På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Nya Räddningsbil TYP-2

r3

Äntligen är nya räddningsbil TYP-2 levererad

Plutonens flygplatsräddningstjänst har väntat med spänning sedan nyheten om nya räddningsfordon kom 2020.

Räddningsbil TYP-2 eller ”Räddningsbil Flygbastjänst TYP II” som den heter ersätter den äldre Räddningsbil 923 TYP-2.

Räddningsbil 923 TYP-2.

Räddningsbil 923 togs fram i början på 90-talet som ett komplement till dåvarande TYP-1:an Räddningsterrängbil 4112. Tanke var att denna skulle verka tillsammans på flottiljflygplatser samt flyg- och vägbaser.

Idag är Räbil 923 till åren och används oftast som ett reservfordon ifall dagens Räbil 926 TYP-1 är på verkstadsbesök.

Nya Räddningsbil FBtj TYP-2 är ett efterlängtat tillskott då det tillkommer en hel del nya förmågor och materiell.

Räddningsbil TYP-2

Arbetet med att ta fram nya Räbil TYP-2 påbörjades 2020. På uppdrag av FMV tillverkade österrikiska Rosenbauer International AG på ett chassi från Scania. Svensk påbyggare var Salabrand. 22st räddningsfordon blev beställda och slutligen levererade till Flygvapnets R3-plutoner.

Den nya TYP-2:an är tänkt att komplettera Räbil 926 TYP-1 och Räbil 397 TYP-3 vid flygplatsräddningstjänsten. Dessutom kan den ensamt klara räddningsberedskapen vid helikopterlandningar vilket Räbil 923 inte klarade av utan det behövdes en Räbil 926 för att upprätthålla rätt vattenkapacitet.

Dubbelhytt med plats för 3 brandmän bak.

Hytten är en såkallad ”Crewcab” och har plats för en förare och fyra passagerare. Passagerarplatserna är utrustade med hållare för andningsapparater medans förarens andningsapparat finns förvarad på annan plats i hytten.

Räddningsfordonets materiell är placerade i fem fack (numrerade 1-5) runt fordonet. Fackens övre del består av jalusi och den nedre av utfällbara luckor/fotsteg med halkskydd.

Släckmedelskanoner

Släckmedelskanoner i plural, det stämmer. Som vanligt levereras fordonet med en takkanon likt alla andra räddningsfordon i Flygvapnet. Takkanonen har en släckmedelshastighet av 4000 L/min och kastar ca 70 m.

Släckmedelskanoner – Tak & front.

Men det nya med fordonet är frontkanonen vilket kompletterar takkanonen. Frontkanonen kan ge på släckmedel samtidigt som takkanonen men styrs separat därav kan man ge på släckmedel på två olika områden samtidigt.

Frontkanonen är dessutom lägre vilket medger en annan attackvinkel för släckmedlet, tillexempel brand i landningsstället och pölbrand av flygbränsle. Frontkanonen levererar släckmedel på en hastighet av 1500 L/min och kastar ca 50 m.

En manöverspak för respektive kanon.

Både tak- och frontkanonen kan dessutom använda både vatten, skum eller pulver vilket är helt nytt för Flygvapnet.

Det är en manöverspak till respektive släckmedelskanon samt en manöverpanel för hela haverisystemet.

Dessutom är bilen utrustad med självskyddsmunstycken, 6st till antalet och är placerade undertill på fordonet. Munstyckena har till uppgift att skydda fordonet från eldsflammor vid ett flyghaveri.

Haverisystem

Tankmodulen utgör påbyggnadens mellersta del och består av en vattentank på 5400 L som har en sandwichkonstruktion och är försedd med skvalpskott och överfyllnadsskydd.

Mitten vattentank – Baktill pulveraggregat.

Vattentanken kan fyllas från både brandpost, tankbil men även från en vattentäkt med hjälp av brandpumpen, precis som Räbil 926. Detta gör räddningsbilen väldigt användbar när vi grupperar på flygbas då vi inte är beroende av fasta installationer som brandposter.

Fordonet är utrustad med ett pulveraggregat som är placerat längst bak på fordonet. Pulvret kan användas via manuellt pulvermunstycke kopplat till en slangvinda eller släckmedelskanonerna.

Fordonet har en skumtank på 350 L och en pulvermängd på 225 L.

PFAS-fri skumvätska

I samband med nya räddningsbil TYP-2 levereras det även en ny skumvätska (F3) som skall användas i det nya fordonet. Det är tillochmed förbjudet att använda AFFF (PFAS-baserad släckvätska).

Detta är för att Flygvapnet har beslutat att helt gå över till PFAS-fri skumvätska. Detta ska ske på sikt med att man ersätter dagens räddningsfordon av TYP-1 och TYP-3 som är kontaminerade av PFAS.

Iochmed detta beslut vill man då inte att man kontaminerar det nya fordonet med den äldre skumvätskan (AFFF).

Det innebär även en del taktikförändring för vår sida då vi inte får ansluta (docka) några vattenledningar från de andra äldre fordonen av TYP-1 och TYP-3 då nya räbil TYP-2 kommer bli kontaminerat.

Snabbstartsknapp mellan förar- & bakdörr.

Snabbstart

För att uppnå så kort insatstid som möjligt vid ett haverilarm är räddningsbilen försedd med ett system för snabbstart. Systemet innebär att föraren kan starta räddningsbilens motorn på väg in i förarhytten via en manöverknapp vid förardörren.

Skärsläckare

En ny förmåga för oss i Flygvapnet är brandbekämpningssystemet Skärsläckare som är monterat på nya Räbil TYP-2.

Skärsläckare med manöverpanel.

Skärsläckaren är en effektiv brandbekämpningsmetod. Funktionen är att denna genererar en vattenstråle med högt tryck som är blandad med ett skärmedel kallat abrasiv.

Detta skapar en skäreffekt vid munstycket som sitter på en lans. Skäreffekten är tillräckligt effektiv för att ta sig igenom dom flesta byggnadsmaterialen.

Vid brand i slutna utrymmen kan skärsläckaren användas för att skära igenom t.ex. en vägg eller en dörr. Vattnet omvandlas till ånga av värmen, energin förbrukas och brandgaserna kyls därmed ned.

Skärsläckaren har följande fördelar:

  • Metoden leder till avsevärt mindre vattenförbrukning vilket minskar risken för stora vattenskador i byggnader/luftfartyg.
  • Brandmännen kan genomföra släckinsatsen från en säkrare position och undviker därav att ta sig in i det slutna utrymmet.
  • Metoden kan användas för att släcka bränder i golv-, tak- och väggkonstruktioner.

Utrustning

Nya Räbil TYP-2 kommer med både en hel del ny materiell som kompletterar Räbil 926 men även en del som är standard på alla våra räddningsfordon.

Räddningsbilen är utrustad med följande brandmateriell:

  • Brandslangar, grenrör, strålrör och kombiskumrör.
  • Formstyv slangvinda.
  • Brandsläckare.
  • Brandposthuvud med nyckel.

Hygienstation

I fack 2 finns bl.a. en utfällbar hygienstation.

En av det stora nyheterna är att fordonet är utrustad med en hygienstation i ett av facken. Hygienstationen består av vattenkran och utdragbar duschslang vilket tar varmvatten från räddningsbilen, tvättho, pappershanddukar, tvål och handdesinfektion.

Hygienstationen är främst tänkt att användas efter en räddningsinsats vilket ingår i konceptet ”friska brandmän”. Men stationen kan mycket väl användas ute i fält (på flygbas) för att tvaga sig.

Värmekamera

Nya räddningsbil TYP-2 levereras standard med värmekamera. Tidigare har plutonen köpt in värmekamera vid sidan om som förvaras i Räbil 926 TYP-1. Men denna gång följer värmekamera med som standardutrustning i fordonet vilket är positivt.

Värmekameran används för att på ett effektivt och lätt sätt se hur värmen och eventuellt brand eller glöd döljer sig under ytan i golv, väggar och tak. Både i byggnader men även i och på luftfartyg.

Övrig utrustning:

Det tillkommer en del ny utrustning av enklare slag som vi inte har haft tidigare, bland annat tigersåg, vinkelslip och borrmaskin.

Här är en sammanfattning av övrig utrustning som inte omnämnts ovan:

  • Verktygssats (mejslar, kofot m.m.)
  • Lufttryck på slangvinda
  • Elverk
  • Kombi ryggbräda
  • Evakueringsbår
  • Trafikvarningsljus
  • Lyftkuddar
  • Lyftstöttor
  • Forceringsverktyg
  • Slangupprullare
  • Fallskyddsutrustning
  • Arbetsstrålkastare
  • Fordonsmonterad ljusramp runt om

På taket:

  • Fordonsmonterad uppfällbar ljusramp
  • Stege
  • Sugslangar med sugsil
  • Förvaringsfack med luckor avsedda för kontaminerad utrustning (friska brandmän)

.

Mångsidigt räddningsfordon

Mångsidigt räddningsfordon.

Överlag är plutonen nöjda med nytillskottet i fordonsparken och detta kommer bli ett mångsidigt och förmågehöjande komplement till övriga räddningsfordon.

Ett exempel på en laguppställning i räddningsstyrkan:

  • Räddningsbil 397 TYP-3: Lednings- och första insatsfordon.
  • Räddningsbil 926 TYP-1: Vattenbärare (7400 L), utrustning för flygplatsräddning, trafikolycka och brand i byggnad.
  • Räddningsbil nya TYP-2: Ny utrustning iform av 2 släckmedelskanoner, skärsläckare och hygienstation. Kan ensamt agera vid helikoptertrafik.

Utbildningen av brandmännen har redan påbörjats och inom kort kommer fordonet att stå i skarp beredskap på Uppsala flygplats.

.

DATA – RÄDDNINGSBIL TYP-2

Fabrikat: Scania / Rosenbauer International AG / Salabrand
Besättning: Fordonsförare/kanonskytt + 4st rökdykare.
Totalvikt: 30 000 kg.
Vattenmängd: 5400 L.
Skummängd: 350 L.
Pulvermängd: 255 L.
Släckmedelskanon Tak kastlängd: 70 m.
Släckmedelskanon Front kastlängd: 50 m.
Max hastighet: 130 km/h.
Drivning: 6×6 (inkopplingsbar framhjulsdrift samt differentialspärrar på alla axlar).
Utrustning: Skärsläckare, slangar och övrig utrustning för släckinsats, luftkuddar och lyftverktyg, hygienstation, sugslangar med sugsil, trafikvarningsljus, forceringsverktyg, stege, eldrivna verktyg, värmekamera, evakueringsbår & kombi ryggbräda, elverk, GPS, flygradio, RAKEL-radio.

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

.

Ta del av fler bilder och mer förklarande bildtext i albumet nedan:

Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *