På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan131203

gladanochfalken

Resebrev HMS Gladan 2013-12-03.

Skeppstid: kl 0130

Läge: N 18° 27´ W 058° 19´. Avstånd Las Palmas: 2430 nm. Avstånd St Barth: 260 nm.      Avstånd Cape Verde: 1900 nm. Avstånd Ekvartorn: 1107 nm. Tillryggalagd distans: 2692 nm

Kurs: HK 261. Fart: 8 kn         

Väder: Varma vindar, nordostlig dyning.

Temperatur luft: 26°C. Temperatur vatten 27°C. Temp inombords akter: >33 gr

Vindriktning: ostlig.  Vindstyrka: 2-5 m/s

Segelsättning: Storstängstagssegel, Klyvare och Stagfock. Maskindrift.

Godafton alla läsare där hemma!

Ikväll tänkte vi dela med oss av en del av vardagen här ombord genom att berätta om livet som utkikspost.

Under ett vaktpass som vanligtvis är fyra timmar, roterar fyra personer på fyra poster (en post/timme) varav en av dessa är utkik, vilket man enligt sjölag alltid måste ha ombord på alla fartyg. Med lite överslagsräkning kan man konstatera att varje elev ombord efter dessa 17 dagar spenderat totalt ca 35 timmar som utkikspost. Man kan då välja att hålla utkik längst fram på backen, eller från förtoppsmasten. Väljer man det senare är man den person ombord som mest utsätts för väder och vind, och visst kan det vara jobbigt när det regnar eller blåser mycket, men man får mycket tillbaka andra gånger.

Denna stund och plats är ungefär den ända tiden som du får och kan vara helt själv, vilket många uppskattar och värdesätter. Annars bor vi, lever, äter, sover och arbetar ihop under dygnets alla timmar.

Att klättra upp i masten och sedan kunna titta på fartyget ovanifrån ger ett annorlunda och roligt perspektiv. Hur många av er därhemma tillexempel har någonsin sett ett uppspänt segel ovanifrån? Att stå däruppe (eller snarare klättringen upp och nerför) är ett adrenalinpåslag för de flesta, men ingenting slår frihetskänslan av att stå däruppe och känna vinden mot ansiktet och se Atlanten sprida ut sig så långt ögat kan nå.

Man hinner även se mycket olika vackra vyer och skiftande väder uppifrån förmasten. Man ser solen gå upp och ner och färga himlen på de mest fantastiska sätt, moln som bildas och upplöses, regnskurar i när och fjärran. Vi har sett blixtar, regnbågar, månhalo och nästan alla solsystemets planeter. Månens upp och nergång är en fröjd på natten då den ser större ut och har annan färg än mitt i natten. Venus lyser ovanligt starkt (magnitud på -4.4) så det bildas en ljusstrimma i vattnet likt en mångata. Eftersom man står vakt under olika timmar under natten kan man se hur hela himlavalvet roterar kring Polaris (polstjärnan) och allt som ligger i öster går upp, medan allt som ligger i väster sjunker. Mitt på dagen när solen står som högst och lyser rakt ner i havet ser man den klarblåa färgen Atlantvattnet har som är något av det vackraste jag sett, aldrig har jag sett ett så blått hav! Man ser dyningarna, som från backen verkar stora som berg och dalar, minimeras till småvågor när man står på 15 meters höjd. I gengäld så känner man dock av dem mer uppe i masten, eftersom rullningarna på däck flerdubblas uppe i masten, ibland kan man gunga flera meter från sida till sida, då gäller det att hålla i sig!

Från förmasten ser man även lite mer av andra varelser som lever och frodas ute på Atlanten. Man ser hur flygfiskarna flaxar iväg så långt som upp till 40 meter, man ser delfinflocken (eller stimmet?) från ovan då de nyfiket passerar skeppet, eller kanske till och med stannar en stund för att surfa med i vågorna. Men det häftigaste är när det kommer fåglar förbiflygande mitt ute på havet långt från närmsta land, då står man i höjd med dessa medan de glidflyger runt omkring en.

När man klättar upp i masten och kommer bort från alla ljud på däck; motorns tuggande, skrammel från byssan, skepparens pipa, halvdäckarnas segeltaktiksnack, träningsmusik mm möts man istället av helt andra ljud. Vinden som viner bland stag och vant, vågorna som bryts mot fören. Gladans egna språk gör sig hört; gnissel här, knak där, knarr, duns, klonk, sträck och segelfladder. Ibland då det inte blåser mycket står bommarna och gafflarna och slår och då skakar det till i hela riggen så man får sig en rejäl påminnelse om hur beroende man är av vinden, vädret och fartygets alla delar.

Men något av det bästa med att stå så högt upp är att man kan titta ner på fartyget. Under natten händer där inte så mycket (vanligtvis), men på dagen däremot kan man med stor behållning se hur lunken fortskrider ombord med allas respektive sysslor. På morgonen ser man ett gäng hålla på med rengöring på däck. Efter varje måltid ser man folk som diskar och försöker hålla i sig själva, diskbaljor, och separera ren och smutsig disk, detta kan man ha mycket roligt åt de dagar som det rullar lite mer. Man ser någon som putsar mässing (ett arbete utan slut..), någon som handtvättar kläder, några som står och samtalar över en kopp kaffe, någon ligger och läser i solen, en elev som har trotsat värmen nere på trossbotten och sitter uppe på däck och räknar istället, men har fullt sjå att hålla i passare, pennor, transportörer, miniräknare samt lösblad så de inte blåser alternativt rutschar iväg. Någon ägnar sig åt tamparbete, någon står i duschkö, någon tar en solhöjd med sextant, någon borstar tänderna, någon skär upp och äter en mango, några tränar, kören samlas för sångövning . Rorgängaren för sin ständiga kamp mot fartyget om vilken kurs som man bör hålla, den Vakthavande Officeren står på den typiska ”VO-platsen” där man har översikt över alla instrument samtidigt som seglen. Skepparna går och drar i tampar och kollar så att seglen ser bra ut och är rätt skotade, kockarna inventerar bland frukt och grönsaker på däckshustaket eller bär disk och mat fram och tillbaka. Astronomilärarna har genomgång eller rättar uppgifter på halvdäck, fartygsläkaren går och delar ut allas bloggkommentarer (för övrigt dagens mest uppskattade stund, så fortsätt skicka in era kommentarer!), brassen rondar maskin eller faller på arbetet på däck. Har man tur som utkik kan man till och med få sällskap uppe i masten av någon som tex ska beslå ett segel eller göra riggrond.

Såhär kan en typisk dag på Gladan se ut. Sen finns det ju de mer ovanliga sakerna som händer också, till exempel då någon utropar ”Val om babord!” och alla släpper vad de än sysslar med för att springa och kolla så att båten nästan får slagsida. Eller som idag då vissa roade sig med att blåsa upp en uppblåsbar pool på däck för att kunna svalka sig. Till det lite ovanligare hör även att slå/gippa dvs vända med fartyget (händer inte så ofta då man ska gå på samma kurs i över 2000 sjömil..) samt att hissa eller bärga segel. Då förvandlas den vanliga skonertlunken till en febrilt arbetande myrstack när alle man kallas upp på däck och man kan se tampar som storsegelfallet bemannas av upp till nio personer! Tampen och alla människor slingrar sig likt en orm på däck för att sedan dras samtidigt av alla i takt till skepparens pipa. Idag hörde även till ovanligheterna ett skarpt brandlarm som fick alla snabbt på fötterna. Tack och lov var det ingen brand utan endast en temperaturgivare som gav utslag i maskinrummet (inte konstigt kanske när kylvattnet är 28 grader), så från och med nu måste vi köra med maskinluckan öppen vilket väsnas på halvdäck. Ytterliggare en fördel med att hålla sig till utkikspostandet.

Nu är det en dag kvar på denna Atlantpassage, vilket leder mig lagom avslutande till den absolut största anledningen till att vara utkik i förmasten; som utkik i masten ser du ”bortom horisonten” och kommer således bli den absolut första personen som ser land dyka upp i fjärran. Efter 18 dagar till sjöss anar ni inte hur mycket vi ser fram emot att få höra, eller själva skrika ut den klassiska punchlinen om vi har turen att stå där uppe;  ”SKEPP OHOJ! LAND I SIKTE!!!!”

God natt,

3:e Vakten genom flaggkadett Helena Bergström

 

VO kommentar: Det blev ett långt resebrev denna gång, men det är mycket bra skrivet. Vi har som det skrivs problem med att brandlarmet går i maskin vid höga belastningar. Temperaturen blir för hög. Detta medför att vi kör med öpen nedgångslucka till maskin, vilket skapar buller på halvdäck. Hörselproppar gäller.

I övrigt snurrar allt på bra. Vi är nu inne på vårt 18 dygn. Tanken är att vi under onsdagen skall gå in och ankra utanför Gustavia på St Barth. Det känns nästan overkligt att vi snart är framme och kan komma iland. Bilder från HMS Falkens besök förra året är fantastiska att se. Det här kommer att bli trevligt. Och vi kommer att kunna ringa till Er alla. Bara det........

En  hälsning till alla mina där hemma. Snart är det slut och då får ni dras med mig på heltid.......Planen för 1 kvartalet nästa år är ändrad. Mer hemma!  PoK Annelie!

L Saager / 4.O

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

14 kommentarer

  • Nora Borres 3 december 2013 10:52

    Till Fredrik Olsén:
    Grattis till vinsten i positionstävlingen!
    Haha klart du skulle vinna när jag skrev sådär :) När du kommer hem får du lära oss allt om himlakroppar!
    Hoppas du mår bra. Jag mår bra här hemma.
    Förhoppningsvis kan vi höras snart.
    Med varm hälsning,
    Nora

  • Hamilton 3 december 2013 11:33

    Hej alla!
    Hoppas att du, Helena, ser land först! Du har en ådra att skriva/beskriva som är få förunnat!
    Karlskrona har idag +6 grader, gråmulet och lite blåst.
    Vi längtar efter att få höra Mimmis och Calles ljuva stämmor på torsdag!
    Njut alla av de sista dagarna!

  • Christina Hök 3 december 2013 14:17

    Hej Madeleine,
    Det är fantastisk att kunna följa er från köksbordets horisont genom resebrev med så målande beskrivningar att vi mentalt berörs med alla sinnen. Det är en mäktig känsla även för oss här hemma att ni nu är så nära er destination efter alla dagar på öppet hav. Pratade med Ingmar och Lotta igår. De hälsar till dig och tyckte du var extra söt med kockmössa och spisrosor på kinderna i byssan. Pussar och kramar från mamma och pappa

  • Melanie Lawrence 3 december 2013 16:40

    Ludvig:
    Tack för skonertogramet! Vi blev riktigt glada här hemma, alla hälsar :) Är så mäkta stolt över dig att det värker i bröstet. Hoppas du har det bra och lär dig massor med spännande. Längtar tills du tar med mig på en revansch med eran segelbåt så får jag testa på lite granna jag med..
    Jag har ställt vår snaps i kylen nu, den kommer bli succé! Äter bitarna i vår chokladkalender och längtar till att få äta upp den 19:e biten för då är det bara en dag kvar tills du kommer hem till mig igen. Då kan vi kolla på Honey boo boo och leka med Bailey tillsammans.
    Ser fram emot att få höra från dig snart för har spännande saker att berätta...
    Älskar dig, ta hand om dig och passa på att njuta av denna upplevelsen! Puss och kram från din Melanie.

  • Peter Estman 3 december 2013 17:11

    Hej, Nautiker!

    Det är helt underbart att läsa er blogg och allt ni får uppleva! Som landkrabba är jag enormt avundsjuk på er seglats. Ser fram mot att se er igen efter nyår.

    Hälsningar Peter Estman

  • Camilla Ednersson 3 december 2013 18:46

    Hejsan!
    Till Malin och Helena: ni båda fick era förstahandsval avseende erasmus så grattis =) hoppas också att allt är bra med er!
    Henrik: du vet vad jag sagt om att komma hem för solbränd, ha det i bakhuvudet över tiden! Nu är det inte så fasligt långt kvar tills du kommer hem igen! :)

  • Gustav Risting 3 december 2013 19:20

    Till Helena Bergström
    Hej Helena!
    Du lyckades verkligen få mig verkligt avundsjuk på er med ditt senaste blogginlägg ;) Hoppas att verkligheten är lika bra som berättelsen.
    Tack också för skonertogrammet som kom idag!!
    Stor kram!
    /Gustav

  • Ewa Olsén 3 december 2013 20:10

    Hej Frippe .
    Grattis till att Du sköter navigationen så bra , då vet vi att ni snart kommer fram till rätt ö .
    Morbror skrev igår men tydligen var något fel för halva brevet kom inte med .
    Birgit o jag varit på grekisk middag ikväll smaskens , men vad är det mot svajade palmer , varma vågor o en romdrink i handen .
    Vilken resa Du gjort ! Vilket minne för livet !
    Njut nu av sista dygnen ombord även om det är svettigt att sova .
    I övermorgon hotar de med stort snöfall = vintern rasar .
    Vi hörs snart .
    Kram från oss i Fjollträsk / Mamman

  • Alice Bowden 3 december 2013 20:44

    Hej Julia!
    Jag har tänkt att skriva sedan ni kastade loss men vet inte hur jag sätter den otroliga avundsjukan i ord! Att få uppleva det ni gör vore helt fantastiskt! Är otroligt stolt att jag har dig som vän :D Ska bli spännande att få höra direkt från dig hur det var när du kommer hem. Tills dess får du njuta extra mycket av solen åt mig, kanske inte värmen då vad jag förstår så kan ni gott få lite kyla av oss. Kul att ni snart är i mål!
    Längtar till när vi ses igen!
    Många kramar, Alice

  • Marie Andersson 3 december 2013 21:34

    Tack för alla era fina resebrev som har varit så lugnande, informativa och roliga att följa! De har varit helt fantastiska! Hoppas vinden varit med er idag så att ni siktar land i morgon!

  • Stina Häggqvist 3 december 2013 22:16

    Helena fantastiskt att läsa det du skrivit. Som sagts hoppas att det blir du som ropar "LAND I SIKTE".
    Solan berättade om seglingen och kul att läsa. Må gott
    Stina

  • Bengt Bergström 3 december 2013 23:15

    Hej Helena, vad trevligt att läsa Ditt brev om livet ombord. Jag kan meddela att Ni inte missar något av ljuset här hemma, mörkt på morgonen och att det börjar skymma redan halv tre. Nej Ni har det nog bra där nere på södra Atlanten. Vi är verkligen avundsjuka på Er som får komma till Gustavia snart. Ni kommer säkert att få en trevlig upplevelse där och under resten av Er vistelse i Karibien. Hoppas Du får chansen att stå i masten när Ni siktar land.
    B

  • katarina hultberg 3 december 2013 23:40

    Hej Julia! Vi blev så glada för det fina skonertogrammet som anlände i dag! Tänk, snart kan vi pratas vid. Vilket fascinerande perspektiv Helena hade i dagens resebrev. Här i Västerås håller vi på att skriva packningslista inför resan söderut i morgon. Pappa har nyss undrat var vi har din nyckel... men lugn, vi har koll på läget (tror vi). Vi saknar dig! Kram, mamma och pappa

  • viveka 8 december 2013 18:55

    Hej Helena! Kära systerdotter - vilken härlig beskrivning med helhetsperspektiv av ert liv ombord!.
    Fast det verkar lite läskigt att stå däruppe när det gungar. Blir ni sjösjuka?
    Stor kram från moster Viveka

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *