 1944 fanan till dåvarande Kungliga Norrbottens flygbaskår (F 21). Överlämnandet skedde på F 8 i Barkarby och mottagare var flygbaskårens chef, överste Gösta von Porat.

Anledningen till att F 21 tilldelas en ny förbandsfana är att den nuvarande har med åren blivit så sliten att den sedan några år är utdömd och inte möjlig att restaurera till ett skick så att den kan användas vid ceremoniella tillfällen. Som traditionsbärande förband av tidigare nedlagda flottiljer tillkommer på den nya fanan traditionsarv från Jämtlands flygflottilj (F 4) och Hälsinge flygflottilj (F 15) i form av respektive läns vapenbilder. Luleås stadsvapen, de korslagda nycklarna återfinns även i den nya fanan.

DSC_2837

 

DSC_2926

DSC_2935-fix

Kungen genomför inspektion av förbandet.

 

DSC_2765

För musiken stod Arméns musikkår.

– Ett fälttecken bidrar till identitet med förpliktigar också. Jag hoppas F 21 kommer få mycket glädje i lång tid framöver med den nya fanan, avslutar Kungen.

Fakta

Processen med framtagandet har varit omfattande. Armémuseum fick uppdraget att tillverka fälttecknet (fanan). Kristina Holmgård, heraldisk konstnär, tolkade den heraldiska beskrivningen av fanan som godkändes av Högkvarteret. Det exklusiva hantverket är utfört av konstbrodöser från underleverantör Handarbetets Vänner.

DSC_2818

DSC_2779

 

DSC_3055

DSC_3048

Fredrik Bergman var den första att fästa fanan vid fanstången genom att spika ner tännlikor. Här visar han även de sista som han spikade ner. Däremellan spikade personal ur olika personalkategorier ner de övriga tännlikorna vid en fanspikningsceremoni som genomfördes på Armémuseum tidigare i år.

DSC_3064

Från Kamratföreningen F 21 deltog bland annat Margit Eriksson och Carin Granbacke. Här tillsammans med flottiljchef Fredrik Bergman.

27
Aug

Överste Lars Bergström ny chef för F 17

Anmäl Av:
i Okategoriserade
Bergström har tagit över F 17:s fana

Bergström har tagit över F 17:s fana

Det är onsdag morgon och daggen ligger kvar i gräset efter en sval natt. Ronneby garnison står uppställd på paradplatsen. Solen har precis börjat värma upp dagen.

Exakt klockan 0900 lämnar ställföreträdande chef, F 17 av till nuvarande chef för F 17, överstelöjtnant Magnus Liljegren. Med sedvanlig pompa och ståt. Med Marinens musikkår och parad för fanan inleddes chefsbytet.

- Utan er fungerar ingenting. Jag är väldigt stolt över att under en kort period fått vara er chef, sa Liljegren i sitt tal. Han avslutade med att önska tillträdande chef och alla i garnisonen lycka till framöver.
Därefter överlämnades flottiljens fana till Bergström.

- Jag tar befälet över F 17, beordrade Bergström.

- Mina ambitioner kan sammanfattas i begreppet ”hållbar utveckling”, sa Bergström. Detta innebär att det skall analyseras i tre dimensioner social, ekonomisk och ekologisk, fortsatte Bergström.

Efter att den nye chefen fått fanan av avgående chef inspekterade han sitt förband.
Därmed var chefsbytet genomfört och fanvakten marscherade ut till tonerna av Blekinge flygflottiljs marsch, av Åke Dohlin.
Därefter upplöstes paraden och F 17 har fått sin sextonde chef.

 

14
Aug

”Enkelt att jobba när det känns att man gör skillnad”

Anmäl Av:
i Nationell insats, Räddning
Taggar:

 

10
Helikopter 10 hjälper till med brandbekämpning från luften. Foto: Marcus Åhlen/Combat Camera/Försvarsmakten.

I snart två veckor har Försvarsmakten befunnit sig i Västmanland med bland annat helikoptrar för att hjälpa till i släckningsarbetet av den stora skogsbranden. Tre till fyra Helikopter 10 har hjälpt till med vattenbombning från luften, tre Helikopter 16 har funnits på plats för rekognoscering och ytterligare tre i beredskap för eventuell evakuering. Utöver det har en till två Helikopter 15 använts till rekognoscering, dokumentation av området och fotografering av nerbrända byggnader och bostadshus.

-Huvuddelen av vår personal har frivilligt avbrutit ledighet och semester för att hjälpa till i denna katastrof. Personal från norr till söder har jobbat kvällar, nätter och helger. Allt detta för att skapa förutsättning för våra besättningar att bekämpa branden och stödja räddningsledaren med bland annat transporter och rekognoscering i området. Jag är stolt och imponerad över personalens vilja och engagemang, säger Ulf Landgren chef Helikopterbataljonen.

Helikopterflottiljen har haft cirka 150 personer engagerade i arbetet, både vid de ordinarie arbetsplatserna i Luleå, Linköping och Ronneby men också på plats i Västmanland. Helikopter 10 som var utrustad med brandtunnor har under insatsen sammanlagt kommit upp i nästan 200 flygtimmar och fällt drygt 8 miljoner liter vatten i brandområdet.

På plats i Ramnäs har det under vissa perioder även funnits en Helikopter 15 utrustad med avancerade kameror som kan användas dels för dokumentation av skadorna men också för att kunna upptäcka eventuella brandhärdar med värmekamera.

- Rent flygmässigt har den största utmaningen varit den dåliga sikten. Att på låg höjd flyga i brandrök är svårt, men Helikopter 16 är en grym helikopter, det är egentligen vi som sätter begränsningarna. Vid den här typen av insats skärper man dock till sig, det spelar ingen roll om man är utomlands eller hemma, det blir enkelt att jobba när man känner att man gör skillnad, säger Kent Jonsson, pilot Helikopter 16.

Kent deltog också under evakueringen av fem stycken skogsarbetare förra måndagen.

-De hade flytt undan elden och befann sig ute i en sjö när jag och min besättning kom till deras undsättning.  Det är ett tillfälle jag kommer att minnas länge. Jag tror inte att de hade klarat sig om vi inte hade plockat upp dem, säger Kent.

I luftrummet över branden opererade inte bara de militära helikoptrarna utan där fanns också ett antal civila helikoptrar och flygplan. För att leda, planera, koordinera och samordna all denna flygtrafik har Helikopterflottiljen över tiden haft ett antal flyg- och luftrumssamordnare på plats hos räddningsledningen i Ramnäs. En av dem är Niklas Ekstrand, som till vardags är Flygchef för Helikopter 14 på Helikopterflottiljen i Linköping.

- Det har varit väldigt mycket trafik i luften samtidigt och dessutom dålig sikt, både på grund av brandrök men också den låga molnbasen vissa dagar. Min uppgift har varit att se till att alla dessa flygplan och helikoptrar har kunnat operera tillsammans på ett säkert sätt.  I vanliga fall, under övning, hade den här typen av uppgift krävt lång planering men det har fungerat bra ändå tycker jag. Alla aktörer insåg snabbt värdet av samordning och vi kom tidigt överens.

Under tisdagen, 13 dagar efter att den första helikoptern fanns på plats avslutades brandinsatsen med Helikopter 10 och samtliga av dessa har nu återvänt hem till sina respektive skvadroner. Tre Helikopter 16 finns till räddningsledarens förfogande ett par dagar till. Under onsdagen kommer Försvarsmaktens helikoptrar, på räddningsledarens begäran, att genomföra en flygning med de familjer som förlorat sina hem i branden.

bild 1 (2)
En Helikopter 10 från 1.skvadronen i Luleå lyfter från Västerås flygplats med en brandtunna. På plattan har just en Helikopter 16 landat in. Foto: Anna Lindh/Försvarsmakten

 

18
Jul

Sommarjobb

Anmäl Av:
i Flygvapnet/luft

Under vecka 28 och 29 har tre större evenemang med flyganknytning genomförts i England. Det inleddes med en konferens, följt av en större flygdag och avslutades med flygindustrimässan på Farnborough. Såväl FM/FV som FMV och FXM har haft representanter på plats. För min egen del har jag deltagit vid samtliga evenemang.

konf

Konferensen
Årets Air Power konferens, som arrangeras av Royal Air Force (RAF) och Royal United Services Institute (RUSI) hade temat ”Engaging in a Changing World”. Jag hade själv förmånen att få ge en presentation under en av sessionerna. Den gick under rubriken ”Air Forces and Politics”. I panelen ingick den kinesiske generallöjtnanten DING Laihang, den amerikanske flygvapenchefen general Mark Welsh och undertecknad. Måste erkänna att jag kände mig hedrad att få vara talare mellan representanter från två stormakter.

KonferensFrån vänster undertecknad, tolk, generallöjtnant DING, moderatorn Air Marshal (ret) David Walker och general Mark Welsh III under konferensen.

Idag är det tacksamt att som svensk försvarsmaktsrepresentant få uttrycka var vi står ur ett säkerhets- och försvarspolitiskt perspektiv. Försvarsberedningens rapporter utgör en stadig grund att ta sin utgångspunkt i. De medger att vi kan vara tydliga om hur vi ser på vår omvärld, vilket inte alls är någon självklarhet för andra länder. De ger också en mycket tydlig bild av hur våra beslutsfattare ser på utvecklingen av de militära förmågorna, hur man avser prioritera de på kort och längre sikt samt hur man ser på ekonomin kopplat till försvarsområdet. Det vi upplever är ett trendskifte och det i sig röner uppmärksamhet.

Som Flygvapenchef kan jag konstatera att stridskraften är prioriterad nu och för framtiden. Vi har ökat verksamheten inom ramen för incidentberedskapen med nästan 50% jämfört med 2012. Det finns anledning att tro att denna nivå kommer att bibehållas. Jag konstaterar också att vi får stor uppmärksamhet i internationella sammanhang. Det har bekräftats om och om igen för mig de senaste dagarna. Det finns ett stort intresse kring vår region och kring vår verksamhet. Jag påstår att detta är motiverat av flera samverkade faktorer. Det handlar bland annat om utvecklingen i vårt närområde där Ryssland och dess utveckling står i fokus. Det handlar också om det trendskifte som skett inom försvarsområdet där regering och riksdag uttrycker att det krävs satsningar som leder till ökad operativa förmåga. Vidare handlar intresset om vår förmåga att göra mycket med begränsade resurser dvs att vi uppfattas vara effektiva och att vi är en relevant, trovärdig och pålitlig partner. Vi erbjuds att vara med i många sammanhang och vi uppvaktas att öva mer med flera nationer i Östersjöområdet. Det gäller nu att vi tar tillfället i akt och deltar i aktiviteter som leder till att vi bibehåller och utvecklar de förmågor vi prioriterar. Vi måste vara noggranna då det kommer till prioriteringar då jag uppfattar att det finns fler möjligheter till interaktioner idag än vad vi har resurser till att möta upp med.

RIAT/Fairford
Konferensen övergick i flygdagarna som kallas Royal  International Air Tatoo (RIAT) och som genomförs vid flygbasen i Fairford. För oss flygvapenchefer eller representanter för flygvapnen (46 länder var representerade i år!) innebar det inledningsvis att vi besökte RAF-basen Brize Norton. På basen tjänstgör dagligen 10000 anställda och där huvudverksamheten utgörs av transportflyg (C-17, C-130J, Airbus A330 tanker). Från och med september kommer även A400M att finnas på basen. Efter besöket blev vi transporterade med en A400M till Fairford.

RIAT är en av de absolut största flygdagarna om man ser till innehållet i flygprogrammet. Samtliga stora uppvisningsgrupper är på plats och de allra flesta av operativa stridsflygplan samt en rad transportflygplan och helikoptrar flyger under dagarna. Vårt bidrag stod F7 för med såväl flyguppvisning som statisk utställning med Gripen. Peter Fälléns uppvisning var mycket uppskattad och många imponeras av prestationen och flygplanets prestanda. Den imponerade bland annat på Försvarsmaktens Informationsdirektör, Erik Lagersten, som fanns på plats under RIAT för att skapa sig en bild av hur en större flygdag planeras och genomförs. Ni kan läsa om hans intryck på Facebook.

Ett av de större dragplåstren vid årets RIAT var att F-35 annonserats att flyga under flygshowen. Det skulle bli första gången F-35 flyger i Europa. På grund av motorproblem med ställd flygplanpark som följd ställdes flygningen in.

Farnborough
Den stora flygindustrimässan på Farnborough inleddes på måndag den 14 juli. Det är svårt att beskriva miljön för den som inte varit på plats. Så gott som ”allt och alla” inom flygindustribranschen är där, såväl civil som militär. Under två dagar på området har jag haft en rad möten med olika företag. Jag har haft enskilda möten och möten tillsammans med FMV och FXM beroende på vilka materielsystem och vilka frågor som varit aktuella.

METEOR, SAFF & GUG
Förutom konferens, flygdagar och mässa har vi passat på att delta vid och genomföra några andra aktiviteter. På torsdagen den 10 juli genomfördes en ceremoni avseende leverans av den nya radarjaktroboten METEOR. Sverige är ett av sex länder som varit med i utvecklingen av detta projekt. Det är också vi som varit ledande i utprovning och integration av METEOR tack vare vårt Gripensystem. När vi inför METEOR som operativt vapensystem nästa år innebär det en ”game changer” tack vare robotens inneboende kapacitet.

METEOR

Leveransceremoni  METEOR

Vi har också genomfört en sammankomst med Swedish Air Force Fan Club (SAFF). Det kan du läsa om i ett tidigare inlägg här på bloggen. Utöver det har vi genomfört ett möte i kretsen av brukarna av Gripen. Mötesformen går under benämningen Gripen User’s Group (GUG) och vid ett tillfälle varje år är det respektive lands flygvapenchefer som möts. I år genomfördes mötet på den thailändska ambassaden i London.

För mig är veckan i England den viktigaste ur ett internationellt nätverksperspektiv. Jag har haft förmånen att under några intensiva dagar kunna genomföra planerade formella och spontana möten med många av mina kollegor från andra länder. I och med att aktiviteterna sträcker sig över flera dagar ges unika möjligheter till att skapa interaktioner som annars inte är möjligt. Jag konstaterar att vi är uppmärksammade och att det finns ett växande intresse kring oss och vår verksamhet. Mer omfattande än vad jag tidigare har upplevt.

Reflektion
Att få röra sig i den miljö jag gjort den senaste veckan ger många nya intryck. I och med det och att man är en bit hemifrån är det lätt att börja reflektera, både i stort och smått. Jag vet att vi står inför en rad utmaningar, men jag önskar att ni försöker se och förstå det unika och positiva läge som stridskraften står i och står inför. Jag vill att ni funderar kring vad det innebär för oss och vad som kommer att krävas av oss.  Fundera och reflektera gärna också över hur vi till mans uttrycker oss och uppträder i skenet av det faktum att vi faktiskt är prioriterade från politisk nivå. Jag är ganska övertygad om att det finns en stor förväntan på oss redan idag och inför framtiden. En förväntan att leverera men också en förväntan, i möten med våra kollegor och uppdragsgivare, att vi är medvetna om att vi har ett gynnsamt läge relativt andra delar av FM.  I ett större perspektiv uttryckte sig vår ambassadör i England, Nicola Clase, i linje med att vi svenskar har en tendens att förminska oss i mötet med engelsmännen. Vi är inte ”små” – inte i deras ögon. Vi uppfattas som effektiva och pålitliga samt levererar när det förväntas. Det tycker jag också att vi kan ta till oss, och reflektera över.

