Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 190912

HMS Gladan

Under vaktförfångningen idag nämnde befälen ett och annat om större vindökningar och åtgärder om nu dessa skulle inträffa. Vilket är precis vad som hände under natten till idag då vindstyrkan ökade från 12m/s till ungefär 22m/s i byarna. När detta hände låg jag och min vakt under däck och sov som tyngst då slagsidan med ens ökade så pass att man trillade ur sin fasta binge om man inte höll i sig. Jag övervägde att lägga mig på durken men nöjde mig med att kila fast mig mot kättingen som bingen hänger i, något smärtsamt men uthärdligt. Typiskt sådant som inte händer hemma i stan, jag gillar när det verkligen märks att man är ute och seglar.

Hittills har sjögången varit påfrestande för de allra flesta, så vi har fått några dygn på oss att vänja oss vid förhållandena. Idag är det betydligt mindre stormigt och solen har kommit fram, vilket lyfter vårt kollektiva humör och gör det möjligt att sysselsättas på ett annat sätt. Så vi i barbords vakt har fått påbörja våra elevtampar. Vi fick sitta på trossdäck och kämpa med ögonsplitsar, taglingar och fallrepsknopar. Själv tycker jag att det är ganska trivsamt att arbeta med händerna och jobba för att göra någonting vackert och som småningom praktiskt användbart.

Man kan tro och tycka att det känns onödigt att kunna tillverka en ögonsplits, fallrepsknop eller apnäve. Detta är någonting jag har funderat över en del. Det är verkligen inte onödigt, för det är alla små detaljer som kommer samman och gör ett traditionellt fartyg som detta. Det finns också en vikt i att bevara de praktiska och teoretiska kunskaper och tillvägagångssätt som funnits och utvecklats under många hundra år i sjöfarten. Det är kunskap som skulle vara oerhört sorgligt att förlora. Därför känns det viktigt att göra en elevtamp, det ligger mycket tanke bakom den.

Jag vill ägna en eloge till vår 1.a kock som stått och rullat en ansenlig mängd köttbullar inför lunchen idag. Vilket måste ha varit både tidskrävande och tröttsamt. Tusen tack! Det var fantastiskt gott och välbehövligt.

Nu ska jag passa på att gå ut på däck och njuta av vädret!

På återseende!

Elev 232 Falk

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *