Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 200119

HMS Gladan

Alle mans glass på däck!

Så lät ordern som gavs efter att frysen ombord hade gått sönder. Trots ihärdiga försök till reparation från besättningen såg förlusten ut att vara nära förestående. Gemenskap är alltid starkt närvarande ombord på Gladan och inom kort hade en gemensam målbild skapats – ät upp glassen! Genom samlade krafter och koordinerade ansträngningar kunde förlust vändas till vinst för Gladans besättning. Uttrycket ”Happy ship” är väl det som bäst beskriver stämningen ombord när hela besättningen fick njuta av stora mängder glass i värmen utanför Los Christianos där vi låg till ankars.

Underhåll av fartygen är högt prioriterat inom Flottan. Det är tack vare det som HMS Gladan har varit tjänst i över 70 år och kommer förhoppningsvis vara det i minst 70 år till! Som följd av detta tidigarelades vår färd till Santa Cruz de Tenerife där reparatör för frysen fanns att tillgå.

Att tjänstgöra i Flottan kräver att man är duktig på att tempoväxla och snabbt kunna skifta fokus. Från att njuta av glass i eftermiddagssolen fick jag och en annan kadett uppgiften av sekonden att planera för tidigare avfärd till Santa Cruz. Förändringar i navigationsplanen gjordes, ny information om väder och tidvatten hämtades in och en genomgång hölls för besättningen. På kort tid var fartyget klart för gång och efter gång under natten förtöjde vi i Santa Cruz strax innan 0800. Dagen till kaj har ägnats åt övningar i beräkning av tidvatten och astronomisk positionering men även tid till träning och återhämtning har getts. Klockan är nu 2345 och jag ska snart påbörja mitt pass som kajpost.

Som avslutning vill jag skicka en varm hälsning till min familj och flickvän – tack för att ni visar tålamod och förståelse för att jag är borta på denna långa segling. Vi ses snart, jag saknar er!

Erik Watsfeldt, skeppsnummer 121

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *