Flygplatsräddningstjänsten i Flygvapnet ansvarar för 90-sekunders beredskap på militära flygplatser och baser. Det innebär att en räddningsinsats ska påbörjas inom 90 sekunder vid ett haveri av flygplan eller helikopter på Uppsala flygplats.
Räddningsstyrkan har från att larmet kommer 20 sekunder på sig att ta sig ut till räddningsbilarna och få på sig all utrustning, därefter 70 sekunder på att kunna ta sig fram till haveriet. Det kan handla om brandsläckning av JAS 39 Gripen eller utrymning av passagerare från TP84 Hercules.
Miljön är tuff psykiskt då man är i beredskap och väntar länge under hög anspänning. Förutom att ha ett starkt psyke är det viktigt att gruppen är fysisk uthållig och bra på att samarbeta.
En räddningsstyrka består av en insatsledare, en gruppchef och 4st brandmän. Räddningstjänsten står alltid i beredskap med 1st Räddningsbil 397 (Typ 3) och 2st Räddningsbil 926 (Typ 1).
- Insatsledarens roll är att fatta beslut gällande vilken taktik som skall användas vid olika typer av haverier, bilolyckor, husbränder m.m. Insatsledare sköter även all kommunikation och samverkan med flygledare och blåljusmyndigheter.
- Gruppchefens roll i räddningsstyrkan är att leda sin grupp vid insatsen. Det kan vara allt från bilolycka, rökdykning i ett stort flygplan till livräddning.
- Brandmännen genomför ovan nämnda insatser med order från gruppchefen.
Flygplatsräddningstjänsten har dessutom ansvaret över CBRN-förmågan.
CBRN står för
- Kemiska..
- Biologiska..
- Radioaktiva..
- Nukleära.. vapen
Plutonen skall ha förmågan att dra sig ur ett kontaminerat område, verka under CBRN-hot och sanera bataljonens samtliga personal & materiel efter ett eventuellt CBRN-anfall.
(Märket ovan är Flygvapnets utbildningstecken för Flygplats-räddningstjänst. Tilldelas efter godkänd befattningsutbildning. Märket består av Flygvapen-loggan och två flammor.)
Räddningsfordon
Räddningsstyrkan använder många olika specialfordon. För att snabbt påbörja en släckningsinsats är alla räddningsbilar försedd med släckmedelskanon på taket.
Räddningsbil 926 (Typ 1)
Räddningsbil 926 (Typ 1) är framtaget för att vara mångsidig och kunna lösa flera olika uppgifter – exempelvis flyghaveri, trafikolycka och brand i byggnad.
Fabrikat: Volvo Autokaross Rescue Systems.
Besättning: Fordonsförare/kanonskytt + 2st rökdykare.
Totalvikt: 27 000 kg.
Vattenmängd: 7400 L.
Skummängd: 230 L.
Pulvermängd: 150 kg.
Vattenkanon kastlängd: 90 m.
Max hastighet: 140 km/h.
Drivning: 6×6.
Utrustning: Hydrauliska verktyg för bilolyckor, luftkuddar och lyftverktyg för flygplan, vinsch, slangar och övrig utrustning för släckinsats, fläkt för husbrand m.m, inbyggd ljusramp runt om.
Läs mer om Räddningbil 926: Länk
Räddningsbil 397 (Typ 3)
Räddningsbil 397 (Typ 3) är framtagen för två viktiga roller i räddningsstyrkan. Den främsta rollen är som förstabil vid ett haveri. Räddningsbil 397 är liten, lätt och snabb och klarar därmed tidskravet på 90-sekunder tills dess att de tyngre räddningsfordonen ansluter. Andra rollen är som ledningsfordon för insatsledaren vid samverkan med blåljusmyndigheter, flygledare, fälthållning m.fl.
Fabrikat: Cheva 3500 cc.
Besättning: Gruppchef/fordonsförare + insatsledare.
Totalvikt: 5920 kg.
Vattenmängd: 500 L.
Skummängd: 20 L.
Pulvermängd: 12 kg.
Vattenkanon kastlängd: 45 m.
Max hastighet: 160 km/h.
Utrustning: Formstyv slang, handbrandsläckare, sjukvårdsutrustning, bår, ”slide” för att få ut besättning ur flygplan, ljusmast.
Läs mer om Räddningbil 397: Länk
Räddningsbil Flygbastjänst (TYP 2)
Nya Räddningsbil TYP-2 eller ”Räddningsbil Flygbastjänst TYP II” som den heter ersätter den äldre Räddningsbil 923 TYP-2 från 1990-talet.
Räddningsbil FBtj TYP-2 kommer med en hel del nya förmågor och materiell såsom två släckmedelskanoner, skärsläckare, snabbstart av motor och hygienstation. TYP-2:an komplettera Räbil 926 TYP-1 och Räbil 397 TYP-3 vid flygplatsräddningstjänsten. Dessutom kan den ensamt klara räddningsberedskapen vid helikopterlandningar på t.ex. tillfällig helikopterbas i terrängen.
Fabrikat: Scania / Rosenbauer International AG / Salabrand
Besättning: Fordonsförare/kanonskytt + 4st rökdykare.
Totalvikt: 30 000 kg.
Vattenmängd: 5400 L.
Skummängd: 350 L.
Pulvermängd: 255 L.
Släckmedelskanon Tak kastlängd: 70 m.
Släckmedelskanon Front kastlängd: 50 m.
Max hastighet: 130 km/h.
Drivning: 6×6 (inkopplingsbar framhjulsdrift samt differentialspärrar på alla axlar).
Utrustning: Skärsläckare, slangar och övrig utrustning för släckinsats, luftkuddar och lyftverktyg, hygienstation, sugslangar med sugsil, trafikvarningsljus, forceringsverktyg, stege, eldrivna verktyg, värmekamera, evakueringsbår & kombi ryggbräda, elverk, GPS, flygradio, RAKEL-radio.
Läs mer om Räddningbil Flygbastjänst TYP 2: Länk
Räddningsbandvagn 2077A
Räddningsbandvagn 2077A är en ombyggd bandvagn 206 där bakvagnen är ombyggd till en ambulans för omhändertagande och transport av skadade. Räddningsbandvagnens främsta syfte är att användas som sjukvårdsresurs vid haveri av flygplan eller helikopter utanför flygplatsen. Men den kan även användas för att ta sig fram i besvärliga områden och hjälpa till med till exempel slangläggning i terrängpartier.
Fabrikat: Hägglunds bandvagn 206.
Fabrikat påbyggnation: BINZ Ambulance.
Besättning: Fordonsförare + sjuksköterska/läkare.
Totalvikt: 5 380 kg.
Max hastighet: 55 km/h vid vägtransport.
Utrustning: Bårar, sjukvårdsutrustning, ljusmast.
Läs mer om Räddningsbandvagn 2077A: Länk