På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 110824

gladanochfalken

Nu är vi tillbaka där allt började, sedan igår har Falken legat förtöjd på Öckerö båtvarv efter de sista segeldagarna ute till havs. Hon känns nu väldigt naken efter besättningens hårda slitande med att rigga av. Vilket innebär att alla nio segel samt cirka femtusen meter tågvirke nu ligger fint förpackade på landbacken och efter idag kommer Falken vara klar för den svenska vintern. Imorgon säger vi hej då till Falken då alla elever mönstrar av och beger sig hemmåt. Sjövärnskåristerna och gymnasieeleverna med en liten tår i ögat att deras segling är slut medan OP kadetterna laddar om för nästa seglats om ett år.

Seglingen har haft ögonblick av glada stunder då kockarna serverat kladdkaka på däck, solen skiner och sekonden beordrar bad. Vi har haft roliga hamvistelser i många Svenska städer, där hela besättningen har skakat rumpan på olika dansgolv eller vilat sig på en solig sandstrand.  Det har inte alltid varit solskensstunder, missären nere på trossbotten har ibland varit total, när det har lutat så mycket att tallrikar, bestick och mat har flugit från bordet och vissa har slevat i sig en tugga innan de i högsta fart begett sig upp på däck för att låta maten gå åt andra hållet och mata fiskarna. De korta sovstunderna på max 3 timmar gör även den starkaste en aning trött och när den ena vakten får sova nån timme mer än den andra bryter nästan kriget ut av avundsjuka. Purrningsskivan har vi alla någon slags hatkärlek till, den är det värsta vi vet på morgonen, men visst kommer vi att sakna ”Dead ringer for love”!

Allt detta blandas och på nått konstigt sätt har det skapat fina minnen från våra fyra veckor ombord, som vi alla tar med oss hem!!

Här kommer en kort resumé från vår seglats runt Sveriges sydligaste delar!

Resan började med att de höjdrädda fick en liten klump i magen då vi insåg att det första som skulle ske var att alla elever skulle klättra upp i fockmasten, över det enda golvet ombord och sedan ner på andra sidan. När alla elever med glada miner väl var nere på däck igen kunde seglingen börja på allvar. De första dagarna ombord var lugna och när vi gick för motor ner till Varberg i näst intill plattvatten trodde vi alla att resan skulle bli lätt och ganska behaglig.

I Varberg var det NOCA för alla kadetter ombord, det var sköna dagar till kaj med mycket sol och intagande av vissa drycker, få tänkte tanken att dessa dagar var de sista lugna dagarna på ett tag. Efter en 2:a placering totalt för Sveriges kadetter och ett antal coctailpartyn ombord var alla nöjda efter helgen och sugna på att äntligen få sätta segel! Men redan efter första timmen utanför Varberg hade många ändrat sig lite, de flesta eleverna hängde ut över relingen de första timmarna. Vi var nog inte helt beredda på vad sjögången kunde göra mot våra magar och kockarnas köttfärslimpa hjälpte oss inte på vägen.

Men det blir alltid ljusare, när vi såg Danmark så var vi glada att detta land skyddade oss från vågorna och passagen genom Öresund kunde knappt blivit bättre med solsken och enbart små krusingar på havet. Vi fick några timmar av återhämtning och mat i våra tomma magar innan det

brakade loss igen med vindar upp mot 20 sekundmeter. Det positiva var att det iaf blåste åt rätt håll, det vill säga mot Karlskrona och med en snitt fart på ca 10 knop anlände vi till angöringsbojen i Karlskrona skärgård lite mer än ett dygn för tidigt. Vi fick en natt till ankars och många trötta sjömän somnade gott då man äntligen kunde ligga stilla i bingen.

Efter paradsegling i skärgården, med vändningar inne i Örlogshamnen och en fin uppvisning av Falken var mångas händer ömma av allt dragande i dirkar, backstag, skot och halsupphalare. Vi låg en natt i Örlogshamnen och genomförde ship shape av Falken så när vi förtöjde vid kajen utanför Karlskronas hamnfestival drog hon alla blickar till sig! För att få gå iland var alla tvungna att klara det stora tampförhöret, det sprangs runt mycket på däcket timmrna innan och många var nervösa för resultaten. Men efter ett eller två försök var alla godkända och redo att gå iland! Under helgen var vi på studiebesök ombord på Ubåt och Visby korvett, detta var väldigt uppskattat av alla oss elever!

När vi kastade loss från örlogsstaden satte Gladan kurs och fart mot sydligare breddgrader, medan Falken spande in metropolen Åhus. Något som besättningen kom fram till var att glassen i alla fall var väldigt god och stor!

Med bredfocken satt, seglde vi ut från kajen och satte kurs mot vårt sista stopp på vägen, Trelleborg. Då vi hade haft medvind förut var inte vinden med oss lika mycket nu och vi fick kryssa oss neråt i stark motvind. Sjösjukan gjorde sig åter igen påmind hos oss elever, dock inte hos lika många som första gången. På vägen ner så kämpade många med fallrepsknopar och splitsar som ska resultera i en godkänd elevtamp, många elever blev så frustrerade på att det aldrig blir rätt och skickade nästan tampen överbord.

I Trelleborg medverkade vi i Hamnens Dag med vårt sista Open ship och skönsång från vanten. Ett mycket uppskattat studiebesök på Kustbevakningens skuta genomfördes också innan det var dags att styra våran kos hem hit till Öckerö.

För första gången under våra veckor ombord hade vi tur med både väder och vind och för första gången slapp vi sjöställen och solning i bar överkropp bedrevs flitigt vid storluckan. Sekonden kom med ett glädjande besked när han drejade bi och det blåstes allemans bad! Vår resa avslutades på bästa sätt och det är bara glada sjömän som ikväll trycker ihop sig nere på trossbotten för en gemensam middag med hela besättningen!

Vi tackar nu för oss och alla är överens om att vi haft en toppenresa och ett bra avslut innan vi alla sätter oss bakom skolbänkrna igen på måndag!

//Kd Emmelie Olsson och Bernatottegymnasisten från Stockholm Ellinor Larsson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.