Hej!
Mitt namn Carl Johan Ekholm jag är divisionschef och fartygschef på HMS Gladan. I vanliga fall ser jag bloggen som våra elevers forum att berätta om verksamheten ombord men med tanke på situationen så tänkte jag ta tillfället i akt att skriva några rader.
Igår förtöjde vi i Lissabon efter 10 dagars segling från Teneriffa. Detta då vår planering ändrades på grund av situationen med Covid-19 i världen.
Den 12mars fick jag order på att ta hem Gladan och dess besättning till Sverige. Vi fick då avbryta vår planerade rutt och istället gå till Santa Cruz på Teneriffa. I Santa Cruz är vår agent/skeppshandlare stationerad och det var naturligt att gå dit för att underlätta förutsättningarna att få bunker(diesel), proviant och förbereda fartyget inför hemresan.
Den 18mars skulle våra elever, som reste ner till Kanarieöarna för att gå en sjömanskapsutbildning på 1.5 vecka, egentligen ha lämnat oss och påbörjat sin hemresa. Detta är fortfarande till viss del sant då vi påbörjade hemresan den 18mars men eleverna kommer nu istället få en sjömanskapsutbildning på kanske 6 veckor (något längre hemresa än 5h flyg).
Förutom att förbereda fartyget för hemresan så gällde det att var och en ombord och besättningen i stort också behövde förbereda sig. Diskussioner fördes rörande exempelvis:
- Hur förbereder vi oss för längre tid till sjöss mht väder, uthållighet, eventuella begränsningar i bunker/proviant?
- Hur och kan vi kommunicera med våra anhöriga under förflyttningen? (Här är bloggen ett utmärkt hjälpmedel och hälsningarna är mycket uppskattade av alla ombord)
- Hur är vi ombord mot och med varandra då vi kommer spendera förhållandevis lång tid ombord på ganska begränsad ytan, (som situationen ser ut i omvärlden har vi inte möjlighet att gå iland utan vi är ombord hela tiden även när vi ligger förtöjda.)
Dessa frågor och mycket annat pratade vi om och diskuterade kring som ett led i att förbereda oss inför hemresan.
Som sagt skulle dessa elever få en sjömanskapsutbildning på 1.5 vecka. Sjömanskap, gott sjömanskap, är ett stort begrepp som innefattar mycket. Gott sjömanskap är en kunskap som förvärvas genom att vara till sjöss, det går inte att läsa sig till. Kunskapen/erfarenheten behöver förvärvas genom tid till sjöss. Parallell kan ses med bilkörning, du blir inte en duktig bilförare genom att läsa dig till hur man ska vara. Man blir duktig genom att köra mycket bil. Samma sak med gott sjömanskap. Gott sjömanskap bygger på erfarenhet och tid till sjöss. Det Gladans besättning nu får en möjlighet att vara en del av kommer ge mycket erfarenhet. Vi kommer alla i besättningen utveckla vårt sjömanskap.
Ska jag sätta fingret på vad jag ser som en viktig del i gott sjömanskap så är det förmågan att fungera i en besättning och tillsammans i besättningen lösa ställda uppgifter på bästa sätt, med de förutsättningar som finns. Det är laget, besättningen, som skall prestera och lösa uppgiften.
Gladans besättning presterar på topp! Det är fantastiskt att få vara en del av denna besättning som på absolut bästa sätt löser ställd uppgift tillsammans. Nämligen att segla hem HMS Gladan till Sverige!