Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 111002

gladanochfalken

Position: N39º 39,9’  W009º 30,0

Kurs/fart: 170/4,7 Kn

God morgon klockan är 04:08 och humöret är ungefär därefter, det börjar kännas i våra späda kadett kroppar att vi är inne på vårt 19:onde dygn.

Dagen började ungefär som de 18 föregående dagarna har börjat, med en uppfräschande städning av fartyget. Därefter var vi vaktens fria kvarter med uppgift att vara skepparnas högra hand på däck, inte allt för illa när de är ca 25 grader och strålande sol.

Efter fyra timmar slit på däck och några toner mörkare hud var de dags för lektion med självaste chefen, lektionen handlade om SAR ( Search And Rescue). Direkt därefter var de 3:e skepparen som la beslag på oss för att hålla lektion i block och hisståg.

Kl 1600 var de vår tur att förfånga posterna alltså att se till att fartyget drivs framåt.

Efter två timmar av ”hårt” slitande var vi väl värda en mastig middag.

Direkt efter middagen fick den brutalt starka barbordsvakten gå upp och hjälpa styrbordsvakten att sätta segel.

Kl 20,00 var de dags för vakt igen. Den tidigare sättningen av segel hade kanske varit något optimistisk, då vi 20 min efter förfångning fick bärga segel, efter tre timmar hårt slit var vi tillslut färdiga med detta. Och därmed fick vi 40 minuters extra bingtjänst (sova).

Som sagt nu sitter vi här, vinden har tilltagit och de känns som det skulle gå och segla, vem vet vi kanske får sätta våra segel igen?

/ Kadett Palmberg & Melin

Sekondens kommentar: Ett av problemen på Oceanerna är framförallt när det mojnar. Dyningen som nästan alltid är närvarande, gör då att det slår och smäller i riggen. Vinden förmår helt enkelt inte hålla seglen och gafflar på plats. Detta sliter på rigg och segel mer än en styv kuling. Det finns oftast bara ett alternativ: Att bärga.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *