På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 111205

Position: N 18´ 26  W 021´43. Cirka 117M NO om Kap Verde. 

Väder: Mulet och lätt dis NO vind 8m/s

 

Pressat tidsschema, vadslagning, fortsatt astronavigation och sjukvårdsutbildning.

 

Ännu en gång är det jag, Björn Fransson, som får ta på mig ansvaret att ljuga ihop ett resebrev, då ingen annan känner sig manad att sätta sig vid datorn och sammanfatta dagen. Dock hoppas jag att detta blir mitt sista brev då jag tänker påtvinga de andra kadetterna att engagera sig mer i resebrevsbiten.

 

Idag har vi gått på en ostlig kurs hela dagen, detta för att sedan kunna gå rakt nordvart och förhoppningsvis få vindarna i en gynnsam vinkel. Vi håller en hastighet mot mål på ungefär 3 knop. Detta innebär att vi kommer komma fram till Kanarieöarna den 14/12-2011. Så förhoppningsvis kommer vår hastighet att öka när vi senare sätter kurs Nord. Om nu hastigheten minskar till 2.7 knop kommer vi istället vara framme den 16/12-2011, samma dag som vårt flyg lyfter från Las Palmas.

 

I och med den osäkerhet som cirkulerar kring vår ankomst så har vi startat en vadslagning om när vi siktar land för första gången, och förslagen är många och skiljer sig enormt från varandra. Förhoppningsvis så har ett av de tidigare förslagen rätt, då en gissning är att vi ska anlända 16/12-2011 ca kl.05:20. Vårt plan går 07:00… En annan gissning är den 9/12 1800, om det då stämmer så kommer vi att kunna göra en hel drös med förtöjningar och man över bord-övningar vilket vi alla ser fram emot! De facto att vi kommer vara säkra på att vi inte missar flyget spelar väl sin roll i det hela också.

 

Vi har haft ett par dagar till kaj, när vi inte legat till kaj har vi haft molnligt för det mesta så våra astronomiska observationer har varit nästan obefintliga. Så idag när molnen sprack upp har det varit som en huggsexa efter sextanterna och flertalet uträkningar har ramlat in till Sekonden och Navigationsofficeren, vilket dem givetvis är glada att få rätta. Just nu håller nuvarande VO på att delegera sina kadetter så vi får ett par bra stjärnobservationer nu vid nautisk skymning, då det bara är då man ser en horisont för att kunna användas

 

Vi hade en liten genomgång/repetition på sjukvård idag också, med fokus på nedkylning, drunkning, fallskador, brännskador och klämskador. Det var skönt att veta att kadetternas minne är så pass bra att vi kunde det mesta efter vår sjukvårdskurs vi hade innan sommaren. En liten historia som vi fick höra var att någonstans under tidigare delen av 1900-talet fram till mitten av samma århundrade så satte man skeppsbrutna officerare i maskinrummet med en filt runt sig och en varm kopp dryck för att återhämta sig snabbare jämfört med sjömännen som sattes i lä uppe på däck med en filt runt sig, det slutade nästan alltid med att officerarna dog av värmechocken som kom till följd av för snabb höjning av kroppstemperaturen och sjömännen klarade sig i större utsträckning. Good to know!

 

I skrivande stund sitter jag och väntar på en sändning av Banana radio, inte en aning om vad som sänds där men det ska tydligen vara kul att höra, en fortsättning kommer förhoppningsvis i veckan som kommer!

 

F.ö. Vi andra har låtit Björn få skriva resebreven då han, enligt egen utsago, finner stort nöje i detta, att det nu kommer fram att han klandrar oss för att vi är snälla tycker jag är märkligt…

 

Tack för idag!

 /FlKadett Lejholm & Björn Fransson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *