Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 210825

HMS Gladan

God dag kära läsare av HMS Gladan och Falkens blogg. Mitt namn är Marcus Blomberg och jag är kadett tillhörande 227:e kursen på Officersprogrammet. Jag och mina 15 kursare läser till att bli officerare i marinen, och som ett led i denna tre år långa utbildning spenderas ungefär två terminer på Sjöstridsskolan i Karlskrona syftades till att öva praktisk navigation och andra färdigheter vi behöver för att kunna tjänstgöra som vakthavande officer. I detta ingår också fyra veckors segling med HMS Gladan, varav ca 2,5 veckor i skrivande stund har avverkats. Jag skall i detta resebrev försöka sammanfatta vår expedition hittills!

Våra nautiska bravader påbörjades måndagen 8 augusti när vi efter några veckors välförtjänt semester mönstrade på ombord Gladan som låg förtöjd vid Öckerövarvet i Göteborgs skärgård. Vi fick även, något oväntat men glädjande, sällskap av åtta gymnasieelever som fått förmånen att följa med fartyget på dess färd genom Europas farvatten.  Dessa elever tillhör Bernadottegymnasiet och tar studenten nästa sommar.

Väl ombord inleddes verksamheten omgående med den traditionsenliga riten att klättra upp och ner i båda Gladans master. Det kan de första gångerna upplevas som långa, höga 19 meter upp i luften, men även den höjdrädde vänjer sig ofta snabbt. Under ett par dagar drillades den nypåmönstrade besättningen i det mest grundläggande rörande livet ombord, såsom uppställningar, kommandon, var all utrustning sitter och vad den används till. Vi kastade sedan loss och började vår resa söderut från Göteborg med slutmålet A Coruna i Spanien. Första stoppet bestod i att ankra i området kring Varberg för att ligga kvar under natten. När fartyget ligger till ankars är det viktigt att det finns vakthavande personal som hela tiden kontrollerar att fartyget ligger fast och inte draggar, sliter sig från sitt ankare på grund av överraskande väderomslag, etc.

Morgonen därpå satte vi kurs och fart mot Malmö för ett kortare stopp. Där gavs besättningen möjlighet att inhandla några sista personliga förnödenheter, träna samt på ett coronasäkert avstånd visa upp fartyget för nära och kära som tagit sig ned till hamnen i Malmö.

Väl efter losskastning bar resan vidare söderut, genom Öresund med sikte på Kielkanalen i Tyskland. Passagen under Öresundsbron blev möjligtvis något av en besvikelse för besättningen då fartygschefen enligt tradition i flottan bjuder på något gott om ett tåg råkar passera just ovanför fartyget på bron ovan. Öresundstågens tidtabell var inte på vår sida denna gången!

Parallellt med att utbildning bedrevs för fullt ombord före både gymnasieelever och kadetter närmade vi oss Tyskland. I inloppet till Kielkanalen tog vi emot tysk lots som guidade oss genom den 110 år gamla kanalens böjar, svängar och flaskhalsar. Efter 10 mil kanalfärd lämnade vi Kiel och floden Elbe bakom oss, med Nordsjöns salta vatten i stäven! Solen lyste med sin frånvaro, och vinden tycktes ständigt komma in rakt förifrån. Här någonstans gjorde sig sjösjukan påmind för åtminstone första gången hos en del av den nypåmönstrade besättningen. Vi lyckades trots detta att gå för segel en stor del av rutten och hela besättningen har drillats väl i segelsättning och segeltaktik, allt under skepparnas erfarna försorg.

I höjd med Holland slog dock olyckan till. På natten vid tre-tiden havererade styrmekanismen på Gladan och fartyget blev tillfälligt manöverodugligt. Besättningen purrades ut på däck snabbt, samtidigt som nödstyrning förbereddes och holländska kustbevakningen meddelades om läget. Efter någon timmes slit på däck och nere i kvadrantrummet, återfick fartyget sin manöverförmåga. Att ett fartyg förlorar sin manöverförmåga är alltid en allvarlig situation, men lyckligvis gick det bra denna gång tack vare ett utmärkt samarbete i besättningen och väl inövade nödprocedurer. Vi sökte s.k nödhamn i Den Helder i Holland för återhämtning och reparationer. På morgonen efter manöverhaveriet mötte den holländska marinen oss och stöttade med bogsering sista vägen in till hamn. Efter det oplanerade stoppet i Den Helder fortsatte resan, nu med en reparerad styrning, vidare västvart och genom engelska kanalen. I höjd med Dovers vita klippor kunde vi sätta kurs mot vårt nästa planerade stopp: Cherbourg i Frankrike. Runt denna tid inträffade ännu en speciell, ändock betydligt trevligare händelse: vi passerade nollmeridianen, där ost blir väst på ett sjökort. Efter en traditionsenlig ceremoni vinkade vi adjö till ost och ser sedan dess ett ”W” för ”väst” i longituden för vår position. Väl framme i Cherbourg och efter ett dygn till ankars utanför hamnen förtöjde vi på den franska marinbasen, och två dagar av välbehövlig permission och vila väntade besättningen. Det hann bli både ett och annat museibesök, stadsvandring, god mat och dryck i det lokala restaurangutbudet samt inhandling av nödtorftiga artiklar såsom franskt godis, raklödder och souvenirer.

Oavsett om fartyget ligger till kaj, till ankars eller är till sjöss i hårt såväl som lugnt väder, är kärnan i livet ombord utbildning. För oss kadetter ligger fokus på träning i tjänsten som vakthavande officer, med ansvar för navigation, radar, kommunikation, regler till sjöss och allt annat som hör till fartygets framförande. Naturligtvis sitter Gladans officerare i baksits, alltid redo att ge råd och stöd till kadetterna som övas i sina framtida roller. Utöver detta ligger stort fokus också på den avancerade navigationen: astronomiska beräkningar med sextant, tidvattenberäkning samt storcirkel- och loxodromberäkningar. Höjder på planeter, stjärnor, månar och solar tas flitigt från däck för att sedan beräknas och kontrolleras av navigationsofficer. Gymnasieelever får framförallt utbildning i grundläggande sjömanskap, likt den utbildning marinens värnpliktiga får under sin grundutbildning. Våra gymnasieelever är dock en fullt integrerad del av besättningen och löser samma uppgifter på fartyget som övriga elever, utöver den utbildning som vi kadetter får kopplat till vår officersutbildning.

Vi är framme i skrivande stund och Gladan har för närvarande en sydvästlig kurs på väg ned mot Biscayabukten och vårt slutliga mål i A Coruna. Atlanten närmar sig med stormsteg, och vi har för närvarande ett soligt väder med gynnsamma vindar. Fartyget planeras att befinna sig på sin slutdestination 31 augusti.

Klart slut!

/Kadett Marcus Blomberg

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individ och som gruppmedlem.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *