Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Open Spirit- en viktig övning för att öka säkerheten för sjöfart och fiske

rebeccalandberg

HMS Koster har under två veckor deltagit i den årligen återkommande minröjningsövningen Open Spirit som i år genomförs i estniska farvatten. Övningen syftar till att öka säkerheten för sjöfart och fiske, samt att förbättra samarbetet och interoperabiliteten mellan de deltagande flottornas minröjningsstyrkor. Koster ingår i en Task Unit som leds av en estnisk officer och består av HMS Koster, två estniska, ett franskt och ett polskt minröjningsfartyg.

Undervattenfarkosten är nödvändig för att fartyget ska kunna identifiera de objekt som sonaroperatören hittar. Materialunderhåll genomförs varje vecka för att allt ska fungera. Foto: David Lindberg/ Försvarsmakten

Sedan första och andra världskriget finns många minor kvar på bottnarna runt Östersjön, antingen på grund av att de sjunkit, för att de svepts upp och sedan sänkts eller för att de helt enkelt är bottenliggande minor.
Minorna har sprängladdningar som fortfarande kan utgöra en fara för sjöfart och fiske om de driver eller tas upp från bottnarna, men är normalt sett ofarliga där de ligger. Att söka och oskadliggöra minorna är bra träning som liknar den minröjning som ska kunna bedrivas mot nyutlagda minor i krigstid.

På bilden syns en kontaktmina med dess Hertzhorn som utgör själva avfyrningsinrättningen. Foto: HMS Koster/ Försvarsmakten

Efter det första dygnets förflyttning till området påbörjades minsökning i relativt utmanande förhållanden och med ett dygn kvar på operationen har 25 minor, de flesta av typ M08, identifierats av HMS Koster.
Identifieringen görs med en fjärrstyrd undervattensfarkost som bland annat har en videokamera i nosen. Bedömningen att det är M08 beror på att underrättelseunderlaget som svenska Mine Warfare Data Centre har tagit fram indikerar att ryska mineringar lades ut här under första världskriget. Minlinjernas fällningskurs stämmer med de linjer fartygen nu söker av. Vidare har sonarpersonalen trots mycket dålig sikt lyckats få videobilder på vad som ser ut att vara en mina av typ M08. Fartyget har även hittat en rysk bottenliggande mina från andra världskriget, AMD-500. Den ligger på 25 meters djup och innehåller 300 kg sprängmedel av typen hexotonal. Minan utgör ett tecken på de omfattande stridshandlingar och mineringsoperationer som pågått här genom åren.

Minröjningsfartyget HMS Koster. Foto: David Lindberg/ Försvarsmakten

Svårigheterna med att lokalisera minor

Det som gör förhållandena utmanande är det grunda vattendjupet över hela området som medför korta sonarräckvidder. Vidare förekommer en stor mängd ekon från stenar och liknande som medför svårigheter att finna minor ur sonarbilden. Det fina vädret har värmt upp ytvattnet vilket gör att ljudenergin böjer av mot botten som påverkar räckvidden.

Det fina resultatet står sig mycket väl i jämförelse med övriga deltagande fartyg. Även om fartygen inte har bytt områden med varandra så är det ett mycket bra kvitto på att vår personal och materiel är konkurrenskraftig och att svenska marinen har hög kompetens på undervattensområdet inom minröjning.

HMS Koster har röjt sex minor med ROV-E/X (Seafox), samt med minförstöringsladdning 02B. Vissa av minorna har visat att de har kvar mycket av sin sprängkraft och det är alltid med viss anspänning som ”Här ska tändas!” meddelas.

David Lindberg
Fartygschef

Officiell blogg

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *