På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 190922

HMS Gladan

God morgon.

Jag passar på att skriva ner några tankar den här tidiga dagvakten innan det är dags att dra igång morgonens rengöring och resten av dagens verksamhet.

En annan vinkel på verksamheten, och kadetterna, från förste skepparen.

Min karriär på divisionen sträcker sig sedan några år tillbaka och jag har fått lära mig i stort sett allt jag kan av den generationen skeppare som de lite äldre läsarna känner igen. Lange, Falk och Holmberg för att nämna några. Att få möjligheten att fortsätta tjänsten som förste skeppare och få vara med att utveckla sjömanskapsutbildningen inom marinen är oerhört roligt. Tillika att vara en del av bevarandet av det marina hantverket i dessa dagar av tejp och karbinhakar.

Vi befinner oss nu i mynningen av engelska kanalen, påväg ut i atlanten och Biscaya och resan hittills har bjudit på en hel del motvind. Den mytomspunna portugisiska nordan har sällan varit mer välkommen, vi får väl se om den fortsätter att lysa med sin frånvaro. Med 25 kadetter från specialistofficersutbildningen tar vi oss från Karlskrona via den Helder och A Coruña söderut till Lissabon. Östersjön har påmint oss om sina karakteristiska vågor och kielkanalen gav oss möjlighet att öva förtöjning/losskastning på väg på vår första hamn. Väl ute i nordsjön, engelska kanalen och atlanten har vädret varit vänligare. De senaste två dagarna har kadetterna fått känna och klämma på större delen av de segel vi har ombord och vi har gjort god fart mot mål.

Vi förväntar oss mer väder snart.

Under senaste dygnet har vi tagit tillfället i akt att slå under stormstor och stormfock tillika stormbeslagit de segel vi inte väntas använda de kommande dygnen över Biscaya. Diskussioner kring sjösäkerhet, förberedelser inför hårdväder och sjösurrning har genomsyrat verksamheten under gårdagen och kadetterna visar god värderingsförmåga i att jobba säkert i ruffare miljö. I min roll som förste skeppare får jag en unik möjlighet att följa och leda dessa diskussioner och förberedelser på alla nivåer. Med kadetterna, inom nyckelbesättningen och med fartygsledningen. På alla nivåer är det minst lika lärorikt.

Att se prognoser med mer väder kan tänkas vara demoraliserande, men tvärtom. Vi får möjlighet att jobba med utrustningen vi har, vi lär oss hantera mer komplexa miljöer runtomkring vårt fartyg och det ger oss ytterligare ett tillfälle att prata om gott sjömanskap. Precis på samma sätt kommer kadetterna, vidare i sina karriärer som specialistofficerare, att bli utsatta för mer komplexa miljöer runtomkring svensk kust, när de väl blivit en del av insatsorganisationen. Förhoppningsvis har vi gett dem lite kunskaper så att de kan värdera omständigheter och hjälpa till att ta sunda beslut.

Kunskap och erfarenhet till sjöss är vad det handlar om. Det är kärnan av det vi på Skonertdivisionen försöker ge våra elever när de under en kort tid i deras långa utbildning får möjligheten att följa med ut på de lite större vattnen.

Tänk vad roligt det är att få uppleva väder och vind på däck!

 

1.Sk Nils Losell

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *