Att alla instanser anser att personalkategorin tidvis tjänstegörande är viktigt det råder det ingen tvekan om. Att hela reservofficerskåren dels måste nyttjas bättre och dels måste föryngras är det heller inget tvivel om. Så hur kan vi då gå från ord till handling?
Grunden i mitt resonemang är att Marinen och då främst Flottan och gemensamma enheter såsom MarinB och SSS samt staber måste radikalt ändra sin syn på nyttjandet av det som nu benämns Tidvis tjänstegörande personal(T-personal)
Från att ha använt reservofficerare i krigsorganisationen där man låtit dem öva inte alls i den grad som behövdes och i många fall erhålla näst intill obefintlig kompetensutveckling(undantag finns givetvis) till att skapa ett system där T-personalen(OF, SO, GSS) arbetar betydligt längre och sammanhängande och ges chans att inte bara vidmakthålla sin kompetens utan även utveckla den.
Jag ser framför mig ett system där all T-personal direkt efter att man erhållit fast anställning genomför ett första tjänstgöringsår. Detta ger organisationen personal och individen värdefull erfarenhet. Är väl medveten om att så kommer det att se ut för de SO/T som kommer att börja utbildas med början hösten 2014 på SSS. Mitt förslag är att detta även skall gälla GSS vilket skulle göra T-personalen betydligt mer användbar.
För den som vill bli GSS/T i Marinen blir utbildningsgången som följer:
– GMU(3mån) + Befattningsutbildning(6mån)+1.a tjänstgöring(12 månader)
För den som går direkt till SO/T gäller följande tider i mitt förslag, månader inom parentes:
– GMU(3) + FOK(3)+ SOU(18)+1.a tjänstgöring(12)
För de som är GSS/K bör deras tjänstgöringstid om den överstiger 12 månader vid byte till GSS/T räknas som 1.a tjänstgöring. Efter 1.a tjänstgöringen ser jag helst ett system där individen skall tjänstegöra ca 15-18 månader under 8-årsperiod och den kortaste tjänstgöringsperioden skall vara 12 veckor.
Hur dessa månader skall disponeras blir en dialog mellan individen och förbandet. T-personalen skall vara förbandschefens resurs att kalla in utöver ovanstående vid insatser hemma. Komplettera förbandets K-personal vid internationella insatser samt kunna nyttjas för att under ex 6-12 månader besätta vissa bemanningsuppdrag på ex SSS. Flertalet tjänstegrenar för operatörer och tekniker GSS bör vara öppna för T-personal medans jag förordar vissa begränsningar av antalet sökbara linjer på SOU(t.ex. ubåt samt tekniker). Därmed inte sagt att förtidsavgången K-personal inte skall kunna nyttjas i dylika befattningar som de innehar god kompetens att bestrida.
Detta system har följande fördelar:
- Mer erfaren T-personal.
- Möjlighet att nyttja deras kompetens i Basorganisationen.
- Ger Marinen en kvalitetsmässigt god tidvis tjänstegörande personalkader som vid behov av snabbt utökande av rikets marinstridskrafter kan kallas in och möjliggöra en snabbare förmågetillväxt än med den tidigare nyttjandemodellen.
- T-personalen utbildas tillsammans med K-personalen vilket ger effektivare nyttjande av utbildningsresurserna samt att man kan ställa samma krav på K som T-personal när det gäller ex. att vara instruktörer.
- Ger individen mycket bra chans att utvecklas personligt och professionellt.
- Erfaren personal är mer attraktiv på den civila arbetsmarknaden.
- Förbättrar tillgången på personal i nivå OR 1- 7 samtidigt som den parallella civila karriären medför att individens senare avveckling ur FM går smidigt.
Följande nackdelar har identifierats:
- Långa perioder borta från ordinarie arbete.
- Kräver mycket dialog och planering i samverkan med individen vilket kommer att belasta personaltjänsten.
Sammantaget så finns det övervägande skäl för ett paradigmskifte när det gäller nyttjandet av T-personal i Marinen.
För att vi till fullo skall kunna nyttja denna resurs som T-personalen utgör gäller att det finns mycket tydlig information om hur man utbildas och hur mycket man förväntas tjänstegöra i denna typ av anställning. Det måste finnas tydliga regler för befordran där jag förordar samma krav som för K-personal och för växling mellan OR-OF när individen har erhållit akademisk examen vilket är ett grundkrav för att bli OF.
Vidare måste det framtida systemet för kompetensdjupsvärdering för i 1.a hand OR även ta hänsyn till de erfarenheter och kunskaper som T-personalen erhåller i sitt civila värv.
För dem som lämnat FM i förtid och skaffat sig för FM användbara kompetenser måste det finnas en klart och tydlig metod för dem att bli T-personal. Denna personalen har redan den grundläggande utbildningen och viss erfarenhet och skall då kompetensutvecklas mot resp. tjänst vilket ger avsevärda besparingar i tid och pengar jämfört med rekrytering från grunden
På FM-nivå skulle jag gärna se att man marknadsför T-anställningen som ett sätt att dels ge individen möjlighet till att erhålla ”mjuka” kompetenser som är attraktiva hos en annan arbetsgivare dels att denna typ av anställning dels ger en arbetsmässig grundtrygghet och flexibilitet och dels en möjlighet att göra en insats för konungariket.
Som avslutning så vill jag nämna att med ett system som passar organisationens behov och ger oss chansen till att skapa en mycket duglig kader av T-personal så tror jag att vi i Marinen kommer att både ses som en attraktiv arbetsgivare och kommer att ses som en organisation som tar höjd för ett framtida omvärldsläge vi idag inte vet något om.
Förvaltare Håkan Lindberg
SSS