På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

RESEBREV HMS GLADAN 180601

HMS Gladan

Resebrev 20180601

Vi hade legat till ankars utanför inloppet till Kielkanalen under natten och inväntade morgondagen då vi hade en preliminärt bokad inpassering vid 08:00, så vi väcktes i god tid och åt frukosten med ro, därför blev det en aning stressat när vår bokade lots (guide) dök upp extra tidigt och utan att meddela detta över radion som det var tänkt att det skulle ha gjorts. Detta ledde till att den än så rofyllda morgonen, inte var enligt min definition rofylld längre.

Det första som behövdes göra var att ankaret skulle tas upp, detta är inte ett en mans jobb så hela besättningen fick hjälpas åt att dra upp ankaret. Denna uppgift fick mig att ifrågasätta mitt egna val om det verkligen var värt att ta den där extra Nutella-mackan till frukost precis innan vi skulle ”vinda lätt” som det heter.

Den andra delen som var tvungen att göras innan vi kunde börja slussas in i kanalen var att förbereda däck igenom att se till så förtöjningstamparna inte ligger veckade eller i någon form av ”plockepinn” liknande ordning, få på oss flytvästar och förbereda att ta emot linorna från de förvånansvärt morgonpigga tyska slussarbetarna.

Kielkanalen kommer utan tvekan vara en av höjdpunkterna för mig denna seglats, delvis för vi hade så bra väder man kan hoppas på och då kanalen i sig är väldigt trevlig, en lång kanal som rinner emellan små mysiga byar som får en att vilja stanna och möjligtvis avnjuta en apfelstrudel en fin första juni och stora ängar av gräs där alla typer av boskapsdjur går och betar. Som ni förstår var utkiken en väldigt trevlig post att stå på.

Hela kanalen tog runt 10 timmar att ta sig igenom men innan vi kunde fortsätta vårt äventyr hem mot Sverige och Malmö var vi tvungna att ta emot matleverans. Med matleveransen lastad och sista slussen passerad så har vi nu satt kurs mot Malmö som vi förväntas att nå någon gång på lördag, överallt vart vi har åkt har folk vinkat och visat uppskattning över att få se HMS Gladan och dess besättning, man ser även på avstånd deras förvåning och fascination när det pekar upp mot utkiken 18m upp i masten. Detta gör att det blir extra kul att vara ombord HMS Gladan när man kanske kan bidra till någons minne av den där apfelstrudeln i den lilla byn.

//

Richard Björnsby

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *