
Klockan har precis slagit 1845 och en tysk Lynx-helikopter lämnar HMS Carlskronas helikopterdäck för att åter ansluta sig till sitt eget moderfartyg. Vi har genomfört en så kallad Crossops, som betyder att det har skett en samövning med en annan nations helikopter. Denna typ av övning är väldigt viktiga för att öka flygsäkerheten när många länder samövar tillsammans.
Momentet styrs av Nato-dokumentet Hostac (Helicopter Operations from other ships than aircraft carriers). Här har många länder gått samman för att just titta på likheter och olikheter att hantera helikopteroperationer till sjöss.
Det hela började för två dagar sedan då vi genomförde ett möte med den tyska piloten som skulle flyga det kommande passet. Här satte vi oss ner och pratade igenom hur övningen skulle genomföras samt gick igenom alla säkerhetsaspekter och annat nödvändigt som exempelvis, att alla papper var i sin ordning med ett godkännande från respektive lands högkvarter, vilka radiofrekvenser vi skulle använda, hur vårt helikopterdäck är uppmärkt samt även dess mörkerbelysning samt en genomgång av vår skyddsorganisation ombord om en olycka skulle inträffa.
Eftermiddagens väder bjöd på ett näst intill perfekt flygväder med en svag bris och en våghöjd på cirka0.5 m. En normal crossops kan i bästa fall erbjuda 1-3 starter och landningar under passet. Vi utförde hör och häpna hela 20 starter och landningar med en helikoptertankning därtill. Hur gick det då? Jodå, det gick fantastiskt bra från båda sidor, fartygets flygplats med personal uppträdde klanderfritt och professionellt och den tyske piloten med besättning flög mycket bra och uppträdde med stor skicklighet.
Kapten Håkan Ahrberg, Helikopterkontrollofficer (Hco) HMS Carlskrona