På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 131128 (2)

gladanochfalken

Resebrev HMS Gladan 2013-11-28.

 Skeppstid: kl  0930

Läge: N 19° 46´ W 044° 53´. Avstånd Las Palmas: 1690 nm. Avstånd St Barth: 1031 nm.     Avstånd Cape Verde: 1140 nm.  Avstånd Ekvartorn: 1180 nm

Kurs: HK 260.  Fart: 5.0 kn      

Väder: Varma vindar, ibland kraftiga regnskurar, ibland kraftiga vindbyar. nordlig dyning.

Temperatur luft: 26°C.  Temperatur vatten 26°C

Vindriktning: nordnordost. Vindstyrka: 3-5  m/s.

Segelsättning: Maskindrift. Stagfock

Hej kära läsare.

Klockan är nu 09:34 skeppstid och dagens resebrev från oss elever författas för första gången inte på hundvakten. Under gårdagen gick vi med full segelsättning då vindarna gav oss gynnsamma förhållanden för att både styra mot mål och att hålla en fart som är godtagbar för att nå fram enligt plan. Jag och min vakt skulle ha blivit purrade 23:30 under gårdagskvällen för att förfånga posterna under hundvakten(00-04). Vi blev dock bryskt väckta redan 40 minuter tidigare då vinden kraftigt mojnat och hela riggen stod och slog. Vi och avgående vakt bärgade snabbt storsegel, stagfock, stortopp, förtopp, jagare och fischerman för att minimera skador på riggen som lätt kan uppstå då dyningarnas rullningar överskrider kraften av vinden i seglen. Maskin startades och under hundvakten bedrev vakten fortsatt bärgning av gaffelfock samt bredfock vilket krävde hela vaktens engagemang. Således fick resebrevet vänta tills nu på morgonen.

Det senaste dygnet har varit händelserikt. Gårdagen började med något som för många var något som genomfördes för första gången: Tampförhör med alle man. Detta innebar att alla ombord skulle genomföra tampförhör för att säkerställa att samtliga kan arbeta på däck vid t.ex. plötsliga väderväxlingar. Tampförhöret började med att fartygschefen blev förhörd av försteskepparen för att därefter förhöra densamme. Efter det förhörde de två ovanstående två stycken elever och en timme framåt förhörde elever och nyckelbesättning varande växelvis. Eftersom antalet i nyckelbesättningen och antalet elever är lika så var det ett utmärkt tillfälle att göra en tävling av förhöret. Tävlingen vanns givetvis av oss elever som hade 157 rätt och endast tre felaktiga svar.

Under eftermiddagen hissades och bärgades segel om vart annat i och med växlande väder. Samtidigt bedrevs det utbildning i solen, jordens och månens relativa rörelser. Det är väldigt lätt att missförstå hur himlakropparna faktiskt rör sig. Det är lätt att tro att t.ex. solen jagar ikapp månen, kommer ikapp och förbi under månadens gång(så som vi uppfattar himlakropparnas rörelse från jorden) men så är inte fallet vilket Astronav-sektionen ombord pedagogiskt visade med hjälp av sfäriska frukter av olika slag.

Strax efter att andra plattvakten hade förfångats av andra vakt började det rycka i fiskelinan som släpas bakom fartyget. Det visade sig vara en baraccuda-liknande fisk även denna gång och som var något större än den vi fick för några dagar sedan. Den fick återvända till havet strax efter att ansvarig fiskare avlägsnat kroken från den.

Efter en lång natt med dålig sömn vaknade jag till tonerna av Meatloaf som spelas för oss varje morgon. Ett par minuter senare är jag ute på däck på väg mot toaletten då jag skymtar något i ögonvrån. Två (eller fler?) delfiner gjorde oss äran att hälsa på oss denna morgon vilket var en helt klart godkänd start på dagen.

Nu har vår längtan efter en sandstrand och en kall piña colada växt sig ännu lite starkare och stämningen ombord är att vi börjar närma oss upploppet. Det är dock närmare en vecka kvar av denna första etapp, så än ropar vi inte hej. Det är viktigt att behålla skärpan även när den stora Atlantens krafter blivit vardag.

Jag vill passa på att hälsa hem till mina nära och kära. Jag saknar er alla och längtar efter er, Speciellt efter dig Carola. Älskar dig!

Med varma hälsningar

Flaggkadett Anton Sjödin

Ps. Mamma, jag önskar mig ett par röda byxor i julklapp! 

4.O inlägg: När man passerat över Atlanten med segelbåt, har man rätt att bära röda byxor. Därav Sjödins julklappsönskning.   Vi har för tillfället 4 som glänser i sina röda kortbyxor ombord. Vi andra är inte ett dugg avundssjuka...............

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

11 kommentarer

  • john fransson 28 november 2013 17:52

    Till Malin. Jag hoppas att du har det bra älskling. Jag saknar dig men annars är allt bra. Jag klarade uppkörningen idag, så jag är vid god vigör. Vi ses snart. Puss och kram!

  • John Fransson 28 november 2013 18:09

    Till Malin.
    Hej älskling, jag hoppas att du har det bra ute på havet.
    Jag klarar mig bra här hemma trots att jag saknar dig så. :)

    Jag klarade uppkörningen!

    Jag älskar dig.

  • oskarandersson 28 november 2013 18:23

    Tänkerpådej och mysigt att få höra om eras strapatser.
    Ha det bra våran
    Oskar. Kram om dej
    Mor mor.morfar.

  • Carola Ax 28 november 2013 22:32

    Jag älskar dig med Anton!

    jag blev lite orolig denna morgon då det inte fanns ett nytt inlägg, hela dagen har jag funderat över vad som händer där ute..tur att ni har det bra.

    Just i detta nu bakar jag lussebullar i MIN lägenhet, får se hur det kommer gå med jäsningen, får lägga bullar överallt i hela lägenheten. Jag lovar att spara en tills du kommer hem, dessa kommer bli oslagbara :)

    Fortsätt vara rädd om dig..Jag saknar dig!

  • Gunnel Baazius 28 november 2013 22:38

    Hej allihopa! Ser just ett naturprogram på Kunskapskanalen, ett inslag om flygfiskar. De kan vara två- och fyrvingade så att säga. Upp ur vattnet och 'airborne' slår de med stjärten 50-70 ggr/sekund!! Vilka djur!
    Det är så roligt att följa med er på resan! Jag vill verkligen lära mig mera om stjärnhimlen efter era beskrivningar. Hans, du har en mission när du kommer hem! Även det sjömannamässiga är väldigt intressant att få ta del av. Bara detta med riggen upp och ned.. Vi glädjer oss med er, att ni verkar må bra är vi glada för och att ni får vara med om detta first hand, så värdefullt! Vi mår bra härhemma Hans och längtar förstås mycket efter dig! Vi ser fram emot att få krama om dig till jul. Allt gott till er alla och till Hans, älskar dig! Mamma

  • katarina hultberg 28 november 2013 22:45

    Hej Julia! Hoppas allt väl med er därute på böljan. Här i Västerås har det blåst ordentligt i dag och Wolfi har haft fullt upp ute på gräsmattan. Din eftersända post ramlar in med jämna mellanrum, bland annat första julkortet för säsongen. Hittills inget som behöver åtgärdas. I morgon fredag är jag ledig och ska väl försöka göra något nyttigt här hemma... Vi saknar dig! Kram, mamma och pappa

  • Mikael Andersson 28 november 2013 22:48

    Hej Oskar och alla i besättningen.
    Det låter som ni har haft ett händelserikt dygn. Med allt från åska till stiltje och regn.
    Här hemma är det bara lite ljumma vindar.
    Hälsningar från Motala.

  • Lotta Zanderholm 28 november 2013 23:11

    Vad roligt att läsa er blogg och se bilder på er ombord. Skillnad mot här hemma där det är mörkt men inte så kallt. Ikväll blev det året första bak av lussebullar.
    Kramar till Malin Z

  • Ewa o Lars Gelderman 28 november 2013 23:20

    Vi läser bloggen varje dag och tycker det är skoj att på det sättet följa er. Hoppas resten av seglatsen går bra och att förkylningarna släppt. Vi dras fortfarande med sviterna efter "kadettförkylningen" här hemma i vinterkylan :-) Ewa o Lars Gelderman, Eriks föräldrar

  • Rebecka 29 november 2013 05:18

    Till Erik!
    Åh vad glad jag blev för mailet!!!! Här i Indonesien är det regn och blåst. Såklart glömde jag kolla upp när regnperioden är hehe. Men jag har det jättebra ändå!
    Hoppas ni har det bra där ute. Tänker på dig varje dag!!! Lova att smsa så fort du kan. Det kommer vara runt 15 timmars skillnad tror jag, men vi lösert. Nu är det bara lite mer än en månad kvar!! Längtar så mycket! Puss älskar dig grisen

  • Inga-Britt & Johnny Baggström 30 november 2013 11:58

    Till Anton!
    Tack för trevligt Skonertogram. Hoppas på fortsatt spännande resa med nya upplevelser under gynnsamma omständigheter. Tänker på Dig och "reser med" så långt fantasin tillåter.
    Kramar Mormor & Johnny

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *