På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 191112

HMS Gladan

Nu är det inte långt kvar. I morse lämnade vi La palma och påbörjade vår sista segling mot vår slutdestination på Teneriffa. Det märks att vi närmar oss slutet på elevperioden, då det känns som att alla är redo att åka hem.

En händelserik dag.

Vi trodde att seglingen mellan La palma och Teneriffa skulle bli en enkel match, men där hade vi fel. Det började redan på morgonen efter losskastningen när vi skulle sätta segel. En tamp till en fendert letade sig in i ett block som höll uppe storbommen, detta bildade ett problem för segelsättningen.

Alle man på däck!
Senare på eftermiddagen, när styrbord bemannade poster, låg babords vakt och vilade nere på trossbotten. Uppifrån däck hörde vi en duns och kort därefter ropade förstaskepparen, alle man på däck! När vi kom upp fick vi se en stor reva i gaffelfockens segel. Bärgning av seglet påbörjades direkt. Då det både regnade och var överssköljande sjö, blev det en blöt historia för samtliga. Tack vare det fina och effektiva arbetet av babordsvakten och resten av besättningen, gick vi ur händelsen med livet och hedern i behåll.

Under kvällen satt 4:e kvarter på trossbotten. Filosoferandes och klurandes på de stora gåtorna i livet. Kadetten fick en uppenbarelse. Han trodde sig ha begått samtliga av de sju dödssynderna. Han blev snabbt utmanad på den idén, det verkade osannolikt att man kan begå samtliga sju på så kort tid. En annan kadett som satt i hörnet började nu svettas av nervositet då han ett par veckor tidigare sett filmen Seven. En klassisk film med Brad Pitt, Morgan Freeman och Kevin Spacey.

Efter gänget försökt komma fram till vad de sju synderna är, tog en annan upp mobilen och sökte upp dem. Högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede, lättja.

Det började redan ett par minuter efter kadetten vaknat. Meatloaf började spela i vanlig ordning och kadetten reste sig upp ur bingen. På väg att ta sig mot krokarna där dennes salttäckta uniform hängde, slog han lilltån i en kant. Fyra olika svordomar lämnade hans mun på bara tre sekunder och de som inte vaknat ännu hade nu vaknat. Han var arg, han var förbannad, han kände vrede.

Endast en kvart senare under frukosten avverkade kadetten ytterligare två. I brödkorgen låg två sorters bröd. Ett av dem något mer populärt och därför snabbt sinande. Innan folk knappt hunnit sätta sig ner, hade det populäraste brödet tagit slut, och kadetten satt med tre skivor på sin talrik. Frukosten fortlöpte och kadetten hävde i sig maten tills han kände illamående och behövde lägga sig ner på durken, för att bereda sig på den kommande matkoman. Han girighet fick dennes kamrater att nöja sig med smulor och hans frosseri slutade i smärtor.

Enligt morgonrutin borstade kadetten sina tänder och kollade sina sociala medier. Där såg han flertalet bekanta lägga ut bilder som fick kadetten att känna. En av bilderna var på en varm och mysig säng. En annan var på en strand på Maldiverna. Den tredje var ett par som befann sig på ett spa söder om Stockholm. Där och då kände kadetten avund.

Senare på dagen när fartyget kastat loss och poster bemannats, blev kadetten frivakt. Han lade sig på durken och lyckades somna. Efter ett tag blåstes det i skepparpipan och han vaknade. Han var trött, både mentalt och på situationen. Likgiltigheten var total. Han tog på sig sina fuktiga kängor och sin salta båtmössa. Staplade upp för lejden där en allt för glad skeppare stod.

Innan diskussionen hann fortsätta, och katteten dela med sig av sina sista två synder, blåste den allt för glada skepparen bord och bänkar. Kadatten kunde nu frossa på nytt.

Efter att ha spenderat ett par dygn i Santa Cruz de la Palma, har vi ett hett tips till alla framtida turister på ön. En maträtt vid namn, Papa Loco. Direkt översättningen till svenska blir galen potatis, vilket det verkligen var. En tallrik med trött pommes frites, skivad överkokt korv, kött från tvivelaktig källa, en hel del majonnäs och slutligen täckt av en årsförbrukning av gouda ost. Av anledningar från mitt legala team uppmanar jag ingen att testa denna monstrositet.

Med ost i magen, salt i håret och en solbränd nacke, hälsar vi från 4:e kvarter hem och tackar för denna tid ombord HMS Gladan.

Simma lugnt

N. Forsberg, A. Wallin & D. Olsson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.