Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 190806

HMS Gladan

Med nyvakna ögon blickar vi upp från fartyget då vi idag ska bege oss med kurs och fart mot Kalmar och det nordiska kadettmötet som väntar. Men innan det en sammafattning av det vi hunnit med under den senaste veckan.

Den 29 juli så mönstrade vi ombord på HMS Gladan. Femton elever som var och en gjort utbildningar med Sjövärnskåren runt om hela Sverige. Nu är alla samlade för att tillsammans genomföra en seglats vi sent kommer att glömma.

Efter sjösjukan som härjade från Göteborg kastade vi loss från Malmö med nytt hopp, den 2 augusti. Då påbörjade vi den längsta seglingen som skulle ta två och ett halvt dygn att genomföra, med destination Visby. Efter losskastning fick vi en genomgång om samhället Gladan. Hur motorerna, ventilationen, alla tankar och generatorerna fungerar ombord. Efter det var alla redo att utbilda sig till maskinister. När lektionen var slut gick vi upp på däck och förfångade posterna för gång, lagom tills vi passerade Öresundsbron. Posterna som förfångas är utkik uppe i förmasten, frälsarkranspost vid relingen, rorgängare och glasvakt. Alla nödvändiga för en säker seglats.

Solen följde med oss under hela dygnet och natten bjöd på stjärnor i oändlighet. Men såklart kom det även någon regnskur. Från shorts och solskyddsfaktor till underställ, sjörock och regnkläder. Elevtampar fixades och tamparna ombord pluggades in ännu mer. Nu med vetskapen om tampförhöret i Visby som skulle avgöra om vi fick permission eller inte. Efter fantastisk mat, gungade sovpass och mycket roliga timmar senare var vi framme.

För de som inte vet finns det väldigt mycket mässing ombord på systerfartygen. Dessa ventiler, handtag och nackterhus behöver putsas om varje gång det blir blött. Så när vi la till fanns det mycket att göra. Många timmar putsande senare sken mässningsdetaljerna och seglen var vikta och beslagna. Då började vår permission där vi fick upptäcka ringmuren, medeltidsveckan och den eftertraktade glassbaren som låg ått(io)a långa meter från kaj. Glassbaren har Europas största utbud av smaker så där blev det många stopp för hela besättnigen.

Klockan är nu 07:50, morgonrengöringen pågår förfullt och om ett litet tag hissas flagga och gös. Om tolv timmar går ena vakten och lägger sig medan den andra fortsätter arbeta i fyra timmar till. Därför är det nu dags att hålla ögon och öron öppna i ännu ett dygn som tar oss ut på sjön.

224 von Reedtz & 331 Lundgren

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

1 kommentar

  • Lotta Andersson 6 augusti 2019 18:57

    Tack så mycket för uppdateringen. Ni verkar ha det helt underbart

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *