På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190802

HMS Falken

02/08/2019

Yes! Idag har det hänt både lite och mycket.

Vår dag började på det klassiska Falken sättet med låten, ”baby, baby, what you’re gonna do…” kl 06.30. Vid det här laget har jag insett att det faktiskt går att gå upp vid den tiden utan att det inte känns som ett bakslag då min morgontid vanligtvist är runt 9. Men men, vår frukost var gröt med bröd osv och jag som den tuffa lilla pojken jag är försökte påvisa min manlighet genom att inte krydda den ett dugg med varken salt eller något annat!

För att toppa frukosten så fick vi gå upp till att se Gladan kopplad med oss på babord sida, Falken närmst kajen. Vi körde in igår som ett gift svanpar som också var lite liknande en katamaran in till västra hamnen. Tydligen händer inte dessa återträffar särskilt ofta längre, MEN Gladan lämnade till slut oss och åkte iväg till något annat ställe än Karlskrona ungefär två timmar innan vi, ombord på Falken lämnade kajen.

Från ett seglings-perspektiv har denna dag inte varit så exalterande. För att köra i 8 knop konstant pga någon anledning (för lite vind), så går vi nu för motor och seglerna fick något som man kan kalla täcke ”kapell”.  Parallellt med att båten tuffade iväg mot ökända Öresundsbron hade vi scouter utbildningspass där vi bl.a. tog upp mycket om ledarskap och gruppdynamik t.ex. de fem stegen av grupper osv. Det var mycket lärorikt!

Vi tuffade oss allt närmre den ö-kända-bron som ni vet. Rykten sprids snabbt, så vi visste att det skulle bli en läsk om det så skulle passera ett tåg just vid det tillfälle vi passerar under bron! Olyckligtvis så flög det förbi två tåg som korsades i mitten av bron ungefär en minut efter vi hade passerat.

Så eftersom vi inte hade några segeluppgifter skulle vi hitta ett bra sätt att spendera tiden, genom att ha ett litet fyspass med ca 7 övningar. Vi hade dessutom en klättertävling upp i masten, jag vann för den andre jag tävlade mot fuskade. Hur han fuskade har jag ingen aning om.

Våra kvarter ska ha nattvakt, första vakten som är mellan 2000 och 0000, eftersom det varken är vind eller moln så var det en väldigt härlig kväll med fantastisk solnedgång och sedan en helt stjärnklar natt, mysigt! Under min tid som rorgängare fick jag min största utmaning någonsin: hålla kursen 045 utan att bli distraherad av sekondens inspirerande tal om stjärnnavigering. Jag lyckades. För att vara schysst mot mig själv. Majoriteten av gångerna.

Under min tid här så har jag också fotat en del och lagt upp lite bilder på scouternas nationella Instagram! Du hittar dem på #hållbarvärld2019. Vissa av dessa kommer ni förhoppningsvisst kunna se här någonstans om tekniken inte strular. Det har varit trevligt att få åka med och jag har lärt mig en hel del om både försvarsmakten och att segla, med tanke på att jag hade i princip 0 seglarkunskaper innan jag påmönstrade mig här. Imorgon kommer vi om allting går rätt lägga till i Karskronas Örlogsbas! Kommer säkert bli supercoolt, jag har ingen aning vad jag kommer få se där men det kommer oavsett bli spännande!

-Elev 242 Filip Hohenthal

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.