Jag vill passa på att framföra min uppskattning för allt jobb ni, som tjänstgör i och omkring FV, har gjort under året. Jag hoppas att ni njuter av sommaren och ledighet. Själv kommer jag att ta några veckors semester innan det är dags att ta sig an utmaningarna under hösten. Men, det sistnämnda får komma lite senare.

Micael Bydén
Flygvapenchef

15
Jul

Svenska flygvapnets egen supportklubb träffades i London

Anmäl Av:
i Okategoriserade
Intresset är högt när general Bydén håller föredrag. Foto: Per Kustvik/Saab.

Intresset är högt när general Bydén håller föredrag. Foto: Per Kustvik/Saab.

Söndagen den 13 juli var det åter dags för den årliga sammankomsten av flygvapnets supportklubb – SAFF, Swedish Air Force Fan Club.

Bakgrunden är att 1965 bjöds några brittiska flygjournalister till Sverige för att besöka Saab och flygvapnet.

Eftersom journalisterna upplevde Sverigebesöket som meningsfullt och positivt föreslog de att svenska flygvapnet borde ha en egen fan club. Tanken var att klubben skulle bestå av internationella och svenska journalister. De skulle varje år få information om utvecklingen i flygvapnet och flygindustrin.

Flygvapnets och flygindustrins dåvarande pressofficerare nappade på idén och det första officiella mötet för Swedish Air Force Fan Club hölls på Royal Air Force Club i London 1966. Sedan dess hålls ett möte per år i samband med de internationella flygutställningarna i Farnborough utanför London eller Le Bourget utanför Paris.

Årets sammankomst blev den 48;e sedan starten 1966 och vi var tillbaka på Royal Air Force Club i London där det en gång startade.

Cirka 150 journalister från hela världen står på listan och bjuds in till det årliga mötet. Antalet journalister som svarar och har möjlighet att delta varierar lite från år till år.
De som ansluter får då träffa representanter från flygvapnet, Försvarets materielverk (FMV), Försvars export myndigheten(FXM) och flygindustrin i Sverige.

Brigadgeneral Albert Sáfár, ungersk flygvapenchef, Mats Gyllander, ordförande SAFF och Micael Bydén, svensk flygvapenchef och värd för SAFF. Foto: Per Kustvik/Saab.

Brigadgeneral Albert Sáfár, ungersk flygvapenchef, Mats Gyllander, ordförande SAFF och Micael Bydén, svensk flygvapenchef och värd för SAFF. Foto: Per Kustvik/Saab.

Min uppgift som ordförande för SAFF är att erbjuda journalisterna en unik tillgång till information om det senaste direkt från källan. Detta anses som unikt i ett internationellt perspektiv.
Vår gemensamma inriktning är att ständigt bygga och upprätthålla goda och förtroendeskapande kontakter med media och därmed skapa förutsättningar för att rätt bild förmedlas av svenskt militärflyg i olika sammanhang.

Flygvapenchefen är värd för supporterklubben men sedan några år tillbaka har vi även bjudit in gästföreläsare upptill den föredragning som svenska flygvapenchefen alltid håller.
I år hade vi äran att få lyssna på brigadgeneral Albert Sáfár, chef för det ungerska flygvapnet.

Brigadgeneral Sáfár inledde årets fördrag på Royal Air Force Club i London. Foto: Per Kustvik/Saab.

Brigadgeneral Sáfár inledde årets fördrag på Royal Air Force Club i London. Foto: Per Kustvik/Saab.

General Sáfárs föredrag innehöll en återblick om Ungerns erfarenheter kring att etablera JAS 39 Gripen i sitt luftförsvar. Han berättade också om de kommande mycket intressanta uppgifter som det Ungerska flygvapnet står inför.

Närmast planerar och övar man för att Ungerska flygvapnet kommer att ansvara för Baltic air-policing (BAP), det vill säga NATOS incidentberedskap för Estland, Lettland och Litauen från och med fjärde kvartalet 2015 och fyra månader framåt.
Delar av Ungerska flygvapnet kommer också att medverka med Gripen i EU Battle Group från och med januari 2016.
Han uttalade sig positivt kring det stöd som Sverige och svenska flygvapnet bidrar med för att Ungerska flygvapnet kan utvecklas till att bidra med förmåga inom ramen för deras NATO- och EU uppgifter.

Därefter var det dags för den svenska flygvapenchefen, generalmajor Micael Bydén att hålla sitt fördrag. Efter en introduktion och uppdatering av planeringen för Gripens kommande edition MS 20 för C/D samt förutsättningarna för Gripen E valde Micael Bydén att lägga tyngdpunkten i sin genomgång på svenska flygstridskrafternas förmåga utifrån ett säkerhetspolitiskt perspektiv i vårt närområde. Micael Bydén återgav sina synpunkter på försvarsberedningens rapport och den försvarspolitiska debatt som pågår bland annat inför det allmänna valet i september i år.

Under 2013 utökade flygvapnet successivt incidentverksamheten på grund av andra länders utökade flyg- och marin-verksamhet i vårt närområde.

Sammanfattningsvis har detta inneburit cirka 45 % fler starter med svensk incidentrote 2013 jämfört med 2012.

För att ge ett bättre och tydligare underlag för insatser har även luftburen radarsensor utnyttjats vid flera tillfällen och längre flygpass under 2013 jämfört med 2012.
Prognosen för 2014 visar en spegling av 2013.

För att tydligt exemplifiera utvecklingen i vårt närområde valde flygvapenchefen att återge en händelse i mars då ett av flygbolaget SAS passagerarplan höll på att kollidera med ett ryskt spaningsplan som flög utan påslagen transponder i södra Östersjön. Transpondern meddelar ett flygplans identitet på radarn.

Med denna allvarliga händelse som grund meddelade flygvapenchefen Micael Bydén att fundera på att överväga att skicka upp Gripenplan för att möta ett främmande plan ute på internationellt luftrum. På så sätt kan svenska flygvapnet bidra till att identifiera planet och också meddela den civila trafikledningen genom att följa efter planet med sina egna transpondrar påslagna.

Denna ståndpunkt visade sig bli en nyhet med stor genomslagskraft hemma i Sverige genom att en svensk journalist som deltog vid SAFF-mötet återrapporterade flygvapenchefens uttalande i en artikel.

 

Flygvapenchefen Micael Bydén i samspråk med Svenska Dagbladets Tomas Augustsson. Jan Andersson, före detta flygvapeninspektör numera från FXM övervakar. Foto: Per Kustvik/Saab

Flygvapenchefen Micael Bydén i samspråk med Svenska Dagbladets Tomas Augustsson. Jan Andersson, före detta flygvapeninspektör numera från FXM övervakar. Foto: Per Kustvik/Saab

Detta är bara ett exempel bland många där vi kan se den direkta effekten av att upprätthålla en nära och prestigelös relation med media från hela världen, där Swedish Air Force Fan Club i flera fall utgör grunden för detta.

Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten i samtal med ett par utländska journalister. Foto: Per Kustvik/Saab

Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten i samtal med ett par utländska journalister. Foto: Per Kustvik/Saab

Generaldirektör för FMV, Lena Erixon samtalar med Hans Heerkens från Holland. Foto: Per Kustvik/Saab

Generaldirektör för FMV, Lena Erixon samtalar med Hans Heerkens från Holland. Foto: Per Kustvik/Saab

Direkt efter fördragen vill journalisterna följa upp med några personliga intervjuer. Foto: Per Kustvik/Saab.

Direkt efter fördragen vill journalisterna följa upp med några personliga intervjuer. Foto: Per Kustvik/Saab.

Efter föredragningar och frågestund avslutas sammankomsten med en mingelbuffé. Foto: Per Kustvik/Saab

Efter föredragningar och frågestund avslutas sammankomsten med en mingelbuffé. Foto: Per Kustvik/Saab

 

Mats Gyllander

Ordförande SAFF sedan 2006.

 

28
Jun

Utbildning vid USNTPS

Anmäl Av:
i Flygplan, Helikopter, Pilot

Under det senaste året har Flygvapenpiloten Marcus Wandt genomfört utbildning till testpilot i USA. Den förberedande kursen började i april 2013 med med under water escape training, inflygning på T-6 (Florida) och inflygning på T-38 (Texas). Huvudkursen började i juli 2013 på US Naval Test Pilot School (USNTPS) Naval Air Station Patuxent River (Maryland). Under året har även flygning på Edwards Air Force Base (California) och andra Air Force, Navy, Marine Corps, och Army baser genomförts.

Marcus framför en T-38 (2)Kapten Marcus Wandt framför en T-38 (Texas)

Under kursen flögs ett antal olika flygplanstyper, allt från glidflygplan och 50 år gamla taildraggers till sjöflygplan och moderna stridsflygplan. Några exempel på flygplanstyper som ingick i kursen är F-18F Super Hornet, F-16 Falcon, Albatross, B-25, MiG-15 och U-6A. Dessutom flögs H-72 Lakota och UH-60 Black Hawk helikoptrar.

FA-18e_super_hornet (2)F-18F Super Hornet

Kursen går i stort ut på att lära sig identifiera olika egenskaper hos olika flygplan, att förstå fysiken bakom dessa egenskaper och framförallt att förstå hur de kommer att påverka flygplanets förmåga att lösa den uppgift som flygplanet syftar till att lösa. Efter att ha flugit flygplanet och genomfört det uppdrag som flygplanet är framtaget för (Close Air Support, Strike Fighter, Low Altitude Air Interdiction, Combat Search And Rescue, Short Takeoff and Landing Transport etc.) skriver eleven en utförlig rapport där flygplanets egenskaper beskrivs. I denna rapport är det absolut viktigaste kopplingen till uppdraget. Om flygplanet inte löser uppdraget så redovisas och exemplifieras varför på ett tydligt sätt så att det inte råder några tvivel om vad flygplanet klarar och inte klarar samt vad konsekvensen blir om piloten försöker utföra uppdrag som flygplanet inte är kapabelt till att utföra.

U-6A (3)U6-A (Taildragger)

Kursen avslutas med att varje elev tilldelas ett flygplan som man aldrig tidigare flugit, vilket kan vara ett mindre passagerarflygplan, ett obemannat flygplan, ett andra världskrigs bombflygplan eller ett stridsflygplan någonstans i världen. Efter att eleven har tilldelats sitt flygplan har han/hon fem arbetsdagar på sig att studera hur flygplanet är konstruerat och skriva en testplan. Efter att testplanen är fastställd har eleven en vecka på sig att flyga flygplanet (max 6 timmar eller 3 flygpass). När hjulen tar i banan under sista landningen startar en 9 dygns nedräkning till när en omfattande och genomgripande rapport innehållande en beskrivning av flygplanet och dess förmåga att lösa sitt tilldelade uppdrag skall vara inlämnad. Marcus tilldelades spionplanet U-2 Dragon Lady, vilket innebar flygning på höjder där rymddräkt var nödvändig för att överleva.

U-2A (2)U2-A Dragon Lady

I början av juni examinerades kursen som testpiloter. Årets kurs höll mycket hög kvalité och det var första gången på minst sju år som ingen blev avskild. Trots den krävande utbildningen och den stenhårda konkurrensen lyckades Marcus bli utsedd till bästa elev. En bedrift som är väl värd att uppmärksamma!

Öv Johan Svetoft/ Flygattaché Washington, D.C.