God morgon.
Jag passar på att skriva ner några tankar den här tidiga dagvakten innan det är dags att dra igång morgonens rengöring och resten av dagens verksamhet.
En annan vinkel på verksamheten, och kadetterna, från förste skepparen.
Min karriär på divisionen sträcker sig sedan några år tillbaka och jag har fått lära mig i stort sett allt jag kan av den generationen skeppare som de lite äldre läsarna känner igen. Lange, Falk och Holmberg för att nämna några. Att få möjligheten att fortsätta tjänsten som förste skeppare och få vara med att utveckla sjömanskapsutbildningen inom marinen är oerhört roligt. Tillika att vara en del av bevarandet av det marina hantverket i dessa dagar av tejp och karbinhakar.
Vi befinner oss nu i mynningen av engelska kanalen, påväg ut i atlanten och Biscaya och resan hittills har bjudit på en hel del motvind. Den mytomspunna portugisiska nordan har sällan varit mer välkommen, vi får väl se om den fortsätter att lysa med sin frånvaro. Med 25 kadetter från specialistofficersutbildningen tar vi oss från Karlskrona via den Helder och A Coruña söderut till Lissabon. Östersjön har påmint oss om sina karakteristiska vågor och kielkanalen gav oss möjlighet att öva förtöjning/losskastning på väg på vår första hamn. Väl ute i nordsjön, engelska kanalen och atlanten har vädret varit vänligare. De senaste två dagarna har kadetterna fått känna och klämma på större delen av de segel vi har ombord och vi har gjort god fart mot mål.
Vi förväntar oss mer väder snart.
Under senaste dygnet har vi tagit tillfället i akt att slå under stormstor och stormfock tillika stormbeslagit de segel vi inte väntas använda de kommande dygnen över Biscaya. Diskussioner kring sjösäkerhet, förberedelser inför hårdväder och sjösurrning har genomsyrat verksamheten under gårdagen och kadetterna visar god värderingsförmåga i att jobba säkert i ruffare miljö. I min roll som förste skeppare får jag en unik möjlighet att följa och leda dessa diskussioner och förberedelser på alla nivåer. Med kadetterna, inom nyckelbesättningen och med fartygsledningen. På alla nivåer är det minst lika lärorikt.
Att se prognoser med mer väder kan tänkas vara demoraliserande, men tvärtom. Vi får möjlighet att jobba med utrustningen vi har, vi lär oss hantera mer komplexa miljöer runtomkring vårt fartyg och det ger oss ytterligare ett tillfälle att prata om gott sjömanskap. Precis på samma sätt kommer kadetterna, vidare i sina karriärer som specialistofficerare, att bli utsatta för mer komplexa miljöer runtomkring svensk kust, när de väl blivit en del av insatsorganisationen. Förhoppningsvis har vi gett dem lite kunskaper så att de kan värdera omständigheter och hjälpa till att ta sunda beslut.
Kunskap och erfarenhet till sjöss är vad det handlar om. Det är kärnan av det vi på Skonertdivisionen försöker ge våra elever när de under en kort tid i deras långa utbildning får möjligheten att följa med ut på de lite större vattnen.
Tänk vad roligt det är att få uppleva väder och vind på däck!
1.Sk Nils Losell