På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 131202

HMS Falken

2.O Stuxgren räknar Flkd Andersson har en fråga Gladan från Peket Gladan Gladans Fockmast

Resebrev HMS Gladan 2013-12-02.

Skeppstid: kl 0115

Läge: N 18° 52´ W 054° 50´. Avstånd Las Palmas: 2240 nm. Avstånd St Barth: 456 nm.      Avstånd Cape Verde: 1706 nm. Avstånd Ekvartorn: 1132 nm. Tillryggalagd distans: 2500 nm

Kurs: HK 260. Fart: 7.4 kn      

Väder: Varma vindar, ibland kraftiga regnskurar, ibland kraftiga vindbyar. nordlig dyning.

Temperatur luft: 26°C. Temperatur vatten 26°C

Vindriktning: ostlig. Vindstyrka: 2-5 m/s

Segelsättning: Storstängstagssegel som stöttesegel. Maskindrift,

God morgon!

Efter tre koppar kaffe under första timman känner jag att hundvakten kommer att flyta på som en dans. Resten av andra vakt med ansvars-VO örlkn Saager i spetsen känner sig stärkta efter några timmars sömn, lite nattskaffning och så klart nybryggt svenskt kaffe.

Igår, den första advent, var vädret strålande. Sol och 27°C i luften är väl precis det väder man förväntar sig på latitud N 19° 00 i början av december, men inte det vi är vana vid dagen då första luckan ska öppnas. Jag hoppas att alla ni där hemma har fått njuta av lite snö för att verkligen känna att julen närmar sig med stormsteg.

Gårdagen gick i seglingstaktikens tecken. På morgonen den första december började vindarna avta och gick ner till 4-6m/s. Detta ledde till att det slog mycket i riggen och vi gjorde en framfart på endast 4 knop. Den svaga vinden som gör att seglen fladdrar och slår är varken bra för seglen i sig eller för riggen. Efter överläggning med besättningen bestämde vi oss för att slå och sätta sydlig kurs. Efter slaget började vi räkna på vilken fart vi gjorde mot mål, och när vi skulle vara framme. För den matematikintresserade kan jag rekommendera följande formel för att räkna ut sin fart mot mål: cosinus för vinkelskillnaden mellan styrd kurs och önskad kurs multiplicerat med farten.

Exempel: cos(60)*3,9 = 1,95

(Ni som känner mig där hemma. Jag trodde aldrig att jag skulle slänga mig med sådan här matematiska termer.)

Denna beräkning gav oss en fart mot mål på ca 2 knop. Vilket var alldeles för lågt för att komma fram i tid till St Barth.

Efter den dagliga 13:30 uppställningen fick vi hör om dagens nyheter, både en del vanliga och en del som man kan misstänka kan vara fabricerade. Nyheter som att det bor ekorrar i förmasten eller att Kina ska skicka upp kaniner i rymden känns mindre troligt men är ett roligt avbrott i vardagen ombord. Vi fick även vet allt om säckpipor under gårdagens elevföredrag.

Efter detta började diskussioner kring segeltaktiken igen. Vad var rätt sak att göra för att få så mycket fart mot mål och för att komma i tid, samtidigt som vi vill segla så mycket som möjligt och minimera användningen av maskin? Resultatet blev att vi slog igen för att utvärdera om det skulle bli bättre att segla för SB halsarna. Detta ledde tyvärr inte till någon framgång då farten mot mål, slag och skakningar i masten var emot oss. Så med lite vemod i bröstet startades motorn på eftermiddagen och några av alla segel började bärgades.

I skrivandets stund har vi kurs precis mot mål och en fart på 7,5 knop, vilket känns bra då St Barth är efterlängtat hos besättningen. Även om framdrivning av naturens krafter istället för med hjälp av motor hade känts ännu bättre.

Till sist, vad vore första advent, första december, (min namnsdag), och början på nedräkningen till julafton utan lite traditionellt adventsfirande.

Kl var 20:00, platsen halvdäck. Hela besättningen är samlad för dagens höjdpunkt. HMS Gladans egen damkör ”Frälsarkransen”. Denna kör består av flaggkadetterna Hamilton, Hultberg, Bergström, Kaur och Söderbäck. Efter att första ljuset var tänt (detta ljus bestod av en röd lightstick som knäcktes för att symbolisera den första advent) så började vacker stämsång sprida sig över halvdäck och Atlanten. Tre sånger framfördes av denna änglakör medans besättningen fick avnjuta saffransmuffins som kockarna hade bakat. Detta var ett trevligt inslag såhär några dagar innan vi anländer till St Barth och jag vill tacka damkören ”Frälsarkransen” för ett fantastiskt uppträdande.

Hoppas att ni alla där hemma mår bra och har haft en riktigt mysig första advent. Jag vill skicka en extra stor hälsning till min egen familj, släkt och vänner.

Familjen, hoppas att murre smakade gott, och att G och jag får smaka när vi kommer hem. Jag älskar er! För besökaren i Lund, och alla ni andra, tack för kommentarerna, de värmer.

Hoppas ni sover gott där hemma för nu blir det en till kopp kaffe och en rond av maskin.           Med hopp om bra vindar och strålande sol

Flaggkadett Oskar Andersson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

6 kommentarer

  • Marie Andersson 2 december 2013 10:15

    Tack för fint resebrev och ditt mail Oskar! Har högtidsstunder när vi läser dem! Mysigt med körsång och adventsmys för er! Och räknar gör du hela tiden förstår jag! Du är duktig du! Gustav bakade pepparkakor och drack glögg såg vi på bildströmmen! Såg mysigt ut! Här har vi en arbetsvecka framför oss och allt rullar på som vanligt! Nu hoppas vi på vind i seglen så att ni snart kan njuta av fast mark under fötterna! Ha det så bra! Puss! Mamma

  • oskar andersson 2 december 2013 11:48

    Idag blåser hård kuling men solen skiner så vi märker aytt vti är på språng mot den hägrande våren..mren vi ska först genomleva den bistra vintern vilken ni alla båt-flyktingar sska möta vid hemkomsten till hemjorden.VI ÖNSKAR ALLA GLADA GLADOOR PÅ GLADAN EN GLAD ANKOMST TILL DET GLAD BARTH .vidare önskar vi alla
    På GLADAN en glad seglats.
    Mormorfar.

  • Oskar Andersson 2 december 2013 17:43

    Grattis på Oskar dagen. Här rullar livet vidare utan advent snö. Även vi navigerar efter stjärnor vid kvällspromenaden med Alice, men de finns i fönstren. Snart blir det fast mark under fötterna, det blir nog lite lustigt för sjömansbenen. Saknar dej men vi får nöja oss med de trevliga resebreven och foton tills vi ses. Kramar från Farfar Farmor och Alice

  • Birgitta Andersson 2 december 2013 17:50

    Grattis på Oskar dagen. Här rullar livet vidare utan advent snö. Även vi navigerar efter stjärnor vid kvällspromenaden med Alice, men de finns i fönstren. Snart blir det fast mark under fötterna, det blir nog lite lustigt för sjömansbenen. Saknar dej men vi får nöja oss med de trevliga resebreven och foton tills vi ses. Kramar från Farfar Farmor och Alice

  • Thomas olsén 2 december 2013 20:33

    Hej Fredrik!
    Härligt att höra att ni närmar er! Hoppas vindarna håller i sig sista biten så ni kan slå av hjälpkärran!

    Man kan ju inte frångå att bli lite plåtsjuk när man varit ute till havs en stund! Men håll hoppet uppe, havet är bättre än landbacken kan jag lova! Med vänliga hälsningar från lillebror, någonstans mellan excercishallen och Vitså!

  • katarina hultberg 2 december 2013 22:51

    Hej Julia! Nu är vi hemkomna från Linnéas spinningpass. Hon hoppade in extra i dag för i morgon ska hon vara ledig för julfest på jobbet. Morfar ramlade på korttids i går och fick åka in till akuten och röntga höften men ingen fraktur som tur var. Själv härledde han nöjt sitt starka skelett till mjölkdrickandet genom åren... Årets luciaupplaga av Fryx Reunion Choir har blivit inställd på grund av manfall, tråkigt. Nu ser vi fram emot Karlskronaresan på onsdag, även om det kommer att kännas tomt att vara där utan dig. Ha det gott! Kram, mamma och pappa

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *