Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 191103

HMS Gladan

Vilken dag! Vind, vågor, lutande skonert och översköljande sjö. Vår första dag där vi blivit blöta på riktigt. Charmigt och spännande säger vissa, jobbigt säger nästan alla andra. Jag är någonstans mitt i mellan där jag kan se tjusningen i att få pröva på men inget jag väljer över tid. Detta ger oss också en insikt i hur lyckligt lottade vi har varit så här långt med vädret.

Vi har nu ca 170 nautiska mil kvar till Porto Santo där vi ska lägga oss för ankars innan vi beger oss in för förtöjning i Funchal, Madeira. Hamnen i Funchal ska för övrigt vara en av de värsta om vinden ligger fel enligt allvetaren tillika sekond, Lange.

Även fast vädret inte är det roligaste just nu så upplever jag ändå stämningen ombord som fortsatt god. Det pratas, skämtas och skrattas väldigt mycket fortfarande! Detta berördes tidigare idag av förste skepparen som höll en lektion i gott sjömanskap. Frågan som ställdes var mycket enkel men även väldigt komplex utan ett riktigt svar: ”Vad är gott sjömanskap?”. Förslagen var många och det hela kokades tillslut ned till att för att uppnå ett gott sjömanskap så krävs det mycket av varje individ individ- och gruppnivå samt ett gott ledarskap. Förste skepparen pratade om att elevgrupperna brukar gå in i en ny fas i gruppdynamiken under vecka 3 så det ska bli mycket spännande att se vad som händer med vår grupp då.

Trots det lite tuffare vädret så har detta varit den bästa dagen på resan då jag tillsammans med resten av besättningen nåddes av det fantastiska beskedet att Djurgården IF lyckades spela till lika i matchen mott Norrköping i fotbollsallsvenskan för herrar och därmed bärga det första SM-guldet sedan 2005. Det utbrast vild glädje och jubel bland samtliga i besättningen, champagnen vaskades och glädjetårar fälldes, en magisk dag helt enkelt! Skämt åsido, det var endast jag och den ännu mera inbitne Djurgårdsanhängaren Kd Wibeaus som jublade och grät, champagnen får också vänta till nästa permission.

Avslutningsvis kan jag presentera mig själv en snabbis:
Sebastian Ekedahl, 30 år, Stockholmare. Bor på södra sidan av Stockholm tillsammans med min sambo Malin. När jag inte kadettar mig så är jag numer anställd på fjärdesjöstrid uppe på Berga, dessförinnan många år på första ubåtsflottiljen och HMS Orion.
Jag vill även passa på att skicka en hälsning till Malin, jag är snart hemma!

Förmodligen första och sista gången jag skriver detta brev så jag vill passa på att avsluta med:

Heja Djurgården

/Sebastian Ekedahl

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *