På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 221104

HMS Falken

Hola a todos!

Klockan är snart 00.30 och vi har precis lämnat den fjärde dagen i november bakom oss, vilket även denna dag mynnat ut i nya lärdomar och erfarenheter. ”Godnatt” hade i vanliga fall varit rätt så lämpligt att uttrycka sig den här tiden på dygnet, men ombord på HMS Falken ser schemat annorlunda ut. Nyvaken och precis klar med att, som tillhörande babords vakt, påbörja ett nytt vaktpass och förfånga befintliga vaktposter ombord, påbörjar jag nu detta resebrev. Vid skrivande stund sitter jag som glasvakt, vilket innebär att jag ska ”slå glas”, i detta fall slå i Falkens skeppsklocka, halv och hel under den timmen jag sitter på denna post. När 30 min har passerat från min timme som glasvakt genomförs även en maskinrond för att säkerställa att allt nere i maskin fungerar som det ska. Det är mitt kvarter, kvarter två, som nu från 00 och fram till 04 roterar mellan dessa poster. Varje timme byter vi poster inom kvarteret och vid nästa skift övergår jag till utkik, därefter rorgängare och avslutar som frälsarkranspost innan styrbords vaktkvarter tar över.

Vid denna tidpunkt är vi på gång mot Santa Cruz de Tenerife, dvs Teneriffa, vilket kommer bli vårt andra stopp, och den tredje hamnen vi besöker inkluderat starthamnen i Cadiz. Vi lämnade precis, efter en resa till sjöss på fem dygn, Funchal Madeira bakom oss.

Bland de 18 kadetter som är med och utbildar sig ombord är jag den enda sjövärnskåristen. Jag är 19 år gammal och har sedan 2019 varit delaktig i Sjövärnskårens verksamhet, med sommarskolor, hemortsutbildning, rikstävlingar och diverse tillställningar som örlogsdagarna och Marinens 500 års jubileum från tidigare i år. Efter att i somras avslutat min sista kurs som elev i Sjövärnskårens regi, med förhoppning om att fortsätta inom verksamheten som instruktör, var denna resa med HMS Falken ännu en möjlighet till sjöliv jag såg som intressant och valde att anamma.

För mig har tiden ombord, vilket nu närmar sig två veckor, varit givande på många sätt. Utöver att vi lärt oss en hel del nya sjötermer och benämningar ombord, har vi också fått en inblick i sjölivet och det arbete och ansvar som detta medför. Trots viss tid på sjön innan har jag aldrig varit ombord på a ett fartyg likt Falken, och hela köret med flertalet personer boende tillsammans på en begränsad yta, rullande vaktposter samt avbruten, minimal nattsömn belyser utan tvekan nya perspektiv på ens vardagliga levnadstillvaro. Seglingen har således givit mer än lektioner i tampar, GMDSS säkerhetssystem, lod och logg samt brand- och sjukvårdsgenomgång. Seglingen har även klarlagt vikten av att, oavsett tid på dygnet, kunna samarbeta och hjälpas åt för att få saker ombord, liksom gruppen, att fungera. Att helt enkelt kunna ta hänsyn till varandra, trots att man lägger mycket fokus på att själv komma in i nya rutiner och sammanhang. Sammantaget är detta några av de lärdomar jag tar med mig från detta sjöäventyr.

Att få möjlighet att segla på det här sättet och som bonus kunna få ta del av de spansk-portugisiska ögrupperna Madeira och Kanarieöarna har varit en spännande upplevelse det också. Att få erhålla denna erfarenhet och till råge på allt få upptäcka och se nya platser har varit mycket uppskattat från min sida. Med gott humör och viljestyrka kommer man otroligt långt, både kunskapsmässigt och med ens personliga utveckling, och ja, bättre ställe att lära känna sig själv och andra på får man leta efter!

Väl mött!

232 Johanna Blomberg

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *