På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan sammanfattning från 110915 till 111005.

gladanochfalken

Position: Lissabon

Kurs/fart: Sverige/Full fart

I skrivandets stund är det sista kvällen ombord på HMS Gladan för eleverna från SOU 11, åtminstone för denna gång. Därför blir detta resebrev en liten resumé av tiden vi haft ombord.

Vårt äventyr började i Portsmouth i England, där en mycket blandad besättning mönstrade på, en del med så gott som ingen sjövana andra med i stort sett hela sitt yrkesliv som sjömän. För att få stiga ombord som besättning genom gick vi en svindlande påmönstringsceremoni som i praktiken bestod av att klättra upp och ner i de båda masterna för att sedan anmäla sig klar för tjänst. Väl ombord stuvade vi in all vår packning och personliga tillhörigheter i skåp och lådor som får en vanlig byrå att verka rymlig. Sedan bosatte sig samtliga 29 elever på trossbotten som inte är större än ett medelmåttigt vardagsrum.

Från dag ett hölls lektioner om allt som hör ämnet sjömanskap till, allt från förtöjningslektioner till shantys (sjömans-sånger). Detta varvades med praktiska inslag och knoplektioner samt tillverkningen av en egen elevtamp. För det mesta har den vakna tiden dock gått till att föra fartyget framåt.

Den första tiden ombord var en smula motig för de flesta, mycket sjösjuka och förhållandevis hårt väder. Alla drabbades dock inte lika hårt och mellan de raska, dock stundom långvariga, visiterna till relingen eller toaletterna så fanns det gott om utrymme för skämt och skratt.

Det var en ihärdig och långdragen kamp mot engelskakanalen som spenderades pendlandes fram och tillbaka utanför Lands end på grund av tidvatten. Kämpandes mot dåligt väder och blöta och kalla söker de huttrande eleverna skydd och eventuellt lite sömn där det finns att få.

Väl ute på öppet hav hade vi växlande tur med vind men från och till stampade vi på framåt med förvånansvärt bra tempo, vid det här laget var elev-delen av besättningen på god väg att kunna sina stationer och arbetet med att segla flöt på allt bättre.

Efter ett tag fick vi byta sjörock och regnkläder mot t-shirt och shorts tack vare det allt varmare och det mindre blöta vädret. Detta möttes av ett tydligt uppsving i humöret. Delmålet Vigo hägrade och tanken på att vara iland och avnjuta allt som en Spansk kuststad kunde erbjuda, främst mat och dryck (läs öl och tapas), höll arbetslågan vid liv.

Innan förtöjningen i Vigo var det dags för lite rengöring för att visa fartygets bästa sida. Som tur var fick vi fortsatt soligt väder och innan vi viste ordet av var det förtöjt och klart.

Väl i Vigo vart det några dagar och kvällar ledigt och de flesta blev mycket nöjda med besöket och allt som hör där till. En del frossade i öl och tapas andra var mer inne på vin och ostron, att sova på hotell och äta på restaurant lockade många och somliga gjorde allt, med kraft.

Efter vårt angenäma besök i Vigo bar det av mot Lissabon, vinden lyste med sin frånvaro och det dök endast upp några små pustar som knappt räckte till lite segel exercis. Ett visst missnöje infann sig hos några av de som vågat sig på att äta ostron då en handfull vart magsjuka och trots vana med sjösjuka bli tvingade till relingen eller konstanta toalettbesök. Men efter några dagars maskin puttrande var vi framme i Lissabon och vår resa närmar sig sitt slut.

Vi lämnar HMS Gladan många erfarenheter rikare och en aning mer beresta än vi var när vi kom, detta tack vare den erfarna besättningen ombord och ett extra tack till HMS Falken som lånat ut skeppare under vår vistelse, tack för SOU 11 denna gång!

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.