På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Räddningsterrängbil 4112

r3

Räddningsterrängbil 4112

Första advent och 522. R3 bjuder alla följare på en första julklapp – RTB 4112.

 

Räddningsterrängbil 4112 införskaffades 1980 och var under en lång period Flygvapnets standardfordon för räddningstjänst. 2008 ersatte Räddningsbil 926.

Räddningsterrängbil 4112 samt ersättaren 926 är av fordonsklass TYP-1 vilket innebär standardfordon för insats mot flyghaverier.

RTB 4112 är byggd på chassit till terrängbil 40 vilket medger att den har väldigt goda terrängegenskaper. RTB 4112 var de enda fordonet i flygvapnets räddningsstyrka som hade terrängförmåga. Dagens fordon har förvisso något högre markfrigång, allhjulsdrift och tillgång till differentialspärr men kommer aldrig nå upp till samma terrängförmåga som en 40-bil.

RTB 4112 byggdes med en dubbelhytt som har plats för en förare/kanonskytt och fyra brandmän. Rakt genom hytten går även rör för släckmedelstillförsel från brandpump till släckmedelskanonen.

Bilen är sexhjulsdriven och drivs av en Scania-motor på 300 hk med automatisk växellåda. Den har en släckmedelstank på 3200 liter och en brandpump med kapacitet på 2500 l/min.

Släckmedelskanon klarar av 1500 l/min vid tio bars tryck och har en kastlängd på ca 45 meter. Till tryckuttagen (4 till antalet) är ett mellan- och ett tung-skumrör slanganslutna på vardera sida av bilen.

Bilen var främst avsedd för snabb släckning, räddning samt bärgning & bortforsling av havererat flygplan med sin vinsch.
Dessutom kan den användas vid andra räddnings- och försvarsuppgifter inom flygbasen då den även har kulsprute-fäste på taket och har som tidigare nämnt, väldigt god terrängförmåga.

Räddningsterrängbil 4112 kompletterar flottan tillsammans med Räddningsbil 923 som även kunde användas till plogbil vintertid samt den snabba Räddningsbil 922.

Individerna med anropssignal 134, 135 och 136 tjänstgjorde just på F 16/Uppsala flygplats under åren 1980-2008.

DATA – RÄDDNINGSBIL 4112 TYP-1

Fabrikat: Scania
Besättning: Fordonsförare/kanonskytt + 4st rökdykare.
Totalvikt: 16 600 kg.
Vattenmängd: 3200 L.
Skummängd: Förblandat i tanken.
Pulvermängd: 24 kg.
Vattenkanon kastlängd: 45 m.
Max hastighet: 100 km/h.
Drivning: 6×6.
Utrustning: Lyftkuddar för flygplan, vinsch, slangar och övrig utrustning för släckinsats, 2st ljusarmaturer på taket, bärbar motorspruta, yxa/spett/spadar m.m, mark- och flygradio.

För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala

 

Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *