På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 20141130

HMS Gladan

Fartygsläkare Ramberg till rors Loggbokens förande Nogranna mötningar Äntligen till sjöss
Läge: 5 NM Syd Funchal, Madeira
Verksamhet: Återställning efter losskastning
Väder: Klart, ca 20 grader varmt, svag vind, måttlig sjö.

Idag kastar vi loss Madeira. Min något höftade överslagsräkning på distansen till nästa destination uppskattas till knappa 280 sjömil på sydöstlig kurs. En något kortare rutt än tidigare alltså, och med goda vindar anser jag att vi bör vara där inom 48 timmar. En genomsnittlig fart om 6 knop vore faktiskt ganska trevligt. Det hela kan vara något svårt att följa upp för oss kadetter då vi inte nyttjar GPS eller elektroniskt sjökort där vi direkt kan se var vi befinner oss, samt att den primära loggen är släploggen.

Släploggen är ett fantastiskt trevligt instrument enligt mig. En lång lina i vattnet som av impellern snurrar ett visst antal varv beroende på fart. Det hela visas sedan på själva räkneverket där vi läser av utseglad distans för den senaste halvtimmen och timmen. Det blir dock inte alltid helt rätt. Om vi går med låg fart (mindre 2-3 knop) kommer impellern att av sin tyngd sjunka närmre mot botten och därmed inte ha den goda vinkel mot vattnet som vi önskar för att få en sann ställning på loggen. På senaste rutt räknade vi ut ett felvärde på upp mot 38 % vid låga farter. Det är då tur att vi är så skickliga på astronavigation, vi kadetter. Det hela är väldigt enkelt. Vi förhåller oss till givna vinklar till himlakroppar utefter en räknad position och kan därefter justera vår position till den sanna. Någon distansminut fel mot faktisk position kan tyckas acceptabelt då närmsta stjärna är 4,3 ljusår bort.

Igår var sista kvällen till kaj på Madeira och min uppfattning är att den tid som fanns kvar nyttjades väl av samtliga ombordmönstrade. En sista Wifi-uppkoppling på ett kafé, införskaffande av en godisbit till resan; eller som jag gjorde, försökte ta igen på min besticksjournal inför det att den ska vara färdig om någon dag nu. Igår mönstrade två nya besättningsmedlemmar ombord och idag mönstrar två av HMS Falken. Vi har under denna förhållandevis korta period lärt oss leva intill alla andra vänner på trossbotten och det ska bli tråkigt att se två riktigt duktiga jungmän lämna fartyget.

Hoppas att det är vitt och fint i Sverige!

Hälsningar
Flkd Håkan Fornander

BloggO Tillägg

Klockan 10 kastade Falken loss från Funchal. Förväntat väder är nordliga vindar liten risk för regn. Kort och gott gynnsamt väder för fortsatt arbete med den tidskrävande besticksjournalen.
Tiden ned mot Lanzarote kommer till största del bestå i att göra klar besticksjournalen. Nu undrar ni säkert hur eleverna ligger till, är dom klara?
Seglingen från Malaga till Funchal har haft begränsade förutsättningar. Att få bra mätningar med mulet och grov dyning är inte helt lätt. Kurschef Bengt Fröberg är utifrån dessa förutsättningar mycket nöjd med över 300 rättade uträkningar på en vecka.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

6 kommentarer

  • Helene 30 november 2014 13:09

    1:a advent och vi har tagit fram farfars & farmors gamla adventsljusstake som nu står på sin givna plats.
    Fick hoppa in och jobba extra på fm idag men nu har vi fikat och tänt 1:a ljuset.
    -1 och solen tittar fram och det är julmarknad nere på stan men vi ska fixa med granen & tomtarna för de knackar på vindsluckan och vill ut :)
    Matchen mot Sollentuna gick vägen, 3 poäng till Linde. Syster yster blockade ner Whitney 3 gånger och mamma Svensson har känningar i halsen efter hejaramsorna.
    Hoppas att det inte blir allt för grov sjö.
    Kram mamma Svensson

  • Ralf Mattsson 30 november 2014 13:15

    Enligt Svenska Akademien ska vi ej använda enheten distansminut. De vill att vi använder sjömil istället.
    Är avundsjuk på er..
    Ha det så gått

  • SarahLinn 30 november 2014 13:47

    En hälsning till min kära Simon:
    Hoppas du får en skön segling den här etappen och kan njuta lite på vägen!
    Har sett er preliminära ETA på ais:en på Marinetraffic nu också. Gissar att du kanske har tappat täckningen vid det här laget, så var rädd om dig! En hand för dig och en för fartyget.. Älskar dig! Puss och kram din Sarah

  • Fam Fornander 30 november 2014 17:10

    Hälsningar till Håkan F.
    Det låter som ni har en trevlig seglats, med ert nyttjande av gammal beprövad teknik mm.
    Här hemma är allt bra, 3+grader, ingen snö,
    1 adventsljuset är tänt och julskyltningen är i gång för fullt.
    Kram Mamma o Pappa.

  • SarahLinn 30 november 2014 20:29

    Kunde inte undgå att se på den senaste mottagna AIS-infon på marinetraffic att ni hade ändrat kurs till sydvästlig, och mig veterligen ska ni sydostvart. Nojjig som man är blir man genast fundersam och undrar om det hänt något ombord eller om ni bara ändrat färdplanen eller så?
    Allt väl ombord hoppas jag!
    Puss och kram till Simon!
    Hälsningar SarahLinn

  • Helena Lissner 30 november 2014 20:46

    Hej jungman Lissner! Fail att jag aldrig skrev något personligt tårdrypande meddelande men det kommer väl. Glad första advent typ! Jag firar med att fira månadsbyte med Elin *surprise*. Låter coolt med astronavigationen så hoppas verkligen du fått prova på det!!!!! Lycka till på etapp två nu, hoppas ni får rätt vind och vågor och soligt väder med brunbrända ben som bonus. Och att du slipper spy resten av resan också. Puss och hej, skepp ohoj(rimmar inte ens men yolo) Elin hälsar

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *