Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 210924

HMS Gladan

Medelhavet fortsätter bjuda på friskt väder med hårda vindar och höga vågor. Då vi har haft vinden bokstavligt talat mot oss kan det finnas risk att vi inte riktigt når fram till Cartagena till utsatt tid, vilket är idag fredag den 24/9 klockan 10:00. Vaktlagen gör dock allt de kan för att räkna ut bästa färdvägen och samtidigt hålla en så hög fart som möjligt.

Om detta gedigna arbete beror på att det finns en längtan att komma iland och komma undan de höga vågorna, eller om det beror på att en viss skeppare har lovat att raka av sig skägget om vi lyckas komma fram i tid, det lämnar vi osagt. I skrivande stund har vinden vänt till vår fördel och vi kan nu hålla en stadig kurs mot Cartagena. I nuläget verkar det med andra ord vara så att vi både kan få ett stillaliggande dygn utan vågor, men även att den ovan nämna skepparen får plocka fram rakhyveln…

I övrigt jobbar vi på med våra beräkningar i astronomisk navigation, tidvatten och distansberäkningar. Det närmar sig deadline för inlämning av samtliga uppgifter och det har märkts bland oss elever som flitigt (inte stressat..) räknar under  varje ledig tid på dagen. Den något annorlunda och gungande studiemiljön påverkar dock en del, och det får bli flera pauser på däck för att ta frisk luft.

Ofta skrivs dessa resebrev nattetid, när en eller flera av oss har så kallad frivakt. Det är alltid ett vaktlag som har vakt, och på natten är vaktpassen uppdelade mellan 20-00, 00-04 eller 04-08. Detta innebär att du antingen får sova mellan 20-04, 00-07 eller uppdelat på två omgångar, mellan 20-00 samt 04-07. Den vakten som går vakt besätter som bekant samtliga poster som utkik, rorgängare, frälsarkranspost och så kallad glasvakt, samt VO och VO2. Då vi är fler i varje vaktlag än dessa poster blir någon även frivakt och kan hjälpa till på däck men även utföra den ärofyllda uppgiften att författa resebrev.

Avslutningsvis vill jag skicka en extra varm hälsning till min älskade syster Malin!

/Ebba Serner

 

Tillägg från bloggansvarig.

Vi har tekniska problem ombord därav brist i blogginlägg.

Mvh Timmer

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individ och som gruppmedlem.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *