Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev 191031

HMS Gladan

”VO! Klart sätta Fisherman” hördes från skepparen vid storluckan samtidigt som vår vakt lade oss nere på trossbotten för att vila en timme på förmiddagen.
Med 8 segel satta har vi idag flugit fram över Atlanten. Vi har varit uppe och nosat på 10 knop och besättningen har fått prova på lite lutning på fartyget också. Det är alltid bra för moralen att se hur vattnet forsar förbi längs med fartyget i hög fart, särskilt när det är rätt mot mål också.

Vid tangenterna sitter Linus Grann och Joakim Bolin. Vi båda läser SOU med inriktning mot nautik, vi ska lära oss att köra båt med andra ord.
Ironiskt nog så gick vi båda GMU tillsammans, samma pluton och tropp, 2014. Då vi båda hade inriktning logistik och kock, så spenderade vi nästan ett år tillsammans. Bolin hamnade sedan på skolbåt och jag på Skonert.
Efter ett tag fick vi båda smak på däckstjänstarbetet och bytte tjänst. Jag blev timmerman och såsmåningom skeppare ombord på HMS Falken, medan Bolin blev däcksmatros på HMS Pelikanen.
Nu går vi i samma kvarter och spenderar således alla dygnets timmar tillsammans!

Idag har det varit ganska mulet och det har bitvis kommit lätta skurar, trots det blev det mycket fokus på sjömaningsarbeten. De flesta satt på däck och arbetade på sin elevtamp och de som var färdiga med den tog sig an nya utmaningar i form av nät, olika plattingar (flätor) och jag (Grann) påbörjade en egengjord kulfendert av tamp, tänkte att det kunde bli kul…

Vi har nu betat av strax över 200 sjömil sedan vi kastade loss från Cadiz. Vi har cirka 350 kvar!
Vi skall vara framme vid Madeira på måndag, för att ankra utanför en liten ö nordost om Madeira.
Totalt är vi tre elever som har inriktning nautik, men Christian Paus, som är den tredje eleven, är i babords vakt. Vi fick en specialuppgift av officerarna ombord att läsa in oss på väder och vind över tiden, för att kunna presentera det och utbilda de övriga om hur att tänka vid rådande förhållande med strömmar, avdrift, högtryck/lågtryck och så vidare. Detta kommer vi att fortsätta med under resten av resan, mer och mer detaljerat.

Vi vill speciellt hälsa hem till våra livskamrater Jessica och Johanna. Vi tänker på er hela tiden!

Jag (Grann) hittade den fjärde lappen av sju idag. Min fästmö Jessica har en vana att gömma små brev i packningen så jag kan hitta dem lite då och då under resans gång. Det värmer väldigt mycket när man är mitt på öppet hav. Tack hjärtat!

Nedan följer en liten dikt som kadett Ström knåpade ihop under gårdagen.

Ingen vind på Cadiz redd
Naturgastankers ligger på rad
Grann sköljer bort klorsmaken
Hav och himmel oskiljbart grå

/331 Ström

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *