Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Livet ombord på HMS Vinga

rebeccalandberg

Förberedelser för ankring. Foto: HMS Vinga/ Försvarsmakten

Som sjöman ombord på ett av flottans fartyg är dina uppgifter mångsidiga. Oliver Nord har arbetat som sjöman i fyra år, både på korvett samt minröjningsfartyg. Just nu arbetar han som systemtekniker ombord på minröjningsfartyget HMS Vinga. Arbetsuppgifterna varierar och det gäller att snabbt kunna växla tempo.

En vanlig dag till sjöss sitter Oliver som ytplottare i stridsledningscentralen. Det innebär att han med hjälp av radar, sikte samt tillsammans med utkikarna, luftförsvararen och övrig bryggpersonal sammanfattar lägesbilden. I arbetet som systemtekniker tillser han tillsammans med de systemtekniska befälen att alla system ombord är fullt fungerande.

”Som systemtekniker är ingen dag den andra lik. Det blir en rolig utmaning och man lär sig något nytt varje dag”– Oliver Nord

 

Det är viktigt att hålla koll på ytläget, i alla lägen. Foto: HMS Vinga/ Försvarsmakten

Vid sjösättning av undervattensfarkoster för identifiering av minor går Oliver Nord ut på däck för systemkontroll av farkosten samt genomför däcksarbete.

Förebyggande underhåll är en viktig del av verksamheten för att arbetet ska löpa på. Foto: HMS Vinga/ Försvarsmakten

Till sjöss är möjligheterna till extern räddningstjänst begränsade. Detta innebär att besättningen själva måste kunna hantera olika situationer. Om brandlarmet går är Oliver rökdykare ombord och om någon faller överbord så agerar han som räddningsman. Detta är något besättningen övar regelbundet.

Förberedelser för rökdykinsats. Foto: HMS Vinga/ Försvarsmakten

Simon Axelsson har arbetat som sonaroperatör ombord på HMS Vinga i en månad. Arbetet ombord är både praktiskt och teoretiskt och det kan stundtals kännas utmanande att lära sig allt. De dagliga uppgifterna består till stora delar av sjömanskap och däckstjänstarbete, som att sjösätta fartygets olika minröjningsfarkoster. För Simon föll valet att börja arbeta inom flottan och militären sig naturligt, då han har en tidigare gymnasieutbildning inom sjöfart och samhälle-/ beteende, det blev en sammanslagning av båda.

Klargöring av minförstöringsladdning. Det är viktigt att man är noggrann och metodisk när man arbetar med sprängladdningar. Foto: HMS Vinga/ Försvarsmakten

HMS Vinga är ett minröjningsfartyg i koster-klassen, byggd under 80-talet och modifierad under 2000-talet för att effektivt kunna möta framtidens undervattenshot. För att kunna hitta minor i havet används en sonar för lokalisering och undervattensfarkost för att identifiera och röja minor. Stor vikt läggs på sonarpersonalens kompetens och kunnande då de har ansvaret för att bedriva fartygets huvuduppgift-minröjning.

Simon Axelsson utbildning inom försvaret består av en tre månader lång grundutbildning, följd av ytterligare sex månader befattningsutbildning till sonaroperatör. Hans uppgift ombord är att använda sonaren, som visar världen under ytan, och bedöma vad som ligger på botten. Var är en sten och vad är gjort av mänskligheten?  Arbetet i sig är metodiskt samt tidskrävande och det gäller att hålla koncentrationen uppe. Tjänsten kräver också att man har en förmåga att föreställa sig ett objekt från flera olika vinklar.

Skyddstjänstövning ombord. Foto: HMS Vinga/ Försvarsmakten

Livet ombord består av längre perioder till sjöss där man arbetar i vakter om sex timmar. Efter att man har varit till sjöss  följs dessa av längre ledighetsperioder. Som sjöman bör man ha viss teknisk erfarenhet och fysisk förmåga, då många tunga lyft genomförs dagligen och tekniskt avancerad utrustning används. Besättningen tränar därför regelbundet ombord, även till sjöss för att upprätthålla en god fysisk förmåga.

Text och bilder: HMS Vinga

 

 

 

Officiell blogg

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

1 kommentar

  • Helene Nord 24 augusti 2018 21:03

    Intressant att få veta lite mer om hur ni jobbar.

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *