Position: N 18´ 26 W 021´43. Cirka 117M NO om Kap Verde.
Väder: Mulet och lätt dis NO vind 8m/s
Pressat tidsschema, vadslagning, fortsatt astronavigation och sjukvårdsutbildning.
Ännu en gång är det jag, Björn Fransson, som får ta på mig ansvaret att ljuga ihop ett resebrev, då ingen annan känner sig manad att sätta sig vid datorn och sammanfatta dagen. Dock hoppas jag att detta blir mitt sista brev då jag tänker påtvinga de andra kadetterna att engagera sig mer i resebrevsbiten.
Idag har vi gått på en ostlig kurs hela dagen, detta för att sedan kunna gå rakt nordvart och förhoppningsvis få vindarna i en gynnsam vinkel. Vi håller en hastighet mot mål på ungefär 3 knop. Detta innebär att vi kommer komma fram till Kanarieöarna den 14/12-2011. Så förhoppningsvis kommer vår hastighet att öka när vi senare sätter kurs Nord. Om nu hastigheten minskar till 2.7 knop kommer vi istället vara framme den 16/12-2011, samma dag som vårt flyg lyfter från Las Palmas.
I och med den osäkerhet som cirkulerar kring vår ankomst så har vi startat en vadslagning om när vi siktar land för första gången, och förslagen är många och skiljer sig enormt från varandra. Förhoppningsvis så har ett av de tidigare förslagen rätt, då en gissning är att vi ska anlända 16/12-2011 ca kl.05:20. Vårt plan går 07:00… En annan gissning är den 9/12 1800, om det då stämmer så kommer vi att kunna göra en hel drös med förtöjningar och man över bord-övningar vilket vi alla ser fram emot! De facto att vi kommer vara säkra på att vi inte missar flyget spelar väl sin roll i det hela också.
Vi har haft ett par dagar till kaj, när vi inte legat till kaj har vi haft molnligt för det mesta så våra astronomiska observationer har varit nästan obefintliga. Så idag när molnen sprack upp har det varit som en huggsexa efter sextanterna och flertalet uträkningar har ramlat in till Sekonden och Navigationsofficeren, vilket dem givetvis är glada att få rätta. Just nu håller nuvarande VO på att delegera sina kadetter så vi får ett par bra stjärnobservationer nu vid nautisk skymning, då det bara är då man ser en horisont för att kunna användas
Vi hade en liten genomgång/repetition på sjukvård idag också, med fokus på nedkylning, drunkning, fallskador, brännskador och klämskador. Det var skönt att veta att kadetternas minne är så pass bra att vi kunde det mesta efter vår sjukvårdskurs vi hade innan sommaren. En liten historia som vi fick höra var att någonstans under tidigare delen av 1900-talet fram till mitten av samma århundrade så satte man skeppsbrutna officerare i maskinrummet med en filt runt sig och en varm kopp dryck för att återhämta sig snabbare jämfört med sjömännen som sattes i lä uppe på däck med en filt runt sig, det slutade nästan alltid med att officerarna dog av värmechocken som kom till följd av för snabb höjning av kroppstemperaturen och sjömännen klarade sig i större utsträckning. Good to know!
I skrivande stund sitter jag och väntar på en sändning av Banana radio, inte en aning om vad som sänds där men det ska tydligen vara kul att höra, en fortsättning kommer förhoppningsvis i veckan som kommer!
F.ö. Vi andra har låtit Björn få skriva resebreven då han, enligt egen utsago, finner stort nöje i detta, att det nu kommer fram att han klandrar oss för att vi är snälla tycker jag är märkligt…
Tack för idag!
/FlKadett Lejholm & Björn Fransson