Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 200329

HMS Gladan

Hej!

Mitt namn Carl Johan Ekholm jag är divisionschef och fartygschef på HMS Gladan. I vanliga fall ser jag bloggen som våra elevers forum att berätta om verksamheten ombord men med tanke på situationen så tänkte jag ta tillfället i akt att skriva några rader.

Igår förtöjde vi i Lissabon efter 10 dagars segling från Teneriffa. Detta då vår planering ändrades på grund av situationen med Covid-19 i världen.

Den 12mars fick jag order på att ta hem Gladan och dess besättning till Sverige. Vi fick då avbryta vår planerade rutt och istället gå till Santa Cruz på Teneriffa. I Santa Cruz är vår agent/skeppshandlare stationerad och det var naturligt att gå dit för att underlätta förutsättningarna att få bunker(diesel), proviant och förbereda fartyget inför hemresan.

Den 18mars skulle våra elever, som reste ner till Kanarieöarna för att gå en sjömanskapsutbildning på 1.5 vecka, egentligen ha lämnat oss och påbörjat sin hemresa. Detta är fortfarande till viss del sant då vi påbörjade hemresan den 18mars men eleverna kommer nu istället få en sjömanskapsutbildning på kanske 6 veckor (något längre hemresa än 5h flyg).

Förutom att förbereda fartyget för hemresan så gällde det att var och en ombord och besättningen i stort också behövde förbereda sig. Diskussioner fördes rörande exempelvis:

  • Hur förbereder vi oss för längre tid till sjöss mht väder, uthållighet, eventuella begränsningar i bunker/proviant?
  • Hur och kan vi kommunicera med våra anhöriga under förflyttningen? (Här är bloggen ett utmärkt hjälpmedel och hälsningarna är mycket uppskattade av alla ombord)
  • Hur är vi ombord mot och med varandra då vi kommer spendera förhållandevis lång tid ombord på ganska begränsad ytan, (som situationen ser ut i omvärlden har vi inte möjlighet att gå iland utan vi är ombord hela tiden även när vi ligger förtöjda.)

Dessa frågor och mycket annat pratade vi om och diskuterade kring som ett led i att förbereda oss inför hemresan.

Som sagt skulle dessa elever få en sjömanskapsutbildning på 1.5 vecka. Sjömanskap, gott sjömanskap, är ett stort begrepp som innefattar mycket. Gott sjömanskap är en kunskap som förvärvas genom att vara till sjöss, det går inte att läsa sig till. Kunskapen/erfarenheten behöver förvärvas genom tid till sjöss. Parallell kan ses med bilkörning, du blir inte en duktig bilförare genom att läsa dig till hur man ska vara. Man blir duktig genom att köra mycket bil. Samma sak med gott sjömanskap. Gott sjömanskap bygger på erfarenhet och tid till sjöss. Det Gladans besättning nu får en möjlighet att vara en del av kommer ge mycket erfarenhet. Vi kommer alla i besättningen utveckla vårt sjömanskap.

Ska jag sätta fingret på vad jag ser som en viktig del i gott sjömanskap så är det förmågan att fungera i en besättning och tillsammans i besättningen lösa ställda uppgifter på bästa sätt, med de förutsättningar som finns. Det är laget, besättningen, som skall prestera och lösa uppgiften.

Gladans besättning presterar på topp! Det är fantastiskt att få vara en del av denna besättning som på absolut bästa sätt löser ställd uppgift tillsammans. Nämligen att segla hem HMS Gladan till Sverige!

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

4 kommentarer

  • Catarina Hallberg 29 mars 2020 15:10

    Det är så otroligt roligt att läsa er blogg, visst saknar vi våra nära och kära, men jag tror att ni har det bättre på HMS Gladan just nu. Den erfarenheten och upplevelsen denna grupp får med sig är enorm. Jag pratade med Olle en stund igår och det var jättehärligt att höra hans röst, vad jag förstår så stortrivs han. Jag fick höra att ni sett val, sköldpaddor och delfiner, wow.
    Visst blir det påfrestningar när man är så tätt inpå varandra flera veckor, gruppen kommer däremot ta till sig Maslows behovstrappa, stresskonen och FIRO på ett helt annat sätt.
    Och jag är fortfarande avundsjuk :).
    Vila och samla kraft nu när ni ligger i hamn.

    Hälsningar
    Catarina (Olles mamma)

  • Birgitta Holmquist 29 mars 2020 18:16

    Det är ett fantastiskt äventyr som de hamnade mitt i. Jag är så stolt mamma till Marie och det var ljuvligt att få höra hennes röst igen igår (lördag)

  • Fredrik Nyberg 29 mars 2020 21:26

    Roligt att läsa, att få lagkänsla kräver bra ledarskap, vilket jag förstått har infunnit sig på HMS Gladan. Att kunna skapa trygghet och självförtroende på kort tid betyder att ni just lyckats med ert uppdrag.

  • Maria Wadsjö 31 mars 2020 12:43

    Hej Hoppas att ni på HMS Gladan vill hjälpa oss att Fira Patric som fyller år idag med sång och hurrarop. Stort Grattis på födelsedagen! Vi saknar dig massor. Mamma, Pappa och Pontus.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *