19
Dec

På befälhavarkurs i Altus

Anmäl Av:
i C-17, F 7, Flygvapnet/luft, Nato/PfP, Pilot, Transport, Utbildning, Yrkesofficer
Taggar:

Nu när hälsningarna om en god jul så sakteliga börjar ta fart kommer här en hälsning från andra sidan Atlanten.

Jag som skriver arbetar normalt som pilot vid förbandet Heavy Airlift Wing i Ungern. Vi är ett 20-tal svenskar i Ungern som tillsammans med personal från 11 andra länder genomför strategiska flygtransporter runt om i världen. Till vårt förfogande har vi tre stycken flygplan av typen Boeing C-17 Globemaster III.

SAC 3 - En av Heavy Airlift Wings tre Boeing C-17 Globemaster III

SAC 3 – En av Heavy Airlift Wings tre Boeing C-17 Globemaster III

För oss i besättningarna innebär tjänsten i Ungern att vi får besöka en mängd olika platser. Ett av de lite mer oväntade ställena är Altus i Oklahoma, USA. Här utbildas bl.a. de piloter och lastmästare som skall flyga C-17.

I skrivande stund är jag i Altus för tredje gången och jag går nu en kurs som kallas Pilot Check Out course, PCO. Kursen är en del i att bli utcheckad befälhavare på Boeing C-17 och de flygningar vi genomför under kursen går ut på att förfina teknik och färdigheter inom områden som lufttankning, lågflygning, taktiska in- och utflygningar samt assault landings (landning på korta landningsbanor). Allt övas i såväl dagsljus som mörker och under dygnets mörka timmar flyger vi många av momenten med Night Vision Goggles (NVGs).

I "contact position" med en amerikansk KC-135 Stratotanker någonstans över Texas.

I ”contact position” med en amerikansk KC-135 Stratotanker någonstans över Texas.

Under hälften av flygningarna tillämpas även dessa moment i ett spelat scenario med en fiktiv motståndare. Vår uppgift är att först planera inför och sedan leda ett uppdrag där vi på en höjd av omkring 100 meter över marken och med farter på upp mot 650 km/h tar oss in i ett operationsområde och förser ett mindre flygfält med materiell och förnödenheter. Under flygningens gång tvingas vi agera på uppkomna hot samtidigt som vi förväntas landa inom det tidsfönster som hör till förutsättningarna för operationen. För att undvika extra tid på marken har vi tillgång till lufttankning i form av en KC-135 som vi möter upp med på säker höjd efteråt.

Altus är på kartan en liten stad som kan förfalla ligga mitt i ingenstans men det är en febril aktivitet som pågår här. Det är en häftig plats att vara på med ett flertal stora flygplan som ständigt cirkulerar i trafikvarvet ovanför huvudena. På kvällarna träffas folk från spridda delar av världen på golfkrogen inne på basen där man kan grilla sin egen hamburgare och prata om dagens flygningar. De flesta av väggarna i lokalen är täckta med kardborre och den som vill kan lämna sin namnbricka där som ett minne av att man en gång passerade igenom. Passerade igenom denna småstad som är och förblir okänd för de flesta men som för många andra utgör ett alldeles speciellt minne av en intressant och spännande tid.

Inflygning till bana 35 Assault, Altus AFB, Oklahoma.

Inflygning till bana 35 Assault, Altus AFB, Oklahoma.

 

Med hopp om en God Jul och ett Gott Nytt År var i välden ni än må befinna er.

Toyboy

Mer information om förbandet Heavy Airlift Wing och Boeing C-17 finns här:

http://www.heavyairliftwing.org

http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/boeing-c-17/

16
Dec

Försvarsmaktens första flygande förvaltare

Anmäl Av:
i Ceremoni, Flygvapnet/luft, Helikopter, Helikopterflottiljen, Linköping, Pilot

Med en djup kunskap och lång yrkeserfarenhet utnämndes för en tid sedan helikopterpiloterna Kent Jonsson och Jöran Forsman från Helikopterflottiljen till de första flygande förvaltarna i Försvarsmakten.

– Att utnämnas till förvaltare inom sin specialistgren innebär att man är mästare inom sitt område. Det innebär också att man ska vara en föregångsman för sina yngre kollegor. Det är därför både en utmärkelse och ett ansvar som man skall vara beredd att axla. En förvaltare är den som OF vänder sig till för att få råd om hur verksamheten ska planeras och genomföras på ett säkert och kompetent sätt, säger Peter Sjöstrand, flottiljförvaltare på Helikopterflottiljen.

Kent Jonsson och Jöran Forsman gläds åt utnämningen och ser det som ett naturligt steg för dem att ta.

– Jag vill förkovra och utveckla mig inom organisationen, och det här är ett steg i detta. Det är bra och viktigt för mig att de unga också ser att det går att vara både specialistofficer och befälhavare, det vill säga ur ett flygperspektiv innebär det ingen begränsning att vara förvaltare, säger Kent Jonsson.

Som förvaltare blir de en viktig länk i kedjan mellan specialistofficerare och flottiljledning.

– För mig som flottiljförvaltare är det viktigt att det finns en företrädare inom varje kompetensområde som utgörs av specialistofficerare från OR6 till OR8, som direkt och indirekt stödjer mig som främste företrädare vid Helikopterflottiljen eftersom jag i min grundprofession företräder en yrkesinriktning. Tillsammans täcker vi hela förbandets olika professioner, säger Peter Sjöstrand.

Anna Lindh
Informationschef, helikopterflottiljen

Efter 18 år som kapten och pilot känns det givetvis både bra och rätt. Ska man vara trogen systemet så är detta den väg man ska ta, säger Jöran Forsman. Text och foto Anna Lindh

Efter 18 år som kapten och pilot känns det givetvis både bra och rätt. Ska man vara trogen systemet så är detta den väg man ska ta, säger Jöran Forsman. Text och foto Anna Lindh

Kent Jonsson framför Helikopter 16. Text och foto Anna Lindh

Kent Jonsson framför Helikopter 16. Text och foto Anna Lindh

16
Dec

Erfarenhetsseminarium

Anmäl Av:
i Afghanistan, Flygvapnet/luft

DSC_0665Vi är åtta RO/flygledare som under en period på 2,5 år har tjänstgjort i Mazar-e-Sharif. Tjänstgöringstiden var tre månader och vissa genomförde två till tre rotationer. Tyska försvarsmakten var ansvarig för flygtrafiktjänsten på MeS och vi arbetade tillsammans med belgare, amerikaner och ungrare. Trafikbilden utgjordes av stridsflygplan, helikoptrar, transport- och passagerarflygplan samt inte minst ett antal olika UAV. Det fungerade för det mesta bra trots det stora antal rörelser som förekom, ca 10 000 rörelser/månad. Uppdraget har även innefattat att lämna över flygtrafiktjänsten till afghanerna och under vår sista tid satt de första afghanska eleverna i position i tornet.

Vi har nu under två dagar genomfört erfarenhetsseminarium och för första gången har alla FL som varit i Afghanistan samlats och delat erfarenheter och anekdoter. En slutrapport från vår tid i Mazar-e-Sharif kommer inom kort.

Vi är väldigt nöjda med att fått delta i denna insats och ser fram emot nästa.

 

Magnus Molund F17 (ATS Sturup)

Karin Boldrup F17 (ATS Ronneby)

Johan Andersson F17 (ATS Ronneby)

Joacim Stolt F17 (ATS Ronneby)

Patrik Magnetorp F21 (ATS/Luleå, numera ATS Skavsta)

Peter Kallin HKV (ATS Ljungbyhed/Ängelholm)

Joel Lejon F21 (ATS Luleå)

Fredrik Malm F17 (ATS Malmen)

16
Dec

Årsavslutning, rymden och 10 000 flygtimmar

Anmäl Av:
i Ceremoni, F 7, Flygvapnet/luft, Pilot, Såtenäs

Torsdagen den 11 december var det dags för Michael Cherinet, flottiljchef på F 7 att summera 2014. Huvuddelen av flottiljens personal, och även personal från andra delar ur garnisonen hade samlats i en av flottiljens hangarer. Tillsammans blev vi till slut nästa 700 personer.

På programmet stod sedvanligt uppmärksammande för nit och redlighet och årets idrottare. Just årets idrottare kan vara värt någon rad extra eftersom vi på F 7 har en idrottare av yppersta världsklass. Flygteknikern Linda Olofsson, som förutom att vara just det, även är en gevärsskytt i världseliten. Hon är så pass skicklig att Sveriges olympiska kommitté stödjer henne, vilket innebär att de tror att hon har möjlighet till en topp tio placering vid OS. Att Linda med sina internationella resultat skulle bli årets idrottare får man betrakta som en lågoddsare.

I år hade vi också äran att får uppmärksamma en bedrift av det lite ovanligare slaget. Roland Lawrenz har sedan han började som flygmaskinist på Tp 84 hunnit med att flyga inte mindre än 10 000 timmar. Ja, ni läste rätt. Roland har tillbringat nästan 5 arbetsår i luften. På frågan vilket uppdrag han minns mest svarade han lite skämtsamt: Det uppdraget när jag passerade 10 000.

En del föredrag blev det som brukligt är också. Per Carlemalm, chef för Tp 84 styrkan som precis kommit hem från Mali höll ett föredrag om verksamheten och förutsättningarna där. Avslutningsvis så höll Ella Carlsson Sjöberg från Högkvarteret ett mycket intressant föredrag om hur rymddimensionen påverkar oss. För den som inte vet vem Ella är så kan en kort förklaring vara på sin plats. Ella har innan hon doktorerade inom rymdteknikområdet bland annat ett förflutet som flygtekniker på F 7. Numera arbetar hon som sagt på Högkvarteret med rymdfrågor. Hennes föredrag manade sannolikt till en del eftertanke hos många.

Nu blickar vi framåt mot ett nytt år. Ett år fyllt av nya och kanske också en del gamla utmaningar. Bland mycket som ska genomföras nästa år är Försvarsmaktens flygdag 2015. Ett jätteevenemang, och en utmaning utöver det vanliga.

DSC_8452

 

Henrik Gebhardt

Informationschef, F 7

15
Dec

Försvarsmaktens första flygande förvaltare

Anmäl Av:
i Blackhawk, Helikopter, Helikopterflottiljen, Pilot
Taggar: ,

Med en djup kunskap och lång yrkeserfarenhet utnämndes för en tid sedan helikopterpiloterna Kent Jonsson och Jöran Forsman från Helikopterflottiljen till de första flygande förvaltarna i Försvarsmakten.

141104_annlin27_förvaltare__003– Efter 18 år som kapten och pilot känns det givetvis både bra och rätt. Ska man vara trogen systemet så är detta den väg man ska ta, säger Jöran Forsman.

– Att utnämnas till förvaltare inom sin specialistgren innebär att man är mästare inom sitt område. Det innebär också att man ska vara en föregångsman för sina yngre kollegor. Det är därför både en utmärkelse och ett ansvar som man skall vara beredd att axla. En förvaltare är den som OF vänder sig till för att få råd om hur verksamheten ska planeras och genomföras på ett säkert och kompetent sätt, säger Peter Sjöstrand, flottiljförvaltare på Helikopterflottiljen.

Kent Jonsson och Jöran Forsman gläds åt utnämningen och ser det som ett naturligt steg för dem att ta.

IMG_3695Kent Jonsson framför Helikopter 16.

– Jag vill förkovra och utveckla mig inom organisationen, och det här är ett steg i detta. Det är bra och viktigt för mig att de unga också ser att det går att vara både specialistofficer och befälhavare, det vill säga ur ett flygperspektiv innebär det ingen begränsning att vara förvaltare, säger Kent Jonsson.

Som förvaltare blir de en viktig länk i kedjan mellan specialistofficerare och flottiljledning.

– För mig som flottiljförvaltare är det viktigt att det finns en företrädare inom varje kompetensområde som utgörs av specialistofficerare från OR6 till OR8, som direkt och indirekt stödjer mig som främste företrädare vid Helikopterflottiljen eftersom jag i min grundprofession företräder en yrkesinriktning. Tillsammans täcker vi hela förbandets olika professioner, säger Peter Sjöstrand.

Text och foto: Anna Lindh/Försvarsmakten

09
Dec

Flygterminalförmågan roterar i Afghanistan

Anmäl Av:
i Afghanistan, F 21, Internationell insats, Nato/PfP, Soldat

IMG_4159_ftp_fs27_fs28-1500px

Emil Dahlström och Fredrik Dunder, FS 27, tillsammans med sina efterträdare Stefan Lindqvist, Emil Wester och Ivan Wejdell, FS 28.

Handover/Takeover mellan FS 27 och 28, för Air Cargo Specialistsoldater ur 254.Flygterminalpluton är sedan ett par veckor färdig. Flygterminalplutonsoldaternas uppgift består främst av att bygga och förbereda fraktlaster för flygtransport samt på- och avlastning av flygfarkoster på Camp Marmals flygplats, Mazar-e-Sharif, Afghanistan. Stor vikt läggs vid benämningen flygfarkost.

– Det handlar inte enbart om flygplan utan också om helikoptrar som ska lastas med frakt, berättar Ivan Wejdell, soldat på flygterminalplutonen i Uppsala.

Att jobba med andra nationer
Veckorna för de nyanlända soldaterna har bestått av att lära sig de fordon, flygfarkosttyper och rutiner som är formade av den tyska flygterminalgruppen Luftunschlagzug (LUZg). Emil Wester, F 21 Uppsala berättar;

– Det handlar om tyska motsvarigheter till svenska lastningsfordon som vi ska lära oss att köra, regler specifika för flygplatsen som måste följas och rutiner för utländska flygfarkoster som vi är mindre vana vid.

IMG_4006_ed_iw-900px

Emil Dahlström (FS 27) instruerar Ivan Wejdell (FS 28).

Air Cargo-soldaterna beskriver deras första tid i Afghanistan som utmanande men samtidigt givande och rolig. All utbildning och vägledning har letts av personal ur den tyska LUZg-gruppen samt de två Air Cargo-soldaterna ur FS 27 som ska rotera hem i dagarna.

Sätta kunskaperna på prov
De nya soldaterna fick ett inofficiellt praktisk prov innan de fick ta över arbetet på flygplatsen från sina företrädare. Provet bestod av ett komplett mottagande av en tysk Airbus A310 med förberedelse, avlastning och pålastning. Detta utan något stöd av sina företrädare.

IMG_4202-last_ty_A310-900px
IMG_4201-sl_iw-last_a310-900px
Emil Wester, Stefan Lindqvist och Ivan Wejdell lastar en tyska Airbus A310.

Fredrik Dunder, FS 27, godkände genomförandet;

– Jag känner mig otroligt bekväm med att överlämna ansvaret till våra grabbar i (FS)28:an. De kommer klara sig själva alldeles galant.

Efter detta tog Air Cargo-soldaterna ur FS 28 över ansvaret för det svenska bidraget till flygterminalförmågan på Camp Marmal för resten av året samt våren 2015.

Vicekorpral Stefan Lindqvist (254.Flygterminalpluton, F 21, Uppsala) – Numera Mazar-e-Sharif, Afghanistan.

Flygterminalförmågan tillhör flygvapnet och återfinns vid F 21:s 25:e flygbaskompani i Uppsala. Flygterminalplutonen bidrar med denna efterfrågade förmåga i FS-styrkorna i Afghanistan och även i Mali 00.

19
Nov

Flygvapnet på uppdrag i Mali – FOL MALI

Anmäl Av:
i Afrika, F 7, Flygvapnet/luft, FN, Mali, Transport, Transportflygplan
Taggar: , , , , , ,

”Ani sokoma angata Aerport”. Med några enkla fraser har jag hälsat vår chaufför Kone god morgon och bett honom köra oss till flygplatsen. Att kunna franska i Mali hade varit en stor fördel för oss men vi som saknar kunskapen fick lära oss Bambara, officiella språket i Mali i stället. Folket vi träffat i Mali är fantastiskt vänliga och bjuder på sig själva. Inga sura miner då jag försöker få fram det jag försöker säga. De många möten jag upplevt har resulterat i en viss känsla för folket och miljonstaden Bamako. Min bild av Mali i dag är mycket olik den bild jag hade för några månader sedan. Den nya känslan i kombination med ett väl utfört arbete så har flygvapnets tre veckor i Mali varit fantastiska, nödvändiga, jobbiga, intressanta och lärorika. Förbandet har levererat precis det som efterfrågats och det känns som om vi lämnat efter oss en positiv bild av svenska officerare.

Flygplanen landar

Flygplanen landar

F7 Transport- och specialflygenheten (TSFE) har under knappt tre veckor genomfört ett av kanske många transportuppdrag i Mali. Verksamheten har syftat till att flytta materiel och utrustning från Bamako (Huvudstaden) till Tombouctou så att den svenska styrkan Mali 00 kan påbörja och slutföra byggandet av den Svenska campen som kommer bli Försvarsmaktens basering i Mali för lång tid framöver.

Fortsätt att läsa →

07
Okt

Inbjudan att delta vid informationskväll om Flygvapnet

Anmäl Av:
i Arrangemang, Flygplan, Flygvapnet/luft, Helikopter, Stockholm

Inbjudan infokväll 20141028

Ärade Flygvapenvänner!

 Jag har härmed glädjen att bjuda in till ännu en informationskväll om vårt flygvapen.

Denna kväll kommer att inledas med en presentation om vår verksamhet i närområdet, över Östersjön av representant från Flygtaktisk stab (FTS) .

Därutöver kommer jag att med utgångspunkt från Försvarsberedningsensrapport, tala om det planeringsläget som flygvapnet har och vilka förändringar vi står inför i framtiden.  Vi genomför för närvarande ett omfattande försvarsplaneringsarbete med en översyn av vår organisation, syftande till att öka vår rationalitet och effektivitet.

Avslutningsvis kommer jag kommentera export av JAS 39 Gripen och flygvapnets exportstödjande verksamhet.

Tid:                Den 28 oktober 2014 klockan 18:00 – 21:00, vi bjuder på landgång och dryck.

Plats:              HKV Lidingövägen 24, Stockholm, plan 2

Anmälan:       Namn och personnummer till FVC sekr. Helen Nyström, helen.nystrom@mil.se senast 23 oktober 2014.

Kostnader för resor till och från informationskvällen betalas av den enskilde.

Väl mött!

Micael Bydén

Flygvapenchef

05
Okt

”Geronimo”

Anmäl Av:
i F 7, Pilot, Transport, Transportflygplan
Taggar: , , , , , , ,

Som del av förberdelserna inför Nordic Battlegroup -15 genomför 71. transportflygdivisionen en övningsserie där övning Green Flag ingår. Divisionen genomför denna tillsammans med K3 fallskärmsavdelning och delar ur F7.

Övningen genomförs på Little Rock AFB av Joint Readiness Training Center.

 

Spanar i ryggbubblan

Spanar i ryggbubblan

Övningen syftar till att öva upp förmågan att försörja ett geografiskt område med hjälp av transportflyg. Besättningarna har under en dryg vecka landat in utrustning och personal samt fällt stora mängder materiel. Landningar har bland annat skett på ett litet fält kallat Geronimo.

Övningen har sysselsatt en mindre ledning, en planeringscell, flygunderhåll samt två besättningar och två flygplan på flygbasen Little Rock i USA. I huvudsak har verksamheten genomförts på dagtid men i framtiden hoppas vi på att delta dygnet runt.

Flygning i USA

Flygning i USA

 

Svänger hårt

Svänger hårt

 

Att vår personal håller hög kvalitét är väl känt men det är med extra stolthet som jag fick meddelandet att en av besättningarna utsågs till ”Bästa besättning, alla kategorier” –Top Cat. Utnämnandet baseras på en poängsättning under hela övningen där slutpoängen för besättningen var nära övningens toppnotering genom tiderna.

Top Cat

Top Cat

Nöjd besättning

Nöjd besättning

Att en svensk Herculesbesättning placerar sig så bra relativt en stor mängd amerikanska besättningar på en övning som genomförs drygt 10 ggr per år säger ganska mycket. Vi är få men erfarna. Den bredd det amerikanska flygvapnet visar skall vår division klara stora delar av på ett fåtal besättningar.

Personalen kommer att vara väl förberedda inför nästa års battlegroup samt för med sig ovärderliga erfarenheter till kollegor på hemmaplan. 34th Combat Training Squadron har gjort ett gediget jobb med att vara lärare, mentorer och kollegor vid övningen.

En stolt divisionschef!!!

Övlt Per Carlemalm, C 71tpdiv