På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 110917 06:10

gladanochfalken

Position: N 50 22,110 W 002 06,453

Väder: Mulet till halvklart, VSV vind 15m/s

Vårt första dygn till sjös börjar lida mot sitt slut. För fyra dygn sen anlände vi med flyg till Portsmouth för att påbörja vår tre veckor långa segling med slutdestination Lissabon.

Vi anlände sent på kvällen i tisdags och blev snabbt informerade om säkerheten ombord innan vi blev inkvarterade och fick sova.

Onsdagen började vi med en inmönstringsceremoni där vi fick klättra i fockmasten och stormasten för att känna på och se om vi skulle bli toppgast eller inte. Det var blandade känslor ombord angående klättringen då det är en bit upp över havet, ca 32 meter.

Efter klättringen fick vi våra tjänster ombord. Jag blev backgast vilket innebär att jag fick tjänst framme i fören och Berg pekegast vilket innebär att han skulle arbete längst ut på peket som sitter längst ut i fören. Onsdagen följdes med en rad utbildningar om fartyget och rutiner ombord och avslutade med permission för babordsvakten medan styrbordvakten höll vakt ombord.

Torsdagen fortsatte i utbildningens tecken med lektioner i tampar, knopar och annat viktigt för att kunna framföra fartyget på ett säkert sätt. Och avslutade med permission för styrbordsvakten där även jag och Berg ingår. Berg valde att träna med några andra medan jag och några andra valde att gå in till hamndelen av staden för att ta oss en titt.

Igår var det äntligen dags att kasta loss och styra mot sydligare breddgrader. Efter att ha blivit lotsade ur örlogshamnen i Portsmouth gick vi för motor fram till The Needle där vi satte segel. Innan vi satte segel vi besök av Englands kustbevakning som ville genomföra en övning på Gladan, via helikopter halade dem ner en ytbärgare till halvdäck för att kort efter lämna fartyget igen. Det var en annorlunda erfarenhet för många av oss och ett minne för livet.

När vi satte segel för första gången gick väl inte alls som på räls. Men med gott samarbete och bra ledning från besättningen så tycker jag att vi lyckades!

Seglingen gick i relativt starka vindar och det tog på oss elever. Många blev sjösjuka där ibland jag själv. Hoppas väl på att man ska vänja sig vid allt gungande och krängande men det återstår att se. Vi har i alla fall roligt ombord och vi lär oss mycket, om både oss själva, havet och segling.

Kadett Malouchos & Berg

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.