På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Crossops under Northern Coasts

Jimmie Adamsson

Klockan har precis slagit 1845 och en tysk Lynx-helikopter lämnar HMS Carlskronas helikopterdäck för att åter ansluta sig till sitt eget moderfartyg. Vi har genomfört en så kallad Crossops, som betyder att det har skett en samövning med en annan nations helikopter. Denna typ av övning är väldigt viktiga  för att öka flygsäkerheten när många länder samövar tillsammans.

Momentet styrs av Nato-dokumentet Hostac (Helicopter Operations from other ships than aircraft carriers). Här har många länder gått samman för att just titta på likheter och olikheter att hantera helikopteroperationer till sjöss.

Det hela började för två dagar sedan då vi genomförde ett möte med den tyska piloten som skulle flyga det kommande passet. Här satte vi oss ner och pratade igenom hur övningen skulle genomföras samt gick igenom alla säkerhetsaspekter och annat nödvändigt som exempelvis, att alla papper var i sin ordning med ett godkännande från respektive lands högkvarter, vilka radiofrekvenser vi skulle använda, hur vårt helikopterdäck är uppmärkt samt även dess mörkerbelysning samt en genomgång av vår skyddsorganisation ombord om en olycka skulle inträffa.

Eftermiddagens väder bjöd på ett näst intill perfekt flygväder med en svag bris och en våghöjd på cirka0.5 m. En normal crossops kan i bästa fall erbjuda 1-3 starter och landningar under passet. Vi utförde hör och häpna hela 20 starter och landningar med en helikoptertankning därtill. Hur gick det då? Jodå, det gick fantastiskt bra från båda sidor, fartygets flygplats med personal uppträdde klanderfritt och professionellt och den tyske piloten med besättning flög mycket bra och uppträdde med stor skicklighet.

Kapten Håkan Ahrberg, Helikopterkontrollofficer (Hco) HMS Carlskrona

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *