
Resebrev HMS Gladan 2013-11-23..
Skeppstid: kl 0100
Läge: N 18° 53´ W 030° 13´. Avstånd Las Palmas: 1000 nm. Avstånd St Barth: 1840 nm. Avstånd Cape Verde: 320 nm
Kurs: HK 265. Fart: 6,7 kn
Väder: Varma vindar, stjärnklart. Temperatur luft: 26°C. Temperatur vatten 24°C.
Vindriktning: Ostlig. Vindstyrka: 2-4 m/s
Segelsättning: Bärgade segel.
Hej där!
Just nu blickar jag ut över en stjärnklar atlant och man kan inte sluta le av tanken på att vi faktiskt befinner oss mitt ute på atlanten. Dagarna har börjat flyta ihop i och med att vi går på vakt under alla dygnets timmar men kan idag meddela att vi både loggat över 1000 distansminuter samt att vi seglat i över en vecka. Båda dessa fakta betyder säkert att vi närmar oss vår destination med stormsteg, dock skall inte segern tas ut i förskott då vi har många distansminuter kvar till mål.
Under fredagen har det varit strålande väder med goda chanser till astronomiska observationer men också för väl behövd D-vitamin påfyllning i form av solning. Solen värmer dock inte bara upp kadettkroppar utan också fartyget, något vi på Gladan fått uppleva genom några stekheta nätter på trossbotten.
Fredagens 13:30 uppställning behandlade framför allt bestickets förande och vilka felkällor som kan påverka detta. Det är bland annat logg, kompass och ström/avdrift som är viktiga faktorer att ta hänsyn till för att dödräkningen skall fungera. Genom att ta astronomiska beräkningar kan man rätta upp ett bestick. Det var inte bara allvar och besticksräkning under uppställningen utan flkd Andersson hade förberett ett julmusik quiz som var ett välbehövligt avbrott mellan alla azimuter och höjder. Segern i quizet gick till laget Music Quizer och bestod av flkd Zanderholm och Gladans 1:e skeppare. Stort grattis till dessa!
Till sist vill jag skicka en hälsning hem till familj och vänner och framför allt min älskade Melanie, saknar dig massor!
GMY
Flkd Ludvig Vinnergård
VO kommentar:
I går kom värmen på riktigt. Temperaturen steg avsevärt inombords. Solen brände och vinden dog ut på förmiddagen. Detta medförde att riggen stod och slog, vilket kan skada mer än nödvändigt.
Därför bestämde Flkd/Vi alla att bärga alla segel och starta maskin.
I dyningen rullar vi nu mot St Barth straxt under 7 knop. Vi håller en fart något över medelfarten som vi behöver för att vara framme den 5 dec. Skulle vi inte bärgat och gått med de 1,5-2,5 kn som vi hade, ja då hade vi inte varit framme i år. Kanske i slutet av januari……..och det vill vi ju inte.
Angående bilder så lägger jag ut dessa som Ni ser, men vi vet inte hur man får dessa efter texten och i snygga rader. Ni får hålla tillgodo som det blir. Huvudsaken är ju att Ni kan se oss.
I övrigt går livet vidare. Alla är till freds och nöjda. Mat, vatten och sextanterna är i topptrim.
TILLÄGG: Under gårdagen så bärgades första flygfisken av Flkd Uppström. Den fileades, panerades och stektes enligt tradition. FC avnjöt den till frukosten, spottade småben och njöt. Flygfiskar finns runt oss hela tiden. I övrigt är det inga djur som vi ser här ute.
Man börjar prata om ”hemma” nu, vilket är naturligt när man kanske längtar hem lite men tycker att det är viktigare att vi håller på att skriva historia åt Gladan.
Allt väl! PoK
Ansavars-VO / Lars Saager 4.O ( alltid hundvakten )