På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 110915 Öckerö

gladanochfalken

Vi vaknade trötta på onsdag morgonen efter att ha sett elitserie premiären i Göteborg kvällen innan, men vi vaknade till rätt snabbt när vi skulle förbereda för att ta ner förtoppen. Vi lossade och tog bort vant och lyssnade upp på förste skepparns genomgång för hur vi skulle gå tillväga för att kunna få ner 800kg trämast från ca 30meters höjd med bara handkraft. För att ta ner förtoppen krävs att man fäster en vajer som löper från däck upp i den fasta delen av masten och sen vidare till själva toppen på olika sätt. Vajeränden nere på däck firas sedan långsamt så att masten kan åka lodrätt ner. Under stor koncentration från samtliga inblandade låg sedan förtoppen på kaj ett antal timmar senare, helt intakt, utan skador på varken fartyg eller personal!

Under tiden höll sig Johansson och Karström i maskinrummet för att genomföra olje och filterbyten på en hjälpmaskin. Arbetet gick smärtfritt fram till att vi skulle testköra motorn efteråt då vi upptäckte att där inte kom fram något kylvatten. Resten av eftermiddagen arbetade vi med att byta impellern, öppna kylaren och söka efter gummirester av den gamla impellern. Vi fick även en genomgång på brand och läns systemen ombord av vår erfarne brass. När maskinarna var med Brassen  fick Ljung klättra med förste kocken för att förbereda nedtagningen av stortoppen. Sen hann vi inte längre förens det var dags för middag!

Nu sitter vi här, torsdag morgon, och väntar på att ta ner stortoppen efter det nalkas 10-fikat!

Kd Johansson, Kd Karström och Kd Ljung

Falken med bara stortoppen kvar

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *