Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Ubåtsräddningsoperation på västkusten

kristinaswaan

URF sjösätts för att genomföra ubåtsräddningsoperation. Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten

URF:en kan även transporteras via flyg. Foto: Rickard Törnhjelm/Försvarsmakten

På havets botten utanför den svenska västkusten, ligger den nederländska ubåten HNLMS Zeeleeuw. Fartyget har fått problem och besättningen behöver evakueras.Marinens ubåtsräddningsfartyg, HMS Belos med ubåtsräddningsfarkosten, URF, anländer till platsen för att undsätta besättningen. På position där ubåten ligger, stannar HMS Belos och startar sitt dynamiska positioneringssystem för att ligga helt stilla. URF:en förbereds för sjösättning och inom några minuter ligger hon i vattnet, lösgörs från Belos kran och börjar dyka ner till ubåten.

När URF:en har nått Zeeleeuw, dockar farkosten ubåten och evakuering av besättningen kan starta. Under hela räddningsoperationen är man beredd att även genomföra trycksatt anslutning om det kulle behövas, detta beroende på vilka eventuella skador ubåten på botten har. Är farkosten trycksatt när hon kommer upp till ytan, ansluts URF till Belos tryckkammarsystem där behandling av ubåtsbesättningen kan påbörjas. Alla ombord arbetar systematiskt och lugnt, att genomföra ubåtsräddningsoperationer är rutin för marinen. Faktum är att redan år 1904 började marinen att utveckla förmågan att genomföra ubåtsräddningsoperationer.

 

Läkare finns ombord HMS Belos för att direkt kunna behandla besättningen vid behov. Foto: Rickard Törnhjelm/Försvarsmakten

Den nederländska ambassadören, var mycket imponerad över ubåtsräddningsoperationen- Foto: Jonas Helmersson/Försvarsmakten

 

Avtal som fungerar i praktiken

Räddningsoperationen skulle mycket väl kunna vara verklighet, men den här gången var det övning. År 2017 tecknade den svenska och nederländska marinen, ett gemensamt ubåtsräddningsavtal. Syftet med avtalet var att fortsätta utveckla det goda samarbetet mellan våra mariner, men framförallt syftade avtalet till att snabbt och enkelt kunna igångsätta en ubåtsräddningsoperation om det värsta skulle inträffa. Ubåtsräddningsövningen var den första som genomfördes sedan avtalet slöts.

– För oss är det viktigt att avtalet fungerar i praktiken och därför behöver vi öva. HMS Belos med ubåtsräddningsfarkosten utgör ett kvalificerat helhetssystem som inte finns någon annan stans. Genom bilaterala samarbeten kan vi stödja med denna viktiga resurs om det värsta skulle inträffa. Jag är mycket nöjd med hur övningen har genomförts och det resultat som vi tillsammans har uppnått, sa marinchefen konteramiral Jens Nykvist

Övningen besöktes också av den nederländska ambassadör Ines Coopolse som tillsammans med marinchefen Jens Nykvist, nederländska marinchefen Rob Kramer och ubåtsflottiljchefen, Herman de Groot, själva fick följa med URF:en vid en evakuering.

 

Mj Kristina Swaan, marinstaben

 

Officiell blogg

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *