Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 190914

HMS Gladan

Godkväll läsare! Klockan är nu 00:08 och vi har precis förfångat vakten i kielkanalen. Så jag är lite nyvaken. Det är första gången jag skriver resebrev så jag tänkte jag kunde presentera mig, Filip Augustsson – tidigare signalspanare på tredje sjöstridsflottiljen och numera SOU aspirant. Jag har jobbat något mer än två år nu och valde att fortsätta i befattningen för att komma ut som Teknisktelekrigsbefäl!

 

I förra blogginlägget skrev Håkansson att vädret hade lagt sig inför transiten ner till kielkanalen, någon timme senare när vi i SB tog över började det storma. Tätt regn och ca 12 m/s vind som höll i sig ett par timmar så vi fick klä på oss rejält. Det var lite oväntat efter förstaskepparen uttalat sig 6 timmar tidigare att vi skulle få bättre väder resterande resan ner till kiel! Men det var den roligaste vakten hittills måste jag säga, många vändningar pga de täta dimman och regnet kan göra att vindriktning och styrka blir extremt lokal. Inom 10 minuter kan vinden skifta från vindstilla från syd till 12 m/s ostlig och tillbaka igen.

 

Men nog om det, nu har vi påbörjat transit genom kielkanalen som gick in ca 6 timmar sen och borde ha 4-5 timmar kvar innan vi når atlanten. Vi gick in och hovrade utanför kanalen i inväntan på en lots – Någon som följer med ombord och kan kielkanalen som guidar oss -. Han byts ut av andra lotsar under genomfartens gång men vi har alltid med en lots med oss enda tills vi kommer ut till andra sidan. Här i kanalen är det faktiskt kyligare än tidigare nätter till havs. Konstigt med tanke på att det är relativit vindstilla och vi åker inåt land. Så det var bara att klä på sig ännu mer, bara den dumme soldaten/sjömannen fryser ju trots allt – Resten förstärker klädseln.

 

Jag skulle vilja hälsa hemåt till min kära sambo som får klara sig ensam i nästan en månad nu samt familjen. Jag saknar er men som jag sa till henne innan vi for så är det inte så länge kvar tills jag kommer hem igen.

 

Väl mött 422 Augustsson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *