På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 131124 (2)

gladanochfalken

Kmä Jonsson straxt innan fartrekord 11,7 kn.

Resebrev HMS Gladan 2013-11-24.

Tjenatjena bloggen och alla där hemma samt dem som är borta!

Nu händer någonting som väldigt sällan händer men det är just nu köksmästaren som sitter och knappar resebrev och jag tänkte berätta om just det mest väsentliga (enligt min mening) vi har ombord… just det, maten med mera!                                                                                               När jag tänker tillbaka på hur vi förberedde oss inför denna atlantexpedition så var det tre otroligt viktiga saker som stod ut på denna långa lista av saker som vi, jag och mina kockar skulle tänka på.

Det var: Vatten, frukt och soporna.

Då tar dessa punkt för punkt, hur vi klarat oss hittills under våra 8 dygn till sjöss.

Om jag börjar med VATTNET, så var det prat om hur mycket vi skulle ta med, om vårat egna lilla vattenverk skulle haverera, vart vi skulle få plats med alla dessa liter med vatten och hur mycket bör man dricka per dag/person?                                                                                                       Som ni hör är detta en känslig punkt och livsnödvändig om det skulle gå åt pipan, så den har hållit mig vaken många nätter tänkandes på det värsta möjliga scenariot. Men hittills har allt rullat på (knock on wood) och vatten har vi fullt av… även om fartygschefen knappt får in sin stol under sitt skrivbord, för det ligger ett gäng flaskor där under…..

Över till nästa punkt, FRUKT.

Frukt är gott och är det ultimata mellanmålet många gånger en varm dag ute på havet, så detta ville vi också vara väl förbereda på. Nackdelen är bara att vi inte har så jättestort utrymme att förvara på och frukt blir ju då även övermoget snabbt ute i solen och i värmen.                                            Även denna fråga har hållit mig uppe sömnlösa nätter, tänkandes hur i all världen ska min stackars besättning klara sig utan sitt dagliga äpple hela vägen över ”det stora blå”.                                  Men på denna front ser det också bra ut just nu. Man måste bara ta lite tips från omvärlden (tack Falken) samt tänka lågiskt. Mycket grön, omogen frukt med skal som håller längre. Upp med allt i plastbackar och ha det på däckshustaket. Lägg på massa lakan och kyl med kallt vatten många gånger per dag. Lätt som en plätt!            

Sist men inte minst, de läskiga SOPORNA!

Hur gör man när man är ca 30+ personer på ett fartyg, det slängs allt från colaburkar, papper, konserver, glas m.m varje dag och vi har ju inte precis ett sopprum att slänga allt i?                        Jo man får helt enkelt riva ner allt i molekyler, platta ner alla burkar och konserver så de är små som enkronor. Helt enkelt vara rädd för att slänga något i soppkorgen.

Och ni gissar säkert att även på denna fråga så har jag legat och tänkt långa sömnlösa nätter om hur vi ska klara detta när vi kan åka från Göteborg till Karlskrona och hela soppnätet och hela fören är full av äckliga soppåsar. Men misstro inte, för även detta har vi klarat med bravur än så länge, så klart!  Idag efter 8(!) dygn till havs så kom första soppåsen ut från byssan som slängdes i soppnätet. Det måste vara något slags rekord.  Att jobba i en byssa (köket) dag ut och dag in, utan att slänga en ända påse i 8 dagar är något helt fantastiskt och borde firas. Måste tacka min härliga besättning för den fina golfklapp jag fick när jag berätta detta i morse.

Hoppas jag har givit er några svar på era frågor och funderingar om hur dessa viktiga saker fungerar ombord och om jag nu ska säga något mer som kanske är av vikt… hmm…….. vi flyter vidare mot St Barth!

Med vänlig hälsning Kalle Jonsson, Köksmästare HMS Gladan                                                    Atlanten

VO/4.O kommentar: Alla de sömnlösa nätterna kanske måste kompenseras, eller…… nej!

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

7 kommentarer

  • Fia Neij 24 november 2013 11:25

    Puss och kram Kalle. Älskar dej. mamma. Och till alla ombord på Gladan, tack för fantastiska resebrev och underbara bilder. Ni verkar ha det jätte bra. I Stockholm idag, en fantastisk vinterdag, sol och minusgrader. Men man skulle ju inte säga nej till högsommar värme. Lycka till på er fortsatta resa. Fia

  • Fia Neij 24 november 2013 13:17

    Puss och Kram, Kalle. Älskar dej, mamma. Till alla ombord på Gladan, ni ser ut att ha det jätte bra. Tack för all läsning och alla härliga bilder på bloggen. Lycka till på Er fortsatta resa. En hälsning från ett idag soligt Stockholm, men det skulle inte vara helt fel att ha lite av er sommarvärme. Hälsningar från Fia.

  • Hamilton 24 november 2013 19:28

    Härlig blogg med fina inslag!

    Letade i bokhyllan och fann SNABB Nytt, HMS Älvsnabben Långresan 1972/73. Regoffasp 109 Lars G Saager.
    Från loggboken 24/11-72;
    Position: N. 52 grader 00`, O 02 grader 20`
    Fart över grund 10 knop, beroende på tidvattnets motström.
    Medelfart för senaste dygnet 12,5 knop.

    "Så länge vi lär, känner vi inte att vi åldras" Carl Segerberg

    Dagens limerick;
    Att reda sin binge och brassa i fyrkant
    Det verkar som mången var van vid en städtant
    Med rätt slingrad hängkoj
    Blir puta ju slängkoj.
    Gör en insats i mässen båd menig och aspirant!

    "Om du inte känner dig kry
    skall du inte i lovart spy
    Ty vindar det tillbaka föra
    in i ditt vänstra öra."

    Poetiska inslag från "way back then".

    Från ett soligt och kyligt Karlskrona,
    Pok!!!
    Elisabeth och Björn Hamilton

    • Lars Saager Hamilton 25 november 2013 06:29

      Hej Björn.
      Ja, det var tider det. Vår Idrottslärare "elvis" Elvin var duktig på att skriva limerickar till oss
      alla. Jag har alla mina kursares limerickar kvar.
      Kommer ihåg när vi satt i Medelsvår Central och sköt atrilleri, där du var ansvarig. Längst ner i
      fartyget....du var ju ubåtare och skulle härdas.....
      Minnena är många och när man är så här mitt ute på Atlanten blir man ibland nostalgisk.
      Havet är stort....
      Vi hörs / Lars S

  • Ida wahlström 24 november 2013 22:15

    Hej hela gladan och ffa nycklarna! Härliga bilder, blir nästan avundsjuk. Saknar er iaf. En viktig fråga här från huvudstaden.
    1. Har nya Doc klättrat lika högt upp i masten som sin föregångare?
    Kramar från
    Fd Doc Ida Wahlström

    • Lars Saager Ida wahlström 25 november 2013 06:07

      Hej Doc Ida.

      Kul att höra från dig.
      Ja, Doc Madelene har klättrat upp i till salningen och till och med varit utkik ett pass.

      Allt väl ombord men det är långt kvar. snart halvvägs.
      Ha det och välkommen åter när det passar

      Lars Saager

  • Christina Hök 25 november 2013 01:05

    Till Madeleine. Vi följer er med stort intresse på bloggen. Det är så kul att läsa texterna och få se de fina bilderna. Nu är vi tillbaka i Barsebäck. Vi är vältränade efter en veckas mycket bra instruktioner av Kricken, Johan och Joakim. Lilla Smilla-katten blev jätteglad när vi kom hem. Önskar er en fortsatt bra segling med lagom vind. Stora kramar från mamma och pappa.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *